Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error while loading shared libraries  (gelezen 654 keer)

Error while loading shared libraries
« Gepost op: 2014/07/04, 16:22:55 »
Ik heb Blender verwijderd:
sudo apt-get remove blender
En daarna opnieuw geïnstalleerd via het software centrum. Ik krijg nu echter deze melding in mijn terminal:
tomatito@tomatito-OptiPlex-745:~$ blender
/usr/lib/blender/blender: error while loading shared libraries: libavformat.so.55: cannot open shared object file: No such file or directory

Is er iemand met enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/04, 19:15:59 »
Uit je andere postje blijkt dat je blender hebt geïnstalleerd vanuit een andere PPA dan de Ubuntu softwarebronnen. De gemakkelijkste oplossing is natuurlijk blender terug verwijderen, de PPA die je voor blender hebt toegevoegd, ook te verwijderen en daarna blender uit het Ubuntu software center te installeren.

Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/04, 20:07:19 »
Heb je libavformat wel geïnstalleerd?

Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/05, 01:36:31 »
Citaat
de PPA die je voor blender hebt toegevoegd, ook te verwijderen
Done that! Blender geïnstalleerd via software centrum en het werkt.  Yeah  :D

Alleen....

Het is versie 2.62 (zonder Cycles  :'() en ik had 2.71 (met Cycles!) Jammer dat het software centrum niet de nieuwste versie installeert.

Dus ik weer Blender verwijderd via het software centrum en deze ppa toegevoegd: sudo add-apt-repository ppa:irie/blender

Krijg ik toch weer de eerder genoemde foutmelding: kan het zijn dat er een bug o.i.d. in deze ppa zit?

Citaat
Heb je libavformat wel geïnstalleerd?
Kan ik deze dan zelf installeren? Inmiddels wel een dergelijk pakket gevonden.

Deze locatie ( /usr/lib/blender/blender) is een executable bestand (ik bedoel zo´n bestand met tandwieltjes erop) Ik kan het er niet zomaar even ingooien.

PS. En hier was ik mee bezig toen ik besloot een andere versie van Blender te installeren. Het is een snelle proef render: let dus niet op de compositie, belichting e.d. ;)

« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 07:41:44 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/05, 10:41:50 »
Als ik (weerom) naar je andere postje terugkijk, dan zie ik dat de PPA die je probeert te gebruiken, voor Ubuntu Precise is (12.04), niet voor 14.04 (Trusty). Het is dus normaal dat het mogelijk niet werkt.

Je zou de ontbrekende bibliotheek, libavformat.so.55, kunnen proberen installeren, maar de kans is groot dat dat op conflicten met bestaande libraries botst. Alternatief: zelf de bibliotheken compileren in je installatie. Je voelt dat je je op een terrein begeeft dat boven je petje gaat.

Kijk eens of er geen PPA is voor 14.04. Anders (weer met risico je systeem te breken) kan je de PPA voor 13.10 proberen. Er is meer kans dat die ook op 14.04 werkt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/05, 17:07:12 »
PS. En hier was ik mee bezig toen ik besloot een andere versie van Blender te installeren. Het is een snelle proef render: let dus niet op de compositie, belichting e.d. ;)



MOOI!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/05, 20:30:33 »
Ik snap de verwarring maar ik gebruik Ubuntu 12.04
Citaat
Je voelt dat je je op een terrein begeeft dat boven je petje gaat
Daar leer ik van .
Citaat
Kijk eens of er geen PPA is voor 14.04.

De ppa die ik gebruik is geschikt voor allerlei versies van Linux/Ubuntu.
Citaat
Je zou de ontbrekende bibliotheek, libavformat.so.55, kunnen proberen installeren
Hoe doe ik dat?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/06, 11:42:02 »
Citaat
De ppa die ik gebruik is geschikt voor allerlei versies van Linux/Ubuntu.
Ik zie inderdaad allerlei blogs voor die installatiemethode (géén garantie!), maar ook dat in dat PPA ook pakketten voor trusty opgelijst zijn. Het zou om een fout in die pakketten kunnen gaan. Uit je Engelse draadje weten we ondertussen dat blender uit dat PPA zijn eigen privéversie van ffmpeg installeert, in /usr/lib/blender/ffmpeg/2.2/lib/. Kijk eens wat daar zit met het commando:
ls /usr/lib/blender/ffmpeg/2.2/lib/
Daar zal je zien of daar wel degelijk libavformat* programmabestanden geïnstalleerd zijn. Mogelijk zou een symbolische link in een directory van het zoekpad er dan voor kunnen zorgen dat blender de bibliotheek wel vindt.

