Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup via commandline  (gelezen 495 keer)

Offline Ventje

  • Lid
backup via commandline
« Gepost op: 2014/06/07, 12:33:18 »
hallo,
ik zou graag al mijn belangrijke bestanden backuppen (van interne harddisk naar externe harddisk), liefst via  terminalcommandos.
Ik had hier 2 vragen over:
1. wat zijn"al mijn belangrijke bestanden" : is dit enkel de inhoud van mijn /home directory (incl subdirectories) of is het zinvol om nog andere bestanden te backuppen?
2. ik heb ergens gelezen  dat "cp" niet geschikt is voor backups omdat het niet controleert of de kopie gelukt is. rsync zou default wel controleren of de copy gelukt is. Ik heb zelf wat gezocht maar ik ben niet helemaal zeker, zou ik met dit ene commando dan mijn volledige home backuppen :

rsync -av /home /media/username/4284-E080

waarbij 4284-E080 dan de blijkbaar willekeurige naam is die  de externe harddisk krijgt bij aankoppelen.
Is rsync de juiste tool hiervoor en is dit het juiste commando?

alvast bedankt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: backup via commandline
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/07, 12:48:54 »
Met grsync kun je grafisch instellen wat je wilt.
Bij het uitvoeren/testen zie je de terminal commando, die je dus kunt gebruiken, voor de terminal.

Wat je wilt back-uppen is wat jij nodig vind.
Gehele home is niet nodig, je download map lijkt mij belangrijker, of de map waar je foto bewerking staat(dit als voorbeeld)
Email kun je back-uppen door in je home naar verborgen mappen te kijken.(thunderbird).
Firefox favorieten kun je in firefox door een back-up te maken eruit kopiëren(in firefox kun je een back-up maken bij bewerken van de favorieten), dit kun je dus back-uppen.
Het is maar wat je wilt.

Zelf heb ik 2 hd's in mijn pc.
1 map kopieer(rsync) ik bij het opstarten, hier staan dingen in die belangrijk zijn, wat ik wil bewaren en bijv foto bewerken(dit is natuurlijk niet de echte back-up, maar de korte duur back-up indien een hd defect gaat.
Firefox en email programma in mijn home kopieer(rsync) ik ook bij booten van de pc, naar de andere hd.
Regelmatig maak ik een kopie naar een server, ook via rsync, deze maakt een kopie naar een andere server, alles met rsync.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/07, 12:51:59 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: backup via commandline
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/07, 18:07:40 »
1. wat zijn"al mijn belangrijke bestanden" : is dit enkel de inhoud van mijn /home directory (incl subdirectories) of is het zinvol om nog andere bestanden te backuppen?
Jou belangrijke bestanden zijn jou persoonlijke data: documenten, foto's. Die zien uniek en onvervangbaar. Andere data in de home directory zijn configuratiebestanden. Niet belangrijk: zijn ze weg, dan maakt een programma een nieuwe configuratie aan. Bovendien hangen die configuratiedata af van de versie van het programma.

Citaat
2. ik heb ergens gelezen  dat "cp" niet geschikt is voor backups omdat het niet controleert of de kopie gelukt is. rsync zou default wel controleren of de copy gelukt is. Ik heb zelf wat gezocht maar ik ben niet helemaal zeker, zou ik met dit ene commando dan mijn volledige home backuppen :

rsync -av /home /media/username/4284-E080

waarbij 4284-E080 dan de blijkbaar willekeurige naam is die  de externe harddisk krijgt bij aankoppelen.
Is rsync de juiste tool hiervoor en is dit het juiste commando?
rsync is de juiste tool, en je commando is correct: het zal de /home en alles erin overkopiëren naar  /media/username/4284-E080. Zelf neem ik nooit een backup van mijn ganse home, maar van de folders met data:
rsync -av --delete /home/$USER/Documents /media/username/4284-E080
rsync -av --delete /home/$USER/Pictures media/username/4284-E080
- Hier vervang je $USER door je login (als je ingelogd bent, kan je $USER laten staan: wordt automatisch vervangen door je login.
- De --delete optie voeg je toe nadat je eerst het commando hebt getest. Het zorgt ervoor dat alles wat gewist werd, ook in de reservekopie zal gewist worden. Zonder die optie blijven e gewiste bestanden in de reservekopie wel staan.

rsync is fantastisch. De eerste keer zal het veel tijd vergen om alles te kopieëren. De volgende keer zal rsync enkel de bestanden die gewijzigd zijn, overkopiëren. Het neemt daarom niet veel tijd je reservekopie weer helemaal actueel te maken.

Zoals jan11000 zegt: grsync is een grafische interface voor rsync. Zelf hou ik het op de commandolijn.

Terug zoals jan11000 aangeeft: je wil eventueel ook je email van thunderbird en je firefox bookmarks backuppen. Ik los dit op door die data ergens diep onder mijn Documenten te zetten, en ze dan te linken op de plaats waar thunderbird/firefox ze verwacht. Zo worden ook die data mee met "Documents" gebackupped.

Interessante werkwijze, die van Jan, met een systematische kopie naar de tweede harde schijf, en nu en dan nog eens een "echte" backup naar het netwerk. Zelf werk ik eenvoudig met een USB schijfje. Tegenwoordig maak ik evenwel "snapshots": hierbij worden oudere en nieuwere versies bewaard. Door harde links te gebruiken, nemen bestanden die niet wijzigen slechts één keer ruimte in.