Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?  (gelezen 4665 keer)

[vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Gepost op: 2015/07/31, 12:44:16 »
Hallo allemaal,

Sindskort heb ik een SSD schijf in mijn computer gezet. Het is een intel 530 180 Gb drive. Nu weet ik dat er firmware updates zijn die ik kan installeren. Echter gebeurt dit via een .iso bestand. Je dient de computer opnieuw op te starten vanaf een usb stick. Nu heb ik alles wat ik nodig heb maar als ik het programma start om een opstartbare usb stick te maken dan werkt het niet.

Het standaard programma wat meegeleverd word met Ubuntu lijkt prima te werken voor iso's met een OS er op. Maar niet voor Intel's firmware update software. Andere methodes zoals DD lijken ook niet te werken, tenminste dat is wat google me verteld. Ook heb ik andere programma's gevonden die niet in een leesbare taal worden geleverd.

Weet iemand misschien een programma waarbij ik een usb stick opstartbaar kan maken met Intel's upgrade software?
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/31, 12:51:55 »
Ik doe iso's meestal met dd op USB sticks zetten. Dat gaat altijd puik. Ik ben nou bezig om de Windows 10 iso op usb te zetten met dd. Ik ben benieuwd. Het stickie staat in ieder geval lekker te knipogen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/31, 12:53:36 »
Hmm, oke.... Van de websites die ik gelezen heb lijkt dit niet mogelijk te zijn of heel erg lastig te gaan. Kun je me vertellen hoe jij dat doet?
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/31, 13:15:30 »
Die USB stick is inmiddels klaar. Nou heb ik hem geboot om mijn 8 jaar oude Toshiba laptop en dat wil hij niet. Misschien niet omdat dat ding geen efi bios heeft?? Zo even op een andere wat jongere PC proberen.

De opdracht voor dd voor mijn situatie was:

sudo dd bs=4M if=/media/just/Elements/data/Iso-en-installers/Windows/Windows10/Win10_Dutch_x32.iso of=/dev/sdc

Korte uitleg:

bs=4M hoeft niet perse, maar versnelt het proces wel.

if= geeft het bronbestand, wat bij mij aangekoppeld stond op een externe harde schijf. Beetje lang pad dus, maar dat terzijde. Je kan die iso ook even naar je thuismap kopieren. Wel zo eenvoudig.

of= geeft het doel op. Hier is de stick aangekoppeld als een sdc. /dev/sdc om precies te zijn. Het partitienummer laat je achterwege.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/31, 16:12:07 »
Die USB stick wil echt niet booten. Ik ben hem nu met Rufus onder Windows 7 aan het maken.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/31, 16:18:14 »
En unetbootin onder (X)ubuntu?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/31, 19:05:35 »
Die USB stick wil echt niet booten. Ik ben hem nu met Rufus onder Windows 7 aan het maken.
Was het wel een hybride ISO? Alleen die kun je bit voor bit op een usb-stick overzetten.
Er bestaat een GUI programma genaamd usb-imagewriter (dat zit in de repo's van Linux Mint) dat ISO's naar usb kan overzetten. Het terminalbevel dd kan dat ook. Ik gebruik daar de volgende instructie voor die ook een progressiebalk toont:
#!/bin/sh
dd if="$1" bs=8M | pv | sudo dd of="/dev/sdf" bs=8M conv=notrunc ; sync
Vervang 'sdf' door de juiste driveletter van je aangesloten doch niet aangekoppelde usb-stick. Voor de progressiebalk moet je wel 'pv' geïnstalleerd hebben.
Controleer met which pv of dat zo is en zo niet, installeer het dan eerst met sudo apt-get install pv
Als het geen hybride ISO is, gebruik dan UnetBootIn om het op een usb-stick te zetten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/31, 19:23:17 »
Hoi Bloom,

Dank je. Met Rufus (en een volkomen wrakke Windows 7) lukt het prima.

dd had ik al geprobeerd en dat ging niet goed als al gemeld in dit draadje. Ik ga het zo eens proberen met UnetBootIn.

Inmiddels draait Windows 10 hier inplaats van die al eerder genoemde wrakke Windows 7 op een PC uit 2008 met een AMD Phenom X3 cpu met 4 GB ram en het draait tot mijn verbazing heel prima. Ook de installatie zelf was vlot, voor Windows.

