Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web  (gelezen 1416 keer)

Beste Ubuntu-NL forum-ers,

Ik heb 2 heel irritante printerproblemen.

2) Als ik iets wil afdrukken van het web, b.v. een schema of foto, dan wordt de afdruktaak wel naar m'n printer gestuurd, maar gaat het ding vervolgens niet afdrukken, het powerledje blijft knipperen en thats it, tot ik de stekker eruit trek. (workaround: ipv "afbeelding weergeven" en dan afdrukken, de afbeelding eerst opslaan en 'm dan afdrukken. Gek wel, want bij alleen weergeven zou 'ie ook al opgeslagen moeten zijn in temp). Moet ik wel eerst de oude job annuleren en de stekker terugsteken om m'n printer weer tot leven te wekken. IIRC gaat het met e-mail bijlagen ook fout en moet ik die ook eerst opslaan.

1) Als ik een pdf afdruk (En mogelijk ook andere documenten), dan hervat de printer ergens halverwege de afdruktaak vanaf pagina 1, en ruïneert die pagina totaal. Van dit probleem heb ik een bug gerapporteerd, maar niemand anders lijkt er last van te hebben: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/cups/+bug/1093643. Aldaar valt ook meer informatie te vinden over mijn configuratie.

Misschien valt het heel simpel op te lossen, vandaar dat ik her hier vraag. Maar als het ingewikkeld wordt is ook best, ik ben niet bang voor een beetje techniek (Ik studeer elektrotechniek, leren hoe hardwaredrivers werken valt daar ook onder, ik moet binnenkort een driver maken om op een nios softcore de 7 segmentsdisplays aan te sturen alsof het een file is. Dus, wordt gerust technisch, ik heb nog niet genoeg kennis maar vind het prima om wat bij te leren over linuxdrivers).

Het is heel frustrerend als ik een kwartier zit te prutsen om een simpel dingetje uit te printen, dus ik wil dat oplossen.

(Het ligt niet aan de printer zelf, onder Microsoft(R) WindowsTM werkt alles prima)

Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/16, 16:15:34 »
Blijkbaar geen simpel probleem, of niemand kent het. Wel vreselijk frustrerend omdat ik vaak lange documenten moet afdrukken, en het erg irritant is er handmatig de foute pagina's uit te vissen, die te herprinten, en dat eventueel NOG een keer als het WEER fout gaat.

Anyway, er zijn wat instellingen die kunnen helpen:

- zet het hervatten van de afdruktaak bij fouten uit. De printer ver<prutst> dan een pagina (of 2), maar begint tenminste niet opnieuw, en de rest van het document komt er weer ok uit.
- Zet de resolutie op 300x300 dpi. Op automatic gaat sowiso fout, 300x300 is iig sneller. Wel ugly as hell voor een printer die eigenlijk 9600 kan... maar dat is een ander onderwerp.

De kleuren kloppen dan opeens ook een stuk beter.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/16, 16:18:03 door Lucky_Luke »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/21, 00:45:10 »
Ik heb ook nogal last met een archaïsche HP 760c op een nieuwe computer met bijgezet parallelkaartje.
Een oude PCLOS (2011) doet het goed, dus de hardware zal het niet zijn.

Maar met Xubuntu doet de printer het helaas 'op afbetaling', dus een paar regels printen en dan weer even pauze. Volgens mij ging het goed op mijn vorige machine, die is ingestort.
Ik heb alle drivers voor de printer al geprobeerd.

En papierfeed in het begin waar het niet nodig is. Verder is de print-out redelijk, dus ik ben niet helemaal
onthand. Heeft iemand hier misschien een idee over?  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/21, 00:50:06 door rijnsma »

Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/27, 10:39:43 »
Staat de resolutie op "automatisch" soms?  (Naast bovengenoemde ellende maakt dat mijn printer ook traag) (Wat zijn je instellingen?)

HP760, hah, ik heb hier nog een 520 (zij het niet in gebruik) :). Goeie printers, die oudjes.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/27, 10:48:51 door Lucky_Luke »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/27, 11:45:15 »
Dat helpt niet Lucky_Luke. Hij stond op auto, maar 600x600 DPI zwart/wit geeft dezelfde last.

Het is ook niet zo specifiek 'langzaam' (ander woord), maar het is een paar regeltjes printen en
dan 'nadenken' ahw. en dan weer verder met een paar regels. Het lijkt wel of hij steeds onnodig besturingskarakters ontvangt of zo.
Alles wordt uiteindelijk goed geprint, maar het duurt wel een poos op die manier.

Ik heb verder altijd ruzie gehad met de HP 670c hoor.
Als ik weer eens wat ging printen, dan lukte dat uiteindelijk, maar er lag dan altijd wél een stapeltje
verknoeide A4tjes.  :laugh: Nou ja, met verschillende Operating Systems ook.
Soms denk ik, dat ik gewoon een usb-printertje zou moeten kopen.
(Maar ik word wel eens moe van al dat 'kopen'...

