Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Problemen met verschillende versies ubuntu  (gelezen 7594 keer)

Offline Jerry V

  • Lid
[opgelost] Problemen met verschillende versies ubuntu
« Gepost op: 2011/11/06, 15:19:41 »
Beste mensen, ik weet niet of dit topic precies hier thuis hoort, mocht dit niet zo zijn alvast mijn excuses.

Sinds enige tijd draaide ik op mijn 2e computer Ubuntu 10.04 enige maanden zonder problemen.
Maar toen begonnen ze;

Het geluid zette zichzelf uit, en ik kon niet meer op internet komen zonder eerst de DH client the resetten (Via SUDO DH client) deze oplossing vond ik op een ander ubuntu forum) en de functie "work offline" uit te schakelen, na iedere herstart opnieuw.

Daarna werkten bepaalde toetsen op mijn toetsenbord niet meer. (o.a. verschillende letters en de backspace toets).
Hierdoor was het voor mij ook niet meer mogelijk om in te loggen. (Overigens bleef dit probleem ook bestaan met een ander toetsenbord)


Daarom besloot ik vandaag maar om 10.04 te herinstalleren, maar de problemen bleven bestaan.

Toen zag ik vandaag op de site dat 11.10 beschikbaar was, dus heb ik zojuist deze proberen te installeren, maar de problemen zijn nog steeds aanwezig. (overigens werkten de toetsenborden bij 11.10 helemaal niet meer (Zowel draadloos, als met draad)

Ook tijdens de installatie/upgrade van Unbuntu 10.04 naar 11.10 zette het geluid zichzelf uit en bleef de volumebalk in beeld knipperen..

Daarnaast is het zo dat mijn pc aangesloten staat aan de tv, na herinstallatie van 10.04 kon ik de beeldscherm resolutie niet meer aanpassen vanaf 800x600 om het scherm beeldvullend te maken.

Ik heb al gekeken op verschillende buitenlandse ubuntu fora, maar de daar geboden opties kon ik, door een niet volledig toetsenbord niet uitvoeren.. Nu in 11.10 het toetsenbord helemaal niet meer schijnt te werken, en de voorgaande problemen blijven bestaan kan ik dus helemaal niks meer omdat ik de installatie/upgrade niet kan afronden..

Wat te doen?

Met vriendelijke groet,

Jerry
« Laatst bewerkt op: 2011/12/20, 08:03:07 door Jerry V »

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/06, 16:53:53 »
Je hebt een 'besmet' systeem geupgraded naar 11.10 dat is eigenlijk niet goed.

Je kan beter de ISO downloaden van 11.10 en vervolgens die cd branden.

Dan boot je met die CD erin (let op je Bios dat eerst de cd-speler wordt geboot, verander dat desnoods) en kies 'uitproberen' van Ubuntu.

Op die manier kan je al zien of alles naar behoren werkt.

Werkt alles ok; kies dan gewoon voor installatie (met een internetverbinding) en werk de installatie vervolgens af.

Let op dat je een image maakt van je cd !! dus geen data-cd maken ;)

Succes !

PS met 'uitproberen' van Ubuntu kan je al zeker en vast je data veilig stellen op een aparte HD of geheugenstick.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/06, 16:56:28 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/06, 20:43:27 »
Je hebt een 'besmet' systeem geupgraded naar 11.10
Joris, je raakt m.i. de kern van het probleem, hopelijk lukt het hem op deze manier wel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/06, 23:11:53 »
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik heb de iso al gebrand op een cd, ik zal morgen proberen te installeren in plaats van upgraden.
Vandaag heb ik de oude versie geupgrade omdat ik iets kreeg over het aanmaken van een partitie.

Om dat te voorkomen ben ik dus een pagina terug gegaan en had ik gekozen voor upgraden.
Het maken van de iso cd was geen probleem, dat heb ik op mijn "werkcomputer" gedaan.
De Ubuntu (welke in de woonkamer aan de tv hangt, gebruik ik vooral om te kunnen internetten, er stond niet veel data op) computer boot gewoon van een cd wanneer deze erin zit, ook dat is gelukt.

