Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)  (gelezen 3899 keer)

Offline Pivni Pes

  • Lid
Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Gepost op: 2010/07/03, 11:13:55 »
Ik ben opzoek naar iemand, die mij kan helpen om wat puntjes op de I te zetten van onze server(s)
Wij hebben een ubuntu server staan, met als werkstations een aantal Apple's en helaas 1 windows PC (Win2000)
De server draait hoofdzakelijk proxy, imap en samba.
Met de proxy zijn geen problemen, maar met de imap heb ik het gevoel dat er dingen langzaam
gaan, dit hoef natuurlijk niet aan imap te liggen, wellicht is er een andere oorzaak.
Met samba loop ik een beetje vast met de rechten.
In de server zit nu 1 giga netwerkkaart, wellicht is dit raadzaam om er een tweede er bij te plaatsen
om snelheid winst te boeken.
Dan heb ik wel eens wat opgevangen van jumbo frames, is dit wellicht van toepassing op ons netwerk.
Thuis heb ik ook een Ubuntu server staan, het is de bedoeling dat er iedere nacht een backup
wordt gemaakt van de server op mijn werk, naar de server bij mij thuis.
Nu gebeurt dit handmatig, maar dit moet ook kunnen via een cronjob, alleen weet ik niet zo goed hoe.

De vraag is, is er iemand in de buurt van Geldermalsen die bereid is een helpende hand te bieden, uiteraard
hoeft dit niet gratis.

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/03, 13:50:20 »
Een voorbeeld van cronjob is:
SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin

#30 7    * * *   root test -x /etc/init.d/anacron && /usr/sbin/invoke-rc.d anacron start >/dev/null
30 7    * * *   root start -q anacron || :


Je bereikt niet veel extra snelheid als de switch in het neterk niet gigabit is. Zit in de server ook scsi?

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/03, 21:54:05 »
Ik heb van bepaalde zaken te weinig kaas gegeten, voorbeeld van de cronjob begrijp ik ook niet echt.
Als ik er mee aan de gang gaat, dan kom ik er naar een zeer lange tijd wel uit, maar tijd ontbreek bij mij, vandaar
dat ik de hulp van iemand die dit wel weet in schakelen, en zoals ik al schreef, staat er uiteraard wel een betaling tegen over.

Helemaal zeker ben ik er niet van, maar volgens mijn zit er geen SCSI in der server, maar de switch is zeker weten een gigabit switch.
Het netwerk is ook een gigabit bekabeld, en de gebruikers zijn ook gigabit.

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 11:47:07 »
Lo Pivni,

Long time no see man...
Alles kits zo te zien en je bent er nog steeds erg druk mee...

Welaan, de man die jij zoekt heet Scormen
Echt bij je langskomen zal niet hoeven want dit soort dingen kan je ook heel goed remote doen.  ;)

hij is zeer ervaren in het opzetten van dit soort dingen en maakt hele mooie configuraties.
Bekijk hier zijn webstek

Met name het Backup gedeelte is wat je zoekt!

Op zijn Webstek vind je al zeer veel oplossingen en handige zaken, wellicht heb je hier al iets aan en zoniet (tijdgebrek) is het de moeite waard hem even te benaderen.

 8)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 11:48:56 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/04, 16:53:40 »
Remote Control: Teamviewer.com

Ik zou je wel willen helpen, met cronjob

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/04, 21:06:01 »
Lo Pivni,

Long time no see man...
Alles kits zo te zien en je bent er nog steeds erg druk mee...
Lange tijd niet echt actief geweest op internet, ontzetten druk met mijn werk, soms om gek van te worden ;)
Voor de rest heeft er bij ons privé een hele grote verandering plaats gevonden, sinds 4,5 maanden hebben wij een dochter er bij :)


Welaan, de man die jij zoekt heet Scormen
Echt bij je langskomen zal niet hoeven want dit soort dingen kan je ook heel goed remote doen.  ;)

hij is zeer ervaren in het opzetten van dit soort dingen en maakt hele mooie configuraties.
Bekijk hier zijn webstek

Met name het Backup gedeelte is wat je zoekt!

