Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Echt al die andere kernels verwijderen?  (gelezen 720 keer)

Echt al die andere kernels verwijderen?
« Gepost op: 2015/09/15, 11:03:02 »
Bezig met een schoonmaak zoals op Pjotr's site uitgelegd.
Nu ben ik bij de kernels.

Gezocht welke nu draait
uname -r
geeft
3.XX.0-XX-generic

Markeer alle oude geïnstalleerde kernels die u wilt verwijderen, voor "volledig verwijderen".

Dus "linux-image 3" gezocht.
En schijnbaar zijn het er nogal wat?
Maar dit wordt de eerste keer dat ik dit schoonmaak nu Ubuntu zo'n 1½ jaar stand alone (geen andere os) draait, en
1/ dan zal het zoals het er ook uit lijkt te zien wel nodig zijn
2/ linux draait hier héérlijk, en dat wil ik graag zo houden (en zeker niet zelf vernielen!)

Welke wil ik verwijderen?? Help.  :|
Want er draait veel meer dan generic kernels :( zoals uit het onvolledige plaatje hieronder blijkt.
Kunnen die anderen anders dan alleen 3.XX.0-XX-generic echt allemaal weg??
« Laatst bewerkt op: 2015/09/15, 14:25:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/15, 11:50:23 »
Er 'draait' per sessie echt maar één kernel, dus als je in je GRUB-menu nooit een andere kiest, wat zou je er dan nog mee willen doen?

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/15, 11:56:33 »
En je kan voor alle veiligheid de een na laatste laten staan,zo dat mocht er iets gebeuren met de generieke kernel,kan je nog terug naar de kernel er voor.De rest verwijderen!
Ik denk trouwens dat je de generieke kernel niet kan verwijderen!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/15, 12:49:28 »
Naast alle Generics. Ook alle Virtual's? Alle Lowlatency's? Alle Linux-Image-extra's? En subversies daarvan?

Sorry. Eerste keer. Ik ben zó bang dat ik teveel weg gooi en dat mijn geliefde Ubuntu niet meer werkt.  :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/15, 14:01:20 »
Als je dat doet in Synaptic(als je die hebt geïnstalleerd staan!)Worden vanzelf alle dingen die met de kernels te maken hebben ook verwijdert.Je hoeft niet echt bang te zijn dat je geliefde Ubuntu meteen niet meer werkt,dit gaat allemaal om de laatste kernel om.Ik heb dat al zo vaak gedaan..Dus je klikt de kernel aan,krijg je een venster te staan waar in gevraagd wordt of al die bijhorende dingen ook weg mogen en je geeft toestemming.En dat voor elke kernel.Begin dus bij de oudste,dan kan je oefenen en kan je 100 % zeker geen fout maken.En de oudste is natuurlijk met het laagste nummer.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/15, 14:07:14 »
Als je dat doet in Synaptic(als je die hebt geïnstalleerd staan!)Worden vanzelf alle dingen die met de kernels te maken hebben ook verwijdert.Je hoeft niet echt bang te zijn dat je geliefde Ubuntu meteen niet meer werkt,dit gaat allemaal om de laatste kernel om.Ik heb dat al zo vaak gedaan..Dus je klikt de kernel aan,krijg je een venster te staan waar in gevraagd wordt of al die bijhorende dingen ook weg mogen en je geeft toestemming.En dat voor elke kernel.Begin dus bij de oudste,dan kan je oefenen en kan je 100 % zeker geen fout maken.En de oudste is natuurlijk met het laagste nummer.

Ja ik heb synaptic.

Dus even kort samengevat zodat ik het goed begrijp...
Ik kan alles in het gigantisch lange lijstje zoals hierboven een voorbeeld verwijderen, behalve de laatste (gevonden met linux-image 3) en eventueel die ervoor?

(ik ga er vast een paar proberen, het zijn er nogal wat :( )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/15, 14:12:13 »
(ik ga er vast een paar proberen, het zijn er nogal wat :( )

Klopt het dat ik alleen die met die groene stippen ervoor kan verwijderen? En die met de witte stippen niet?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/15, 14:22:15 »
Alleen de kernels met een groene stip ervoor zijn geïnstalleerd, dus er zijn geen virtuele dingen op je PC.
Kies in synaptic voor volledig verwijderen.
Maar even een tip, upgraden kan ook d.m.v. een bash-file.
Maak een tekst file met de naam up (zonder extentie) en plaats deze in /home/<naam>/bin
Na een reboot staat deze map automatisch in het path !
Wanneer je de file uitvoerrechten hebt gegeven, dan start je deze door up in te toetsen.
De inhoud van de file:#!/bin/bash
## Eerst updaten van de key's
sudo apt-key update
## Dan de softwarelijst updaten
sudo apt-get update
## En natuurlijk de software upgraden
sudo apt-get upgrade
## Natuurlijk ook kernels e.d.
sudo apt-get dist-upgrade
## Ongebruikte en verouderde files verwijderen
sudo apt-get autoremove
## Binnen gehaalde pakketten verwijderen (deze zijn geïnstalleerd)
sudo apt-get clean
Dit doe ik dagelijks, de regel sudo apt-get autoremove verwijderd dan (meestal) ook de oude kernels (bij mij).

