Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount of filesystem failed -> hulp nodig!  (gelezen 1733 keer)

Offline reitsma

  • Lid
    • arts in noorwegen
mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Gepost op: 2010/02/07, 17:54:05 »
Na een 'hard reset' van mijn laptop krijg ik de volgende melding:

mount of file system failed, a maintenance shell will now be started.

Hoe krijg ik mijn Ubuntu terug????

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/07, 18:00:26 »
de handelingen die voorgesteld worden in de shel gewoon volgen,
dit is in alle keren dat het mij overkwam voldoende geweest.

gewoon de gesuggereerde commando's overtypen en klaar was het in mijn gevallen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/07, 18:03:51 »
[edit] chris was sneller: ook zijn advies volgen. Zelf heb ik dit nog nooit voorgehad ;)
Klinkt slecht.

Als je aan de "maintenance shell" bent, de prompt, probeer dan je bestandssysteem manueel te controleren.

* gebruik het volgende commando om de naam van je systeempartitie te kennen. Vaak is dit /dev/sda1
blkid
* Voer de schijfcontrole uit
fsck /dev/sda1
Als dat beƫindigd is en de foutmeldingen zijn niet te dramatisch, dan kan je eens een herstart proberen met:

reboot

Offline reitsma

  • Lid
    • arts in noorwegen
Re: mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/07, 18:10:39 »
 =D

Toch handig zo'n forum...


Offline wimduk

  • Lid
Re: mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/22, 14:27:43 »
Ik had vandaag hetzelfde probleem [ubuntu 9.10 op een IBM thinkpad t41] en heb het advies van vanadium gevolgd met als resultaat:
weer een werkend systeem XD, geweldig bedankt! [tests moeten nog uitwijzen of alles weer 100% is, maar voorlopig ziet het er goed uit]

Overigens was de aanleiding voor deze chrash wel heel erg spontaan, plotseling kreeg in de melding dat er 0 bytes free space was [zou zijn], terwijl er in werkelijkheid MINIMAAL nog 20 gigabyte beschikbaar geweest moet zijn. Dat baart mij wel zorgen  :|

Groet, wimduk
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 14:31:43 door wimduk »

Re: mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/22, 22:40:04 »
Klinkt slecht.
Wijst niet per se op grote problemen, doorgaans een paar inodes die een andere waarde hebben, gebeurt wel eens na een harde crash, fsck is doorgaans voldoende om de boel weer te herstellen.

Re: mount of filesystem failed -> hulp nodig!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/22, 23:18:32 »
Overigens was de aanleiding voor deze chrash wel heel erg spontaan, plotseling kreeg in de melding dat er 0 bytes free space was [zou zijn], terwijl er in werkelijkheid MINIMAAL nog 20 gigabyte beschikbaar geweest moet zijn. Dat baart mij wel zorgen  :|
Terecht. Dat kan wijzen op een read-only probleem op een van je partities. Kijk eens in /var/log/dmesg of een van de gerelateerde logs, zoek naar sda/sdb/etc en kijk of dat geen bad blocks oplevert.

Ik heb eens een volgelopen / gehad (de root-dir dus waar je je systeem installeert), was 20 GB groot en ik heb met geen mogelijkheid kunnen ontdekken welke bestanden daar zoveel ruimte innamen (normaal is 4 of 5 GB voor een doorsnee Linux-installatie), ook niet met zoiets als

$ ls -Slh > whatthehackisgoingonhere
Opgelost door / te herformatteren en het systeem te herinstalleren, dankzij een aparte /home-dir was dat snel opgelost. Af en toe doen die computers raar.