Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu  (gelezen 1312 keer)

jpl

  • Gast
gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Gepost op: 2008/12/01, 21:51:45 »
Het zal vast een vreselijk onnozele vraag zijn. Hoewel ik helemaal enthousiast
over Ubuntu ben moet ik nog heeel veel leren.
Ik zou graag mijn thunderbird dat ik al een tijdje onder windows gebruik willen gebruiken
vanuit Ubuntu met de mogelijkheid om als ik in windows werk dezelfde mails te kunnen lezen.
Ik dacht dit simpel op te lossen door thunderbird (de windowsversie dus) met wine op te
starten, maar helaas, dan krijg ik een foutmelding.
al vast bedankt
Johan

Offline ivo

  • Lid
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/01, 22:10:31 »
Het zal vast een vreselijk onnozele vraag zijn. Hoewel ik helemaal enthousiast
over Ubuntu ben moet ik nog heeel veel leren.
Ik zou graag mijn thunderbird dat ik al een tijdje onder windows gebruik willen gebruiken
vanuit Ubuntu met de mogelijkheid om als ik in windows werk dezelfde mails te kunnen lezen.
Ik dacht dit simpel op te lossen door thunderbird (de windowsversie dus) met wine op te
starten, maar helaas, dan krijg ik een foutmelding.
al vast bedankt
Johan

Heel simpel, je moet in je account configureren dat je IMAP als protocol gebruikt  (als je provider dat ondersteunt), en als dat niet kan moet je bij POP3 zeggen dat alle mail op de server moet blijven staan. Dan maakt het niet uit met welke POP3 client je werkt. Je werkt dan altijd tegen de server aan en hebt geen mails lokaal staan.


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Anco

  • Lid
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 22:24:01 »
er zijn ook andere opties, zoals instellen dat de berichten een aantal dagen op server blijven staan. (hier heb ik echter zelf geen ervaring mee, en zal dus ook niet precies weten hoe in elkaar steekt, maar heb wel paar keer voorbij zien komen)
Of thunderbird zo instellen dat hij dezelfde map met profiel gebruikt (hierin slaat hij ook de mails op) Zelf heb ik laatste optie gebruikt.
Alleen de map moet voor windows en linux toegankelijk zijn, dat is eigenlijk de enige eis.
Linux user #485563

Offline desmond

  • Lid
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 22:54:12 »
Citaat
Alleen de map moet voor windows en linux toegankelijk zijn, dat is eigenlijk de enige eis.
Je kan een FAT32-partitie aanmaken, waarop je alle vanuit Windows en Ubuntu te benaderen gegevens kunt opslaan. Daarop plaats je de profile folder van Thunderbird. Afsluiten moet vervolgens wel netjes geschieden, anders wil Windows telkens de schijf controleren bij booten.

Offline siegi

  • Lid
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 23:09:41 »
@desmond, ubuntu ondersteund perfect ntfs, (lezen en schrijven) waarom dan toch nog fat32?

Offline desmond

  • Lid
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/02, 11:00:14 »
@siegi, oh accoord. Desmond's living in the past, ^-^

jpl

  • Gast
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/02, 21:10:36 »

Of thunderbird zo instellen dat hij dezelfde map met profiel gebruikt (hierin slaat hij ook de mails op) Zelf heb ik laatste optie gebruikt.
Alleen de map moet voor windows en linux toegankelijk zijn, dat is eigenlijk de enige eis.

Begrijp ik dat je dan dezelfde client kunt gebruiken voor windows en linux? Dat heb ik geprobeerd (met wine), maar dat lukte dus niet.
Of gebruik je 2 verschillende versies van thunderbird die alleen dezelfde map gebruiken. Hoe stel ik dat dan in?

Bedankt
Johan

Offline Anco

  • Lid
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/02, 21:41:20 »
klopt je gebruikt 2 versies van thunderbird, de windows versie en de linux versie. (kan je gewoon instaleren via instaleren/verwijderen)
dan komt in je home map en verborgen map .mozilla-thunderbird. (om verborgen mappen weer te geven in nautilus druk je op ctrl + h)
daar zit bestand in profiles.ini.
open deze bv met gedit. En dan moet je profiel naar de andere locatie linken.
Voorbeeld van mijn profiles.ini:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/media/Anco SD/data/email/anco

(let wel, als windows in bv slaapstand is, is de schrijf niet toegankelijk voor linux, omdat die dan niet netjes afgesloten wordt)
Linux user #485563

jpl

  • Gast
Re: gebruik thunderbird onder windows en ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/04, 23:22:39 »
klopt je gebruikt 2 versies van thunderbird, de windows versie en de linux versie. (kan je gewoon instaleren via instaleren/verwijderen)
dan komt in je home map en verborgen map .mozilla-thunderbird. (om verborgen mappen weer te geven in nautilus druk je op ctrl + h)
daar zit bestand in profiles.ini.
open deze bv met gedit. En dan moet je profiel naar de andere locatie linken.
Voorbeeld van mijn profiles.ini:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/media/Anco SD/data/email/anco

(let wel, als windows in bv slaapstand is, is de schrijf niet toegankelijk voor linux, omdat die dan niet netjes afgesloten wordt)

Ik dacht het begrepen te hebben. Ik heb het pad van mijn windows profile ingevuld in het linux profiel. Helaas..
als ik in Ubuntu thunderbird opstart krijg ik de melding dat er al een versie van thunderbird draait, of dat ik opnieuw moet opstarten. Hierbij mijn profile.ini

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=/computer/Media van 54,4 GB/Documents and Settings/Jan Piet/Application Data/Thunderbird/Profiles/xahfsipn.default

Johan