Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.  (gelezen 1143 keer)

bosje-1

  • Gast
Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Gepost op: 2008/10/17, 17:57:56 »
Wie kan me helpen.

Ik ben vandaag begonnen om met linux Ubuntu te werken en ik moet zeggen dat bevalt me zeer goed.
Als ik in de toekomst een schone installatie wil met alleen maar ubuntu op mijn pc hoe zit het dan met mijn andere harde schijven als met de daarop gemaakte partities met het NTSF bestandssysteem.
Kan ik deze converteren naar een linux bestandssysteem.
En zo ja hoe doe ik dat dan en met welk programma?

Greetz

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/17, 18:12:23 »
Je kan dat zeker en vast, en als je alleen nog met Ubuntu werkt is dat sterk aangeraden.

Gemakkelijkst zal zijn met gparted. Vlugst (voor diegenen met een tikkeltje ervaring)  zal zijn met de commandoprompt: "mkfs -t ext3 ". Vraag maar terug eens het zover is.

Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/17, 18:57:46 »
Ubuntu kan overigens ook overweg met NTFS!

Offline siegi

  • Lid
Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/17, 21:01:58 »
Citaat van: vanadium
Je kan dat zeker en vast, en als je alleen nog met Ubuntu werkt is dat sterk aangeraden.

Gemakkelijkst zal zijn met gparted. Vlugst (voor diegenen met een tikkeltje ervaring)  zal zijn met de commandoprompt: "mkfs -t ext3 ". Vraag maar terug eens het zover is.
Je moet dan wel de data veilig stellen.

bosje-1

  • Gast
Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/18, 09:40:46 »
Ik heb gekeken bij Gparted maar ik heb mijn vraag een beetje verkeerd gesteld.
Is er ook een manier om deze om te zetten ZONDER dataverlies.
Dit omdat het om een 300 GB schijf gaat en om deze data op dvd schijfjes te branden gaat wel heel veel tijd in zitten.

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/18, 10:09:54 »
Neen, en bij dergelijke reactie steek ik meestal een vingertje op. Dat je de gegevens op een schijf wist bij het herformatteren mag geen enkel probleem zijn, want van gegevens waar je iets om geeft, heb je een reservekopie.

Harde schijf concerteren naar linux bestandssysteem.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/18, 10:40:30 »
Hoeveel van die 300 Gig is in beslag genomen door bestanden?
Als dit minder is dan de helft dan zou je die partitie kunnen verkleinen, dan een 2de bijmaken met het gewenste bestandssysteem, daarna alles copieren naar die nieuwe partitie, dan de oude partitie omzetten en samenvoegen met de andere. Ik geef geen garantie dat er niets misloopt.
Een externe schijf zou natuurlijk handiger zijn.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience