Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Linux installeren op Windows laptop?  (gelezen 3054 keer)

Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Gepost op: 2015/10/14, 11:56:04 »
Hallo,

sebiet komt er een kameraad naar hier. Hij heeft nu windows 7 op zijne laptop en die zit vol virussen en is traag. Ik had voorgesteld om er Linux op te zetten want hij heeft geen cd ofzo meer van Windows.

Nu vraag ik mij af: moet ik dan eerst met het programma Gparted, dat heb ik op een cd staan, de partities maken om Linux er op te zetten? Of word dat gedaan als je de installatie-cd er in steekt?

Ik ga er Ubuntu 14.04 op zetten omdat dat een long term versie is en die heb ik zelf ook. Ik twijfel alleen hoe het juist moet om die partities er op te krijgen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/14, 12:07:39 »
Op de installatie CD/DVD/USB staat Gparted ook op. Je hoeft het dus niet afzonderlijk op te starten.

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/14, 12:28:18 »
Heel vriendelijk bedankt, dat wist ik niet meer. Dan zal het wel lukken.

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/14, 17:01:37 »
Bij de installatie wordt er vanzelf gevraagd welk deel van de schijf u wilt gebruiken.
Gewoonlijk staat daar ook de mogelijkheid "Ubuntu naast Windows installeren" bij.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/14, 17:40:04 »
Hallo,

sebiet komt er een kameraad naar hier. Hij heeft nu windows 7 op zijne laptop en die zit vol virussen en is traag. Ik had voorgesteld om er Linux op te zetten want hij heeft geen cd ofzo meer van Windows.

Nu vraag ik mij af: moet ik dan eerst met het programma Gparted, dat heb ik op een cd staan, de partities maken om Linux er op te zetten? Of word dat gedaan als je de installatie-cd er in steekt?

Ik ga er Ubuntu 14.04 op zetten omdat dat een long term versie is en die heb ik zelf ook. Ik twijfel alleen hoe het juist moet om die partities er op te krijgen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Wat wil je nu precies doen, heel windows eraf gooien (want vol virussen etc) en dan alleen Ubuntu installeren? Want in dat geval kan je tijdens de installatie gewoon aangeven dat je de hele schijf wilt gebruiken, dus niks niet moeilijk met partities en dergelijke.
Probeer voorafgaand van de installatie wel even of Ubuntu goed werkt dmv een live cd of usb. En eventueel even het laptop merk/type googlen icm met Ubuntu om te kijken of er misschien bekende problemen zijn. Dit kan een hoop frustratie tijdens de installatie voorkomen.
Kijk ook op de site van forum lid pjotr voor wat informatie: https://sites.google.com/site/computertip/

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/15, 12:00:12 »
Dank u wel allemaal voor de tips. Het is heel goed gelukt. Ik denk dat het nog niet helemaal is zoals het moest zijn want ik las net iets van heel de schijf gebruiken en dat heb ik niet gedaan, ik heb zelf handmatig partities gemaakt. Nu heeft hij met het opstarten van de laptop een scherm met een paar keuzemogelijkheden van wat hij wil opstarten. Dan is het eigenlijk nog niet helemaal zoals het zou moeten denk ik. Ik wist niet dat ik dan hele schijf gebruiken moest aanduiden. Moet je dan ook partities maken? Want je moet toch een stuk hebben / voor de installatie van Linux, een groot stuk /home waar je alles van de laptop op zet (documenten, muziek...) en een stukje swap. Anders moet ik het opnieuw doen dat het startscherm weg is.

Zijn Windows zat vol virussen, daarom dat ik er Linux op gezet had. Maar ik weet niet of die vuiligheid er nu helemaal af is aangezien hij dat scherm heeft om te kiezen wat hij op wil starten.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/15, 12:56:33 »
Citaat
Ik wist niet dat ik dan hele schijf gebruiken moest aanduiden. Moet je dan ook partities maken? Want je moet toch een stuk hebben / voor de installatie van Linux, een groot stuk /home waar je alles van de laptop op zet (documenten, muziek...) en een stukje swap.
Nee, als je kiest voor de hele schijf gebruiken, dan gaat alles helemaal vanzelf.

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/15, 13:03:05 »
Dat wist ik helemaal niet. Is het dan beter dat ik heel de installatie opnieuw doe? Zitten er nu dan nog virussen en vuiligheid van Windows op zijn laptop?

