Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boekje "Werken met Xubuntu"  (gelezen 106924 keer)

Offline janubuntu

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #100 Gepost op: 2014/10/25, 15:11:21 »

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #101 Gepost op: 2014/10/25, 15:59:24 »
Ik klik op deze:
https://basiscursusscribus.wordpress.com/2014/09/18/werken-met-xubuntu/

en dan op Download of Bekijken.

Ook net op geklikt, en geen enkel probleem er mee, ik kom gewoon op dat Weblog.  =D

Edit: ik heb ook op de Download geklikt en daar kreeg ik de vraag of ik het op wilde slaan of tegelijk bekijken. En op bekijken daar laad hij gewoon de PDF file in die dus duidelijk te lezen is.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 16:02:17 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #102 Gepost op: 2014/10/25, 23:16:54 »
Ik lees net dat die problemen er zijn met alle verkorte links van bit.ly. Die gebruik ik graag, want ze zijn lekker kort en bitly houdt een stel nette statistieken bij.

Ik vind het prettig te weten in hoeverre mijn inspanningen ook nuttig worden gebruikt. Meten is weten, nietwaar? Ik hou het in de gaten met dat Bit.ly. Mocht het niet goed zitten maak ik uiteraard de rechtstreekse links bekend. Dan maar geen statistieken.

Bedankt voor de melding, mensen!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #103 Gepost op: 2014/10/26, 00:02:39 »
Ik lees net dat die problemen er zijn met alle verkorte links van bit.ly. Die gebruik ik graag, want ze zijn lekker kort en bitly houdt een stel nette statistieken bij.

Ik vind het prettig te weten in hoeverre mijn inspanningen ook nuttig worden gebruikt. Meten is weten, nietwaar? Ik hou het in de gaten met dat Bit.ly. Mocht het niet goed zitten maak ik uiteraard de rechtstreekse links bekend. Dan maar geen statistieken.

Bedankt voor de melding, mensen!

Ik zie er helemaal geen rare dingen, maar het zou zo maar kunnen.

Is dit misschien beter? http://tinyurl.com/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #104 Gepost op: 2014/10/26, 08:38:08 »
Ik lees net dat die problemen er zijn met alle verkorte links van bit.ly. Die gebruik ik graag, want ze zijn lekker kort en bitly houdt een stel nette statistieken bij.

Ik vind het prettig te weten in hoeverre mijn inspanningen ook nuttig worden gebruikt. Meten is weten, nietwaar? Ik hou het in de gaten met dat Bit.ly. Mocht het niet goed zitten maak ik uiteraard de rechtstreekse links bekend. Dan maar geen statistieken.
Probleem met verkorte links is dat het vooraf onduidelijk is waar de link naar toe leid. Misschien naar het boekje maar het kan ook naar malware.com/rotzooi, dropboxfake.com/login of boekje_met_virus.pfd.exe leiden.
In tweets met een beperkt aantal tekens begrijp ik de toegevoegde waarde van verkorte url’s en klik ik wel eens (voorzichtig) op een link. Op websites niet (uitzonderingen daargelaten).

Algemene tip (voor lezers): Kijk uit voor verkorte url’s!

Op http://longurl.org/ is de volledige url te achterhalen. De verkorte url om het boekje te downloaden verwijst naar een gedeeld PDF bestand van een (onbekende) dropbox-gebruiker. Waarom geen download vanaf de website zelf, heb je daar geen statistieken over?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #105 Gepost op: 2014/10/26, 09:16:18 »
De verkorte url om het boekje te downloaden verwijst naar een gedeeld PDF bestand van een (onbekende) dropbox-gebruiker. Waarom geen download vanaf de website zelf, heb je daar geen statistieken over?

Ik zou het erg fijn vinden een website te hebben met voldoende ruimte voor data-verkeer voor dit soort acties, maar voorlopig zit dat er financieel niet in. Van Wordpress krijg ik wel statistieken over de bezoekers, maar niet van de downloads en zelf  een Wordpress blog hosten is om dezelfde reden als zojuist vermeld niet aan de orde.