Hoe zie ik of een iso hybride is? Is daar een manier voor?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/31, 19:50:32 »
Normaal wordt het erbij vermeld als het een hybride ISO is. Vrijwel alle ISO's van Linux distributies zijn hybride.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/31, 20:15:35 »
Met Femke zeg ik :
Just, neem je nu niet het draadje van een ander over?

Ik ben bang dat de ISO is

Het is en iso :  issdfut_2.0.13.iso  - het is een simpel linux OS met een tool voor de ssd
En je kan het branden, maar die standaard tool "schijfkopieschrijver voor USB" is een beetje vreemd.
Een betere keuze voor het branden is UNetBootin (zoals al is aangegeven).

MEER INFO :   https://downloadcenter.intel.com/download/18363/Intel-Solid-State-Drive-Firmware-Update-Tool

[OffTopic] Wat is vreemd aan die standaard tool ?
Het maakt een kleine partitie aan waarop de iso gebrand wordt. De rest van de usb is een lege partitie. Bij het verwijderen van die eerste partitie moet je een paar trucjes uithalen.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/31, 22:34:41 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/31, 21:41:38 »
Is het misschien een gek idee om een iso op CD te branden ?
En wat zijn de instellingen van het bios, gooit dat nog roet in het eten?

[offtopic]
Femke, de TS weet het verschil tussen een brasero en iso branden. Lees Post #0 nog maar eens over.
De standaard tool werkt niet.

Maar ik zeg niets meer totdat TS zich weer meldt.

Offline loti

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/31, 22:13:17 »
Voor mijn Samsung SSD werkt het als volgt, ik neem aan dat het voor Intel op dezelfde wijze gaat:

Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software voor Linux.
===============================================================
Installeer Freedos op usbstick met Unetbootin (select distribution)
Download bij Samsung: Dosversie bootable usbdisk.

Pak dit programma uit op de opstartbare usbstick.

Start de computer op vanaf deze usbstick.
Kies safemode
A:>vul hierin C:
dir
cd samsun~1
dir
cd 840perf
start op met perf.exe


Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/01, 00:29:53 »
Die USB stick wil echt niet booten. Ik ben hem nu met Rufus onder Windows 7 aan het maken.

Hoi jvecht,

Ik heb het wel voor elkaar gekregen. Hij start netjes op (de BIOS ziet hem) maar dan gaat het mis.

LZMA data is corrupted en VFS kan het root fs niet laden.

Het leek dus wel te werken alleen zou de iso misschien niet goed zijn. Ik zal hem nog eens opnieuw downloaden.

Overigens ben ik al jaren een echte linux gebruiker. Ik weet niet veel als een van de "hardcore" users hier maar ik gebruik het al jaren. Windows 7 weet ik nog wel het een en ander maar de kennis gaat vervagen. Windows 8.0, 8.1 en 10 weet ik niets van.
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/01, 00:31:02 »
En unetbootin onder (X)ubuntu?

Die zal ik eens gaan proberen. Maar eerst even de andere reacties door lezen ;-)
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/01, 00:40:08 »
Just, neem je nu niet het draadje van een ander over?

Voor de TS:
Ik ben bang dat de ISO of de firmware een .exe bestand is welke dus niet op een Linux pc kan worden gestart.

Hoi Femke98,

Een .exe bestand kun je weldegelijk uitvoeren. Of dat het werkt is een ander verhaal. Ik heb in het verleden ergens gelezen dat onder linux zeker wel .exe bestaat en het zelfs werkt. Maar ik ben het nog nooit tegen gekomen.

In dit geval heeft het niets met Linux zelf te maken. Als je een computer aanzet dan start je de BIOS op die kijkt naar wat er aanwezig is. Deze informatie stuurt de BIOS door naar het OS (zei het Windows of Linux of MAC), het OS neemt het over van de BIOS en start de computer op.

Het doel hier is om nog voor het opstarten van het OS, te starten van usb waar het firmware programma op staat. In mijn geval heb ik voor een Linux image gekozen omdat ik geen Windows gebruik. Om nog even ter vergelijking te stellen. Als je Windows installeerd dan gaat de BIOS opzoek naar een .exe bestand of een van de andere bestanden die Windows gebruikt om op te starten. Dit zelfde geldt dus ook voor Linux. Als Linux is geinstalleerd dan zal de BIOS opzoek gaan naar het opstart mechanisme van Linux, dat in elk geval geen .exe is ;-)
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/01, 00:50:06 »
Is het misschien een gek idee om een iso op CD te branden ?
En wat zijn de instellingen van het bios, gooit dat nog roet in het eten?