Ik hoef eigenlijk alleen maar zo af en toe 'n tekstje te printen. Kleurtjes hoeft niet eens.
Maar zelfs dát geeft nu dus moeilijkheden met die nieuwe PC met parallelkaart.
Mijn oude PC (ongeveer zelfde config met printen en OS) deed het goed.
Dank voor je aandacht overigens. ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/27, 12:09:55 door rijnsma »

Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/27, 13:48:10 »
Hervatten bij fouten staat ook uit? (Zal wel, je lijkt mee ubuntupro dan ik, maar het scheelde mij een hoop verknoeide a4tjes)

Printerproblemen zijn gewoon irritant, als je iets wilt printen wil je niet eerst in je configuratie hoeven duiken. Zeker oudere printers moeten gewoon out-of-the-box werken en niet half-half, traag, of alleen op een lagere resolutie.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/27, 14:10:11 »
Lucky_Luke
Citaat
Hervatten bij fouten staat ook uit? (Zal wel, je lijkt mee ubuntupro dan ik, maar het scheelde mij een hoop verknoeide a4tjes)
Daar had ik mee gespeeld. Het maakt helaas geen verschil.

Citaat
Printerproblemen zijn gewoon irritant
:laugh:  Ja. En het kost nog papier voor niets ook.
Vandaar mijn gedachte over een nieuw eenvoudig printertje.

Misschien iets in het BIOS/UEFI systeem. Ik moet nog maar eens spitten.  ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/27, 14:35:54 »
Ik heb uit voorgaande niet precies het printertype kunnen destileren of ik heb het over het hoofd gezien.
Mogelijk is er een printerdriver geïnstalleerd die uitgaat van meer geheugen dan er werkelijk in de printer aanwezig is.
Mogelijk kies je een andere aansturing van je printer, bijvoorbeeld een ouder type.
Andere optie, mogelijk heeft de driver de mogelijkheid te kiezen voor afdrukken in PDF of PS modus, kies de PS.
Dan zijn er ook nog de universele PCL drivers............
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/27, 14:39:30 »
HP 670c
Ik ga het proberen De Baas. Dank voor je reactie.  ;)
Zo komen we elkaar weer tegen, haha..
« Laatst bewerkt op: 2013/01/27, 14:41:10 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/27, 14:54:25 »
Ik dénk overigens, dat ik het heb. Per ongeluk.
Ik print geen kleurenplaten, deze printer wordt slechts gebruikt voor af en toe een tekstje.
Dus had ik de kleurenpatroon gelaten voor wat die was, die doet het niet meer.

Nu, bij de installatie van de nieuwe PC en dus 'Printing' had ik de printer overal maar op zwart/wit gezet.
En dát eet de printer niet. Ik heb voor de aardigheid er weer een kleurenprinter van gemaakt qua
configuratie en nu doet hij het goed. Dat het zo mag blijven..
Misschien nog geen usb-printertje kopen..

Dank allemaal voor het meedenken!!  ;)

(Ik heb overigens nóg zo iets raars (minder storend dan de printer), maar dat is geluid, dus dat is niet voor deze draad.)

Groet,

        Gerard.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/27, 14:57:35 door rijnsma »

Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/29, 21:00:33 »
Ik heb uit voorgaande niet precies het printertype kunnen destileren of ik heb het over het hoofd gezien.
Mogelijk is er een printerdriver geïnstalleerd die uitgaat van meer geheugen dan er werkelijk in de printer aanwezig is.
2 printers, die van mij is een PIXMA IP4200.

En zoiets zou het idd kunnen zijn, want het treed(e) op bij langere documenten, en de kleuren klopte ook niet veel van.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Printer hervat halverwege document / kan niet printen van web
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/06, 15:03:09 »
Ik dénk overigens, dat ik het heb. Per ongeluk.
Ik print geen kleurenplaten, deze printer wordt slechts gebruikt voor af en toe een tekstje.
Dus had ik de kleurenpatroon gelaten voor wat die was, die doet het niet meer.

Nu, bij de installatie van de nieuwe PC en dus 'Printing' had ik de printer overal maar op zwart/wit gezet.
En dát eet de printer niet. Ik heb voor de aardigheid er weer een kleurenprinter van gemaakt qua
configuratie en nu doet hij het goed. Dat het zo mag blijven..
Misschien nog geen usb-printertje kopen..

Dank allemaal voor het meedenken!!  ;)

(Ik heb overigens nóg zo iets raars (minder storend dan de printer), maar dat is geluid, dus dat is niet voor deze draad.)

Groet,

        Gerard.


En dan nu het eind van het verhaal:
Ik heb een parallel naar usb kabeltje duplex (tweerichting) gehaald en dat heeft het probleem pas echt opgelost.
De stok-oude printer gedraagt zich nu voorbeeldig, welke distro ik ook gebruik.

Dat leert mij, dat Ubuntu en andere clubs de oude parallel-printer met b.v. een nieuw Asus-board en een
parallel-kaartje niet meer ondersteunen. Wist ik niet.
(Ander printertje (usb) kan ook, die zijn niet meer zo duur, maar het is allemaal wat verspillend.)

Als wij daar hier en thuis mee zitten te vechten zou het fijn zijn als men dat dan even meedeelt.

Dank voor het meedenken allemaal! 8-) ;)