Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home overzetten naar andere computer  (gelezen 3149 keer)

Offline HP

  • Lid
/home overzetten naar andere computer
« Gepost op: 2008/09/02, 15:19:50 »
Ik maak een nieuwe rekendoos met Ubuntu 8.04, op de oude rekendoos staat Ubuntu 6.10. De gebruikersnaam en groep binnen de /home/[gebruiker] is op de oude PC: jan / jan. Moet ik op de nieuwe ook een gebruikersnaam en groep jan / jan maken, voordat ik de oude /home overzet naar de nieuwe harde schijf? Kan dit ook achteraf (bijv. als er al een eerste gebruiker is ingesteld geworden geweest op de nieuwe unit?).

Kan dit uberhaupt? Of zijn er hoe dan ook problemen te verwachten omdat gebruiker en groep jan / jan op de ene pc niet hetzelfde is als jan / jan op de andere PC (iets wat ik me heel goed voor kan stellen!). Indien dat het geval is, wat is de juiste manier om je /home dir te migreren naar een andere PC? Zodat evolution, thunderbird, firefox, openoffice etc het allemaal doen op de nieuwe computer zoals ze het op de oude deden..............
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
/home overzetten naar andere computer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/02, 15:28:41 »
Volgens mij is de simpelste oplossing om gewoon de inhoud van de home map te kopiëren naar de nieuwe PC nadat je deze opnieuw geïnstalleerd hebt! Zo heb ik het ook al een keer gedaan, en dat lukte perfect! Ik heb wel na het kopiëren de rechten op m'n home map terug juist moeten zetten.

sudo chown [usernaam] /home/[mapnaam]
sudo chmod 755 /home/[mapnaam]
Met de eerste regel kan je een nieuwe user toewijzen aan de home map. Het zal in ieder geval het makkelijkst zijn om gewoon de user jan/jan te behouden.
Met de tweede regel ga je dan de user jan terug volledige rechten geven op z'n home map. In mijn geval moest ik ook nog het bestand .drmc (of .dmrc) de rechten 644 geven, anders kon ik niet correct inloggen.

Hopelijk heb je hier wat aan!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

/home overzetten naar andere computer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/02, 15:41:27 »
De instellingen van de diverse programma's In de oude /home zouden problemen kunnen veroorzaken bij een andere/nieuwere versie. Ik zou in FF alleen mijn bookmarks exporteren/overzetten. Van Evolution de plugin backup activeren/installeren op je oude pc en een backup maken en weer terug zetten in je nieuwe /home. verder alle verborgen mappen verwijderen.en de mappen met inhoud kopieren naar een veilige locatie/externe schijf. daarna die inhoud van de mappen terug kopiëren naar de nieuwe /home mappen.
Zet wel de verborgen mappen in je oude /home even aan.voor de Evolution/Thunderbird map, die beginnen met een punt. De mail/adressen van Thunderbird kun je misschien ook exporteren. Bij
Evolution volstaat het terugzetten van de backup (.tar bestand). je haccounts gaan ook mee, je hoeft alleen je wachtwoorden opnieuw in te vullen als je nieuwe mail ophaalt.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline HP

  • Lid
/home overzetten naar andere computer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/02, 16:09:28 »
bedankt voor de reacties tot zover, ik denk dat dit is gebeurd:
Citaat van: prikkebeen2
De instellingen van de diverse programma's In de oude /home zouden problemen kunnen veroorzaken
Nadat ik een /home had overgepompt naar de nieuwe HDD en de rechten precies zo had veranderd als darkstar aangeeft, bleek men in evolution plots niet meer in staat bijlages te kunnen openen in openoffice. Evolution klapt eruit, OpenOffice klapt eruit. En nu blijkt zelfs Openoffice het geheel niet meer te doen.

Het gekke is, dat kort na installatie alles het deed, maar na een paar weken licht gebruik, niet meer. Raarrr. Misschien is er iets anders aan de hand: ik hou de mogelijkheid open dat het niet alleen komt door mijn veels te simpel uitgevoerde /home overzetactie; maar ik  vind de tips zeker de moeite voor de volgende poging, bedankt
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

/home overzetten naar andere computer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/02, 16:22:44 »
Had je de bijlages ergens apart opgeslagen? Zo ja, dan moet je misschien daarvan ook eens naar de rechten kijken.

Edit: Als je de Evolution mail/adressen via de backup plugin het overgezet/geimporteerd zou het moeten werken. Het zou ook met de UUID van de hd te maken kunnen hebben. Maak een kopie van /etc/fstab en edit de oude eens door de UUID weg te halen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline mcgyver

  • Lid
/home overzetten naar andere computer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/02, 18:24:40 »
Had ook een keer zoiets na een upgrade vanuit de server. Moest toen gewoon de config map van evolution weggooien.

/home overzetten naar andere computer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/02, 18:42:43 »
Citaat van: mcgyver
Had ook een keer zoiets na een upgrade vanuit de server. Moest toen gewoon de config map van evolution weggooien.
Dat was ik ook nog vergeten. Maakt ie nu van de nieuwe install een config map2 misschien?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline HP

  • Lid
/home overzetten naar andere computer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/02, 19:31:42 »
Heb er net even naar gekeken, pc staat elders. Wat blijkt: het zit echt in openoffice. Een paar gerapporteerde problemen met Evolution bleken elders aan te liggen. Als je in OpenOffice op 'openen' klikt, klapt OpenOffice er direct uit. Selecteer je een recent geopend document, of open je een .doc of .odt vanuit de bladeraar of vanaf het bureaublad dan gaat het goed. Dus puur de handeling ctrl-O in OOo gaat mis, of je het nu rechtstreeks via het icoontje of op een andere manier probeert. Een zware edit actie in een document, grafisch werk: idem, klapt eruit.

Heb de speciale effecten gecontroleerd: die staan uit - ookal zijn ze er nog wel zo lijkt het. Ook de proprietary drivers van de Nvidia grafische kaart in deze oudere HP Vectra, P3-700@384MB heb ik uitgezet. Hielp niets.

Ubuntu loopt op zich als een trein op dit systeem, dat wel. Firefox 3.0 is goed.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
/home overzetten naar andere computer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/02, 19:35:22 »
Ik zal het probleem ff aankaarten op de OOo mailinglist. Met dit topic heeft het verder weinig meer te maken, bedankt iig voor de hulp bij het uitsluiten. Ik ga nog ff naar die config mappen kijken.

Als er 'nieuws' is meld ik het - voor de volledigheid - in deze draad
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

/home overzetten naar andere computer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/02, 19:50:22 »
Heb je wel een recente versie van java? En bevatten de documenten misschien elementen die plugins van OO vereisen? Plugins kan je via Synaptic installeren.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline HP

  • Lid
Re: /home overzetten naar andere computer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/16, 20:58:03 »
Als er 'nieuws' is meld ik het - voor de volledigheid - in deze draad
Ik zie dat ik dat nooit meer gemeld heb toen, maar de oplossing van het grootste deel van de problemen met OOo zat in een complete herinstallatie van OOo, toen.
Beter laat dan nooit.....  8)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]