Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met netwerkkaart.  (gelezen 2446 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Gepost op: 2008/07/18, 11:15:08 »
Ik heb bij OS4free ( een Ubuntu partner) een Linux compatibel PC gekocht met een Asus P5GC-MX/GBL moederebord met on board een Realtek RTL8168/8111PCI-E Gigabit Eternet Adapter.
Ik heb op deze PC eerst Windows XP geïnstalleerd en wil als Dualboot ook Ubuntu  8.04 gaan installeren. Als ik de live CD van Ubuntu opstart in de probeerversie heb ik geen internetverbinding. Ik vind dat merkwaardig want de PC zou het onder Ubuntu goed moeten doen. Ubuntu zegt boven in het panel "no Internet connection" en ook het lichtje van de klaart gaat niet aan.

Nu ben ik bang dat wanneer ik Ubuntu permanent installeer ik weer met hetzelfde probleem zit en niet onder Ubuntu kan internetten.

Mijn Pc is aangesloten via een router.
Op mijn andere PC die ook op dezelfde router en kabel zat ondervond ik met de netwerkkaart geen problemen zowel niet bij de probeerinstallatie als bij de definitieve installatie.
Wat kan hier aan de hand zijn ? Is deze on board netwerkkaart niet compatibel met Ubuntu of moet ik het probleem elders zoeken ? Zoals reeds gezegd Os4free garandeert dat de PC Ubuntu compatibel is. Ik heb deze vraag ook aan de leverancier gesteld maar nog geen antwoord gehad, zal wel komen, daar twijfel ik niet aan.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.
Pierre

Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/18, 11:28:56 »
Probleem met dit netwerk kaartje (en alle andere goede kaartjes) is dat er een stukje intelligentie inzit.

Niet echt een probleem natuurlijk juist erg goed, maar in dit geval werkt het tegen je.

Wat er gebeurt is dat je eerst windo hebt opgestart, en dat de netwerk manager in windo je kaartje heeft uitgezet bij het afsluiten.
Leuk he?

Je moet dus wederom windo opstarten en daar in de netwerk manager instellen dat hij de kaart met rust laat.

Handige post met plaatjes vind je hier.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2901884&postcount=5
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tabasco

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/18, 11:29:58 »
Werkt de netwerkkaart wel onder WinXP? (Anders zou de kaart kapot kunnen zijn)
als hij in Windows wel werkt en geinstalleerd is dan kun  je in Windows de volgende aanpassingen doen:
- WakeOnLan aanzetten
- Power save uitzetten

De volgende pagina laat dit uitgebreid zien met sreenshots: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=474263

[edit] ok , beter 2 x hetzelfde antwoord dan geen een... :)

Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/18, 11:43:21 »
Gebruik je een bedraad of draadloos systeem? Bij voorkeur beginnen met een bedraad systeem, dat werkt bijna altijd in Ubuntu en daarna proberen met draadloos. Als Ubuntu live CD het niet doet is er mogelijk wat bijzonders aan de hand.

Als je draadloos werkt:
Als je met de rechtermuisknop op het internet applet klikt, laat hij dan wel netwerken zien?
Ook kun je daar andere opties aanklikken (bijv: verbinden met netwerken aanvinken).
Heb je wel de vraag gehad om een key in te vullen?
Welke encryptie gebruik je op de andere pc (WEP of WPA of WPA2 of geen)?

Op je andere pc gebruik je daar wel dezelfde Realtek RTL8168/8111PCI-E Gigabit Eternet Adapter? Als dat zo is kun je dat als mogelijke probleembron wegstrepen. En de router levert blijkbaar geen probleem op.

edit: probeer eerst maar de suggesties van gandyman en tabasco.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline elspierre

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/18, 13:26:31 »
Ik heb gedaan zoals jullie voorstelden maar.... als ik nu in de probeerversie  Ubuntu 8.04 opstart zegt hij wel dat hij verbonden is maar het lampje op de netwerkkaart brandt niet en ik kan nog steeds niet internetten.

In de Url waarnaar jullie verwezen staat een zelfde reactie:

" Re: PCI-E Realtek RTL8168/8111 NIC Problems
While the instructions above did manage to keep the network up in Ubuntu 8.04 for me, I still cannot load any webpages, as the connection to the Internet seems to be still down.

