Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord  (gelezen 2881 keer)

"Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Gepost op: 2009/02/23, 08:47:13 »
Dag samen,

Wie kan me helpen met dit probleem;
Ik heb een Logitech MX3000 draadloos toetsenbord. Voor zover ik me herinner werkte in 8.04 vrijwel alles, dus ook -de meeste- mediatoetsen. In Intrepid Ibex ontdek ik nu toevallig, dat ik als administrator alles werkend heb, maar als "desktop user" maar een heel beperkt aantal functies.

Sneltoetsen naar Evolution en de Documents folder doen het bijvoorbeeld niet, net zoals de "volgende track" en "vorige track". Het geluid harder en zachter zetten doet het dan weer wel.

Maar nogmaals; log ik in als administrator, dan werkt alles (op één knopje na) perfect. Onder Systeem --> Voorkeuren --> Sneltoetsen zie ik, dat alle instelling voor beide gebruikers identiek zijn, dus daar zit 't 'm niet in.

Ik zat al eens met keytouch te spelen, maar dat lost het euvel niet op (blijkbaar worden de codes van het toetsenbord al vóór die tijd afgevangen). Bovendien zegt mijn theewater me dat dit niet de oplossing is; het is net of de administrator meer "rechten" heeft qua toetsenbord dan een desktop user.

Alle suggesties zijn welkom !

Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/23, 08:52:28 »
Voeg jezelf eens toe tot de groep 'usb' in Systeem > Beheer > Gebruikers en Groepen.

Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/23, 09:38:20 »
Bedankt voor de vlotte reactie, Cumulus. Ik zoek het inderdaad ergens in die hoek !
Het enige is.... deze machine kent geen groep usb   :|


Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/23, 09:43:19 »
hmm. Kun je onder Systeem -> Beheer -> Authorizations iets vinden over USB-toetsenborden?

Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/23, 10:26:12 »
Ik zal nog even wat meer uitleggen; het is een draadloos toetsenbord. De dongle voor de verbinding gebruikt twéé poorten van de PC; een PS2 aansluiting en een USB-aansluiting. Mijn "educated guess" is, dat het toetsenbord aan de PS2 hangt en de muis aan de USB poort.

De muis -ook al zo'n technologisch wonder- heeft ook speciale knoppen en die doen het onder beide gebruikers perfect.

Als ik onder de authentications (mooi Nederlands woord ;-) ) kijk, dan kom ik géén USB-toetsenborden tegen (dat komt overeen met de bovenste regels van deze posting; PS2). Dit zie ik wél:

com --> ubuntu --> systemservice --> en dan een aantal zaken maar de belangrijkste:
1) Set current global keyboard
2) Get current global keyboard

Er zijn nergens expliciete authorisaties ingericht, maar voor het "Get current global keyboard" (dat leek mij wel de meest aangewezen), waren de impliciete authorisaties:

Anyone: no
Console: yes
Active console: yes.

Ik heb even geprobeerd "Anyone: yes" en er toen een reboot tegenaan gesmeten, maar helaas.

Er is ook nog de volgende: com --> ubuntu --> device driver --> Get information about local device drivers
Ik kon me voorstellen dat deze ook nog van belang is. Geen expliciete authorisaties en de impliciete authorisaties:

Anyone: yes
Console: yes
Active console: yes

Omdat ik -gegeven deze discussie- nogal wat switch tussen administrator en "gewone user"; telkens als ik administrator ben, werkt het toetsenbord helemaal perfect, zodra ik weer "gewone user" ben, doet alleen een deel van die rare mediatoetsen het (overigens ook als ik opstart en uitsluitend als "gewone user" bezig ben, dus zonder dat er een sessie voor administrator is (geweest).

Raar......

Tot slot: ik heb er gisteren een avondje Googlen aan gespendeerd, maar daar vind ik dit rare geval niet terug.

Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/23, 10:30:44 »
Nog even aanvullend: onder Systeem --> Voorkeuren --> Sneltoetsen zijn dus álle mediatoetsen gedefiniëerd, hieronder een selectie:


Geluid dempen................XF86AudioMute (deze werkt niet)
Geluid zachter..................XF86AudioLowerVolume (deze werkt wel)
Geluid harder...................XF86AudioRaiseVolume (deze werkt wel)
Mediaspeler starten.........XF86AudioMedia (werkt niet)

enzovoorts...

De toetsen die dus "niet" werken, werken wél onder de administrator-account :-D

Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/23, 10:36:26 »
Oei.... nog een stapje dichterbij de oplossing:

Als administrator gaat het goed, als User "A" niet en ik probeer net toevallig even User "B" en wonder oh wonder, daar gaat het wel goed !
Nu ben ik helemaal "at a loss" :-S

Het is (dus) een instelling van deze specifieke gebruiker :-(

OPGELOST: Re: "Rechten" voor een Logitech MX3000 toetsenbord
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/23, 14:35:46 »
Het is een beetje een "van-dik-hout-zaagt-men-planken"-oplossing, maar dit heeft het euvel verholpen:

Ik heb de volgende (verborgen) mappen uit de persoonlijke map van de betreffende gebruiker verplaatst naar een andere map (veiligheidshalve) en een reboot uitgevoerd. Daarna was het probleem opgelost en het toetsenbord werkt weer naar behoren:

.gconf
.gconfd
.gnome2
.gnome2_private

Wie weet heeft iemand later nog iets aan deze info !
Bedankt voor het meedenken Cumulus !