[offtopic]
Femke, de TS weet het verschil tussen een brasero en iso branden. Lees Post #0 nog maar eens over.
De standaard tool werkt niet.

Maar ik zeg niets meer totdat TS zich weer meldt.

Hoi EZ-man,

De instellingen staan voor zover ik weer goed. Sterker nog, ik heb de instellingen niet eens aangepast sinds de laatste keer. Dus iedere keer als ik mijn externe schijf vergeet los te koppelen dan start mijn computer niet op. Dus dan maar weer ctrl+alt+del en de schijf verwijderen. Dan start de boel wel op. Maar als alternatief kan ik altijd nog op F12 rammen en dan kan ik er voor kiezen om van USB te starten. Welke andere instellingen zouden er moeten zijn dan deze bewegwijzering? ;-)

Een CD/DVD drive heb ik overigens ook niet meer. Sinds de externe media die steeds groter word is er ruimte zat. Alleen jammer dat je Linux niet van een partitie kan installeren zoals je dat met Windows kan.
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/01, 07:58:32 »
Dit is een hele vervelende. De tool van intel is een linux distro en er gaat iets fout met initramfs.
De officiele  engelse foutmelding :   LZMA data corrupted  VFS root fs cannot load

Onderstaande is de inhoud van isolinux.cgf - het boot menu -  van  issdfut_2.0.13.iso  (de firmware tool van intel)
# Automatically created by OE
ALLOWOPTIONS 1
DEFAULT default
TIMEOUT 0
PROMPT 0
LABEL default
KERNEL /vmlinuz
APPEND initrd=/initrd LABEL=default  root=/dev/ram0   usbcore.autosuspend=1 quiet


Daarnaast heeft het waarschijnijk ook te maken met de pc / moederbord / configuratie / bios / usb.

Dus iedere keer als ik mijn externe schijf vergeet los te koppelen dan start mijn computer niet op. Dus dan maar weer ctrl+alt+del en de schijf verwijderen. 

Hier begrijp ik niets van.

VRAAG : 
beschrijf je systeem eens en wat voor pc / laptop / bios / usb-stick betreft het ??
« Laatst bewerkt op: 2015/08/01, 09:44:28 door EZ-man »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/01, 08:25:45 »

Ik heb het wel voor elkaar gekregen. Hij start netjes op (de BIOS ziet hem) maar dan gaat het mis.


Hier ging dat net zo, zowel met dd als met UnetBootIn. Alles ziet er puik uit, alleen komen die blauwe scheve ruiten niet in beeld en daar gaat het toch om.

Pas toen ik die stick via dat Rufus onder Windows 7 aanmaakte ging het goed. Nou heb ik hier wel een paar Windows PC's, maar het zint me niet en is ook ongemakkelijk. Vandaar dat ik ook zocht naar een oplossing voor onder Linux.

Er is sprake van wat activiteiten om Rufus onder Linux aan de gang te krijgen, maar het ziet er nu nogal dood uit. Jammer.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

FrSu

  • Gast
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/01, 09:57:46 »
Het valt mij op dat het Linux Disk/USB Creator programma het regelmatig niet doet als ik een Live USB met een Linux distro wil opstarten.

Met Unetbootin heb ik dat nooit, werkt altijd. Is ook een programma voor zowel Win, Linux als Mac.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/01, 10:05:57 »
Dit is een hele vervelende. De tool van intel is een linux distro en er gaat iets fout met initramfs.
De officiele  engelse foutmelding :   LZMA data corrupted  VFS root fs cannot load

Onderstaande is de inhoud van isolinux.cgf - het boot menu -  van  issdfut_2.0.13.iso  (de firmware tool van intel)
# Automatically created by OE
ALLOWOPTIONS 1
DEFAULT default
TIMEOUT 0
PROMPT 0
LABEL default
KERNEL /vmlinuz
APPEND initrd=/initrd LABEL=default  root=/dev/ram0   usbcore.autosuspend=1 quiet


Daarnaast heeft het waarschijnijk ook te maken met de pc / moederbord / configuratie / bios / usb.

Dus iedere keer als ik mijn externe schijf vergeet los te koppelen dan start mijn computer niet op. Dus dan maar weer ctrl+alt+del en de schijf verwijderen. 

Hier begrijp ik niets van.

