Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu voor mijn vader  (gelezen 8801 keer)

meta4

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Gepost op: 2007/03/02, 01:21:43 »
Even een leuk a-technisch bericht er tussendoor, ik heb Ubuntu zelf enkele maanden geleden ontdekt en heb het nu net geinstalleerd op de laptop van mijn vader. Aangezien de beste beste man compleet computeranalfabeet is en ondertussen de memorabele leeftijd van 73 heeft bereikt, wilde ik hem niet opzadelen met allerlei ingewikkelde Windows problemen. Eigenbelang speelt hier ook een rol, want ik weet dat ik dan waarschijnlijk elke week langs kan gaan komen om zijn computer te fixen... :)

Alles draait prima, voor hem maakt het niet uit waar hij mee leert te werken, omdat hij onbekend is met beide besturingssystemen, zolang hij zijn verhalen maar kan schrijven. Volgende week krijgt hij zijn adsl lijntje, en dan kan het feest beginnen.

Mochten jullie overigens nog tips hebben over het een of ander waar ik nog even op moet letten, dan hoor ik het graag.

Ciao, Paul

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/02, 06:41:49 »
Leuk berichtje. Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte kunt houden van vaders vorderingen.
Mijn moeder heeft nu ook Edgy op haar pc staan en ze begrijpt het nog allemaal niet zo (net zoals ze niets begrep van Windows) maar ze computert dapper voort ... Muziek-cd'tjes maken en foto's kijken zijn haar bezigheden op haar internetloze pc.

:D

Topic is verplaatst naar Etalage, hier hoort 't beter thuis denk ik.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/02, 06:47:04 »
Dit is inderdaad een mooi bericht :)

Het voordeel voor mensen die nog nooit met een computer gewerkt hebben, is dat ze net zo makkelijk Ubuntu leren te gebruiken als Windows.
Voor overstappers is het altijd lastiger, omdat dingen anders werken dan ze gewend zijn.

Offline Hij

  • Lid
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/02, 13:31:44 »
Citaat van: bartek
Mijn moeder heeft nu ook Edgy op haar pc staan en ze begrijpt het nog allemaal niet zo (net zoals ze niets begrep van Windows) maar ze computert dapper voort ...
Huh? Heeft ze nu Edgy of Dapper? ;)

meta4

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/25, 11:52:04 »
Even een kort bericht over de vorderingen van mijn vader, hij kan ondertussen internetten, dwz, hij vertelde me dat hij een virtuele rondwandeling had gemaakt door zijn geboortestad Delft en allerlei zaken kan vinden met behulp van Google. Mailen en msnnen met GAIM gaat ook, alleen heeft de beste man toch wat vensters (oa in Evolution en GAIM zodanig weten weg te moffelen, dat ik mijn hersens moest laten kraken om de boel weer zichtbaar te krijgen.
Leuk detail, hij had een boek gekregen, "Hoe ga ik om met mijn computer ", maar goed, daar stond dus alleen Windows spul in, dus heb em maar verteld dat ie dat aan de kant kon gooien, grinnik. Ik vermoed dat het nog een maandje of 2 duurt en dat er dan wel een "understanding" komt van alle zaken waarmee hij bezig is. Voorlopig speel ik nog iets te vaak helpdeskje. We houden vol, een voordeel: als ik er Windows had opgezet belde hij waarschijnlijk om het uur..... :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/25, 11:56:53 »
hou vol he! ;)
twee maanden, bij mij begon het lichtje van "understanding" wat later te branden!
succes!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/25, 12:39:46 »
Mijn moeder is het type vrouw dat de USB kabel van de printer in de RJ-45 netwerkpoort van een laptop steekt. Hoewel dat niet helemaal netjes past, wringt ze dat er toch maar in. Voor de rest zoekt ze dan 5 minuten naar de Power knop, waarbij ze elke knop op het toetsenbord probeert. Als de computer eenmaal is opgestart is het teveel voor haar. Allerlei pictogrammen, een start menu met allerlei opties... ze heeft schrik om de computer te gebruiken, want alles dat ze doet met de computer mislukt.

Dus heb ik Ubuntu geïnstalleerd op haar laptop. Edgy Eft. Op een of andere Toshiba. Hardware werkte perfect. Intel ipw2200 wireless driver onder Network-manager, Intel grafische kaart, etc. Alles werd prima ondersteund. Ook standby (suspend->ram) en hibernate (slaapstand; suspend->disk) werkt perfect bij haar op Edgy.

Ondertussen weet ze de Power knop te vinden en eenmaal het systeem is opgestart wordt ze automatisch aangemeld en ziet ze aan de rechterkant een paar grote iconen met een omschrijving als: Internet, Online Banking, E-mail en Agenda, Spelletjes, en aan de linkerkant ook enkele iconen: Afbeeldingen, Videospeler, Muziekspeler, Online Radio, Tekstverwerker

Ze kan er nu al prima mee werken, en ze heeft zich er zelfs al een keer aan gewaagd om het Toepassingen menu te openen en willekeurig enkele programmaatjes te openen :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

meta4

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/25, 12:44:33 »
kwam net deze tegen:

https://wiki.ubuntu.com/NLUbuntuVoorBeginners

erg goede info voor een absolute beginner

budster

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/25, 13:06:11 »
Mijn Oma van 93 gebruikt slack en compiled haar eigen kernels, haar wireless kaartje deed het niet dus heeft ze daar maar een drivertje voor geschreven. NOT