Of mijn data nog gered kan worden weet ik niet, immers ik had al geprobeerd 10.04 te herinstalleeren alvorens 11.10 erop te zetten.
Het enige belangrijke wat er op stond was mijn agenda.

Wanneer het gelukt is zal ik het laten weten.

Groeten,

Jerry

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/07, 20:58:17 »
Nu zojuist Ubuntu 11.10 geinstalleerd, (niet geupgrade) ik heb de installatie af kunnen maken, maar de problemen blijven zich voor doen.
Het geluid mute zichzelf, ik heb geen mogelijkheid meer dit harder te zetten zonder dat het zichzelf opnieuw mute.

De functie "Search for files" opent zichzelf keer op keer.. (dit was overigens voorheen ook zo, maar vergeten te melden) nu werkt het toetsenbord weer wel, maar letters en de backspace toets werken nog steeds niet.
En ik heb in de 11.10 versie nog geen functie gevonden om de resolutie aan te passen. (leuk dat er weer een nieuwe versie is, maar waarom zitten gelijk alle functies weer op een andere plek?)

Dacht ik een makkelijk te installeren programma gekregen te hebben.. helaas..

Wat nu?

groeten,

Jerry

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/08, 09:54:26 »
Aangezien het bij 10.04 LTS eerst wel goed werkte zegt al dat het geen software matige fout hoeft te zijn.
Het kan ook de hardware zijn.
Uitsluiten van de hardware is vrij eenvoudig.
Start die computer via de live-cd van 10.04 LTS.

Zijn de problemen er dan ook?
Zo ja, dan vermoed ik een hardware matig probleem aangezien je aangaf dat 10.04 LTS eerst wel goed werkte.
Zo nee, dan lijkt de hardware in orde.

FF een flauwe opmerking.
Van de draarloze toetsenbord, muis e.d. Zijn de batterijen niet leeg?  ;)

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/08, 19:41:12 »
> Aangezien het bij 10.04 LTS eerst wel goed werkte zegt al dat het geen software matige fout hoeft te zijn.

Dat ligt eraan, mijn updates heb ik op onzichtbaar en automatisch gezet, dus het zou kunnen dat het door een update is gekomen aangezien deze problemen ook op de buitenlandse fora genoemd worden (zie o.a. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1468165)

> Het kan ook de hardware zijn.

Dan zou het met een ander toetsenbord opgelost moeten zijn, wat niet zo schijnt te zijn,
Waaraan zou het dan liggen dat het geluid zichzelf mute en de "Search for files" optie zichzelf opent?

>Uitsluiten van de hardware is vrij eenvoudig.
>Start die computer via de live-cd van 10.04 LTS.

Bedankt, dit zal ik nog eens proberen, maar aangezien herinstallatie van 10.04 de problemen niet oploste verwacht ik dat het proberen vanaf de cd niet veel ander zal zijn ;)

>Zijn de problemen er dan ook?

>Zo ja, dan vermoed ik een hardware matig probleem aangezien je aangaf dat 10.04 LTS eerst wel goed werkte.
>Zo nee, dan lijkt de hardware in orde.

>FF een flauwe opmerking.
>Van de draarloze toetsenbord, muis e.d. Zijn de batterijen niet leeg? 

Nee, die zijn nog prima in orde, als dit wel zo zou zijn, zou ik er achter gekomen zijn met het toetsenbord met een snoertje.  ;)

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/08, 20:27:22 »
Ik heb nu geprobeerd om 10.04 te proberen vanaf de cd, opnieuw mute het geluid zichzelf en blijft het volume balkje in beeld knipperen.
Zolang deze bezig is te knipperen, kunnen andere functies niet gebruikt worden.

Dit is niet een nieuw probleem, het wordt hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1658911 en hier https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-utils/+bug/346204 (ook al is het versie 9) ook al aangegeven.

Maar omdat het toetsenbord ook niet geheel werkt kan ik de genoemde sudo codes dus ook niet intikken..
Overigens is dat sowieso onmogelijk omdat in het scherm een blokje knippert in plaats van de cursor.