VRAAG : 
beschrijf je systeem eens en wat voor pc / laptop / bios / usb-stick betreft het ??

Om te antwoorden op jouw vraag, dat is niets bijzonders. Ik heb ooit gebruik gemaakt van de boot-volgorde van de computer. Wat de computer als eerste doet is kijken naar een opstartbare usb apparaat daarna naar een harde schijf in de computer. Ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om dit weer te wijzigen. Dus als er een usb apparaat, zoals een externe harde schijf, aangekoppelt blijft dan start de computer niet op. Dit komt omdat er geen OS aanwezig is op het usb apparaat.

Voor wat betreft mijn computer, die heeft het altijd gedaan als het aan komt op opstarten, ziet er zo uit. Ja, ik weet het mijn grafische kaart is aan vervanging toe maar ik zou niet weten met wat voor een kaart ik hem zou moeten vervangen. Er is helaas geen onboard aanwezig waar ik op terug kan vallen.

De usb stick die ik gebruik is een u3 usb cruzer. Met een grootte van ongeveer (hij is oud) 4 Gb.

In het volgende bericht zet ik mijn config neer. Het forum klaagt dat ik meer dan 20.000 karakters heb gebruikt en dat het niet word toegestaan.
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/01, 10:07:36 »
desktop-computer
    description: Desktop Computer
    product: GA-MA770T-UD3 ()
    vendor: Gigabyte Technology Co., Ltd.
    width: 64 bits
    capabilities: smbios-2.4 dmi-2.4 vsyscall32
    configuration: boot=normal chassis=desktop uuid=31433646-3635-3244-4631-4336FFFFFFFF
  *-core
       description: Motherboard
       product: GA-MA770T-UD3
       vendor: Gigabyte Technology Co., Ltd.
       physical id: 0
       version: x.x
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: Award Software International, Inc.
          physical id: 0
          version: F7
          date: 07/09/2010
          size: 128KiB
          capacity: 960KiB
          capabilities: isa pci pnp apm upgrade shadowing cdboot bootselect socketedrom edd int13floppy360 int13floppy1200 int13floppy720 int13floppy2880 int5printscreen int9keyboard int14serial int17printer int10video acpi usb ls120boot zipboot biosbootspecification
     *-cpu
          description: CPU
          product: AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor
          vendor: Advanced Micro Devices [AMD]
          physical id: 4
          bus info: cpu@0
          version: AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor
          slot: Socket M2
          size: 1800MHz
          capacity: 3200MHz
          width: 64 bits
          clock: 200MHz
          capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp x86-64 3dnowext 3dnow constant_tsc rep_good nopl nonstop_tsc extd_apicid pni monitor cx16 popcnt lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs skinit wdt hw_pstate npt lbrv svm_lock nrip_save vmmcall cpufreq
        *-cache:0
             description: L1 cache
             physical id: a
             slot: Internal Cache
             size: 128KiB
             capacity: 128KiB
             capabilities: synchronous internal write-back
        *-cache:1
             description: L3 cache
             physical id: c
             slot: External Cache
             size: 1MiB
             capacity: 1MiB
             capabilities: synchronous internal write-back
     *-cache
          description: L1 cache
          physical id: b
          slot: Internal Cache
          size: 128KiB
          capacity: 128KiB
          capabilities: synchronous internal write-back
     *-memory
          description: System Memory
          physical id: 24
          slot: System board or motherboard
          size: 8GiB
        *-bank:0
             description: DIMM 1066 MHz (0,9 ns)
             physical id: 0
             slot: A0
             size: 2GiB
             width: 64 bits
             clock: 1066MHz (0.9ns)
        *-bank:1
             description: DIMM 1066 MHz (0,9 ns)
             physical id: 1
             slot: A1
             size: 2GiB
             width: 64 bits
             clock: 1066MHz (0.9ns)
        *-bank:2
             description: DIMM 1066 MHz (0,9 ns)
             physical id: 2
             slot: A2
             size: 2GiB
             width: 64 bits
             clock: 1066MHz (0.9ns)
        *-bank:3
             description: DIMM 1066 MHz (0,9 ns)
             physical id: 3
             slot: A3
             size: 2GiB
             width: 64 bits
             clock: 1066MHz (0.9ns)
     *-pci:0
          description: Host bridge
          product: RX780/RX790 Host Bridge
          vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
          physical id: 100
          bus info: pci@0000:00:00.0
          version: 00
          width: 64 bits
          clock: 66MHz
          configuration: latency=32
        *-pci:0
             description: PCI bridge
