Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch weer Windows 8  (gelezen 766 keer)

Offline aico

  • Lid
Toch weer Windows 8
« Gepost op: 2013/11/08, 08:25:10 »
Ik ben nieuw hier maar heb toch al wel wat ervaring met Ubuntu. Ben ongeveer een half jaar geleden overgestapt en het bevalt me prima.

Helaas heb ik nu een nieuwe computer (HP pavillion 15 sleekbook) en daarop is windows 8 voorgeinstalleerd. In principe wil ik dual boot al hoewel het zou voor mij ook niet zo'n groot probleem zijn als ik alleen linux zou hebben.

Ik weet dat hier 1000 posts over te vinden zijn op internet maar tot nog toe is het resultaat nog steeds 0. Ik heb fast boot uitgezet, secure boot ook. Ruimte gemaakt voor een partitie en een live cd gemaakt. Echter zelfs als ik in de legacy mode opstart krijg ik het beginscherm van ubuntu voor EFI mode en loopt hij even later vast (zwart scherm). USB stick gaat precies hetzelfde.

Het meest vreemde is overigens dat windows in legacy mode gewoon blijft opstarten. Dat zou toch helemaal niet moeten kunnen. Ik vermoed dus dat mijn computer gewoon nog in UEFI mode opstart. Even aan HP gevraagd maar die vond dat meer mijn probleem dan die van hen.

Hopelijk kan iemand mij helpen met wat nieuwe tips.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Toch weer Windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/08, 09:43:14 »
Bij booten van de PC een aantal malen op de Esc drukken kom je in een bootkeuze scherm, kies voor de (legacy) CD/DVD eventueel in het Ubuntu startscherm de tabtoets F6 en kies nomodeset.
Misschien heb je iets aan mijn "gevecht" met een HP portable met UEFI deze link
Advies gebruik de 64bit Ubuntu versie, die kan overweg met UEFI, de 32bit versie EchtNiet.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/08, 09:52:06 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toch weer Windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/08, 10:04:55 »
Legacy-modus ("BIOS"-emulatie) zou niet nodig moeten zijn en is in dit geval wellicht zelfs de reden van de storing.

Pak het eens als volgt aan, in volle UEFI-modus:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

En kies bij deze splinternieuwe flaptop liever Ubuntu 13.10 dan 12.04 LTS. Tussenversie Ubuntu 13.10 is duidelijk beter in het omgaan met UEFI dan 12.04 LTS. Over een half jaar kun je dan alsnog overstappen naar de komende LTS-versie, 14.04.

Re: Toch weer Windows 8
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/08, 12:44:12 »
De laptop van een vriend van me was wel eens waar een Acer, maar had precies het zelfde.
Het was iets met de combinatie van de inter HD graphics en de nVidia kaart via de optimus chip.

Daarbij was het geval:
- Booten met de bios in 'UEFI' mode gaf een zwart scherm zodra de live-usb werd gelezen.
- Booten in 'legacy-mode' maakte de keuze tussen proberen en installeren zichtbaar.
- Booten in 'legacy-mode' en NOMODESET maakte het mogelijk om de live sessie te starten.

Het was toen niet nodig om te installeren, dus ik weet niet hoe dat zou zijn gegaan.

Offline aico

  • Lid
Re: Toch weer Windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/09, 09:32:42 »
Heel erg bedankt.

Uiteindelijk was nomodeset het toverwoord. ik heb het met 'e' in het beginscherm van de opstart USB achter quicksplash-- gezet (F6 werkte niet omdat ik niet het standaard BIOS beginscherm krijg).  Echter gaat opstarten met legacy mode disabled nog steeds niet. Als ik namelijk test ubuntu without installation kies dan start hij in eerste instantie wel op maar voordat ik het UBUNTU scherm krijg, krijg ik een hele boel foutmeldingen en stopt hij. In legacy mode runt hij wel (zoals Erik Krom ook zegt)

Het installeren ging vervolgens wel OK maar het rebooten lukt niet.  Ik heb BOOT repair geprobeerd maar die gaf me een voor mij onbekende fout met GPD found en vervolgens dat ik een bios partitie moest maken met GPARTED. Ik heb het geprobeerd maar daarna startte zelfs windows helemaal niet meer op. Ik heb nu windows opnieuws geinstalleerd e ben dus weer terug bij af.

Ik ben bang dat het probleem van BOOT repair is dat windows onder EFI mode is geinsalleerd en ubuntu onder legacy mode. Maar ja als dit de enige mogelijkheid is dan kan ik ook weinig anders. Heeft 1 van jullie wellicht nog een suggestie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toch weer Windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/09, 10:24:06 »
Probeer de komende openSUSE 13.1 eens? Is al bijna af, want volgende week verschijnt-ie officieel. Hier haal je Release Candidate 2:
http://software.opensuse.org/developer/nl
RC2 is al behoorlijk stabiel en betrouwbaar, dus geen risico.

Installeer 'm in volledige UEFI-modus, dus geen legacy-gedoe. Werkt het nu wel goed?