Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters  (gelezen 1730 keer)

Offline Ben37

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Gepost op: 2007/06/08, 12:34:28 »
Ubuntu Feisty
Mijn linux pc staat in een netwerk met mijn Windows xp
Internet, Printer en bestannds deling
Van af de linux PC wil ik de printer benutten die op de Windows pc is aangesloten
Ik werk nu met boven genoemd Howto omdat die zo duidelijk geschreven is.
Ik ben bezig met deUbuntu Pc maar ik heb moeite met de rechten van de map "spool, hij houd ze, de rechten instelling, niet vast.

Even vooraf:
De Howto is waarschijlijk geschreven voor een oudere versie van Ubuntu want de
plaatjes en de bijbehorende beschrijving komen niet geheel over met wat je nu bij Feisty ziet
Zoals b.v bij de map eigenschappen; gedeelde mappen. Hier is een tablad eigenschappen waar je de werkgroep in moet geven,  staat standaard op MSHOME, is dat bij jouw anders b.v THUIS dan moet je dit, dacht ik, aan passen
Bezwaarlijk is het niet ,goed lezen

Bij de test van wat je gedaan hebt gaat het niet goed. Ik gebruikte Abiword  
1 Ik krijg het menu opslaan  niet. Het bestand komt niet in de map "spool"
2. Dwing ik met "Opslaan  als" naar de map "spool" te gaan en geef "Opslaan" dan krijg ik:
   de map /spool/testwinpriter.abw is schrijfbeveiligd.
 3. Ga ik met "sudo nautilus" naar de map "spool" en eigenschappen dan zijn de  rechteninsteling verdwenen.
Dit ook met Office write geprobeerd, geen verschil.
Vele malen geprobeerd maar ik doe iets fout bij instellen en afsluiten bij de map "spool"maar wat?

Nog een vraag:
Bij de map eigenschappen zit een tapblad  "Open met" kies je dit dan komtMap openen. Klik je op +Toevoegen dan komen er toepassigingen waar overigens Abiword niet bijzit.
Moet ik daar iets mee?

Ben37

Offline eendje

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/08, 17:34:51 »
Hoi Ben37,

Ik heb wel de wiki pagina schreven over dat onderwerp, maar ik heb nu even geen tijd om je een antwoord te geven. Heel misschien vanavond laat en anders morgenavond. Ik hoop daarom dat ondertussen iemand anders je even voort helpt.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Ben37

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/08, 18:06:54 »
Citaat van: eendje
Hoi Ben37,

Ik heb wel de wiki pagina schreven over dat onderwerp, maar ik heb nu even geen tijd om je een antwoord te geven. Heel misschien vanavond laat en anders morgenavond. Ik hoop daarom dat ondertussen iemand anders je even voort helpt.
Daar wacht graag op.
Ik denk dat ik het probleem niet goed gesteld heb. De map rechten zijn ondergschikt ik heb me nu geholpen door de "spool"map (printer hulpmap) in mijn persoonlijke map te maken en dat geeft geen probleem. Dat moet volgens mij ook gaan als de verwijzingen naar deze map maar goed zijn.

Wat ik zou willen weten en uiteraard de ervaring willen horen van iemand die deze Howto gevolgd heeft.

Wacht op je.

Ben37

Offline eendje

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/09, 23:25:33 »
Hoi Ben37,

De enige persoon waarvan ik weet dat hij de wiki pagina heeft gebruikt is John K. Naar aanleiding van zijn probleem is de wiki pagina geschreven. Hij heeft naar ik meen deze oplossing een 1/2 jaar gebruikt. Ondertussen heeft hij een nieuwe printer en deze oplossing niet meer nodig. Misschien zijn er wel meer mensen die het gebruikt hebben, maar deze zijn bij mij in ieder geval niet bekend.

