Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire  (gelezen 1927 keer)

Offline edwinv

  • Lid
[OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire
« Gepost op: 2008/11/30, 10:39:16 »
volgens mijn hardwarelijst draait mijn acer op volgende snelheid
id:   
cpu
description:    CPU
product:    Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz
vendor:    Intel Corp.
physical id:    
1c
bus info:    
cpu@0
version:    6.12.2
serial:    0001-06C2-0000-0000-0000-0000
slot:    CPU
size:    1600MHz
capacity:    1600MHz
width:    32 bits
clock:    533MHz
capabilities:    fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni monitor ds_cpl est tm2 ssse3 xtpr lahf_lm cpufreq
configuration:   
id   =   0


echer wanner ik met cat /proc/cpuinfo kijk  krijg ik volgende snelheid

cpu MHz      : 800.000
cache size   : 512 KB
physical id   : 0
siblings   : 2
core id      : 0
cpu cores   : 1
apicid      : 1
initial apicid   : 1
fdiv_bug   : no
hlt_bug      : no
f00f_bug   : no
coma_bug   : no
fpu      : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level   : 10
wp      : yes
flags      : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni monitor ds_cpl est tm2 ssse3 xtpr lahf_lm
bogomips   : 3191.94
clflush size   : 64

wilt dit zeggen dat mijn processor maar aan halve snelheid draait ?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/30, 13:07:46 door femke98 »

Offline edwinv

  • Lid
opgelost kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/30, 11:07:00 »
ok ik heb het gevonden - heb nu processorsnelheid aan paneel toegevoegd zodanig dat ik dit kan wijzigen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opgelost - kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/30, 11:40:34 »
Ubuntu varieert de processorsnelheid naar gelang de behoefte. Waarom wil je dat veranderen?

Offline edwinv

  • Lid
Re: [OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/30, 16:50:31 »
ik denk niet dat ik dit zou willen veranderen - ik vond het alleen raar dat de processor maar op 800 mhz draaide
maar  uiteindelijk was meer niet nodig en laat ik ubuntu dit zelf bepalen

ik vind het wel handig dat die optie er is -- dit heb ik in windows nooit geweten (tenzij misschien met een extern te installeren programma)

dat is alles

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/30, 17:48:32 »
ik denk niet dat ik dit zou willen veranderen - ik vond het alleen raar dat de processor maar op 800 mhz draaide
maar  uiteindelijk was meer niet nodig en laat ik ubuntu dit zelf bepalen

ik vind het wel handig dat die optie er is -- dit heb ik in windows nooit geweten (tenzij misschien met een extern te installeren programma)

dat is alles


Ik heb die plugin ook eens geprobeerd, want ik heb ook een Acer Aspire One. Tot mijn verbazing is de AA1 in de "performance"-stand ineens veel sneller, vooral in Firefox. Blijkbaar is de automatische regeling bij een Atom-processor nog niet optimaal in Ubuntu.

Dus ik ga de Governor Plugin nu zelf ook maar gebruiken! Bedankt voor je tip.  :-)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/30, 17:51:01 door Pjotr »

Offline edwinv

  • Lid
Re: [OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 14:10:37 »
Pjotr, weet je of ubuntu werkt aan een geoptimaliseerde kernel voor de atim processor - ik geloof dat ze daarmee bezig waren in ubuntu netbook remix

aleszins werkt op maan aa1 alles prima - zelfs geluid en interne mic

alleen het verbruik zou nog omlaag moeten, daarom dat ik het handig vind om zelf de processorsnelheid te kunnen verlagen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 15:00:06 »
Ik heb gewoon de standaard Xubuntu op m'n AA1-vouwdoos gezet. Met de Netbook Remix heb ik geen ervaring: ik vind 'm trouwens oerlelijk, als ik de schermafdrukken zie.

Energieverbruik: de schermhelderheid is de voornaamste energievreter. Breng die eens omlaag in Ubuntu?

De Fn-toetsen daarvoor werken gewoon: dus Fn + linkerpijltjestoets = minder helder, en Fn + rechterpijltjestoets is helderder.

De Intel Atom-processor is zeer energiezuinig van nature, dus ook op volle kloksnelheid verbruikt die niet veel.

Offline edwinv

  • Lid
Re: [OPGELOST] - kloksnelheid acer one aspire
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 15:31:30 »
bij mij werken ook alle fn toetsen - het enige dat niet werkt zijn de wifi lichtjes, maar dat vind ik niet erg - kijk ik toch niet naar

ik heb een 3 cel batterij en deze gaat ongeveer net geen 2 u mee - misschien toch overwegen om een 6 cell batterij aan te schaffen

ik bedoel maar dat deze ubuntu versie niet helemaal is afgestemd op de atom processor en dat daarmee het verbruik misschien niet helemaal optimaal is -

voor de rest ken ik zeeer tevreden over de aa1 in combinatie met ubuntu