Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wisselbestand wordt niet gebruikt.  (gelezen 4835 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Gepost op: 2007/11/17, 11:35:19 »
Ik heb 572 MB wisselbestand, en ik heb 512 MB geheugen, en toch zit het geheugen altijd helemaal vol. Het wisselbestand wordt gewoon niet gebruikt. Ik dacht dat dit misschien ook de oorzaak van de freezes kon zijn die ik regelmatig heb als ik een beetje met de compiz-effecten zit te spelen (kubus rondraaien bv.) maar ook als ik veel programma's open heb of een programma naar een andere workspace sleep. Wat kan ik doen om het wisselbestand aantezetten?

Offline koen_92

  • Lid
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/17, 11:53:20 »
Om het wisselbestand in te schakelen (als dat dus nog niet was) moet je dit in de terminal invoeren:

sudo mkswap /dev/hdwaarjeswappartitiezit
sudo swapon /dev/hdwaarjeswappartitiezit

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/17, 11:54:25 »
Wat zegt het commando sudo swapon -s ?

Heb je een swap bestand of een swap partitie?
Heb je die ook ingesteld in /etc/fstab en zo ja hoe?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 12:31:59 »
Citaat van: koen_92
Om het wisselbestand in te schakelen (als dat dus nog niet was) moet je dit in de terminal invoeren:

sudo mkswap /dev/hdwaarjeswappartitiezit
sudo swapon /dev/hdwaarjeswappartitiezit
Hiermee moet je heel erg uitkijken. Als je de verkeerde partitie kiest wordt alles overschreven om voor swap gebruikt te worden.
Bovendien is het nog niet compleet. Na het opnieuw opstarten van je computer is de swap niet meer ingeschakeld. Dit moet je doen via /etc/fstab

Offline siegi

  • Lid
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/17, 12:41:15 »
Of het geheugen echt vol zit denk ik niet.  
Het cached geheugen mag je er steeds aftrekken.
cached geheugen zorgt er bv voor dat openoffice veel sneller opstart als het al eens gestart is geweest.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/17, 14:43:58 »
Citaat van: Johanvd
Wat zegt het commando sudo swapon -s ?

Heb je een swap bestand of een swap partitie?
Heb je die ook ingesteld in /etc/fstab en zo ja hoe?
Dit geeft het commando:

Filename                                Type            Size    Used    Priority
/dev/hdd3                               partition       586364  0       -1

ik heb een swap-partitie, hdd3, en ik weet niet wat je bedoeld met /etc/fstab, dat zal ik dus wel niet gedaan hebben.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/17, 14:49:32 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: koen_92
Om het wisselbestand in te schakelen (als dat dus nog niet was) moet je dit in de terminal invoeren:

sudo mkswap /dev/hdwaarjeswappartitiezit
sudo swapon /dev/hdwaarjeswappartitiezit
Hiermee moet je heel erg uitkijken. Als je de verkeerde partitie kiest wordt alles overschreven om voor swap gebruikt te worden.
Bovendien is het nog niet compleet. Na het opnieuw opstarten van je computer is de swap niet meer ingeschakeld. Dit moet je doen via /etc/fstab
Dus het is volgens jou niet slim om de manier van koen te gebruiken? Ook niet als je zeker weet welke partitie de swap is? en ik heb dat commando van jou gebruikt, en hij zegt toegang geweigerd. Probeer ik het met sudo ervoor, dan zegt hij command not found.

mickvdv

  • Gast
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/17, 14:53:41 »
Citaat van: LarsVeldscholte
Citaat van: Johanvd
Wat zegt het commando sudo swapon -s ?

Heb je een swap bestand of een swap partitie?
Heb je die ook ingesteld in /etc/fstab en zo ja hoe?
Dit geeft het commando:

Filename                                Type            Size    Used    Priority
/dev/hdd3                               partition       586364  0       -1

ik heb een swap-partitie, hdd3, en ik weet niet wat je bedoeld met /etc/fstab, dat zal ik dus wel niet gedaan hebben.
Ik geloof dat je swap dus wel aan staat:D

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/17, 15:02:47 »
Citaat van: mickvdv
Citaat van: LarsVeldscholte
Citaat van: Johanvd
Wat zegt het commando sudo swapon -s ?

Heb je een swap bestand of een swap partitie?
Heb je die ook ingesteld in /etc/fstab en zo ja hoe?
Dit geeft het commando:

Filename                                Type            Size    Used    Priority
/dev/hdd3                               partition       586364  0       -1

ik heb een swap-partitie, hdd3, en ik weet niet wat je bedoeld met /etc/fstab, dat zal ik dus wel niet gedaan hebben.
Ik geloof dat je swap dus wel aan staat:D
Maar dan vindt ik het wel heel raar dat hij die niet gebruikt!? ik heb ook geen /etc/fstab ofzo gedaan? zou het daar aan liggen? Of ligt het aan dat de prioriteit -1 is (valt me op)? Je kunt hier ook zien de "used" 0 is. Beetje vreemd.

???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/17, 15:03:12 »
Je swap staat dus gewoon aan.

Niks meer aan veranderen :)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/17, 15:06:31 »
Citaat van: Johanvd
Je swap staat dus gewoon aan.