             product: RX780/RD790 PCI to PCI bridge (external gfx0 port A)
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 2
             bus info: pci@0000:00:02.0
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pci pm pciexpress msi ht normal_decode bus_master cap_list
             configuration: driver=pcieport
             resources: irq:40 ioport:e000(size=4096) memory:fa000000-fcffffff ioport:d0000000(size=268435456)
           *-display
                description: VGA compatible controller
                product: G73 [GeForce 7600 GT]
                vendor: NVIDIA Corporation
                physical id: 0
                bus info: pci@0000:01:00.0
                version: a1
                width: 64 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
                configuration: driver=nouveau latency=0
                resources: irq:43 memory:fa000000-faffffff memory:d0000000-dfffffff memory:fb000000-fbffffff ioport:ef00(size=128) memory:fc000000-fc01ffff
        *-pci:1
             description: PCI bridge
             product: RD790 PCI to PCI bridge (PCI express gpp port F)
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: a
             bus info: pci@0000:00:0a.0
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pci pm pciexpress msi ht normal_decode bus_master cap_list
             configuration: driver=pcieport
             resources: irq:41 ioport:d000(size=4096) memory:fdc00000-fdcfffff ioport:fdf00000(size=1048576)
           *-network
                description: Ethernet interface
                product: RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
                vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
                physical id: 0
                bus info: pci@0000:02:00.0
                logical name: eth0
                version: 03
                serial: 1c:6f:65:2d:f1:c6
                size: 100Mbit/s
                capacity: 1Gbit/s
                width: 64 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
                configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full firmware=rtl_nic/rtl8168d-2.fw ip=192.168.1.2 latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=100Mbit/s
                resources: irq:42 ioport:de00(size=256) memory:fdfff000-fdffffff memory:fdff8000-fdffbfff memory:fdc00000-fdc1ffff
        *-storage
             description: SATA controller
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 SATA Controller [AHCI mode]
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 11
             bus info: pci@0000:00:11.0
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: storage pm ahci_1.0 bus_master cap_list
             configuration: driver=ahci latency=32
             resources: irq:22 ioport:ff00(size=8) ioport:fe00(size=4) ioport:fd00(size=8) ioport:fc00(size=4) ioport:fb00(size=16) memory:fe02f000-fe02f3ff
        *-usb:0
             description: USB controller
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 12
             bus info: pci@0000:00:12.0
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci-pci latency=32
             resources: irq:16 memory:fe02e000-fe02efff
        *-usb:1
             description: USB controller
             product: SB7x0 USB OHCI1 Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 12.1
             bus info: pci@0000:00:12.1
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci-pci latency=32
             resources: irq:16 memory:fe02d000-fe02dfff
        *-usb:2
             description: USB controller
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 12.2
             bus info: pci@0000:00:12.2
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: pm debug ehci bus_master cap_list
             configuration: driver=ehci-pci latency=32
             resources: irq:17 memory:fe02c000-fe02c0ff
        *-usb:3
             description: USB controller
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 13
             bus info: pci@0000:00:13.0
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci-pci latency=32
             resources: irq:18 memory:fe02b000-fe02bfff
        *-usb:4
             description: USB controller
             product: SB7x0 USB OHCI1 Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 13.1
             bus info: pci@0000:00:13.1
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci-pci latency=32
             resources: irq:18 memory:fe02a000-fe02afff
        *-usb:5
             description: USB controller
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 13.2
             bus info: pci@0000:00:13.2
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: pm debug ehci bus_master cap_list
             configuration: driver=ehci-pci latency=32
             resources: irq:19 memory:fe029000-fe0290ff

Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/01, 10:07:47 »
        *-serial UNCLAIMED
             description: SMBus
             product: SBx00 SMBus Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 14
             bus info: pci@0000:00:14.0
             version: 3c
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ht cap_list
             configuration: latency=0
        *-ide
             description: IDE interface
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 IDE Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 14.1
             bus info: pci@0000:00:14.1
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ide msi bus_master cap_list
             configuration: driver=pata_atiixp latency=32
             resources: irq:16 ioport:1f0(size=8) ioport:3f6 ioport:170(size=8) ioport:376 ioport:fa00(size=16)
        *-multimedia
             description: Audio device
             product: SBx00 Azalia (Intel HDA)
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 14.2
             bus info: pci@0000:00:14.2
             version: 00
             width: 64 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pm bus_master cap_list
             configuration: driver=snd_hda_intel latency=32
             resources: irq:16 memory:fe024000-fe027fff
        *-isa
             description: ISA bridge
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 LPC host controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 14.3
             bus info: pci@0000:00:14.3
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: isa bus_master
             configuration: latency=0
        *-pci:2
             description: PCI bridge
             product: SBx00 PCI to PCI Bridge
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 14.4
             bus info: pci@0000:00:14.4
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: pci subtractive_decode bus_master vga_palette
             resources: ioport:c000(size=4096) memory:fde00000-fdefffff memory:fdd00000-fddfffff
        *-usb:6
             description: USB controller
             product: SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI2 Controller
             vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
             physical id: 14.5
             bus info: pci@0000:00:14.5
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci-pci latency=32
             resources: irq:18 memory:fe028000-fe028fff
     *-pci:1
          description: Host bridge
          product: Family 10h Processor HyperTransport Configuration
          vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
          physical id: 101
          bus info: pci@0000:00:18.0
          version: 00
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
     *-pci:2
          description: Host bridge
          product: Family 10h Processor Address Map
          vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
          physical id: 102
          bus info: pci@0000:00:18.1
          version: 00
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
     *-pci:3
          description: Host bridge
          product: Family 10h Processor DRAM Controller
          vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
          physical id: 103
          bus info: pci@0000:00:18.2
          version: 00
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
     *-pci:4
          description: Host bridge
          product: Family 10h Processor Miscellaneous Control
          vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
          physical id: 104
          bus info: pci@0000:00:18.3
          version: 00
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
          configuration: driver=k10temp
          resources: irq:0
     *-pci:5
          description: Host bridge
          product: Family 10h Processor Link Control
          vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
          physical id: 105
          bus info: pci@0000:00:18.4
          version: 00
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
     *-scsi:0
          physical id: 1
          logical name: scsi0
          capabilities: emulated
        *-disk
             description: ATA Disk
             product: INTEL SSDSC2BW18
             physical id: 0.0.0
             bus info: scsi@0:0.0.0
             logical name: /dev/sda
             version: DC32
             serial: CVDA515302981802GN
             size: 167GiB (180GB)
             capabilities: partitioned partitioned:dos
             configuration: ansiversion=5 sectorsize=512 signature=0008b950
           *-volume:0
                description: Linux filesystem partition
                vendor: Linux
                physical id: 1
                bus info: scsi@0:0.0.0,1
                logical name: /dev/sda1
                logical name: /boot
                version: 1.0
                serial: 48a8a681-327e-428b-bf0e-bcc8b33537dd
                size: 243MiB
                capacity: 243MiB
                capabilities: primary bootable extended_attributes ext2 initialized
                configuration: filesystem=ext2 lastmountpoint=/boot modified=2015-08-01 01:04:39 mount.fstype=ext2 mount.options=rw,relatime mounted=2015-08-01 01:04:39 state=mounted
           *-volume:1
                description: Extended partition
                physical id: 2
                bus info: scsi@0:0.0.0,2
                logical name: /dev/sda2
                size: 167GiB
                capacity: 167GiB
                capabilities: primary extended partitioned partitioned:extended
              *-logicalvolume
                   description: Linux filesystem partition
                   physical id: 5
