Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel compileren  (gelezen 1188 keer)

lordwodan

  • Gast
Kernel compileren
« Gepost op: 2007/07/18, 08:59:40 »
Ik heb op het debian forum een howto gevonden over het maken van je eigen kernel. Blijkbaar is dit helemaal niet moeilijk.

Alleen mis ik wat bij deze howto en dat is hoe je het kan tweaken naar je hardware.

Het is bedoeld voor de volgende pc:

PIII 500
400 MB ram (ongeveer)
Nvidia MX440 tvout
gigabit ethernet

Het enige doel van de pc is mediabestanden spelen op de tv. Op dit moment doet hij dat al redelijk maar ik vind dat Kubuntu soms traag loopt en ik heb het vermoeden dat er veel te veel op de achtergrond draait.

Wat zou ik mee moeten compileren?

Offline SWAT

  • Administrator
Kernel compileren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/18, 10:00:29 »
Doe/Probeer dit enkel als je:
A. Veel ervaring hebt met Linux
B. Indien A n.v.t. is, je zin hebt in veel zelf uitzoeken en eventueel koppijn.

Je kunt natuurlijk proberen XFCE of Fluxbox te draaien, aangezien die een stuk minder zwaar zijn dan bijvoorbeeld KDE

Offline siegi

  • Lid
Kernel compileren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/18, 11:04:31 »
Het compileren zelf is inderdaad allemaal niet zo moeilijk maar het configureren is echt iets anders.  Meestal staan er goede teksten bij wat deze component doet.  Maar dan moet er inderdaad wel iets van kennen.
En ik kan je verzekeren zoveel performance winst ga je echt niet halen hoor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kernel compileren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/18, 11:23:54 »
Je wil gewoon een snellere bak. Dat bereik je veel makkelijker door af te stappen van de zware KDE (Kubuntu). Gnome (Ubuntu) is even zwaar. Wat je dus het beste doet, is overstapppen op Xubuntu. De zuinige lichtgewichtversie van Ubuntu.

Hier haal je hem:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-alternate-i386.iso

lordwodan

  • Gast
Kernel compileren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/18, 14:34:02 »
kan ik een dualboot maken met Xubuntu?

Quatroking

  • Gast
Kernel compileren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/18, 14:38:03 »
Zeker. Ik heb een pc staan die Kubuntu samen met Xubuntu draait. ik heb Xubuntu later gewoon via de live-cd erop gezet, maar hij maakt het dan wel meteen het primaire OS.

Nizzle

  • Gast
Kernel compileren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/18, 21:01:36 »
je kan toch ook gewoon "sudo apt-get install xubuntu-desktop" doen en dan kan je bij login kiezen welke je wil ;)
heb je geen dualboot nodig.. scheelt opnieuw opstarten en config dingessen

Offline Soul-Sing

  • Lid
Kernel compileren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/18, 21:08:35 »
Kernel compileren hoort eigenlijk niet thuis bij installatie en beginners.
maar de "discussie" gaat gelukkig de richting op van alternatieven zoals: xubuntu ed. mijn inziens de juiste richting in dit forumonderdeel.
compileren van kernels is echt voor gevorderde gebruikers.

lordwodan

  • Gast
Kernel compileren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/23, 08:52:18 »
Is het niet zo dat ik bij apt-get install xubuntu-desktop de hele ramsjabam erbij krijg?

Ik heb geen behoefte aan extra proggies en zo, alleen de desktop.

lordwodan

  • Gast
Kernel compileren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/23, 17:50:52 »
ok, ik heb even een pIII 650 met 256MB in elkaar geknutseld en geinstalleerd met de laatste Xubuntu Desktop CD.

Het pakket Xubuntu Desktop heb ik nu verwijderd maar damn... wat een extra bende zeg!

Hij loopt verder wel netjes alleen het afsluiten gaat niet goed, de harddisk klikt wel uit maar het xubuntuscherm blijft staan.