Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backups vergelijken?  (gelezen 1286 keer)

Offline John K

  • Lid
Backups vergelijken?
« Gepost op: 2016/01/18, 18:03:44 »
Ik heb verschillende back up schijven met veel dezelfde bestandjes, maar sommige aangevuld etc. Hoe ik ik de verschillende back up (schijven) vergelijken en updaten?

Groet John
« Laatst bewerkt op: 2016/01/18, 18:10:42 door John K »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/18, 21:39:11 »
rsync -av --delete <bron> <bestemming>

maakt op de bestemming een "spiegelkopie" aan van de bron. Alleen wijzigingen worden aangebracht: bestanden op bron en bestemming die nog hetzelfde zijn, worden niet aangeroerd. Zo gaat het bijwerken van de reservekopie op <bestemming> zeer snel.

Offline aartje

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/19, 10:07:54 »
rsync -av --delete <bron> <bestemming>

maakt op de bestemming een "spiegelkopie" aan van de bron. Alleen wijzigingen worden aangebracht: bestanden op bron en bestemming die nog hetzelfde zijn, worden niet aangeroerd. Zo gaat het bijwerken van de reservekopie op <bestemming> zeer snel.

Ik zou het eerst eens proberen met de "n"-vlag erbij. Dan doet het commando niets maar geeft alleen maar aan wat het zou doen
zonder die "n"-vlag, dus:
rsync -avn --delete <bron> <bestemming>
                 ^

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/19, 13:02:40 »
Wat jij wilt doen is gewoon met backup software te doen, bijv rsync, grsync, of andere backup software.

Rsync kun je ook met grync gebruiken, dan heb je een grafische scherm.
Dan is het een stuk gemakkelijker om in te stellen.
Daar kun je ook een droge run doen, dan veranderd er niks, maar je kunt zien wat er veranderd.

Tip bij grsync, altijd op het einde van de mappen die je invult, een / zetten, anders vul je verkeerde map.
Met grync kun je ook grafisch instellen, maar als hij loopt zie je ook de terminal opdracht, dus deze zou je dan ook in ee cript kunnen gebruiken.
Met grsync kun je ook meerdere verschillende opdrachten klaar zetten, dus steeds een andere naam geven, en later kun je deze weer gebruiken.

Met doublekiller, een windows programma die loopt onder wine, daar kun je dubbele files vinden, dit is de gratis versie.
Zelf heb ik de betaal versie, daar kun je voor elke hd(of map of dvd, etc), een lijst maken(even de naam kwijt),van wat er op staat, en je hoeft niet alle hd's aan te sluiten.
En dan nieuwe files vergelijken, met de oude opslag die dus op je pc staan als zeer kleine file, dus je selcteerd de oude lijsten, en deze vergelijk je met de nieuwe files.
 Vergelijken kan op basis van naam, crc, checksum dacht ik, dus bijna 100% als je de naam weg laat.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/19, 13:10:10 door jan11000 »

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/19, 14:02:03 »
rsync -av --delete <bron> <bestemming>
Afgezien van het feit dat dit niet helemaal een antwoord op de vraag van de OP is, gebruik ik deze opdracht zelf ook. Ik raad wel af om de --delete optie te gebruiken. Mocht je ooit per ongeluk een mapje hebben weggegooid, of de poes stapt expres op de Del-toets omdat het etenstijd is, dan is bij de eerstvolgende rsync-run dat mapje in <bestemming> ook weg. Ik heb liever iets teveel bestanden in <bestemming> dan net iets te weinig in <bron> EN <bestemming>!

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/19, 14:16:43 »
Met doublekiller, een windows programma die loopt onder wine, daar kun je dubbele files vinden, dit is de gratis versie.
Fslint zoekt ook naar dubbele bestanden en heeft geen wine nodig.
Zit in Softwarecenter/Synaptic.

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/19, 14:22:16 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95365.msg968387#msg968387

En met LuckyBackup kun je veel instellen, oa snapshots om te voorkoman dat je iets perongeluk weggooid.
Zit ook in de repo's.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/19, 14:24:54 »
Afgezien van het feit dat dit niet helemaal een antwoord op de vraag van de OP is, ...
Laten we dit dan rechtzetten:
diff folder1 folder2

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/19, 14:59:27 »
En met LuckyBackup kun je veel instellen, oa snapshots om te voorkoman dat je iets perongeluk weggooid.
Bedenk wel dat die snapshots telkens opnieuw gemaakt worden, je hebt dus met elke snapshot een nieuwe kopie erbij. Bij omvangrijke backups kan dat erg in de GB's gaan lopen. Die versleuteloptie raad ik af, hier op het forum heeft iemand daardoor enorme problemen ondervonden.

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/19, 15:07:22 »
Laten we dit dan rechtzetten:
diff folder1 folder2
Is meer to-the-point.
Maar de OP heeft zo te lezen wel een probleem: "verschillende backups met hier en daar wat aanvullingen", chaos dus! Het wordt erg lastig om dat uit te diff'en.
En dus moet-ie eerst z'n <bron> op orde brengen en dan met rsync een enkele <bestemming> maken (die natuurlijk evt. weer gekopieerd kan worden).
Goede backups maken is een heel gedisciplineerd karweitje...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/19, 17:00:21 »
Laten we dit dan rechtzetten:
diff folder1 folder2
Is meer to-the-point.
Maar de OP heeft zo te lezen wel een probleem: "verschillende backups met hier en daar wat aanvullingen", chaos dus! Het wordt erg lastig om dat uit te diff'en.
En dus moet-ie eerst z'n <bron> op orde brengen en dan met rsync een enkele <bestemming> maken (die natuurlijk evt. weer gekopieerd kan worden).
...vandaar dat ik direct met rsync kwam aandraven ...