Op zijn Webstek vind je al zeer veel oplossingen en handige zaken, wellicht heb je hier al iets aan en zoniet (tijdgebrek) is het de moeite waard hem even te benaderen.

 8)
Hmm, misschien moet ik maar eens contact opnemen met Scormen, en vragen of hij bereid is om te helpen.


Remote Control: Teamviewer.com

Ik zou je wel willen helpen, met cronjob
Ik heb een tijd terug TeamViewer al eens getest met OSX, maar toen werkte het op een of ander manier niet goed, nu heb ik de laatste
versie gedownload, en getest tussen ubuntu en OSX.
Ik moet zeggen dat het perfect werkt.
Als je bereid ben om mij te helpen met cronjob, dan zal dat zeer fijn zijn.
Ik heb Teamviewer op mijn server thuis geherinstalleerd staan, maar als je op de server bij mij thuis ben, dan kan je via de VPN verbinding
ook aan de gang met de server op mijn werk.

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/04, 21:12:05 »
Wat voor soort vpn verbinding?

Ik doe het graag voor je

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/05, 11:45:26 »
Congrats met je nieuwe aanwinst Pivni, en sja als je denkt dat werken veel tijd kost weet je inmiddels na deze maanden dat een kind nog veel meer tijd kost  XD XD
Die van mij is nu 4 maanden het huis uit, en ik heb ineens tijd en geld over na 22 jaar  XD

effin geniet er maar van, want de tijd vliegt voorbij, voor je het weet zijn ze groot.

Geloof me, hier heb je in principe weinig tot geen hulp nodig mocht je het denken.
Tuurlijk kan je het aan een ander overlaten, maar jouw kennende weet ik zeker dat je het backup script van Scormen in een 1/2 tot 1 uur voor elkaar hebt.

Zoals hij al omschrijft een cronjob aanmaken is slechts 2 regeltjes typen ( cq Copy&Past) en je bent klaar.

Voorbeeld:
Citaat
Quote Scormen:
Nu moeten we nog zorgen dat ons scriptje automatisch wordt uitgevoerd. Open een terminalvenster en typ het commando crontab -e.

Je zit nu in een editor waar je enkel en alleen de pijltjestoetsen kan gebruiken om te navigeren Hierin typ je bv. het volgende: 01 00 * * 6 /home/je_gebruikersnaam/backup.sh Sla het bestand op door te duwen op Ctrl-o en bevestig met een enter. Sluit de editor door een duw op de toetsen Ctrl-x.

Volg deze handleiding in pdf en gebruik het backuppull.sh script van hem en je bent al een heel eind klaar.
Script ff instellen zoals je dit zelf wilt is ook makkelijk.....
Gehele artikel = hier Klik
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ruujan

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/05, 14:37:38 »
IMAP is wel vaker traag. Dat komt doordat er continu gesyncd wordt tussen de client en de server. Vooral bij mailboxen met veel data en veel verschillende mappen is dat een probleem. De beste oplossing die ik heb gevonden is gebruik te maken van IMAP IDLE. Dan is er een continu verbinding tussen server en client en meldt de server aan de client wanneer er wijzigingen zijn. De client hoeft dan niet de hele tijd de server af te zoeken.

Thunderbird kent dit, Apple Mail volgens mij ook. Outlook is sowieso een ongelukkige keus met IMAP, hoewel het steeds beter wordt.

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/05, 16:20:06 »
IMAP is wel vaker traag. Dat komt doordat er continu gesyncd wordt tussen de client en de server. Vooral bij mailboxen met veel data en veel verschillende mappen is dat een probleem. De beste oplossing die ik heb gevonden is gebruik te maken van IMAP IDLE. Dan is er een continu verbinding tussen server en client en meldt de server aan de client wanneer er wijzigingen zijn. De client hoeft dan niet de hele tijd de server af te zoeken.

Thunderbird kent dit, Apple Mail volgens mij ook. Outlook is sowieso een ongelukkige keus met IMAP, hoewel het steeds beter wordt.

Volgens mij zit je in de verkeerde topic te posten  :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/05, 17:06:49 »
Volgens mij niet hoor, want een langzame IMAP server is 1 van de dingen die Pivni Pes noemt in de eerste post.