Wat ik nog wou weten: moet je eigenlijk antivirus, anti-malware, iets tegen trojans en van die dingen, installeren? De simpele firewall heb ik er wel op gezet en die aan gezet.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/15, 14:26:52 »
Citaat
Is het dan beter dat ik heel de installatie opnieuw doe?
Als je van het keuzemenu na opstarten af wilt, dan wel.
Citaat
Zitten er nu dan nog virussen en vuiligheid van Windows op zijn laptop?
Nu wordt het voor mij onduidelijk. Zit Windows er dan nog op? In dat geval wel, maar onschadelijk voor je Ubuntu.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/15, 14:45:13 »
Nee, als je kiest voor de hele schijf gebruiken, dan gaat alles helemaal vanzelf.
Maar in dat geval is er geen scheiding tussen systeem en data. Mijn voorkeur gaat naar handmatig indelen - een afzonderlijke data partitie - zodat je het systeem desnoods volledig opnieuw kan installeren (bv nieuw LTS) zonder al je gegevens te verliezen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/15, 15:30:52 »
@Nero, je hebt natuurlijk gelijk, maar voor iemand (als ik) die het simpel wil houden (een doorsnee gebruiker, met de nadruk op gebruiker), werkt Ubuntu zonder scheiding prima. En die ene keer in de twee -of zelfs vijf- jaar dat je een nieuwe versie "moet" installeren, is het weinig moeite om alle data even zeker te stellen op een extern medium.
Nog sterker: ik heb op dit forum problemen voorbij zien komen die er niet geweest zouden zijn als alles op dezelfde partitie gestaan had.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/15, 16:52:56 »
Ik heb het zelf inderdaad opgelost door middel van 2 fysieke harde schijven in mijn pc's, een SSD voor (X)Ubuntu en een normale HDD voor de data. Op de SSD installeer ik dan met de indicatie volledige schijf gebruiken en doe de handelingen om de data schijf weer te koppelen later.

Op deze manier profiteer ik optimaal van de snelle SSD, maar is het opwaarderen (van LTS naar LTS) relatief eenvoudig.

Maar Ubuntu zonder scheiding werkt inderdaad ook prima als je gewoon zorgt voor goede backups van je data op een extern medium.

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/23, 09:45:02 »
Dag iedereen,

nu is het mijn vriend Werner zijn laptop die problemen heeft. Sinds hij een update had van Java krijgt hij geregeld blauw scherm en hij is met ongelofelijk veel processen bezig. HIj kan er zo niks mee aanvangen.

Wat kan ik nu best doen om te zorgen dat hij een volledig schone laptop terug heeft? Hij wil er Ubuntu 14.04 op hebben.

Sommigen hebben het hier over bij de installatie aan te duiden "volledige schijf gebruiken" maar hij wil eigenlijk partities hebben: een/, een /home voor al zijn bestanden en een partitie die hij kan gebruiken als backup zoals een D-schijf in Windows.

Kan je het ineens gedaan krijgen bij een nieuwe installatie dat alle rommel en alles van Windows van de laptop is en dat je partities kan maken? Of moet ik het dan in 2 keer doen: de eerste keer aanduiden "volledige schijf gebruiken" en als dan de installatie gedaan is, terug installeren en dan het aanduiden om zelf partities te maken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/23, 10:09:43 »
Hallo Els,

Een aparte partitie maken voor je data of backups is niet zo'n probleem. Maar waarom zoek je daar geen Steunpunt (kaart) voor op? Als je het één keer gezien hebt, kan je het daarna voortaan  zelf.

Zelf doe ik het iets anders. In mijn bijna 10 jaar oude laptop zit een 125 GB grote SSD. Dat maakt hem flitsend snel. Je zou ook prima uit de voeten kunnen met een 64 GB exemplaar. Die kosten rond de € 50,- Voor de data heb ik een 2 TB extern schijfje. Die zijn er rond de € 100. Heerlijk handzaam.
Laptops hebben nooit van die hele grote harde schijven. Foto's en video's kosten tegenwoordig een boel ruimte. Die heb ik nu in overvloed. Het is natuurlijk nog steeds aardig wat geld (met 64 GB SSD en 1 TB extern iets meer dan € 100 all-in), maar het bevalt me erg goed. Ik doe het al jaren zo.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/23, 10:13:07 »
Wij hebben ook wel een externe harde schijf, daar is Werner nu alles van zijn laptop naartoe aan het zetten dat hij bij wil houden.

Ik weet gewoon niet goed wat het beste is: om bij de installatie aan te duiden "volledige schijf gebruiken" of dat eerst te doen en dan nog eens te installeren met partities te maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/10/23, 10:24:58 »
Ik zou eerst bij de installatie in de Live modus Gparted gebruiken en de tweede partitie aanmaken. Daarna installeer je het systeem op de eerste partitie. Bij het aanmaken van een extra partitie heb je namelijk een kleine kans op problemen. Tegenwoordig erg klein, maar toch.

Maar eerst het systeem aanmaken en dan de tweede partitie via Gparted maken kan ook prima, zeker nu je alles gaat backuppen.

Je bent dan wel heel je Windows kwijt, maar dat is je al helder, hè?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/10/23, 10:28:33 »
Dank u voor de hulp, het word mij duidelijk.

Hij gaat proberen een gekraakte versie van Windows 7 op de laptop te zetten want hij denkt dat er anders problemen komen met programma 's die hij in Linux niet zal hebben, dat hij dan sommige dingen niet meer kan doen. Maar als het allemaal niks opschiet moet hij wel Linux er op zetten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/10/23, 11:07:20 »
Hoi Els,

Echt problemen daar bij jullie, hè? Succes!

