Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij afsluiten worden m'n HD's losgekoppeld  (gelezen 633 keer)

Offline Harry B

  • Lid
Bij afsluiten worden m'n HD's losgekoppeld
« Gepost op: 2010/12/26, 15:37:09 »
Hallo forummers,

Systeem: single-besturingsysteem Ubuntu Studio met twee HD's. Nooit problemen mee gehad, maar sinds enige tijd lukt het Grub niet meer om bij het starten een HD te ontdekken. Als ik het systeem opstart met een Live-DVD (Ubuntu 10.10) zie ik wel de twee HD's, maar moet ze koppelen. Na afsluiten zijn de schijven weer ontkoppeld. Ik heb al op het forum zitten spitten naar een oplossing en vond het advies om "pysdm" te loaden en uit te voeren. Daarmee kon ik de HD's wel koppelen (werkend vanuit de live-DVD), maar na afsluiten was het weer foute boel. Kan ik vanaf de live-DVD misschien "overstappen" op de geïnstalleerde versie om van daaruit de HD's te mounten? In al mijn nederigheid: Help!! Oh ja, ik ben geen doorgewinterde linuxer, Jip-en-Janneketaal zal ik heel erg waarderen.

Groet en bedankt alvast,
Harry

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bij afsluiten worden m'n HD's losgekoppeld
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/26, 16:01:50 »
Standaard wordt een partitie inderdaad "op vraag" aangekoppeld. Om een partitie automatisch bij opstart aan te koppelen, moet de partitie in het configuratiebestand /etc/fstab aangemeld zijn. Als je de output geeft van het commando
sudo blkid
dan kan ik, of iemand anders, aangeven wat in je /etc/fstab moet komen.

Geef voor alle zekerheid ook
cat /etc/fstab
om eventuele rommel, eringebracht door pysdm, er weer uit te slopen.

Offline Harry B

  • Lid
Re: Bij afsluiten worden m'n HD's losgekoppeld
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/26, 16:41:04 »
Bedankt voor het antwoord. Hier komt het dan:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=540c7574-52ff-41d0-ad7f-b62f8eefacde /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=d4401576-a48a-41ff-a056-19c9f541259d none            swap    sw              0       0
# /dev/sdb1
/dev/sdb1   /home/harry/Video   ext3   defaults,relatime   1   3
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

ubuntu@ubuntu:~$ sudo blkid
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1: UUID="540c7574-52ff-41d0-ad7f-b62f8eefacde" TYPE="ext3"
/dev/sda3: UUID="feaf933f-9ab8-4679-a960-b2e783911ce6" TYPE="swap"
/dev/sdb1: UUID="d4d3ffb7-287b-41cc-b397-819e707722b4" TYPE="ext3"
ubuntu@ubuntu:~$

ubuntu@ubuntu:~$ cat /etc/fstab
aufs / aufs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
/dev/sda3 swap swap defaults 0 0
ubuntu@ubuntu:~$

Iki hoop dat iemand hier wat mee kan.

Groet, Harry


Offline vanadium

  • Lid
Re: Bij afsluiten worden m'n HD's losgekoppeld
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/26, 17:31:35 »
Om je partitie "Video" correct te mounten, kan het volstaan als je de regel
/dev/sdb1   /home/harry/Video   ext3   defaults,relatime   1   3
aanpast tot
UUID="d4d3ffb7-287b-41cc-b397-819e707722b4"   /home/harry/Video   ext3   defaults,relatime   1   3
Aankoppelen met devicenaam is minder en minder betrouwbaar bij moderne apparatuur. Tegenwoordig wordt de partitie UUID, een uniek kengetal van de partitie, gebruikt.

Aanpassen van /etc/fstab doe je door het bestand in te laden in een teksteditor, de opgestart is met beheerdersbevoegdheden. Hiervoor moet je opstarten met een commando:
gksudo gedit /etc/fstab
Let op: je moet gewoon opgestart hebben opdat dit zou werken. Dus niet vanaf de live CD!

Je krijgt de editor te zien, met het bestand fstab geladen. Voer de wijziging door, sla dan op.

Re: Bij afsluiten worden m'n HD's losgekoppeld
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/29, 12:23:53 »
Om je partitie "Video" correct te mounten, kan het volstaan als je de regel
/dev/sdb1   /home/harry/Video   ext3   defaults,relatime   1   3
aanpast tot
UUID="d4d3ffb7-287b-41cc-b397-819e707722b4"   /home/harry/Video   ext3   defaults,relatime   1   3
Aankoppelen met devicenaam is minder en minder betrouwbaar bij moderne apparatuur. Tegenwoordig wordt de partitie UUID, een uniek kengetal van de partitie, gebruikt.

Aanpassen van /etc/fstab doe je door het bestand in te laden in een teksteditor, de opgestart is met beheerdersbevoegdheden. Hiervoor moet je opstarten met een commando:
gksudo gedit /etc/fstab
Let op: je moet gewoon opgestart hebben opdat dit zou werken. Dus niet vanaf de live CD!

Je krijgt de editor te zien, met het bestand fstab geladen. Voer de wijziging door, sla dan op.

Let op: wel eerst even in je home map de map Video aanmaken, dus mkdir /home/harry/Video. Of gewoon vanuit Nautilus want het is je eigen home map. Als je mount in de map /media krijg je icoontjes op je desktop voor de gemounte map, kan handig zijn. Ook dan eerst de mappen aanmaken, sudo mkdir /media/Video. Uiteraard dan ook het bestand /etc/fstab hierop aanpassen.