Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!  (gelezen 2442 keer)


Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/30, 20:42:05 »
Oh, voor mij was het al wat toen het nog OpenOffice heette en van Sun was ;).

Niet dat die verbeteringen niet welkom zijn trouwens =D.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/30, 20:52:56 »
Vistaus heeft liever Koffice, die grote ramp? :P

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/30, 21:09:18 »
Vistaus heeft liever Koffice, die grote ramp? :P

Tegenwoordig Calligra. Maar nee, die heb ik niet liever.

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/30, 22:09:09 »
Leuk hoor, vind Libreoffice niet erg traag trouwens, maar MS Office is ook wel heel snel eigenlijk
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/31, 07:58:23 »
Als Linux-nieuweling (Ubuntu 12.04) is mij nog niet helemaal duidelijk: komt de update van LibreOffice automatisch mee met de softwareupdates van Ubuntu (zat er vanmorgen nog niet bij) of moet ik daar iets voor doen?
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Ramana

  • Lid
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/31, 08:17:37 »
Vistaus, bedankt voor de tip.

@ Bert
Je moet er iets voor doen (zie link van Vistaus) in een terminal:

How do we install LibreOffice 3.5.4?
Add the following official PPA (Precise)

    sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
    sudo apt-get update
    (sudo apt-get install libreoffice libreoffice-gnome)

Die laatste regel kan je beter vervangen door sudo apt-get upgrade

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/31, 11:35:44 »
Als Linux-nieuweling (Ubuntu 12.04) is mij nog niet helemaal duidelijk: komt de update van LibreOffice automatisch mee met de softwareupdates van Ubuntu (zat er vanmorgen nog niet bij) of moet ik daar iets voor doen?
Je huidige versie van Libre Office krijgt gegarandeerd vijf jaar lang veiligheidsupdates. Daar hoef je niks voor te doen. Het beste is, om daarbij te blijven en *niet* met PPA's in de weer te gaan. Tenzij je een bijzondere reden hebt waarom je per se Libre Office 3.5.4 nodig hebt.

Lees ook dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Wees-zeer-terughoudend-met-het-toevoegen-van-externe-pakketbronnen-zoals-PPA-s-
(punt 6, rechterkolom)

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/31, 11:42:59 »
@Ramana: Graag gedaan! :)
@femke: Nope, kun je gewoon upgraden :)
@Pjotr: Je weet hopelijk wel dat de LibreOffice PPA van te voren getest wordt en onderhouden wordt door het LibreOffice-team? Niet om het een of het ander, maar het is in ieder geval een veilige PPA dus. Daarbij komt straks LibreOffice 3.6 ook in die PPA dus updates blijven sowieso komen en dus ook gegarandeerd :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/31, 11:44:59 »
Vistaus, bedankt voor de tip.

@ Bert
Je moet er iets voor doen (zie link van Vistaus) in een terminal:

How do we install LibreOffice 3.5.4?
Add the following official PPA (Precise)

    sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
    sudo apt-get update
    (sudo apt-get install libreoffice libreoffice-gnome)

Die laatste regel kan je beter vervangen door sudo apt-get upgrade

Moet je dan niet eerst de oude verwijderen? Want als dat zo is, dan is het misschien handig om dat er even bij te zeggen.

Dat laatste heb ik niet gedaan, gewoon 'n upgrade.  Ging prima.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/31, 11:56:44 »
@Vistaus: het lijkt me geen goed idee, om beginners met Linux (zoals Bert Ernste) in de richting van PPA's te duwen. Vooral als er blijkbaar geen enkele zwaarwegende reden voor is. Vandaar mijn eerdere reactie op Bert Ernstes bericht.

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/31, 12:14:30 »
@Ramana: Graag gedaan! :)
@femke: Nope, kun je gewoon upgraden :)
@Pjotr: Je weet hopelijk wel dat de LibreOffice PPA van te voren getest wordt en onderhouden wordt door het LibreOffice-team? Niet om het een of het ander, maar het is in ieder geval een veilige PPA dus. Daarbij komt straks LibreOffice 3.6 ook in die PPA dus updates blijven sowieso komen en dus ook gegarandeerd :)
@Vistaus: over die PPA van Libre OFfice was al een verhitte discussie over het al dan niet gebruiken van die PPA. Met een rondvraag bij de beheerder van die PPA was gebleken dat er geen of heel weinig tests werden gedaan aangaande L O .
Vanuit ervaring kan ik echter wel zeggen dat dat altijd goed is gegaan, maar de beheerder raadt ten stelligste af om die PPA op een productiemachine te gebruiken. Voor beginners is dit een risico en een gedoe om deze versie alsnog op je PC te krijgen.
Mocht deze versie toch als goed en stabiel worden beschouwd door Canonical, zal die ongetwijfeld geport worden via de reguliere updates.
Als de beheerder al zegt dat de PPA van LO eerder experimenteel is, zou ik het zeker afraden om zomaar (om het nieuwste van het nieuwste te hebben) pardoes dit te installeren.

