Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast  (gelezen 3066 keer)

[kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Gepost op: 2013/12/16, 14:02:39 »
Hallo iedereen

Ik heb een vraagje, want ik gebruik mijn Seagate Expansion Portable Drive SRD00F1 voor een back-up van mijn bestanden.
Op mijn Windows pc ging het goed (alle bestanden van elk account gekopieërd naar Seagate-schijf)
Op Linux (Kubuntu 13.10) ging de eerste account ook goed (nadat ik erachter kwam dat de verborgen bestanden niet werkten ;) ), maar toen ik met de volgende account begon liep die ineens vast en werd de schijf afgekoppeld :|
Weet iemand mischien hoe dit komt want dezelfde bestanden heb ik een tijdje terug ook van de Windows-schijf naar de Linux-schijf gekopieërd of zou het juist daar aan liggen?!

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline koos4401

  • Lid
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/16, 19:57:32 »
Als je verborgen bestanden wilt (mee)kopiëren, moet je ze wel eerst zichtbaar maken in de betreffende directory met Control+H. Je kunt ze dan gewoon selecteren ( en kopiëren)

Citaat
Weet iemand misschien hoe dit komt want dezelfde bestanden heb ik een tijdje terug ook van de Windows-schijf naar de Linux-schijf gekopieerd
Ik ga er van uit dat je Vanaf Kubuntu de Window-spartitie hebt aangekoppeld en toen vanuit Windows de bestanden in Kubuntu hebt binnengehaald. Andersom is vrijwel onmogelijk; Windows schrijft niet (graag) op Linux.

De enige reden die ik uit mijn hoofd ken, is dat de externe schijf in een of andere FAT(16/32) is geformatteerd en daarom tegen zijn bestandsgroottebegrenzing (mooi woord, hè?) oploopt.
Dus: is de Seagate in NTFS geformatteerd? Zo nee, doe dat dan (Data redden!!!). Zo ja, graag wat extra gegevens over het hoe en wat van de acties.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/17, 14:30:37 »
Ik ga er van uit dat je Vanaf Kubuntu de Window-spartitie hebt aangekoppeld en toen vanuit Windows de bestanden in Kubuntu hebt binnengehaald. Andersom is vrijwel onmogelijk; Windows schrijft niet (graag) op Linux.
Inderdaad ja ;)
De enige reden die ik uit mijn hoofd ken, is dat de externe schijf in een of andere FAT(16/32) is geformatteerd en daarom tegen zijn bestandsgroottebegrenzing (mooi woord, hè?) oploopt.
Dus: is de Seagate in NTFS geformatteerd? Zo nee, doe dat dan (Data redden!!!). Zo ja, graag wat extra gegevens over het hoe en wat van de acties.
Hm.. het zal waarschijnlijk heel simpel zijn, maar hoe kun je dat zien....

Bedankt alvast
David

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline koos4401

  • Lid
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/17, 15:25:46 »
Citaat
Hm.. het zal waarschijnlijk heel simpel zijn, maar hoe kun je dat zien....
Hang de seagate aan je linuxmachine.
Ga naar de terminal en voer in:
sudo gpartedLaat Gparted zijn werk doen. Lees het resultaat vwb de formattering af op het scherm en/of post de uitput in dit draadje.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/18, 20:08:06 »
Ga naar de terminal en voer in:
sudo gparted
david@david-desktop:~$ sudo gparted
sudo: gparted: command not found
Command not found, of moet ik mischien eerst iets instaleren/instellen ofzo

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/18, 21:31:34 »
Eerst: sudo apt-get install gksu gparted
Daarna: gksudo gparted

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/19, 16:26:02 »

Voila

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline vanadium

  • Lid
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/19, 17:39:06 »
Het is dus een ntfs partitie. Controleer het bestandssysteem van de schijf eens onder MS Windows met het schijfcontrolegereedschap. Daarna correct de schijf afkoppelen in Windows (of Windows helemaal afsluiten - geen slaapstand, maar volledig afsluiten). Probeer dan onder Kubuntu nog eens.