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/05, 20:42:35 »
Wat voor soort vpn verbinding?

Ik doe het graag voor je
LAN to LAN
Ik heb Teamviewer draaien, zeg maar wanneer je wil inloggen.

Congrats met je nieuwe aanwinst Pivni, en sja als je denkt dat werken veel tijd kost weet je inmiddels na deze maanden dat een kind nog veel meer tijd kost  XD XD
Die van mij is nu 4 maanden het huis uit, en ik heb ineens tijd en geld over na 22 jaar  XD

effin geniet er maar van, want de tijd vliegt voorbij, voor je het weet zijn ze groot.
Ik geniet er zeker van, 4,5 maanden is zo hard gegaan, dit is gewoon niet leuk meer.

IMAP is wel vaker traag. Dat komt doordat er continu gesyncd wordt tussen de client en de server. Vooral bij mailboxen met veel data en veel verschillende mappen is dat een probleem. De beste oplossing die ik heb gevonden is gebruik te maken van IMAP IDLE. Dan is er een continu verbinding tussen server en client en meldt de server aan de client wanneer er wijzigingen zijn. De client hoeft dan niet de hele tijd de server af te zoeken.

Thunderbird kent dit, Apple Mail volgens mij ook. Outlook is sowieso een ongelukkige keus met IMAP, hoewel het steeds beter wordt.
Dit heb ik al aanstaan, volgens mij is dit standaard in Mail.

Volgens mij zit je in de verkeerde topic te posten  :rolleyes:
Volgens mij niet hoor, want een langzame IMAP server is 1 van de dingen die Pivni Pes noemt in de eerste post.
Tsja Gandyman, niet goed opgelet :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/05, 20:58:42 »
Blind extra hardware toevoegen zonder uit te zoeken waar de bottleneck zit heeft denk ik niet heel veel zin.
Een extra NIC voegt niets toe als bijv. de harde schijven van de server de beperkende factor zijn.

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/05, 21:59:46 »
Ik heb er 2 SATA schijven in zitten van 1TB stuk, deze zijn gespiegeld.
Als het goed is, moet dit dubbele lees snelheid opleveren, en de schrijf snelheid blijft enkel.
Is een dubbele NIC dan nog verstandig, of moet ik meer in de richting van SCSI denken?

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/05, 22:57:15 »
SCSI geeft veel warmte en is best wel duur.
Stuur me maar een pb

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/06, 05:31:26 »
Ik heb er 2 SATA schijven in zitten van 1TB stuk, deze zijn gespiegeld.
Als het goed is, moet dit dubbele lees snelheid opleveren, en de schrijf snelheid blijft enkel.
Is een dubbele NIC dan nog verstandig, of moet ik meer in de richting van SCSI denken?

Ik denk dat je eerst even op een druk moment op de server moet kijken om te zien waar hij zo druk mee bezig is.
Kijk naar de processorbelasting, netwerkverkeer, hoeveel er van de schijven gevraagd wordt, etc.
Wat voorbeelden van programma's die je hiervoor zou kunnen gebruiken: htop, iptraf, iftop, iostat, iotop
Er zijn er nog wel meer, maar dat even lastig uit te zoeken aangezien ik nu op mijn werk zit, achter een XP computer ;)

Op basis van wat je vertelt over die server kan je nog vrij weinig zeggen. Een extra netwerkkaart heeft alleen zin als de huidige verbinding helemaal vol zit. En daar heb je met Gbit best wel een hoop voor nodig, dus dat lijkt me sterk.
Een moderne 1 TB schijf is ook vrij vlot, en 2 in RAID 1 al helemaal. (is het software of hardware RAID?)

Maar goed, ik weet niet hoeveel workstations je hebt... 5? 10? 100? 500? Dat maakt nogal een verschil.
Verder is het ook onbekend wat die vooral doen. Gaat het om het bewerken van HD videobeelden, dan is 1 Gbit lijntje en 2 schijven in RAID1 wel karig ja. Is het alleen wat standaard kantoorwerk, dan zou je hier meer dan genoeg aan moeten hebben.