Wat is de volgende mogelijkheid?

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/08, 21:00:26 »
Je zei de computer eerst zonder problemen draaide, maar dat het later is mis gegaan.
Dat het door een update komt is natuurlijk mogelijk.
Maar dan had het met de live-cd geen probleem moeten zijn aangezien dan de updates en andere instellingen niet meer zijn geïnstalleerd.
Het is dus erg vreemd dat de problemen blijven als het een (volledig) software matig probleem zou zijn.

Ik sluit een hardware matige fout dus niet uit.
Zijn de toetsenborden allebei usb en gebruik je ze dan in de zelfde usb poort?
Dan kan het al helpen een andere usb poort te proberen.

Wat is de hardware?
Misschien kan daar meer info op worden gevonden.
- moederbord
- grafische kaart
- geluidskaart
- enz.

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/10, 19:54:56 »
Beste Erik,

Veel verstand heb ik niet van computers, ik kan er mee over weg, maar daar houd het ook wel een beetje op,
Maar ik heb dit boven water kunnen krijgen:

Memory 1002.0 mg
Processor Intel Pentium 4
CPU 2.40 GHZ
Graphics unknown
OS type 32 bit
disk 79.6 GB

Toen heb ik gekeken bij graphics, daar geeft hij het volgende aan:

driver unknown
experience standard.

Daarna heb ik de computer open gehaald, er zit een AS rock moederbord in en een Asus graphics card.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, het lijkt me overigens dat er nu in de settings van de grafische kaart een fout zit waardoor het beeld niet meer naar vol scherm kan.

Groeten,

Jerry

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/10, 23:16:26 »
Je toetsenbord en muis problemen heb ik nog geen verder antwoord voor.
Heeft het gebruiken van een andere usb poort effect gehad?

Betreft je grafische kaart.
Zijn er gesloten drivers beschikbaar? [Systeem->Beheer->Stuurprogramma's]
Deze zou ik dan installeren. Dat zou de oplossing voor de resolutie zijn.

Betreft je Memory.
Wat is 1002.0 mg?
Misschien handiger als je in de terminal een commando uitvoert:
sudo lshw -c memoryPost de uitkomst.

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/10, 23:21:24 »
Wat is de uitkomst van
aplay -l
?

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/11, 00:43:23 »
Zit zelf te denken aan een defecte geheugenstrip, dit levert vaak een onvoorspelbaar gedrag van de pc op, de 1e x dit probleem, dan weer een ander, daar lijkt het tenminste op als ik je verhaal zo lees. Draai eens van een Ubuntu live cd de opstartoptie memtest een nachtje en zie of er foutmeldingen komen van het scannen van het geheugen.  :)

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/11, 00:46:11 »
Betreffende Betreft je Memory.
Wat is 1002.0 mg dat moet MiB zijn.

verigens heb ik nu 10.04 weer geistalleerd (In 11.10 kon ik mijn terminal niet vinden), maar zijn het weer andere toetsen die het niet doen, zoals sommige hoofdletters en de  shift toetsen (o.a. het apestaartje) zoals jullie zien werken de haakjes weer wel..

De gevraagde rapportages
sudo lshw  -c memory
[sudo] password for jerry:
Sorry, try again.
[sudo] password for jerry:
  *-firmware              
       description: BIOS
       vendor: American Megatrends Inc.
       physical id: 0
       version: P1.40 (03/04/2003)
       size: 64KiB
       capacity: 192KiB
       capabilities: isa pci pnp apm upgrade shadowing escd cdboot bootselect socketedrom edd int13floppy360 int13floppy1200 int13floppy720 int13floppy2880 int5printscreen int9keyboard int17printer int10video acpi usb agp ls120boot zipboot biosbootspecification
  *-cache:0
       description: L1 cache
       physical id: 5
       slot: Internal Cache
       size: 8KiB
       capacity: 1MiB
       clock: 25MHz (40.0ns)
       capabilities: pipeline-burst synchronous internal write-back data
  *-cache:1
       description: L2 cache
       physical id: 6
       slot: Internal Cache
       size: 512KiB
       capacity: 1MiB
       clock: 25MHz (40.0ns)
       capabilities: synchronous internal write-back unified
  *-memory
       description: System memory
       physical id: 1
       size: 1015MiB
---

