Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot vista ubuntu  (gelezen 1660 keer)

scelle

  • Gast
dual boot vista ubuntu
« Gepost op: 2008/01/27, 21:25:51 »
Ik ben al een paar dagen allerlei forums aan het afschuimen hoe ik nu best een dual boot vista-linux aanmaak maar geraak er niet echt aan uit.
Vandaag al een grote tegenslag gehad tijden "installeren" ubuntu (zie andere topic).
Is het mogelijk eens uit te leggen hoe ik nu te werk moet gaan ?
Ik heb 2 harde schijven : windows vista staat op eerste schijf (250GB) Nu wil ik ubuntu op mijn 2de schijf installeren (ook 250GB).
Moet ik nu eerst mijn 2de schijf partitioneren en welke groote moet ik ze geven? Heb hier al gelezen over swap en /. is tit tijdens partitioneren en hoe moet ik dit doen ?

Echt alle hulp is welkom. Alvast bedankt

Offline desmond

  • Lid
dual boot vista ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/27, 21:41:33 »
De swap partitie wordt gebruikt als je geheugen niet toereikend is, en voor hibernation; alle gegevens in memory worden dan opgeslagen. Meestal wordt voor de swap partitie 1,5 maal je geheugen geadviseerd. Heb je dus 1GB memory, dan zou je je swap 1,5GB kunnen maken. De rest van je schijf kan in een partitie op naar de root (/) worden gemapt.

Optioneel kan je de /home directory op een aparte partitie plaatsen. Dat kan handig zijn om gebruikersbestanden gemakkelijk te backuppen.

scelle

  • Gast
dual boot vista ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/27, 21:44:35 »
en hoe maak je die partities aan in vista ? ik heb 2 GB geheugen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot vista ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 21:51:50 »
Partitiebeheer doe je het beste met de Parted Magic LiveCD. Maar wat nog veel makkelijker is, is deze handleiding volgen:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Ubuntu moet op dezelfde harde schijf als Vista, dus op de C  (sda).

scelle

  • Gast
dual boot vista ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/27, 21:58:44 »
ah zo, het id dus niet mogelijk om ubuntu op mijn 2de harde schijf te zetten ?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
dual boot vista ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/27, 22:12:07 »
Citaat van: scelle
ah zo, het id dus niet mogelijk om ubuntu op mijn 2de harde schijf te zetten ?
Wel degelijk: pleur de ubuntu-cd erin, kies voor installeren en geef aan dat de boel op de tweede schijf moet. De installatieprocedure kent al een partioneringsprocedure, dus van tevoren gaan hanessen is niet echt handig en ook niet nodig.

Succes ermee!

dual boot vista ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/27, 22:20:15 »
Ik zal het nog even toelichten.

Wanneer je 1 OS hebt op een computer is een opstart menu niet noodzakelijk.
OS=Operating System. ( bijv Windows XP of windoox NT, Windows Vista, Ubuntu enz)
Dus normaal heb je er maar 1 op je pc, en dus geen opstart menu nodig.

Wanneer je meerdere OSen op je pc gaat zetten heb je dit wel nodig.
Bij 1 OS staat er een deel van de opstart in de MBR van de Harddisk en de rest op schijf.

Bij meerdere OSen word er iets anders in de MBR gezet die verwijst naar dat opstart menu.
Domweg omdat dit opstart menu te groot is om allemaal in de MBR van de HD te zetten.

Welaan, dat opstart menu moet op die master Harddisk staat.

hiervoor heb je maar een paar MB nodig, echter in de praktijk word al snel 200 MB gebruikt.... omdat minder instellen moeilijk is om dit ff te doen.

Wat je nu kunt doen is op die master HD 100 of 200 MB vrijmaken en daar de boot aan toewijzen.
De rest van Ubuntu mag je nu toewijzen naar die andere HD.

Maar ik denk dat dit een beetje te moeilijk is voor een beginner ???

Nu komt er nog iets bij kijken.
Bijna alles wat je installeerd in Ubuntu komt voor het grootste gedeelte in je /home/gebruiker.

Dus je /home moet het grootst worden.

Wat jij nu kunt doen om het makkelijk te maken is die 1e HD waar Windows opstaat met 20 Gig verkleinen.

Wanneer je nu Ubuntu gaat installeren en je bent bij de HD manager kies je voor de root  " / " (word dit tekentje voor gebruikt / ) voor die 20Gig.

nu maak je een /home aan op die andere HD.
Stel je hebt daar 250 Gig dan maak je die partitie 248 Gig groot.
eenmaal klaar
Maak je nu een swap aan van 2 Gig.