Hopelijk geeft dit je licht in de duisternis ............
« Laatst bewerkt op: 2015/09/15, 14:24:15 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/15, 14:37:35 »
Dank je. Dit geeft inderdaad wat licht. Die ga ik bewaren.
De kernels heb ik nu uiteindelijk in synaptic verwijderde, muv de laatste 3 (je weet maar nooit  ;) ).
Daarna heb ik uitgevoerd: sudo apt-get autoremove en sudo update-grub
Bij mijn weten heb ik nu alle stappen zoals ze door Pjotr aangegeven worden doorlopen en zou de pc schoon moeten zijn.

Het probleem was dat ik in relatie tot ruimte gebruikt voor bestanden relatief weinig beschikbare hdd-ruimte had.
Het lijkt erop dat het geholpen heeft. Nu staat er op de harddisc 75gb, waarvan 47,7gb in .home.

Maar als ik je scriptje goed lees:
je zorgt in de eerste vier commando's dat alles geupdate is
en met de laatste twee, apt-get autoremove en update-grub verwijder je de oude kernels? Aanvulling. Nu denk ik van niet aangezien die voorlaatste twee er na die commando's nog staan.

Het eerste, updaten gebeurd bij mij automatisch binnen Ubuntu.
Dat laatste doe ik toch eigenlijk vrij regelmatig. Dan zal dit in mijn herinnering dan wel recenter zijn geweest dan het in de praktijk werkelijk was. :-[

In elk geval. Mijn dank is wéér groot.
En linux is en blijft super!!!

(nu nog even herstarten om te kijken of dat goed gaat :-[ )
« Laatst bewerkt op: 2015/09/15, 14:43:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/15, 14:46:04 »
(nu nog even herstarten om te kijken of dat goed gaat :-[ )

Daar ben ik weer. Nogmaals mijn dank. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/15, 18:30:40 »
Maar als ik je scriptje goed lees:
je zorgt in de eerste vier commando's dat alles geupdate is
en met de laatste twee, apt-get autoremove en update-grub verwijder je de oude kernels? Aanvulling. Nu denk ik van niet aangezien die voorlaatste twee er na die commando's nog staan.
In mijn scriptje wordt er niets met grub gedaan, de laatste 2 zijn om oude  en niet meer gebruikte dingen te verwijderen (autoremove) en het verwijderen van de ophaalde en geïnstalleerde (DEB) pakketten (clean).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/16, 10:03:43 »
Klopt. Ik las net iets te snel op het eind. :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/16, 10:05:50 »
Klopt. Ik las net iets te snel op het eind. :-[
Dat is mensenlijk :lol:
Het bericht heb je op "opgelost" gezet, dus ik neem aan dat alles naar wens gelukt is?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/16, 10:23:25 »
Zeker. Op de geinstalleerde kernel +2 oudere zijn de anderen verwijderd. En de pc draait nog steeds. Wat wil een mens meer? ^-^

Ik stel misschien wel de nodige vragen. Maar ik wil (de hier stand-alone) linux helemaal doorgronden want ik ben er hélemaal aan verkocht én verknocht.  =D
Ik ben nog steeds euforisch dat ik van die shit-os af ben. 8-)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/16, 11:26:24 »
Wat een rust he,zonder firewall en virusscanners die eerst hun updates moeten op halen voor dat jij snel aan het werk kan..Of sowieso de snelheid van het OS die niet langzamer wordt in de tijd.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/16, 12:09:17 »
@Ron,

Bedankt, voor dat scriptje. Ik heb er tegelijk een starter van gemaakt op mijn Desktop.  =D

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/16, 13:02:54 »
Zeg Ron,hoe krijg ik dat in Home/naam/bin??Ik zie alleen maar met nautilus met rechten in Computer/bin!En daar kan ik het niet in opslaan..Mag toch aan nemen dat je met home de persoonlijke map bedoelt?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Echt al die andere kernels verwijderen?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/16, 14:05:13 »
Wat een rust he,zonder firewall en virusscanners die eerst hun updates moeten op halen voor dat jij snel aan het werk kan.... =D
Sjah. Het worstelen met nog onbekende virussen was vaak ook wel weer een leerzame uitdaging, en de roes van de overwinning erna had ook zijn charmes.
Maar het kwam altijd zo ongelegen.

Ik sluit me wel volledig bij je aan hoor. Héérlijk!!! =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore