Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crontab  (gelezen 959 keer)

Offline Flak

  • Lid
crontab
« Gepost op: 2013/02/02, 11:18:24 »
Ik heb aan de /etc/crontab file de regel:
0 23 * * Mon,Thu apt-get update && apt-get upgrade
toegevoegd.

Maar ik denk dat dit niet gaat werken omdat de vereiste permissies ontbreken.
Is het de bedoeling dat ik de root gebruiker aan deze regel toevoeg?

Hoe moet dit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: crontab
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/02, 12:11:08 »
Ik begrijp dat je op enkele vaste dagen automatisch een update wil doen.
Dat kan je zelf scripten via cron, maar er is ook een pakket dat dit helemaal zelf voor je doet.
Ik zou dus de regel die je in crontab gezet hebt weer weghalen.

Hoe je dit wel zou moeten doen:

  • Kijk of het pakket unattended-upgrades is geïnstalleerd. Bijv. via apt-cache policy unattended-upgrades of synaptic.
  • Voer dit commando uit om de unattended upgrades aan te zetten:
sudo dpkg-reconfigure -plow unattended-upgrades
  • Bewerk /etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades zodat hij de pakketten installeert die je wil, wanneer je dat wil enz.

De // aan het begin van een regel geeft aan dat het commentaar is, en dat de rest erachter niet uitgevoerd wordt. Bij een hoop opties kan je ze makkelijk aan of uitzetten door de // te verwijderen of juist toe te voegen.

Zie verder hierhttps://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/automatic-updates.html: https://help.ubuntu.com/community/AutomaticSecurityUpdates
Of hier:

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: crontab
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/03, 05:00:18 »
En wat als de apt-get upgrade om invoer van de gebruiker vraagt? Bijv. omdat de indeling van een configuratiebestand gewijzigd is of omdat je instellingen op moet geven? Die melding zie je dan niet en apt-get zal dan "oneindig" blijven wachten op jouw invoer...
Daarom is het minder handig om een eigen cronjob te maken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: crontab
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/04, 13:28:11 »
En wat als de apt-get upgrade om invoer van de gebruiker vraagt?
Optie -y toevoegen. En voordat iedereen begint dat dit een 'gevaarlijke' optie is: deze optie heb ik, inderdaad via crontab voor alle gebruikers van De Vrije PC  (~60 gedurende een jaar) zo toegepast. Gaat goed, geen enkele melding binnengekregen dat er rare dingen gebeuren of zo. In theorie kan het verkeerd gaan, in de praktijk (in ieder geval die van mij) werkt het prima.

Offline Flak

  • Lid
Re: crontab
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/04, 18:05:27 »
Ik heb de oplossing van Johan van Dijk gekozen.
Dat ik in 50unattended-upgrades een aantal slashes verwijderd heb, en nu wordt iedere keer als ik $sudo reboot invoer als er updates zijn deze geinstalleerd.
Is dit zo in orde?

Re: crontab
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/15, 13:56:12 »
Moet je eerlijk zeggen ben geen groot fan van alle updates automatiseren. Zie graag nog even wat de machine doet voor het updaten. Das een persoonlijk ding. Als je het dan doet het idd wel zoals het hoort.
Dat in een cron zetten is een slecht idee zoals hierboven ook al uitgelicht door een aantal mensen. Het kan idd heel lang goed gaan ... Met losse veters in je schoenen lopen ook :D