Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google chrome of chromium?  (gelezen 4363 keer)

Offline Rubecula

  • Lid
Google chrome of chromium?
« Gepost op: 2010/05/27, 14:09:08 »
Hallo,

Google heeft chrome voor linux uit de beta gehaald. Nou wou ik hem installeren, maar nou kon ik via "software toevoegen/verwijderen" chromium installeren en via de website google chrome. Welke moet ik hebben... zitten er verschillen in of moet ik gewoon kiezen welke kleur icoontje ik mooier vind?

gr. Rubecula

Offline ivo

  • Lid
Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/27, 15:36:23 »
Installeer de versie die uit "software toevoegen/verwijderen" komt.
Als dat niet de nieuwe 5.x is dan ros je die van de web site er overheen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/27, 15:37:45 »
Beste Rubecula,

Er zitten wel verschillen tussen. Google Chrome 5 is de de stable versie van Chrome en daar is idd vandaag de Beta van afgehaald. Deze heeft het bekende rood, groen, geel en blauwe logo. Deze kan je makkelijk via Synaptic Package Manager instaleren. Zoek op Chrome en installeer dan google-chrome-stable.

Chromium is een open source en test versie van Chrome. Deze heeft het blauwe logo. Die kan je het beste via de uit leg op deze pagina installeren.  
http://www.ubuntugeek.com/install-chromium-google-chrome-web-browser-in-ubuntu.html


Ik gebruik ze beide naast elkaar. Veel verschil zit er niet tussen. Soms werkt Chrome beter soms Chromium en soms werken ze allebei niet (door de slapen ict dienst op mijn werk) dus moet ik terug naar het werken vuurvosje.

succes,

\BoudewijnD

Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline petervs

  • Lid
Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/27, 15:54:19 »
Chromium is een open source en test versie van Chrome. Deze heeft het blauwe logo. Die kan je het beste via de uit leg op deze pagina installeren.  
http://www.ubuntugeek.com/install-chromium-google-chrome-web-browser-in-ubuntu.html
Mijn ervaring is wel dat de chromium versie uit de eigen softwarebronnen stukken stabieler is dan de ppa versie, deze laatse crashte vreemd genoeg regelmatig bij de http://www.sites.google.com/site/... pagina's
Ubuntu MATE 16.04

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/27, 19:34:06 »
Ik vind chromium ook stabieler werken moet ik zeggen. Al is de laatste keer dat ik chrom gebruikte een maand geleden, weet niet hoe snel ze updaten.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/27, 19:41:49 »
Ik heb ze beide op de laptop gehad, ook ik heb gemerkt dat chromium stabieler is. Voor het dagelijkse gebruik zit er bar weinig verschil tussen.
Dus wat dat betreft zou ik voor chromium uit de pakketbronnen gaan.
En het verschil in kleuren in de logo's, och....  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/27, 20:08:59 »
Chromium uit de standaard pakketbronnen is inderdaad stabieler dan Chrome. Ik gebruik zelf de daily-versie, en die is wel wat instabieler, maar das ook wel logisch.

Maar goed, veel verschil is er ook weer niet. Chromium uit de standaard pakketbronnen heeft hetzelfde versie nummer als Google Chrome Stable. Enige verschil is een paar aanpassingen van Google.

Offline ivo

  • Lid
Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/27, 20:42:15 »
Ik heb alleen chromium-browser ppa versie in Synaptic, hoe krijg ik de "officiƫle" erin?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Google chrome of chromium?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/27, 21:45:08 »
Ik heb alleen chromium-browser ppa versie in Synaptic, hoe krijg ik de "officiƫle" erin?

sudo apt-get install chromium-browser
Tenminste, bij mij werkte dat zo  ;)

(Was trouwens ook een paar dingen kwijt in Synaptic)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]