Gebeurt het opnieuw, dan zou je eens moeten proberen kopiëren via de commandolijn: dan worden mogelijk foutmeldingen zichtbaar die meer inzicht kunnen geven in het probleem.

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/20, 14:48:13 »
Het is dus een ntfs partitie. Controleer het bestandssysteem van de schijf eens onder MS Windows met het schijfcontrolegereedschap. Daarna correct de schijf afkoppelen in Windows (of Windows helemaal afsluiten - geen slaapstand, maar volledig afsluiten). Probeer dan onder Kubuntu nog eens.

Gebeurt het opnieuw, dan zou je eens moeten proberen kopiëren via de commandolijn: dan worden mogelijk foutmeldingen zichtbaar die meer inzicht kunnen geven in het probleem.
Moet het echt via Windows?
Mijn Windows is echt heel traag, niet een beetje traag maar echt extreem traag (een programma openen duurt 5 minuten) en hij blijft hangen met update's als ik hem afsluit...
Als het echt moet heb ik het er wel voor over maar anders...
(Ik probeer niet te zeuren over je oplossing @Vanadium maar ik gebruik liever geen Windows op deze pc)

David

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline vanadium

  • Lid
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/20, 15:07:38 »
Aangezien ik geen windows heb, doe ik zelf schijfcontrole van m'n éne ntfs partitie met ntfsfix. Het enige besturingssysteem dat echt grondig een ntfs schijf kan controleren, is echter Windows.

Heb je de schijf niet nodig onder Windows, formatteer die dan beter naar ext4.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/20, 15:38:50 »
Heb je de schijf niet nodig onder Windows, formatteer die dan beter naar ext4.
.... of naar FAT32, als je nimmer problemen wil hebben met rechten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/21, 15:04:08 »
Heb je de schijf niet nodig onder Windows, formatteer die dan beter naar ext4.
.... of naar FAT32, als je nimmer problemen wil hebben met rechten.
Dit raad ik niet aan als het een groot volume betreft. fat32 is veel te gevoelig voor fatale beschadiging.

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/24, 12:38:59 »
Heb je de schijf niet nodig onder Windows, formatteer die dan beter naar ext4.
.... of naar FAT32, als je nimmer problemen wil hebben met rechten.
Dit raad ik niet aan als het een groot volume betreft. fat32 is veel te gevoelig voor fatale beschadiging.
Al gebruik ik zelf nooit Windows zal ik hem waarschijnlijk nog wel eens nodig hebben op andere pc's die wel onder Windows draaien,
Maar het ligt niet aan de bestanden, aangezien bestanden die orgineel op Linux aangemaakt zijn wel goed gingen en de bestanden die in Windows zijn geschreven en daarna naar Linux zijn binnen gehaald vastliepen..

David

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/15, 19:10:21 »
Ik wil natuurlijk niet eigenwijs zijn, maar jullie weten zeker dat het niet aan de bestanden ligt aangezien de bestanden die orgineel op Kubuntu zijn geschreven het wel gewoon dedengewoon deden.
maar ik zal een keer op een andere Windows-machine die optie van @vandanium proberen :laugh:

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/02, 11:58:36 »
het is uiteindelijk opgelost door de bestanden te verplaatsen via gksudo dolphin
alleen dan moet je daarna wel even de rechten veranderen in de gebruiker waar je het naartoe verplaatst, anders kan die niks bewerken of openen

iedereen toch nog bedankt

David

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline koos4401

  • Lid
Re: [kubuntu 13.10]bestanden verplaatsen naar Seagate loopt vast
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/02, 12:27:44 »
Waarom schreeuw jij zo??
Bedankt voor het bedankje.
P.S.: als jij Kubuntu-fan bent - zie je nickname - weet je toch zelf waar de verschillen met Ubuntu zitten?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523