Niks meer aan veranderen :)
Maar waarom wordt deze dan niet gebruikt? Zoals ik al zei heb ik regelmatig freezes, en ik dacht dat ik de oorzaak te pakken had. Dit denk ik eerlijk gezegt nog steeds. En als dit de oorzaak echt niet is, wat is dan wel de oorzaak?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/17, 15:22:33 »
Hee! Nu ik firefox + Konsole + Synaptic aanheb, merk ik dat hij de swap heel lichtjes gebruikt. Maar het geheugen zit nog altijd helemaal bomvol gestampt. zou dit de oorzaak van de freezes kunnen zijn? Of is het wat anders?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/17, 15:26:08 »
Citaat van: siegi
Of het geheugen echt vol zit denk ik niet.  
Het cached geheugen mag je er steeds aftrekken.
cached geheugen zorgt er bv voor dat openoffice veel sneller opstart als het al eens gestart is geweest.
Wat hij ^ zegt.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/17, 15:33:44 »
Ok, ik zal mijn freezes wat nader omschrijven. Het gebeurt ineens, en ik kan mijn cursor nog wel bewegen, maar toetsen werken niet, ctr + alt + backspace dus ook niet. Op het beeldscherm zit dus alles vast, behalve mijn cursor. Maar klikken helpt dus ook niet. Ik heb overigens een asus ati radeon a9250.

jurp5

  • Gast
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/17, 23:18:51 »
Citaat van: LarsVeldscholte
Ok, ik zal mijn freezes wat nader omschrijven. Het gebeurt ineens, en ik kan mijn cursor nog wel bewegen, maar toetsen werken niet, ctr + alt + backspace dus ook niet. Op het beeldscherm zit dus alles vast, behalve mijn cursor. Maar klikken helpt dus ook niet. Ik heb overigens een asus ati radeon a9250.
Ik heb ook wel eens zo'n freeze, maar wel met een nvidia kaart. ook ctrl-alt-backspace doet het dan niet, maar nadat ik alt-printscreen-r doe werkt ctrl-alt-backspace wel.
vreemd....

Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/18, 00:06:20 »
heb daarnet ook zo een freeze gehad...muis kon ik nog bewegen, maar alles op het beeld zat vast...en inderdaad ctrl-alt-backspace werkte niet...

Offline siegi

  • Lid
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/18, 00:16:43 »
Ik denk eigenlijk dat het aan de wireless internet driver ligt.  Als ik mijn intel kaart zwaar belast krijg ik ook zo'n frees.
Ik probeer nu te experimenteren met de alternatieve  driver iwl3945 inplaats van ipw3945

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/18, 13:51:55 »
Citaat van: siegi
Ik denk eigenlijk dat het aan de wireless internet driver ligt.  Als ik mijn intel kaart zwaar belast krijg ik ook zo'n frees.
Ik probeer nu te experimenteren met de alternatieve  driver iwl3945 inplaats van ipw3945
Je wou toch niet zeggen dat het aan mijn kaart ligt? Ik heb juist een sweex LW057 (atheros driver) gekocht omdat mijn ASUS WL138g niet werkte met Ubuntu! Met deze kaart heb ik nu wel gewoon internet, maar met feisty had ik er geen crashes mee. Ik heb echter een idee dat het aan compiz of de interactie tussen de videokaart en compiz ligt. Of de drivers van mijn videokaart.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/18, 17:44:31 »
Weet iemand nog een oplossing? Het is heel erg irritant en doet wel een beroep op mijn geduld. Ik wordt zo gedwongen met windows te werken. Wat me wel opvalt is dat ik de crashes altijd krijg als ik met een pakketbeheerprogramma zoals synaptic, software toevoegen/verwijderen, of updates werk. Weet iemand een oplossing?

mickvdv

  • Gast
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/18, 18:02:12 »
Ik denk dat het aan compiz kan liggen.  Ik had gister ook z'n freeze telkens als ik knetwork manager via aptitude installeerde, (ook in CL modus). Miss kan het aan knetworkmanager liggen, wie draait dat?

jurp5

  • Gast
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/18, 19:21:22 »
Misschien een idee om deze dingen te reporten als bug?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/19, 18:49:28 »
Citaat van: mickvdv
Ik denk dat het aan compiz kan liggen.  Ik had gister ook z'n freeze telkens als ik knetwork manager via aptitude installeerde, (ook in CL modus). Miss kan het aan knetworkmanager liggen, wie draait dat?
Ja, ik weet nu zeker dat het aan compiz ligt, of dat compiz er in ieder geval wat mee te maken heeft. Want als ik deze uitzet, krijg ik geen freezes meer. @mickvdv, Bedoel je met Knetworkmanager Kwifimanager? Ja. Die draai ik. Denk je dat het daar aan ligt? @jurp5, ik heb alt-printscreen-r ook geprobeerd, maar naar deze toetsencombinatie werkt ctrl+alt+backspace nog steeds niet.

Ja, een bug? Het lijkt me wel een bug. Maar ik denk dat we eerst even uit moeten zoeken of wij allemaal over dezelfde bug praten, en aan welk programma het dan ligt. Dan kunnen ze er bij Canonical of Ubuntu er veel meer mee.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Wisselbestand wordt niet gebruikt.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/21, 19:12:30 »
Ik denk dat het aan kwifimanager ligt, want sinds ik die heb uitgeschakeld heb ik geen freezes meer!

EDIT:

Sorry, toch niet. Ik heb nu weer 3 crashes gehad.

EDIT:

nu 4