De overige hardware van de server is ook onbekend. Een Pentium III met 1 GB geheugen zal niet zo snel gaan... Is het een moderne quad core met 12 GB geheugen... enfin je begrijpt me vast wel ;)

Het gericht zoeken naar een oplossing is veel makkelijker als je weet wat het probleem precies is. Staat de server uit z'n neus te eten omdat hij moet wachten op de netwerkkaart, dan zou een 2e nic handig zijn. Kan hij het ontvangen netwerkverkeer niet kwijt aan de schijven, dan kan je daar wat aan doen. Zit het geheugen vol en is hij volop aan het swappen, dan heb je alleen wat geheugen nodig, geen extra harde schijven...
Het kan ook nog een simpele configuratiefout zijn, waardoor het systeem niet optimaal benut wordt.

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/06, 08:39:35 »

Volgens mij zit je in de verkeerde topic te posten  :rolleyes:
Volgens mij niet hoor, want een langzame IMAP server is 1 van de dingen die Pivni Pes noemt in de eerste post.
Tsja Gandyman, niet goed opgelet :P

idd  =D

Al eens bij processen gekeken welke prioriteit hij heeft ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/06, 21:27:35 »
Even een overzichtje van de computer:
Dell Precision 380
Intel Pentium D / 3.00GHz / 4MB cache
8MB geheugen
2x WD 1TB SATA (gespiegeld) 3.0Gbs (softwarematige RAID)
Operating systeem: Ubuntu Linux 9.04
Kernel en CPU: Linux 2.6.28-19-generic op x86_64
CPU usage: 0% user, 1% kernel, 0% IO, 99% idle
Echt geheugen: 7.65 GB totaal, 264.91 MB gebruikt
Virtueel geheugen: 22.41 GB totaal, 0 bytes gebruikt
Locale disk ruimte: 894.83 GB totaal, 119.06 GB gebruikt
De server ligt nu momenteel op zijn luie krent uiteraard ;)

Op locatie lurken 7 Mac's+1 PC aan de server, op 3 andere locaties draaien nog 4 andere Mac's via VPN over glas 10/10Mbit.
Met 4 computers van de 7 wordt heel veel gedaan met grafische bestanden, die vaak aan de forse kant zijn.
Zeer binnen kort gaan we met een nieuwe administratie/order systeem draaien met totaal 5a6 computers, data gebruik zal daarmee omhoog gaan.

Aangezien de NIC kaarten tegenwoordig niet veel meer kosten, wil ik toch voor de zekerheid 2 kaarten plaatsen.
De NIC kaart die nu in de server zit, is geïntrigeerd op het moederbord, kan ik er gewoon een tweede er bij prikken, of is het raadzaam om
2 dezelfde kaarten te kopen?
En welke kaarten zijn raadzaam om te kopen?

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/06, 23:19:32 »
Als je twee dezelfde nics koopt, kunnen misschien nog wel eens fouten bij gemaakt worden, welke nou eth1 is en welke eth2.

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/06, 23:44:10 »
Dus ik kan gewoon 1 kaart er bij prikken, en deze bruggen met de onboord NIC.
Volgens mij kunnen niet alle kaarten geplaatst worden, of is dat onzin?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/07, 01:17:12 »
Als je twee dezelfde nics koopt, kunnen misschien nog wel eens fouten bij gemaakt worden, welke nou eth1 is en welke eth2.
Nee hoor, dat gaat bijna altijd goed.
Er wordt een onderscheid gemaakt op MAC adres, en dat is normaal gesproken uniek, tenzij je dat zelf aanpast.
Je kan in /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules aangeven welk MAC adres bij welke eth interface hoort.

Ik denk dat je al een hoop winst kan maken door geen Samba meer te gebruiken, maar NFS.
Dat is hier in ieder geval 3x zo snel (35 MB/sec vs 100 MB/sec)
OS X ondersteunt NFS ook prima voor zover ik weet en voor de enkele Windowsbak die je nog hebt zou je nog Samba kunnen gebruiken.

Maar kijk eerst nou eens waar de bottleneck zit, anders heeft het aanschaffen en instellen van een extra netwerkkaart alleen veel tijd en geld gekost, maar niets opgeleverd.