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/19, 17:40:34 »
@Vanadium, ja dat snapte ik hoor.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/20, 08:29:55 »
Bestanden en mappen vergelijken kan ook makkelijk met het programma "meld".

Offline John K

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/02, 18:44:32 »
Zijn er progjes die meerder bestanden kunnen vergelijken? En kan ik dus (gezien de antwoorden hierboven) het beste met Rsync een doelbestand maken en dan daar de diverse backupbestanden naar toe schrijven totdat deze bronbestanden leeg zijn en alle dubbele bestanden vergeleken en deleten?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/02, 18:46:59 door John K »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/03, 13:21:07 »
Verschillende backups in verschillende folders vergelijken kan automatisch met de hulpmiddelen hierboven, maar opruimen wordt handwerk: jij bent immers de enige die weet welke versie van een bestand de goede is, en welke bestanden behouden/verwijderd moeten worden.

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/03, 15:34:12 »
Je kunt binnen nautilus simpelweg alle bestanden van de nieuwe folder kopieëren naar de oude folder (of andersom).
Als dan een bestand met dezelfde naam overschreven dreigt te worden krijg je vanzelf die melding voorzien van datum en tijd.
Is de kopie jonger dan de overschrevene dan gewoon overschrijven, en indien ouder dan niet.

Zo doe ik dat altijd.
Het enige risico wat je dan loopt is dat je  in je oudere bestand bijvoorbeeld een regel getypt had welke in de latere versie weg had gehaald. Dan wordt de oude overschreven met de versie zonder die regel en ben je die regel kwijt. Of dat je een oud goed bestand overschrijft waarvan de latere versie inmiddels om wat voor reden dan ook corrupt is geworden.
En daarom streef ik naar meerdere backups.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/03, 23:17:55 »
En daarom streef ik naar meerdere backups.
Ik zie de reden hiervan niet in, de noodzaak. Eén backup moet voldoende zijn, als dat niet zo is heb je volgens mij een organisatieprobleem (en dit is niet leuk bedoeld).

Offline MKe

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/04, 06:38:58 »
Al deze oplossingen hebben een probleem. Als je bestanden hebt verplaatst of hernoemd dan hebben ze verschillende paden en worden ze niet gevonden als zijnde duplicaten. Om duplicaten van files te vinden kun je het programma fdupes gebruiken. Deze gebruikt o.a. md5 hashing om de bestanden te vergelijken.

Verder voor de backup gebruik ik 'back in time'. Dit programma maakt ook snapshots, maar in die snapshots staan alleen de verschillen. Dardoor is wordt de backup opslag niet ineens 2x zo groot als je eens een snapshot maakt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backups vergelijken?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/04, 08:58:31 »
Kopiëren is geen backup maken, want je weet niet of origineel en copie hetzelfde is, dus daarom heb je backup software, die de 2 vergelijken.

Ja en backups, moet uit meerdere backups bestaan, en niet 1 copie.
ik geef je 1 tip, lees veel pc forums, zoek hoe je een backup maakt, 99% van de gebruikers kan dit niet, hetzelfde als auto rijden, hoeveel rijders kunnen een auto repareren.
Pc beveiligen hoort ook bij backups maken/onderhouden.

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/04, 10:09:11 »
Ik zie de reden hiervan niet in, de noodzaak. Eén backup moet voldoende zijn, als dat niet zo is heb je volgens mij een organisatieprobleem (en dit is niet leuk bedoeld).

=D Als jij dat denkt, succes.
Ik zie hier na een aantal crashes wel degelijk de noodzaak van in.  ^-^
Weet je bijvoorbeeld wat een blikseminslag in je netwerk aan kan richten, zelfs bij apparatuur welke uit staat? Ik wel.
Dan ook nog verouderd een cd-tje ook. Crashed ook een externe hdd ooit een keer.

En dan komt ook nog ironie om de hoek.
Dat cd-tje en die hdd kappen er altijd mee als je hem nodig hebt.
Dat je kid huiswerk netjes gebackupt heeft ook nog op usb-stick, en dan zul je altijd zien dat net als je na een crash die backup nodig hebt die usb-stick ook nog crashed.
Allemaal werkelijk waar gebeurd.

En ik heb geen organisatieprobleem maar gewoon heel veel data te backuppen en te bewaren, en dan op een diversiteit aan vereisten van belangrijkheid. En daar hebben in het verleden ook al grote financiele belangen onder gespeeld welke juist door deze bewaardrang in ons voordeel geëindigd zijn.
Ik heb nog heel veel werkende data liggen van 15+ jaar terug. Er zijn er weinig die dat kunnen zeggen.
Liever 2 backups te veel dan 1 te weinig.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 10:17:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Backups vergelijken?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/04, 10:21:05 »
Kopiëren is geen backup maken

 =D Weet je dat zeker?

Van Dale zegt:
back-up
(computer) (beveiligde) kopie van data
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore