Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!  (gelezen 1628 keer)

Offline stiller

  • Lid
Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Gepost op: 2010/11/13, 12:25:00 »
Ik heb dit aleens eerder gehad, kort na de upgrade van Ubuntu naar 10.04, dat mijn printer die eerder wél herkend werd door Ubuntu, van het ene op het andere moment 'verdween' uit mijn configuratie.
Een volgende dag opstarten had dat probleem toen echter verholpen. Waarom mag Joost weten...

Nu is ditzelfde mij weer overkomen, vier dagen geleden. Maar nog altijd is de printer foetsjie.
Op mijn computer draait ook WinXP, en daar is niks aan de hand.

Nu word ik door de 'help' verwezen naar Systeem > Beheer > Services (sic!). Daar zou ik dan 'cups' moeten activeren (waarom staat er niet bij, zo helder is de help ook onder linux nooit geweest). Maar ja... wélke 'Services'?
Systeem > Beheer > Afdrukken geeft een leeg scherm. Aldaar verbinden met 'cups-server' leidt tot niks.
Systeem > Beheer > Systeemdiensten leidt tot de foutmelding: 'Kan ‘Systeemdiensten’ niet uitvoeren. Uitvoeren van dochterproces ‘services-admin’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet)'.
En daar kan ik het dan mee doen. Geen uitleg wat dat inhoudt en wat daar aan te doen is.

Weten jullie hoe ik mijn laserprinter weer terug krijg?

Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/13, 17:09:13 »
Zo kom je in Cups: Typ in de adresbalk van je browser http://localhost:631/ Hier kan je van alles instellen, geheel grafisch.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline stiller

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 21:01:50 »
"Firefox kan geen verbinding maken met de server op localhost:631"

Werkt niet, dus.

Maar waarom flikt Ubuntu mij dit, überhaupt?! Dit is nog erger dan Windows :(

Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 21:53:27 »
Wel vreemd, dit zou betekenen dat cups niet meer geïnstalleerd is. Kan je eens kijken of je via Synaptic of het Ubuntu Software centrum, cups kan installeren.
Maar hoe dan ook, cups is normaal standaard geïnstalleerd, dus uitermate vreemd dat cups zomaar verdwijnt. ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline stiller

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/14, 23:07:15 »
Hallo Gijsbert,
Dat werkte! Via synaptic cups opnieuw geïnstalleerd.
Toen gaf het programma aan, dat één pakket gedeïnstalleerd moest worden, kennelijk de boosdoener: xpdf!
Die had ik idd recent uitgeprobeerd (voor het bewerken van pdf's, liefst ocr etc..). Die had ik via het Ubuntu softwarecentrum gevonden, maar was ook niet bepaald wat ik zocht. Gedeïnstalleerd dus... dus kennelijk niet goed. Slecht geschreven?
Trouwens, Avast krijg ik er ook niet meer af. Zucht.

Dank Gijsbert, ik kan weer printen vanuit Ubuntu!

Offline stiller

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/14, 23:10:26 »
PS: 'Systeemdiensten' (via Systeem > Beheer) werkt nog steeds niet...

Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/14, 23:38:48 »
Systeemdiensten ??? Ik heb wel een Systeemmonitor. Maar geen Systeemdiensten. Wat kan je hier mee doen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline stiller

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/14, 23:43:11 »
Geen idee! Want het werkt niet. Het staat bij mij nét boven 'Systeemmonitor'.

Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/15, 00:03:23 »
Ga eens naar Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu>In de linker kolom op Beheer klikken (staat helemaal onderaan)klik nu in de rechterkolom met de rechtermuisknop op Systeemdiensten>Klik op Eigenschappen> Wat staat er bij Opdrachtregel? Kan je dat hier posten?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline stiller

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/15, 00:22:01 »
Daar staat 'services-admin'.

De foutmelding die ik krijg, als ik systeemdiensten wil starten luidt dan ook:
Kan 'systeemdiensten' niet uitvoeren.
Uitvoeren van dochterproces ‘services-admin’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet).



Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/15, 00:53:59 »
Volgens deze site http://crunchbanglinux.org/forums/topic/6423/servicesadmin-is-gone-with-ubuntu-910-introducing-servicemanager/ is er dus niet meer. Ik heb servicemanager geïnstalleerd uit deze link http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8376891 ik weet niet of dit het zelfde werkt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/15, 08:39:54 »
Mocht je opeens weer geen printer hebben, dan kan je cups starten (herinstalleren is niet nodig) met "sudo service cups start". Dat cups niet wordt opgestart, is een bug (geweest) in Ubuntu 10.04 (zie https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/554172) , waar ik ook eventjes last van heb gehad. Ik meen echter dat het probleem opgelost is. Ben je zeker dat je alle updates hebt geïnstalleerd?

Ik zou niet aanraden van terug configuratieprogrammatjes te installeren die niet (meer) in de standaard Ubuntu zitten. Normaal moet je met het standaardsysteem uit de voeten kunnen voor wat configuratie betreft.

Offline stiller

  • Lid
Re: Brother HL-2030 laserprinter plots verdwenen!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/15, 10:18:12 »
Dank jullie voor jullie hulp. Dat scheelt enorm.
Krijg via hier gelukkig wel reakties, waar die op Launchpad helaas telkens maar uitblijven. Waarvoor lof!

Groetjes, André