Als je toch een netwerkkaart wil kopen, koop er dan een van Intel, niet van Sweex, Trust of een ander rotzooimerk.
Of je die kaart kan bonden met de NIC op je moederbord hangt af van de drivers voor die chip. Het kan alleen als die het ondersteunen.

Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/07, 10:10:17 »
Ben het met Johan eens, koop altijd een Intel netwerk adapter meestal aangeduid als Intel® PRO/1000 PT Server Adapter

Wel even kijken of je PCI Expres kan hebben in die server of normaal PCI..

Dit is een hele goeie kaart maar wel PCI Expres: KLIK
NOTE: let op plaatje klopt niet, tis geen dubbele NIC maar een enkele !


Een dubbele (wat misschien handig is voor nu of in de toekomst) vind je hier: KLIK
Dit zijn betaalbare topkaarten die een redelijk geheugen hebben van 0.128 MB en een snelle processor.

Voordeel van dit soort kaarten is dat zij een groot deel van het werk verrichten waardoor je cpu ontlast word en zich alleen hoeft bezig te houden met andere taken.
Eigenlijk vergelijkbaar met vga kaarten die taken voor zich nemen.

Wanneer je dit kaartje erin hebt zitten kan je de onboard NIC uit zetten in de bios die waarschijnlijk wel je CPU belast met taken.
En dan kan je die als reserve houden indien de Intel kaart ooit kapot gaat.

2e voordeel is wanneer je netwerk bonding wilt doen zoals Scormen mooi uitlegt op zijn webstek je meteen klaar bent met gelijkwaardige NIC uitgangen.

Nog ff terugkomend op je langzame Imap gebeuren.....

Welk Imap programma gebruik je ?
Wat er veelal gebeurd is dat door het indexeren van de mail de server erg langzaam word, kijk maar eens naar het cpu gebruik tijdens dit indexeren of als iemand zijn mail folder raadpleegt.

Er zijn 2 goede Imap programma's eg Dovecot en Cyrus.
Beide hebben voors en tegens, sommige vinden Cyrus beter dan Dovecot echter er zit een nadeel aan Cyrus.

Cyrus gebruikt processen die toegang hebben voor gebruikers en alle mappen en dit continu.
Dovecot gebruikt diverse processen met minimale privileges.
Nu is er voor beide wat voor te zeggen natuurlijk want hoeveel minder veilig is Cyrus toz van Dovecot ?
Alles hangt weer af van de kernel of die wel of niet veilig is.

Wat wel nog het vermelden waard is dat Dovecot bij de laatste updates een aantal toffe functies erbij heeft gekregen die in Cyrus zaten, dus Dovecot word ook steeds beter.

 
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 11:00:24 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/07, 12:56:54 »
Ik denk dat je al een hoop winst kan maken door geen Samba meer te gebruiken, maar NFS.
Dat is hier in ieder geval 3x zo snel (35 MB/sec vs 100 MB/sec)
OS X ondersteunt NFS ook prima voor zover ik weet en voor de enkele Windowsbak die je nog hebt zou je nog Samba kunnen gebruiken.
Ik heb me wel eens vaker afgevraagd of dat Samba de juiste protocol is, maar vanwege de ene Windows PC, kreeg ik natuurlijk het advies om Samba te gebruiken.
Maar als ik het goed begrijpt, kan Samba en NFS naast elkaar draaien?
Als dit niet kan, dan is het nog niet zo'n ramp, de Windows PC wordt een dezer dagen vervangen door een Mac Mini, met Win2000 in een VM omgeving.
In ieder geval ga ik me verdiepen in het NFS protocol.

Maar kijk eerst nou eens waar de bottleneck zit, anders heeft het aanschaffen en instellen van een extra netwerkkaart alleen veel tijd en geld gekost, maar niets opgeleverd.

Als je toch een netwerkkaart wil kopen, koop er dan een van Intel, niet van Sweex, Trust of een ander rotzooimerk.
Of je die kaart kan bonden met de NIC op je moederbord hangt af van de drivers voor die chip. Het kan alleen als die het ondersteunen.
Sweex of Trust is sowieso niet aan de orde  ;)
Ik heb zojuist 2 Intel Gigabit PRO/1000 CT | EXPI9301CT van €35,- per stuk besteld.