Ik moet het doen met de middelen die ik heb. En wat betreft je goede waarschuwingen: iedereen die met de urls ook maar de minste problemen ondervindt weet me hier te vinden of via mijn Wordpress blog en ik reageer daar heel alert op ook. Dat is in ons aller belang. Hoezo onbekende dropbox gebruiker? Transparanter kan toch nauwelijks?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #106 Gepost op: 2014/11/03, 09:50:02 »
Hai testcees,

Het bericht in computerworld waar je naar verwijst gaat specifiek over tweets en e-mails van Spammers, niet over een link die een blogger zelf op zijn site zet, toch? Of is zo'n korte url makkelijk te kapen?

Op mijn blog gebruik ik ook een dropbox, waar ik direct naar verwijs, zij het in een lange url. Sommige bestanden kun je jammer genoeg niet op een gratis Wordpress account zetten, zoals bv svg bestanden.
Hoezo onbekende dropbox gebruiker? Transparanter kan toch nauwelijks?

Ik ben het met Just eens, dat het transparant is, hij is geen anonieme spammer.
Mocht je een rare link vinden, of juist een hele mooie, dan kun je ook op dat blog een reactie plaatsten, handig voor de volgende lezers.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #107 Gepost op: 2014/11/03, 11:03:27 »
Het bericht in computerworld waar je naar verwijst gaat specifiek over tweets en e-mails van Spammers, niet over een link die een blogger zelf op zijn site zet, toch? Of is zo'n korte url makkelijk te kapen?
Ook als een blogger zelf korte url’s op zijn website zet is voor bezoekers van de site niet duidelijk waarop wordt geklikt. Uiteraard is er geen probleem als je weet dat je de blogger op zijn woord kan vertrouwen (maar waarom zou je).
Hoezo onbekende dropbox gebruiker? Transparanter kan toch nauwelijks?

Ik ben het met Just eens, dat het transparant is, hij is geen anonieme spammer.
Mocht je een rare link vinden, of juist een hele mooie, dan kun je ook op dat blog een reactie plaatsten, handig voor de volgende lezers.
De korte url is http://bit.ly/Xmt3QT

De lange url is  https://www.dropbox.com/s/dg3czx6hnpwhr32/Werken-met-Xubuntu.pdf?dl=1

Het bestand komt van Dropbox maar van welke dropbox-gebruiker is aan de url niet transparant en onduidelijk.

De volgende url gaat naar een pdf bestand wat ik deel vanuit mijn dropbox maar dat is niet te zien aan de url: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1115714/Werken-met-Xubuntu.pdf en nog minder aan de korte url (https://db.tt/hRsH6Srh).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #108 Gepost op: 2014/11/03, 14:30:25 »
Hmmm beste testcees,

Ook als een blogger zelf korte url’s op zijn website zet is voor bezoekers van de site niet duidelijk waarop wordt geklikt. Uiteraard is er geen probleem als je weet dat je de blogger op zijn woord kan vertrouwen (maar waarom zou je).
Het blog van Just is duidelijk gekoppeld aan het boek wat hij heeft geschreven - samen met mij en Paul Matthijsse. Als hij daar rare links op gaat zetten is zijn naam als schrijver niet veel waard. Daarom vind ik dat alles heel transparant is. Alleen als zo'n url makkelijk gekaapt kan worden, vind ik dat eht terecht is om ervoor te waarschuwen.

Maar de links die je zelf hier plaatst, zijn voor  mij niet gekoppeld aan een persoon, alleen aan een voor  mij anonieme persoon op dit forum. Daarom zou ik daar weer niet snel op klikken. Kan je zeggen welk pdf bestand je hier deelt en waarom?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #109 Gepost op: 2014/11/03, 15:56:19 »
Kunnen we alstublieft stoppen met de discussie over de risico's van Dropbox links? Die risico's zijn er in het algemeen, dat valt niet te betwisten. De argumenten zijn nu herhaalde keren genoemd evenals een uitleg van mijn kant waarom ik het zo heb gedaan en dat er mijn geval geen sprake is en ook niet zal zijn van dergelijke risico's? Verder is dit een topic over een boekje en niet over Dropbox!



In het positieve kan ik melden dat gisteren, binnen 8 weken nadat het boekje is verschenen, het boekje 300 keer is gedownload. Daarnaast is het ook langs andere weg verspreid, waarvoor mijn hartelijke dank aan allen die daaraan mee werkten. Ik ben druk doende met een tweede boekje in deze reeks en hoop dat binnenkort te kunnen publiceren.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #110 Gepost op: 2014/11/03, 16:15:01 »
@jvecht, je bent goed bezig.

Ik kijk al met spanning uit naar het nieuwe boekje.