And yes, I have configured it to use DHCP and entered in the modem options PPPoE as well as my username/pass and chose the only availabe options there - eth0.

What am I missing here..."

Als ik op het Ubuntu panel boven op netwerk klik kan ik kiezen uit:

Wired Network (aangevinkt)

Connect to 802.IX Protected wired network

Manual configuration


Moet ik hierin nog iets veranderen om te kunnen internetten ?

Nogmaals het lampje brandt niet terwijl Ubuntu toch zegt dat hij verbonden is.
Wie kan mij verder helpen ?
Bij voorbaat dank,
Pierre

Offline tabasco

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/18, 13:41:10 »
Misschien is de kaart nog niet gestart?
In een terminal venster kun je handmatig de netwerkkaart starten doormiddelvan:
sudo ifup eth0

Offline elspierre

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/18, 14:11:19 »
Tabasco,

Een schot in de roos.
Nu werkt de netwerkkaart wel en krijg ik verbinding met internet, maar betekent jouw antwoord dat ik elke keer zowel in de probeersessie alsook wanneer ik Ubuntu 8.04 definitief  geinstalleerd heb ik telkens dit commando moet geven om de kaart te starten en verbonden te worden ?
Hartelijk dank voor je antwoord.
Pierre

Offline tabasco

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/18, 14:22:49 »
Beste Pierre,
Gelukkig werkt het zo! Waarschijnlijk zal na een herstart je kaart het gewoon doen!?!
Zo niet, laat het hier weten, dan kunnen andere experts je wellicht verder helpen ;)

Offline elspierre

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/18, 14:43:02 »
Citaat van: tabasco
Beste Pierre,
Gelukkig werkt het zo! Waarschijnlijk zal na een herstart je kaart het gewoon doen!?!
Zo niet, laat het hier weten, dan kunnen andere experts je wellicht verder helpen ;)
Tabasco,

Zal ik doen. Nogmaals bedankt
Pierre

Offline ivo

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/18, 16:37:57 »
Citaat van: elspierre
Citaat van: tabasco
Beste Pierre,
Gelukkig werkt het zo! Waarschijnlijk zal na een herstart je kaart het gewoon doen!?!
Zo niet, laat het hier weten, dan kunnen andere experts je wellicht verder helpen ;)
Tabasco,

Zal ik doen. Nogmaals bedankt
Pierre
Als na een herstart iedere keer dat commando moet worden uitgevoerd dan kan je dat het beste in het plaatsen in het bestand /etc/rc.local
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/19, 18:19:45 »
dat noemt zich dan een linuxvriendelijk bedrijf :D

Offline elspierre

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/20, 09:33:45 »
Citaat van: cumulus007
dat noemt zich dan een linuxvriendelijk bedrijf :D
Het bedrijf staat hierbuiten. Normaal levert dat bedrijf alleen PC's met Ubuntu op geinstalleerd. Je kunt echter vragen om er geen OS op te zetten zoals ik gedaan heb en er dan zelf bijvoorbeeld Windows en Ubuntu op  zetten.

Het probleem wordt veroorzaakt door Windows XP die bij afsluiting de netwerkkaart uitschakelt zodat Ubuntu ze niet ziet. Als je die instelling in Windows verandert kun je ook Ubuntu opstarten zonder problemen.
Groetjes,
Pierre

Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/20, 11:31:24 »
Wel, in dat geval: Voer, voordat je WinXP afsluit en reboot naar Ubuntu, het volgende commando eens uit onder XP:

ipconfig /release

en probeer in Ubuntu verbinding te krijgen.

Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/20, 13:56:07 »
Dat hoeft helemaal niet.
Gewoon XP goed instellen "Klaar"
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline elspierre

  • Lid
Problemen met netwerkkaart.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/20, 14:10:01 »
Citaat van: cumulus007
Wel, in dat geval: Voer, voordat je WinXP afsluit en reboot naar Ubuntu, het volgende commando eens uit onder XP:

ipconfig /release

en probeer in Ubuntu verbinding te krijgen.
Ik heb inderdaad Windows XP goed ingesteld zoals Gandyman hieronder zegt en heb nu helemaal geen problemen meer met de netwerkkaart onder Ubuntu.

Pierre