Ben het met Johan eens, koop altijd een Intel netwerk adapter meestal aangeduid als Intel® PRO/1000 PT Server Adapter

Wel even kijken of je PCI Expres kan hebben in die server of normaal PCI..

Dit is een hele goeie kaart maar wel PCI Expres: KLIK
NOTE: let op plaatje klopt niet, tis geen dubbele NIC maar een enkele !


Een dubbele (wat misschien handig is voor nu of in de toekomst) vind je hier: KLIK
Dit zijn betaalbare topkaarten die een redelijk geheugen hebben van 0.128 MB en een snelle processor.

Voordeel van dit soort kaarten is dat zij een groot deel van het werk verrichten waardoor je cpu ontlast word en zich alleen hoeft bezig te houden met andere taken.
Eigenlijk vergelijkbaar met vga kaarten die taken voor zich nemen.

Wanneer je dit kaartje erin hebt zitten kan je de onboard NIC uit zetten in de bios die waarschijnlijk wel je CPU belast met taken.
En dan kan je die als reserve houden indien de Intel kaart ooit kapot gaat.

2e voordeel is wanneer je netwerk bonding wilt doen zoals Scormen mooi uitlegt op zijn webstek je meteen klaar bent met gelijkwaardige NIC uitgangen.
Voor die dubbele NIC heb ik gebeld, maar dit is een PSI-X kaart, zo'n slot zit niet in mijn server.
Na dat ik besteld had, zag ik je linkje van die kaart met verkeerde foto, deze is wel iets duurder, maar waarschijnlijk ook een stuk beter.
Ik ga eerst aan de slag met die twee kaartjes van €35,- stuk ;)

Nog ff terugkomend op je langzame Imap gebeuren.....

Welk Imap programma gebruik je ?
Wat er veelal gebeurd is dat door het indexeren van de mail de server erg langzaam word, kijk maar eens naar het cpu gebruik tijdens dit indexeren of als iemand zijn mail folder raadpleegt.

Er zijn 2 goede Imap programma's eg Dovecot en Cyrus.
Beide hebben voors en tegens, sommige vinden Cyrus beter dan Dovecot echter er zit een nadeel aan Cyrus.

Cyrus gebruikt processen die toegang hebben voor gebruikers en alle mappen en dit continu.
Dovecot gebruikt diverse processen met minimale privileges.
Nu is er voor beide wat voor te zeggen natuurlijk want hoeveel minder veilig is Cyrus toz van Dovecot ?
Alles hangt weer af van de kernel of die wel of niet veilig is.

Wat wel nog het vermelden waard is dat Dovecot bij de laatste updates een aantal toffe functies erbij heeft gekregen die in Cyrus zaten, dus Dovecot word ook steeds beter.
Ik gebruik Dovecot als IMAP, en het programma Mail staat al op IDLE.
Soms open ik een E-mail, aan dan blijft hij een geruime poos op "laden" staan, klik ik nu op het kruis weg, en open hem opnieuw, dan gaat het vaak wel goed.
Wellicht heeft het ook te maken met de hoeveelheid mappen binnen Mail, en ruim 2Gig aan E-mails.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/07, 13:05:39 »
Maar als ik het goed begrijpt, kan Samba en NFS naast elkaar draaien?
Als dit niet kan, dan is het nog niet zo'n ramp, de Windows PC wordt een dezer dagen vervangen door een Mac Mini, met Win2000 in een VM omgeving.
In ieder geval ga ik me verdiepen in het NFS protocol.
Je kan NFS gewoon naast Samba draaien ja.

Citaat
Sweex of Trust is sowieso niet aan de orde  ;)
Ik heb zojuist 2 Intel Gigabit PRO/1000 CT | EXPI9301CT van €35,- per stuk besteld.
Heel goed :)

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: Hulp gezocht, voor aanpassingen van onze server(s)
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/07, 13:54:20 »
Ik zit nu naar dat NFS te kijken, en ik heb NFS export geïnstalleerd via APT.
Ziet er vrij moeilijk uit, maar ik moet nu naar mijn werk gaan, vanavond ga ik er mee verder.