Nu heb je alles netjes ingedeeld en ga je verder met de installer.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

scelle

  • Gast
dual boot vista ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/30, 20:04:24 »
Is het mogelijk om mijn windows te laten draaien op mijn C en ubuntu te installeren op mijn 2 de schijf.
Ik zou graag onmiddelijk goed beginnen : Moet ik dus eerst mijn 2de harde schijf partitioneren en dit in 20 GB voor ubuntu en een andere van 2GB ?
Maar wat die swap wil zeggen heb ik geen flauw idee van. Of mag ik mijn harde schijf gewoon laten zoals ze is en moet ik die verdelen tijdens het installeren van ubuntu ?

Dwarrel

  • Gast
dual boot vista ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/30, 20:15:54 »
Ik zie het probleem hier niet, waarom doet iedereen zo moeilijk. Volgens mij kan jij gewoon ubuntu installeren met automatic installation (hoef je zelf niks aan te passen) op je 2e harde schijf. Daarna in de bios de boot order veranderen (erg makkelijk gewoon een menutje waar je kan kieze welke harde schijf word opgestart) en ubuntu hardeschijf kiezen.

Dit zou gewoon moeten werken. (waarschijnlijk hoef je niet eens de bios aantepassen)

dual boot vista ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/30, 20:17:28 »
Als ik het goed heb begrepen (maar ik heb geen dual-boot ervaring):
20GB vrijmaken op je eerste HDD (die met WinVista dus),
hierop Ubuntu gooien en op je tweede HDD
je /home partitie pleuren.
Maar ik kan het mis hebben!
Dus...Gandyman??? ;)

dual boot vista ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/30, 20:19:48 »
Citaat van: Dwarrel
Ik zie het probleem hier niet, waarom doet iedereen zo moeilijk. Volgens mij kan jij gewoon ubuntu installeren met automatic installation (hoef je zelf niks aan te passen) op je 2e harde schijf. Daarna in de bios de boot order veranderen (erg makkelijk gewoon een menutje waar je kan kieze welke harde schijf word opgestart) en ubuntu hardeschijf kiezen.

Dit zou gewoon moeten werken. (waarschijnlijk hoef je niet eens de bios aantepassen)
Is een dual-boot zo easy?

Dwarrel

  • Gast
dual boot vista ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/30, 20:27:53 »
Citaat van: Florian
Citaat van: Dwarrel
Ik zie het probleem hier niet, waarom doet iedereen zo moeilijk. Volgens mij kan jij gewoon ubuntu installeren met automatic installation (hoef je zelf niks aan te passen) op je 2e harde schijf. Daarna in de bios de boot order veranderen (erg makkelijk gewoon een menutje waar je kan kieze welke harde schijf word opgestart) en ubuntu hardeschijf kiezen.

Dit zou gewoon moeten werken. (waarschijnlijk hoef je niet eens de bios aantepassen)
Is een dual-boot zo easy?
Ja dit is precies hoe ik het heb gedaan, dual boot is makkelijk.... meestal.
In elk geval snap ik echt niet waarom hij op de eerste hardeschijf 20gig vrij zou moeten maken klinkt als erg veel overdreven werk.

Ik raad aan om gewoon op je 2e harde schijf ubuntu te instaleren. Als het goed is werkt dat gewoon, en indien er iets fout zou gaan heb je altijd nog windows want je raakt die hardeschijf niet eens aan.

Offline iceman564

  • Lid
dual boot vista ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/30, 20:42:15 »
ja , zo is mijn laptop ook ingedeelt.
vista op de ene schijf en ubuntu op een andere.
Niks verkleinen of ruimte vrijmaken,alleen aangeven tijdens installatie dat grub op de eerste disk moet komen.
werkt perfect.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
dual boot vista ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/30, 21:42:01 »
Citaat van: iceman564
ja , zo is mijn laptop ook ingedeelt.
vista op de ene schijf en ubuntu op een andere.
Niks verkleinen of ruimte vrijmaken,alleen aangeven tijdens installatie dat grub op de eerste disk moet komen.
werkt perfect.
Ja, zo is het beste. Dan is tenminste alleen de tweede schijf actief (neem ik aan), en zo is het ook het gemakkelijkst met installeren. Dus gewoon tijdens de installatie de boel op de tweede schijf zetten, de rest komt vanzelf :D. Zo heb ik het ook op mijn laptop gedaan.