Probeer misschien eerst eens een grondige herinstallatie: verwijderen huidige versie, wissen installatiebestanden en herinstalleren:
sudo apt-get purge blender
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get clean
sudo rm /usr/lib/blender
sudo apt-get update
sudo apt-get install blender
Speel het nu veilig, en verwijder ook eens de configuratiedata van blender in je home folder. Dit is mogelijk een folder .blender (het punt ervoor maakt de folder verborgen) maar meer waarschijnlijk een folder "blender" onder bijvoorbeeld "config". Gebruik bestandsbeheer, druk Ctl+H om verborgen bestanden te tonen, Ctrl+f om te zoeken "blender". Hernoem die folder (kan je later dan herstellen indien ooit nodig).

Citaat
Je zou de ontbrekende bibliotheek, libavformat.so.55, kunnen proberen installeren
Hoe doe ik dat?
De huidige versie in Ubuntu is libavformat.so.54.20.4. Blender uit die PPA gebruikt een volgende versie, die, zoals hierboven aangegeven, normaal in zijn eigen installatiefolder geïnstalleerd zou moeten zijn. Om dat systeembreed in Ubuntu te installeren, zou er een PPA voor moeten bestaan, zonder garantie dat die het over de hele lijn goed doet.

Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/07, 03:11:29 »
Bedankt voor je uitgebreide hulp  :)

Wat heb ik gedaan:
1. Blender verwijderd via software centrum
2. PPA (irie Blender) verwijderd
3. Deze folder verwijderd uit home: .blender

Ga ik vervolgens zoeken (blender) in mijn home folder zie ik onderstaande:


Als ik deze wil verwijderen (Ctrl + A  gevolgd door delete) krijg ik deze melding:


(NB. het lijkt of ik nu maar 1 map/bestand heb geselecteerd maar dat is niet zo)

Heb je enig advies hoe nu verder? Wat en hoe bijvoorbeeld te verwijderen?

Ik begrijp trouwens niet dat ik nog Blender bestanden vind via de zoekfunctie omdat ik naar mijn menig/gevoel alles al heb verwijderd.

PS. Bedankt voor je hulp! Ik leer hier veel van... al ´pruts´ ik liever met Blender  ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/07, 09:48:57 »
Eigenaardige fout. Zit je daar met een aangekoppelde netwerkschijf of zo? Met rechts-klik kan je vinden waar de folder zich bevindt. Je kan er dan op de gewone manier naar toegaan met bestandsbeheer. Let op met het wissen van folders: je wil alleen de configuratiedata verwijderen (kan ook door hernoemen in plaats dan wissen), maar niet je eigen werk!

Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/08, 01:07:16 »
Citaat
Eigenaardige fout. Zit je daar met een aangekoppelde netwerkschijf of zo?
Klopt. Ontkoppeld en het is opgelost.

Omdat ik handmatig - zonder dat ik goed wist wat ik deed - Blender had geïnstalleerd (zie mijn eerdere post) heb ik mijn hele bestandsysteem doorzocht. Uitkomst:



Als root al deze bestanden verwijderd, behalve onderstaande... want die schijnt niet te bestaan  ???



Vragen:
1. wat te doen met het niet bestaande bestand?
2. is mijn ppa (irie blender) echt helemaal verwijderd? Hij staat in ieder geval hier niet meer tussen: sudo ls /etc/apt/sources.list.d 

Als alles echt weg is wil een nieuwe installatie doen met de ppa (irie blender)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Error while loading shared libraries
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/09, 10:16:25 »
Her installatie gedaan en weer dezelfde foutmelding.

Test gedaan:
tomatito@tomatito-OptiPlex-745:~$ ls /usr/lib/blender/ffmpeg/2.2/lib/
ls: kan geen toegang krijgen tot /usr/lib/blender/ffmpeg/2.2/lib/: Bestand of map bestaat niet

Wat te doen?

NB. Xubuntu 14.04 geinstalleerd als Virtual Machine en Blender geïnstalleerd (ppa) en dat werkt  :) :|
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)