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #111 Gepost op: 2014/11/13, 13:40:21 »
Mooi boekje Just! Heb ff een stukje gelezen via DB en toen gedownload. Op mijn iPad.... Nu zit ik te w88 op de Ubuntu-versie. Aan de andere kant: je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt: kan zijn dat ik Xubuntu in de live versie ga uitproberen. Zoals ik het begrepen heb: Xubuntu kan alles wat Ubuntu ook kan maar in Xubuntu is het uiterlijk van de UI niet zo belangrijk. Klopt dat? Want voor mij hoeft het er niet zo gelikt uit te zien: als het maar werkt....
Dus hartelijk bedankt voor je boekje! Oh ja, er zitten wat taalfoutjes in. Geen schande en ik lig er niet wakker van maar misschien wil je in een volgende versie wel graag dat die er ook uitgaan? Met computers ben ik niet zo handig, maar met taal weet ik me redelijk te redden; ik wil je dan wel helpen met het redigeren.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Frederik

  • Gast
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #112 Gepost op: 2014/11/13, 15:05:15 »
Kunnen we alstublieft stoppen met de discussie over de risico's van Dropbox links? Die risico's zijn er in het algemeen, dat valt niet te betwisten. De argumenten zijn nu herhaalde keren genoemd evenals een uitleg van mijn kant waarom ik het zo heb gedaan en dat er mijn geval geen sprake is en ook niet zal zijn van dergelijke risico's? Verder is dit een topic over een boekje en niet over Dropbox!



In het positieve kan ik melden dat gisteren, binnen 8 weken nadat het boekje is verschenen, het boekje 300 keer is gedownload. Daarnaast is het ook langs andere weg verspreid, waarvoor mijn hartelijke dank aan allen die daaraan mee werkten. Ik ben druk doende met een tweede boekje in deze reeks en hoop dat binnenkort te kunnen publiceren.

KLASSE!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #113 Gepost op: 2014/11/13, 20:34:08 »
Dank je wel, Frederik!

Ja, mooi hè, die belangstelling. Nou zien dat ik het tweede boekje voor elkaar krijg. De voorbereidingen lopen al om de layout te verbeteren en het ziet er goed uit.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #114 Gepost op: 2014/11/17, 15:13:40 »
@jvecht: Goed zo, de ontwikkelingen met je boeje gaan nu heel snel. Ik schenk je de mooiste postzegel van Nederland (ontworpen door van Krimpen - 1946). Die zat op de kerstkaart die ik van mijn opa en oma ontving ;-)



Meer info op :  http://geheugenvannederland.nl/?/nl/items/MVC01:NVPH-460
« Laatst bewerkt op: 2014/11/17, 15:15:39 door EZ-man »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #115 Gepost op: 2014/11/17, 23:08:08 »
Dank je wel, EZ-man! Leuk, die postzegel en de link. Ik hou van postzegels. Ik kijk altijd wel een beetje wat ik op wat voor brief plak. Het komt wel steeds minder voor.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #116 Gepost op: 2015/11/19, 10:19:21 »
Hallo allemaal,

Ik zag zojuist dat de teller van dit boekje het mooie getal van 2000 ruim is gepasseerd! Ik ben heel blij met de goede ontvangst en de geweldige reacties.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #117 Gepost op: 2015/11/19, 11:26:02 »
Ik zag zojuist dat de teller van dit boekje het mooie getal van 2000 ruim is gepasseerd!
Een felicitatie waard!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #118 Gepost op: 2015/11/19, 15:35:16 »
Dank je, Ron!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline hclabbers

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #119 Gepost op: 2015/12/31, 13:01:03 »
Dag JVecht, Ik wilde nog even melden dat ik blij ben met je uitgave. Er is in het Nederlandse spraakgebied voldoende voorhanden m.b.t. de "gewone" Ubuntu. Dit is nog niet zo voor de afgeleiden. Ik denk juist dat de afgeleiden vaak interessant zijn voor mensen om "in te stappen". Niet iedereen is de Engelse taal voldoende machtig, dus ik denk dat de behoefte er juist bij de afgeleiden is om te vertalen danwel dit soort stukken te schrijven. Ik juich het dus toe. Bedankt voor je werk. Groeten, Hans
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #120 Gepost op: 2015/12/31, 13:23:05 »
Hallo Hans,

Leuk om te horen. Dank je wel!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021