N.B. welke printer gebruik je eigenlijk (merk en type).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Ben37

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/10, 11:51:05 »
Citaat van: eendje
Hoi Ben37,

De enige persoon waarvan ik weet dat hij de wiki pagina heeft gebruikt is John K. Naar aanleiding van zijn probleem is de wiki pagina geschreven. Hij heeft naar ik meen deze oplossing een 1/2 jaar gebruikt. Ondertussen heeft hij een nieuwe printer en deze oplossing niet meer nodig. Misschien zijn er wel meer mensen die het gebruikt hebben, maar deze zijn bij mij in ieder geval niet bekend.

N.B. welke printer gebruik je eigenlijk (merk en type).
Het is een HP 816c een oudje. Opzich wordt hij goed herkent door Linux maar ik wilde niet met de printerkabel swichen tussen de windows en de linux PC van daar dat ik voor deze oplossing gekozen heb.
(De Howto is feitelijk geschreven om gebruik te kunnen maken van een niet ondersteunde printer, die laat je dan op de windws pc staan)

Ik ben toch verder gegegaan met het tweede deel van de Howto inrichten van Windows PC, maar heb problemen met het Printfilemenu, Psfile32.exe, waar je naar de spoolmap verwijst. Dit menu krijg ik niet en deze informatie is niet elders in te geven en dat is volgens mij essentieel.
Vandaar mijn vraag:
Heeft iemand deze howto al eens gevolgd ?

Ben37

Offline eendje

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/10, 12:32:00 »
O heb je een HP printer. DIe zijn hardstikke goed ondersteund in Linux, dus dan heb je die oplossing niet nodig. Je kunt dan in Linux de printer gewoon installeren en dan op het tabblad Verbinding kiezen voor HP jetdirect en daaronder de computernaam invullen. DAn zou het gewoon moeten werken.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Ben37

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/11, 17:44:01 »
Citaat van: eendje
O heb je een HP printer. DIe zijn hardstikke goed ondersteund in Linux, dus dan heb je die oplossing niet nodig. Je kunt dan in Linux de printer gewoon installeren en dan op het tabblad Verbinding kiezen voor HP jetdirect en daaronder de computernaam invullen. DAn zou het gewoon moeten werken.
Is het zo simpel ?
Maar je stappen zijn voor mij nog te groot.
Ik heb de printer geinstaleerd op de Linux PC en hij werkt daar, testpagina ok. (Daarna de printer weer op de windows PC gezet.)

Maar welk tablad bedoel je ?
Beheer -> printer daar vind ik niets wat verbinding betreft enkel de optie delen.
Moet ik bij netwerk zijn ?
Mijn Internet en E-mail (internet delen) werkt goed via de Windows Xp

Hoop nog iets van je te horen

Ben37

Offline eendje

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/11, 18:00:12 »
Ga naar Systeem >> Beheer >> Printers
Rechtermuistoets op het icoontje van de de geïnstalleerde printer en selecteer Eigenschappen
ga naar tabblad Verbinding
Kies by printertype Netwerkprinter en selecteer in de lijst er rechts van HPjetDirect
Vul naast computer de computernaam van de windows computer in

ALs het goed is kun je nu vanaf Ubuntu printen naar de Windows computer.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Dave

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/11, 20:24:20 »
en netwerkprinters detecteren aanvinken, dan is het zo gepiept.
Alleen voor Xsane niet maar de rest vrijwel allemaal wel.

Offline Ben37

  • Lid
Printer delen ,NiAfdrukkenNietOndersteundePrinters
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/12, 14:15:40 »
Citaat van: Dave
en netwerkprinters detecteren aanvinken, dan is het zo gepiept.
Alleen voor Xsane niet maar de rest vrijwel allemaal wel.
Niet te geloven hij doet het !!!

Mischien moet er bij vermeld worden dat je ook naast  de naam van de windows PC  je gebruikersnaam en wachtwoord moet ingeven, gelukkig is dat bij mij voor de linux pc en windows pc het zelfde.
Opm.
Ik had bij de printer ergens ook de werkgroep ingeven, de zelfde uteraard als op de Windws PC.
Speelt dat ook nog een rol ?

Met bijzondere dank
Ben37