Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf alleen-lezen  (gelezen 2752 keer)

Offline Samm

  • Lid
externe harde schijf alleen-lezen
« Gepost op: 2008/04/09, 12:41:01 »
Ik gebruik ondertussen al een heel eind ubuntu 7.10. Ik heb ook al de hele tijd een LACIE externe harde schijf (FAT32) waar ik tot nu toe geen problemen mee had. Maar sinds kort kan ik geen bestanden meer op deze schijf zetten. Als ik een mapje op deze schijf wil zetten dan krijg ik volgende melding; "Fout tijdens het kopiëren naar "/media/LACIE".  U heeft geen schrijfrechten voor deze map."
Hoe kan dit plots opduikende probleem opgelost worden?

externe harde schijf alleen-lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/09, 13:03:01 »
Heb je die schijf alleen gebruikt in Ubuntu of heb je deze ook onder een ander OS zoals Windows gebruikt?
Ik heb ook een Lacie Hardisk en jouw probleem heb ik ook gehad. Nadat ik in WinXp de schijf gebruikt had wilde deze onder Ubuntu ook niet meer schrijven. Mijn oplossing was:
Start weer op in het andere systeem en ontkoppel deze schijf op een NETTE manier.
Sluit het systeem af en haal de harddisk los. (Ik ga er vanuit dat het een USB aansluiting is).
Start nu Ubuntu op en wacht tot dat het systeem klaar is. Steek nu de USBsteker weer in de pc en dan zal je probleem (dat was bij mij wel het geval) opgelost zijn.
Succes er mee.

Groetjes, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf alleen-lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/09, 13:06:52 »
Mogelijk is dit te wijten aan een probleem met het bestandssysteem. Controleer eens de schijf (eerst unmounten met umount of rechts-klik, dan dosfsck gebruiken, eventuele fouten laten herstellen). Daarna schijf volledig afkoppelen (= stekker uittrekken), terug inpluggen en dan zou hij zich moeten gedragen zoals voorheen.

Offline Samm

  • Lid
externe harde schijf alleen-lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/09, 19:37:44 »
Bedankt voor jullie reacties! probleem is opgelost. Ik heb eerst robert z'n voorstel es geprobeerd, maar dit lukte niet direct. Aangezien ik dosfsck niet ken, dan maar es schijfcontrole gedaan van m'n LACIE in Windows. Hierdoor is't probleem opgelost. Nu kan ik weer zonder probleem bestanden op m'n harde schijf zetten. Wat de oorzaak van het probleem is, weet ik wel nog niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
externe harde schijf alleen-lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/09, 19:40:53 »
De oorzaak is waarschijnlijk, waar Robert al terecht op duidde: je moet je externe harde schijf "veilig verwijderen" (software-matig ontkoppelen) in Windows. Dan schrijft W. een stopcode en dan zijn er geen problemen in Linux.

Veilig verwijderen moet ook in Windows, hoor. De optie is er niet voor niks. Veel mensen vergeten dat.

Offline Samm

  • Lid
externe harde schijf alleen-lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/09, 19:47:37 »
normaalgezien doe ik dat, ... misschien één keer vergeten ;)