Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk [OPGELOST]  (gelezen 1937 keer)

Offline Mungry

  • Lid
Draadloos netwerk [OPGELOST]
« Gepost op: 2010/12/11, 18:36:49 »
Hoi,

Ik heb verschillende topics gelezen en instructies gevolgd om mijn draadloos netwerk aan de praat te krijgen maar tevergeefs.
Ik geraak er niet meer uit wijs, misschien heb ik teveel instellingen veranderd, volg ik niet goed of zie ik iets over het hoofd.
Graag hulp (mijn kennis van netwerken en Ubuntu zijn beperkt)

Situatieschets:
Men laptop draait op Ubuntu 10.04 LTS - Lucid Lynx. Bij mijn ouders thuis kan ik zonder problemen op het draadloos netwerk (zonder hiervoor iets te moeten doen). Bij mij thuis lukt het niet (vroeger op XP was dit geen probleem, ook men bezoekers kunnen zonder probleem gebruik maken van men draadloos internet. De router lijkt dus in orde?

Waar begin ik..

...alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 19:25:03 door Mungry »

Re: Draadloos netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/11, 19:02:15 »
Klik eens op de netwerk-manager applet, deze staat rechtsboven op de werkbalk. Als het goed is zie je op zijn minst een verbinding, die van je router. Klik hier op om mee te verbinden, als er een slotje bijstaat, moet je hier de netwerkcode opgeven, deze staat in het boekje van de router of onder op het modem. Je kan ook rechts op de applet klikken, dan kies je voor Verbindingen bewerken, nu opent er een scherm met tabbladen, klik op Draadloos en voe een verbinding toe als die van jou er niet bijstaat, de rest is invul werk. SSID invullen en op het tabblad Draadloos beveiliging de juiste beveiliging kiezen en ook hier weer de sleutel invullen. Ook dit behoort allemaal in het boekje van de router te staan.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mungry

  • Lid
Re: Draadloos netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/11, 19:21:26 »
Op een dag is de netwerk-manager verdwenen! Op de werkbalk is het ook niet terug te vinden via "toevoegen aan paneel...". Vervolgens ben ik dit gaan zoeken via het Ubuntu softwarecentrum. Hier kan ik zien dat het programma al geïnstalleerd is, maar het is dus niet zichtbaar in de werkbalk.

Als alternatief heb ik dan eens "Wifi Radar" gedownload. Hier kan ik mijn verbinding zien, er staat geen slotje bij. Wanneer ik op verbinden klik dan komt er op "Acquiring IP Address (DHCP)" een balkje gaat heen en weer maar er gebeurd niets...

In bijlage een foto waarop je kan zien wat ik te zien krijg in men werkbalk, geen netwerk-manager.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/11, 19:27:23 »
Wat raar. Hoe kan die nou ineens verdwijnen? Enfin, kijk eens of Network Manager weer terugkomt wanneer je dit doet in de terminal:
nm-applet
druk op Enter

Als de instructie van Gijsbert geen uitkomst biedt, kun je vervolgens dit eens proberen:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Offline Mungry

  • Lid
Re: Draadloos netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/11, 20:05:01 »
Netwerk Manager blijft niet zichtbaar.

In de terminal kreeg ik volgende boodschap:
Er is al een proces van nm-applet actief.

** (nm-applet:4416): WARNING **: <WARN>  constructor(): Couldn't initialize the D-Bus manager.


De link die je doorstuurt heb ik al eens geprobeerd maar hielp niet (of ik moet het mis doen)

Als ik men draadloos netwerk selecteer en dan op 'configure' klik, twijfel ik wat ik allemaal moet invullen:
Kan iemand me hier bij helpen dat dit zeker juist is



Offline dropl

  • Lid
Re: Draadloos netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/11, 21:50:11 »
nm-applet is niet zichtbaar als de network-manager daemon op de achtergrond niet draait.
Doe eens:
sudo /etc/init.d/network-manager restart
sudo cat /var/log/syslog

en kijk eens wat de network-manager daemon in syslog meldt
Ge wit dit oit noit nie

Re: Draadloos netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/11, 22:24:05 »
De networkmanager is dus wel al opgestart, probeer een aan het paneel toe te voegen het mededelingengebied
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline Mungry

  • Lid
Re: Draadloos netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/11, 23:33:23 »
@ dropl: naar wat moet ik zoeken in de terminal. Ik krijg een hele lijst maar kan er niet direct iets uit opmaken...

@ EricDrijv: begrijp niet wat je bedoelt, in de werkbalk kan ik via toevoegen aan paneel netwerk manager niet vinden... dus kan ik het ook niet toevoegen

Re: Draadloos netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/11, 23:36:49 »
Je moet Mededelingengebied toevoegen.

Re: Draadloos netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/11, 23:46:04 »
Je moet Mededelingengebied toevoegen.
Precies!!
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline Mungry

  • Lid
Re: Draadloos netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/12, 19:21:58 »
OK, was me niet direct duidelijk, niet direct iets waar ik op gekomen was

In ieder geval, het is gelukt, NM is terug zichtbaar. Meer nog men draadloos internet werkt terug!
Super dank allen!

PS: ondertussen heb ik ontdekt dat ik een tijd op een fout netwerk probeerde te geraken. Klinkt misschien stom maar mijn netwerk naam stond op default (miss na een recet ofzo???) en toevallig (?) heeft iemand uit de geburen dezelfde netwerknaam als mijn oude opgezet. Daar liep het in de eerste plaats al mis. Nu met NM is het opgelost, deze topic mag gesloten worden, ik dank jullie!   :) :) :)