                   logical name: /dev/sda5
                   capacity: 167GiB
     *-scsi:1
          physical id: 2
          logical name: scsi1
          capabilities: emulated
        *-disk
             description: ATA Disk
             product: WDC WD10EACS-00D
             vendor: Western Digital
             physical id: 0.0.0
             bus info: scsi@1:0.0.0
             logical name: /dev/sdb
             version: 1A01
             serial: WD-WCAU44437909
             size: 931GiB (1TB)
             capabilities: partitioned partitioned:dos
             configuration: ansiversion=5 sectorsize=512 signature=0003fc6e
           *-volume
                description: EXT4 volume
                vendor: Linux
                physical id: 1
                bus info: scsi@1:0.0.0,1
                logical name: /dev/sdb1
                logical name: /media/vbox
                version: 1.0
                serial: 3c2e2821-5cd3-4928-b266-54d75f72caf9
                size: 931GiB
                capacity: 931GiB
                capabilities: primary journaled extended_attributes large_files huge_files dir_nlink recover extents ext4 ext2 initialized
                configuration: created=2013-12-22 20:05:32 filesystem=ext4 label=vbox lastmountpoint=/media/vbox modified=2015-08-01 01:04:39 mount.fstype=ext4 mount.options=rw,relatime,data=ordered mounted=2015-08-01 01:04:39 state=mounted
     *-scsi:2
          physical id: 3
          logical name: scsi3
          capabilities: emulated
        *-disk
             description: ATA Disk
             product: WDC WD10EARS-00M
             vendor: Western Digital
             physical id: 0.0.0
             bus info: scsi@3:0.0.0
             logical name: /dev/sdc
             version: AB51
             serial: WD-WCAZA1084179
             size: 931GiB (1TB)
             capabilities: partitioned partitioned:dos
             configuration: ansiversion=5 sectorsize=512 signature=00063aad
           *-volume
                description: EXT4 volume
                vendor: Linux
                physical id: 1
                bus info: scsi@3:0.0.0,1
                logical name: /dev/sdc1
                logical name: /media/backup
                version: 1.0
                serial: f3e15ec3-53b9-41ac-b980-f1845e00495b
                size: 931GiB
                capacity: 931GiB
                capabilities: primary journaled extended_attributes large_files huge_files dir_nlink extents ext4 ext2 initialized
                configuration: created=2015-06-05 10:22:30 filesystem=ext4 label=backup lastmountpoint=/media/backup modified=2015-08-01 00:58:34 mount.fstype=ext4 mount.options=rw,relatime,data=ordered mounted=2015-07-31 13:10:19 state=mounted
     *-scsi:3
          physical id: 5
          bus info: usb@2:2
          logical name: scsi6
          capabilities: emulated scsi-host
          configuration: driver=usb-storage
        *-disk
             description: SCSI Disk
             product: My Passport 0748
             vendor: WD
             physical id: 0.0.0
             bus info: scsi@6:0.0.0
             logical name: /dev/sdd
             version: 1022
             serial: WX91E13DUT62
             size: 1862GiB (2TB)
             capabilities: partitioned partitioned:dos
             configuration: ansiversion=6 sectorsize=512 signature=0004ee0f
           *-volume
                description: EXT4 volume
                vendor: Linux
                physical id: 1
                bus info: scsi@6:0.0.0,1
                logical name: /dev/sdd1
                logical name: /media/anonymous/stargate
                version: 1.0
                serial: 01123ea6-920c-4706-9d91-39598b3b9730
                size: 1862GiB
                capacity: 1862GiB
                capabilities: primary bootable journaled extended_attributes large_files huge_files dir_nlink recover extents ext4 ext2 initialized
                configuration: created=2014-02-17 13:45:26 filesystem=ext4 label=stargate lastmountpoint=/media/anonymous/stargate modified=2015-08-01 01:06:15 mount.fstype=ext4 mount.options=rw,nosuid,nodev,relatime,data=ordered mounted=2015-08-01 01:06:15 state=mounted
        *-enclosure UNCLAIMED
             description: SCSI Enclosure
             product: SES Device
             vendor: WD
             physical id: 0.0.1
             bus info: scsi@6:0.0.1
             version: 1022
             serial: WX91E13DUT62
             configuration: ansiversion=6

Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/01, 10:12:57 »
Het valt mij op dat het Linux Disk/USB Creator programma het regelmatig niet doet als ik een Live USB met een Linux distro wil opstarten.

Met Unetbootin heb ik dat nooit, werkt altijd. Is ook een programma voor zowel Win, Linux als Mac.

Ook met Unetbootin heb ik hetzelfde probleem. Dus is het probleem nog niet opgelost. In dit geval lijkt het erop dat de ISO bij de fabrikant niet helemaal in orde is.
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/01, 10:18:23 »
anno,
De listings zijn een beetje onoverzichtelijk groot.
Het was makkelijker geweest m.b.v. het commando    inxi -Fxz

Ik zie dat het een modern mobo is:  mét UEFI   ;)
   http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3807#ov

Tip 1 :  Kijk naar de instellingen van bios : fastboot / legacy mode / ..   /   ...  ??
Tip 2 :  hoe is de usb partitie geformateerd: fat32, ntfs, ext4 ?
Tip 3 : is het een oude usb-stick ?

FrSu

  • Gast
Re: [vraag] Hoe krijg is een iso bestand op een usb gebrand?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/01, 10:19:08 »
Dan zou ik de ISO opnieuw downloaden. Kan ook een fout in gekomen zijn tijdens de download.