sudo aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: SI7012 [SiS SI7012], device 0: Intel ICH [SiS SI7012]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Als ik bij gesloten drivers kijk (System - Administration - hardware drivers)
Dan gaat ie zoeken en komt ie met de melding ""No proprietary drivers are in use on this system"

Ik heb gelukkig, voor zolang het duurt weer de letters teug.
Een andere USB aansluiting heeft geen ut, mijn toetsenbord zit aangesloten via de gekleurde stekker.

Jerry

P.s. deze reactie komt vanaf mijn Ubuntu machine met een ontzettend klein scherm.
mdat ik de rapportages niet kon mailen naar mijn windows machine vanwege een niet werkend apestaartje..

Ik zal de memtest ook nog even proberen..




Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/11, 01:06:26 »

Citaat
Ik zal de memtest ook nog even proberen..

Daar kun je rustig enkele uren op zijn minst voor uittrekken... vandaar ik het over "een nachtje" had :(

Offline jolo

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/11, 08:23:05 »
Om mee te beginnen lijkt Ubuntu 10.04.3 LTS de beste keus voor je Pentium 4 PC. Ubuntu 11.10 is meer bedoelt voor recent aangeschafte hardware. Het probleem met geluid zou te maken kunnen hebben met je SiS SI7012 chipset. Zie bijvoorbeeld deze bugmelding [ICH - SiS SI7012, playback] No sound at all.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/13, 11:31:06 »
Draai eens van een Ubuntu live cd de opstartoptie memtest een nachtje en zie of er foutmeldingen komen van het scannen van het geheugen.  :)

Ik heb op mijn ubuntu 10.04 cd geen memtest kunnen vinden, de computer boot van de cd en ik kan alleen kiezen tussen "proberen" en "installeren" Dus heb ik memtest gedownload. Hiervan kreeg ik een ISO file, die ik met behulp van een brander op cd kunnen krijgen.
Maar deze boot niet. Toen kwam ik erachter dat in het ISO file meer zip (via daemontools) bestanden zaten, wat ik hiermee moet weet ik eigenlijk niet.
Ik heb dus nog geen memtest kunnen doen.

Wat hierin zit is  een map ISOLINUX met verschillende bestanden erin. En een zipfile genaamd SRC_V40A deze heb ik vanuit het image gekopieerd naar de harde schijf, en uitgepakt. Ook hierin zitten geen install bestanden.

Het probleem met geluid zou te maken kunnen hebben met je SiS SI7012 chipset. Zie bijvoorbeeld deze bugmelding [ICH - SiS SI7012, playback] No sound at all.

Bedankt, ik zal dus beter maar 10.04 blijven draaien, helaas weet ik niet ontzettend veel van de techniek "achter" de computer.
De gegevens op de site waar je naar linkte zeggen me dus ook helaas helemaal niets.
In ieder geval bedankt.

Jerry

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/13, 12:42:30 »
De memtest hoef je niet persee vanaf de cd te doen,. Het staat automatisch mee geïnstalleerd.
Gewoonlijk als je Ubuntu opstart krijg je eerst hen grub menu.
In dit menu kan je kiezen uit de verschillende systemen die staan geïnstalleerd.
Ergens onderaan staat de memtest.

Mocht je Grub niet standaard krijgen.
Dan kan je het te voorschijn krijgen door tijdens het opstarten op de linker shift toets drukken.
Dit moet direct na de bios en luisterd wat nouw. Het kan dus heel goed zijn dat het niet in 1 keer lukt.

Vanaf de cd kan het ook.
Bij het opstarten moet je tijdens het paarse scherm (met de twee icoontjes onderin) op Esc drukken.
Kies je taal en je krijgt een menu.
Hier staat de memtest tussen in de betreffende taal.