Mocht het niet lukken, dan kan je W***  :D ook draaien binnen Linux voor die enkele situatie waar je er echt niet omheen kan.
Dat is hier in het forum al een paar keer tot op de bodem uitgezocht. Daar heeft onze onvolprezen Pjotr ook nog eens een heel nette beschrijving van gemaakt. Klik daarvoor hier.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/10/23, 12:50:39 »
Wat zijn de specificaties van de laptop?

Mijn voorkeur:
/ partitie van 32GiB voor Linux
Swap afhankelijk van intern geheugen.
Rest van de schijf voor data. Eventueel nog een afzonderlijke partitie voor data-backup, hoewel je daarvoor best gebruik maakt van een extern medium.
Als de laptop het aan kan Windows in een virtuele omgeving.

In welke regio zitten jullie? Zoals JVecht reeds aangaf, eventueel contact nemen met een steunpunt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/10/23, 14:58:29 »
Dit is een hyperslecht idee:
Citaat
Sommigen hebben het hier over bij de installatie aan te duiden "volledige schijf gebruiken" maar hij wil eigenlijk partities hebben: een/, een /home voor al zijn bestanden en een partitie die hij kan gebruiken als backup zoals een D-schijf in Windows.
Net als geld van het ene van van de portemonnee naar het andere vak stoppen ter bescherming tegen zakkenrollers: portemonnee weg, alles weg.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/10/23, 16:20:00 »
Net als geld van het ene van van de portemonnee naar het andere vak stoppen ter bescherming tegen zakkenrollers: portemonnee weg, alles weg.
Afhankelijk van wat je wil doen met de betrokken bestanden kan dat toch wel nuttig zijn. Wil je bv een foto of afbeelding bewerken, maar absoluut vermijden dat de originelen - zij het bij vergissing - geraakt worden kan je daartoe wel een on-line kopie maken op een afzonderlijke partitie. Uiteraard is het eenvoudiger om die kopie gewoon in een andere map te plaatsen. ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/10/23, 16:31:39 »
Dit is een hyperslecht idee:
Citaat
Sommigen hebben het hier over bij de installatie aan te duiden "volledige schijf gebruiken" maar hij wil eigenlijk partities hebben: een/, een /home voor al zijn bestanden en een partitie die hij kan gebruiken als backup zoals een D-schijf in Windows.
Net als geld van het ene van van de portemonnee naar het andere vak stoppen ter bescherming tegen zakkenrollers: portemonnee weg, alles weg.

Dat is wel wat bout gesteld, vind ik. Ook bij mijn aanpak met een losse externe HD is de kans op verlies er door schijfproblemen. De enige goede aanpak is een backup op een ander medium. En dan dat medium, die schijf of NAS,  niet in huis bewaren. Maar daar zitten weer wat praktische bezwaren aan.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/10/23, 19:53:28 »
   koos4401:  Dit is een hyperslecht idee:
    Citaat
        Sommigen hebben het hier over bij de installatie aan te duiden "volledige schijf gebruiken" maar hij wil eigenlijk partities hebben: een/, een /home voor al zijn bestanden en een partitie die hij kan gebruiken als backup zoals een D-schijf in Windows.

    Net als geld van het ene van van de portemonnee naar het andere vak stoppen ter bescherming tegen zakkenrollers: portemonnee weg, alles weg.

jvecht reageert: Dat is wel wat bout gesteld, vind ik. Ook bij mijn aanpak met een losse externe HD is de kans op verlies er door schijfproblemen. De enige goede aanpak is een backup op een ander medium. En dan dat medium, die schijf of NAS,  niet in huis bewaren. Maar daar zitten weer wat praktische bezwaren aan.
---
Een partitie is op dezelfde harde schijf (als die zoëven is gecrashed -anders had je de image niet nodig-)en daarom extra risicovol als opslag voor te redden data.
Bij een externe harde schijf als opslag voor de gegevens  is de catastrofe er "pas" als gelijktijdig de externe HDD en de normale HDD crashen /gecrashed blijken.
En over smaak valt niet te twisten  :|
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/10/23, 20:20:06 »
Dit valt compleet buiten het onderwerp en ik wil het hierbij laten voor het nog verder off-topic gaat.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe Linux installeren op Windows laptop?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/10/24, 10:07:15 »
Dank u voor de hulp, het word mij duidelijk.

Hij gaat proberen een gekraakte versie van Windows 7 op de laptop te zetten want hij denkt dat er anders problemen komen met programma 's die hij in Linux niet zal hebben, dat hij dan sommige dingen niet meer kan doen. Maar als het allemaal niks opschiet moet hij wel Linux er op zetten.
Bekijk anders dit filmpje even :)
https://www.youtube.com/watch?v=kL4DG31tgRM