Daar sluit ik me aan met Pjotr: niet doen op een productiemachine ;)

Het OUDE draadje (zie vooral de opmerking vanachter in de draad van de beheerder van die PPA)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/31, 13:04:19 »
@Pjotr: Ik kan je vertellen dat ie supersnel is, dus dat is wel degelijk een aanrader. Overigens is de snelheid zo'n beetje het enige verschil, dus heel veel past het niet aan :)
@Joris: Dat was toen. Nu wordt het wél van te voren getest en de beheerder is nu het Ubuntu LibreOffice-team.

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/31, 14:47:10 »
Citaat
Daar sluit ik me aan met Pjotr: niet doen op een productiemachine
Citaat
Nu wordt het wél van te voren getest en de beheerder is nu het Ubuntu LibreOffice-team.

Het is een beetje een welles-nietes wat betreft het gebruik van de LibreOffice-ppa, zie ik.

Wie heeft er nu gelijk?

Oh nee, die vraag kan ik beter niet stellen, want dat leidt tot een nieuw welles-nietes, vrees ik.  ;)
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Ramana

  • Lid
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/31, 15:07:18 »
Tja, wat versta je onder een productiemachine? Iemand die op zeker wil spelen blijft liever bij Debian stable o.i.d.
Iemand die graag het nieuwste wil of een beetje experimenteert maakt voor de zekerheid een image-kopie en probeert het gewoon.
Het gaat eigenlijk zelden mis en mocht het een 'slechte PPA zijn, dat weten we het vrij snel (b.v. in dit draadje).

Zo zat ik vandaag te rommelen met Cinnamon en Razor-Qt en heb na afloop m 'n schone image weer teruggezet.
Een aantal PPA's mogen rustig blijven.

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/31, 15:39:06 »
Citaat
Daar sluit ik me aan met Pjotr: niet doen op een productiemachine
Citaat
Nu wordt het wél van te voren getest en de beheerder is nu het Ubuntu LibreOffice-team.

Het is een beetje een welles-nietes wat betreft het gebruik van de LibreOffice-ppa, zie ik.

Wie heeft er nu gelijk?

Oh nee, die vraag kan ik beter niet stellen, want dat leidt tot een nieuw welles-nietes, vrees ik.  ;)

Ach, je hebt de argumenten voor en tegen wel gezien nu denk ik (en idd op aanvraag worden die argumenten weer opnieuw afgedraaid ;) ) Gewoon zelf een keuze maken, het is jouw computer.

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/31, 17:09:12 »
En als je het pakket ppa-purge installeert, dan kun je achteraf in de terminal sudo ppa-purge ppa:libreoffice/ppa doen en dan verwijdert ie de PPA en zet ie LibreOffice terug naar de oude versie zonder ook maar iets te breken.

Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/31, 21:50:11 »
Inderdaad moet je dat zelf weten, ik voeg de ppa in ieder geval niet toe omdat ik het niet zo vaak gebruik en hij komt waarschijnlijk toch later automatisch binnen met de updates.

@Vistaus

Ik vind dat ppa-purge standaard in Ubuntu moet staan. Ik had een keer gehad dat ik een ppa mijn hele package manager kapot maakte en de ppa niet meer kon verwijderen, wat leidde tot een schone installatie.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/31, 21:55:07 »
Dát ben ik met je eens lord. ppa-purge zou inderdaad standaard geïnstalleerd moeten staan i.p.v. dat men het eerst nog via het Softwarecentrum moet installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice 3.5.4 is uit en brengt enorme snelheidswinst!
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/02, 16:52:44 »
Dat moet niet standaard geïnstalleerd staan. Standaard voeg je geen PPA's toe. Gebruikers die dat wel doen, zijn ook in staat om met enkele muisklikken ppa-purge te installeren.