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/14, 21:17:51 »
Beste mensen, ik heb nu al -tig keer geprobeerd en ben al een half uur bezig, maar ik krijg dat grub menu niet voor.
Is er nog een andere manier om die memtest te kunnen doen?

Overigens moet ik erbij vermelden dat ubuntu tijdens opstarten in het eerste scherm wel vol beeld geeft, maar dan verspringt naar kleiner beeld, wellicht dat dit nog helderheid geeft?

Groeten,

Jerry

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/14, 22:20:32 »
Het tevoorschijn laten komen van grub kan idd lastig zijn.
De andere methode dan via grub had ik al gegeven.
Vanaf de cd kan het ook.
Bij het opstarten moet je tijdens het paarse scherm (met de twee icoontjes onderin) op Esc drukken.
Kies je taal en je krijgt een menu.
Hier staat de memtest tussen (in de betreffende taal).

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/14, 22:56:45 »
Ook die methode heb ik geprobeerd, maar ook daar krijg ik het niet voor elkaar.
Kun je wellicht een prt screen laten zien van het scherm dat je precies bedoelt
(vooral dat met die twee icoontjes?)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/15, 05:42:21 »
Met een pc had ik ook problemen om grub te laten zien.
De linker shift op en neer doen werkte wel, dus de hele tijd op en neer met de toets.(tijdens booten).

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/16, 16:09:29 »
Een prt screen wilt helaas niet lukken, maar hier een gedetaileerdere uitleg:
- Start de computer vanaf je Ubuntu cd-rom.
- Tijdens het opstarten zal er als eerst een paars scherm zichtbaar komen met onderin twee icoontjes.
- Druk op een willekeurige toets. Je zal direct een mogelijkheid krijgen een taal te kiezen.
- Na keuze van de taal krijg je het volgend scherm:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopLucid?action=AttachFile&do=get&target=opstart_spatiebalk.png
« Laatst bewerkt op: 2011/11/16, 16:11:56 door Erik Krom »

Offline Jerry V

  • Lid
Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/19, 16:50:44 »
Vandaag maar weer eens wat pogingen ondernomen..

Met een pc had ik ook problemen om grub te laten zien.
De linker shift op en neer doen werkte wel, dus de hele tijd op en neer met de toets.(tijdens booten).

Ik heb die shift toets bijna door het toetsenbord heen 'geramd' maar geen effect.

Een prt screen wilt helaas niet lukken, maar hier een gedetaileerdere uitleg:
- Start de computer vanaf je Ubuntu cd-rom.
- Tijdens het opstarten zal er als eerst een paars scherm zichtbaar komen met onderin twee icoontjes.
- Druk op een willekeurige toets. Je zal direct een mogelijkheid krijgen een taal te kiezen.
- Na keuze van de taal krijg je het volgend scherm:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopLucid?action=AttachFile&do=get&target=opstart_spatiebalk.png

Ook deze optie heb ik gedaan, ik weet echter niet wat je bedoelt met het paars scherm met onderin twee icoontjes.

Ter illustratie (ik heb maar even foto's gemaakt van de schermen):

Het eerste scherm (A) dat ik krijg bij het opstarten:



Zie, hier is het scherm nog wel vol beeld.

Als ik m dan laat door gaan krijg ik het volgende scherm (B):



Hij gaat door met laden en vervolgens krijg ik het installatie scherm (C):



Druk ik tijdens het laden van scherm A op esc, dan krijg ik het menu te zien ''achter" het laden, hierop is te zien wat er allemaal geladen wordt, maar geen grub scherm:



De shift toets, of enige andere toets, geeft een melding van error en de computer gaat gewoon verder met laden of er gebeurt helemaal niets.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen?

Groeten,

Jerry

Re: Problemen met verschillende versies ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/19, 17:24:11 »
Het scherm dat ik bedoel is nog voor je eerste foto (Ubuntu met daaronder de gekleurde bolletjes.)
Het is mij intussen toch nog gelukt een prt screen te maken.