Mijn oma heeft het niet zo op electronica, ze heeft zich rot gezocht naar een *niet* electrische typmachine, uiteindelijk is ze in een speelgoedwinkel geslaagd. Ze typt nu haar brieven op een roze typmachine :), ik kan haar wel mailen, die worden netjes voor haar uitgeprint. En dan typt ze weer een briefje terug die haar broer dan weer inscant en naar mij mailt. Ze begrijpt alleen nog niet helemaal waarom de mail zo verschrikkelijk snel is, s'ochtends brief typen, paar uur later antwoord.

reinhout

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/02, 16:58:11 »
budster: Ik heb mijn ma 1 keer op windows losgelaten en ben een uurtje weggeweest (ik ben 15) en ik keer terug,
wat ziet reinhout: de stekker zit niet meer in het stopcontact!!! ze had teveel moeite om met haar muis te mikken op het startknopje en dan zag ze niet waar 'turn of computer' stond dus heeft ze maar de stekker uitgetrokken!

meta4

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/04, 09:38:58 »
goed nieuws, ik ben nu 3 weken in het buitenland en belde mijn pa maandag op om te zeggen dat nu de kans was om nog vragen te stellen, waarop hij doodleuk antwoordde dat hij het allemaal wel snapte en dat er iets was met de encryptie in zijn emailprogramma, maar dat hij dat er wel uitkreeg.... ahahahahhaa, ok, dus weer een vrolijke Ubuntu gebruiker erbij zo te zien, ik ga fijn vakantie vieren  !!!!

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/05, 16:22:53 »
Leuke verhalen; mijn moeder van 70 is ook over op de Ubuntu; ook zij had gelukkig nog weinig ervaring met Windows met als gevolg dat ze zich nu prima redt. Ik heb wat iconen op de desktop gezet en die "Internet" "E-mailen" en "Tekstverwerken" genoemd dus dat laat aan duidelijkheid ook niks te wensen over.

justme

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/10, 21:05:12 »
leuk om te lezen allemaal, ben zelf net een halve week 100% overgestapt en probeer het nu aan de praat te krijgen :P dus misschien kan ik over een tijdje hier ook wel een berichtje tussenplaatsen dat mijn ouders zijn overgestapt (het nadeel is mijn vader moet het eerst zelf een keer ontdekken dat op deze pc geen windows staat en hij dit beter vind :( )

Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/11, 07:47:24 »
Citaat van: budster
Mijn Oma van 93 gebruikt slack en compiled haar eigen kernels, haar wireless kaartje deed het niet dus heeft ze daar maar een drivertje voor geschreven. NOT
*pist in z'n broek van 't lachen*

Ik zie dan ook mijn eigen oma voor me met haar telefoon met MEGA-TOETSEN!!!!!  :D
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

meta4

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/11, 09:56:08 »
lol, die telefoons bestaan inderdaad...
anyhow, mijn pa computert lekker verder, heeft praktisch geen problemen, speelt voicemail in email af en van dat soort onzin zaken.
Mijn voorstel zou toch zijn om elke computer nitwit met Ubuntu te laten werken. Zou een hoop ellende besparen (denk aan vastlopende computers, virussen, teveel vragen aan mede Windows gebruikers, outlook dat voor de zoveelste keer niet werkt, etc...)
Toch maar eens een bedrijfje starten ??? :)

Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/11, 17:52:50 »
Citaat van: Reginald
Citaat van: budster
Mijn Oma van 93 gebruikt slack en compiled haar eigen kernels, haar wireless kaartje deed het niet dus heeft ze daar maar een drivertje voor geschreven. NOT
*pist in z'n broek van 't lachen*

Ik zie dan ook mijn eigen oma voor me met haar telefoon met MEGA-TOETSEN!!!!!  :D
Zelfs mijn ouders weten niet wat een kernel is . En die leerkracht informatica van mij, daar twijfel ik ook aan of ie het weet.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/12, 09:14:50 »
Wat is een kernel?

Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/12, 11:16:05 »
Dan kan het nog filosofischer: Wat is een besturingssysteem?
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Trolleystad

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/16, 16:43:09 »
Mijn pa heeft op z'n laptop Windows XP kapot gekregen. Vervolgens maar Vista, maar ook dat heeft ie gesloopt. Nu heeft ie Ubuntu. En alleen ik heb het root password. Dit gaat ie niet stuk krijgen :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/16, 16:54:56 »
Citaat van: Trolleystad
Mijn pa heeft op z'n laptop Windows XP kapot gekregen. Vervolgens maar Vista, maar ook dat heeft ie gesloopt. Nu heeft ie Ubuntu. En alleen ik heb het root password. Dit gaat ie niet stuk krijgen :P
Goed idee. Zet dan wel even bij zijn PC de veiligheidsupdates op de automaat:
Systeem - Beheer - Softwarebronnen - Updates - Automatische updates: Beveiligings-updates zonder bevestiging installeren.


Offline Ampul

  • Lid
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/16, 17:03:41 »
Citaat van: meta4
Even een leuk a-technisch bericht er tussendoor, ik heb Ubuntu zelf enkele maanden geleden ontdekt en heb het nu net geinstalleerd op de laptop van mijn vader. Aangezien de beste beste man compleet computeranalfabeet is en ondertussen de memorabele leeftijd van 73 heeft bereikt, wilde ik hem niet opzadelen met allerlei ingewikkelde Windows problemen. Eigenbelang speelt hier ook een rol, want ik weet dat ik dan waarschijnlijk elke week langs kan gaan komen om zijn computer te fixen... :)

Alles draait prima, voor hem maakt het niet uit waar hij mee leert te werken, omdat hij onbekend is met beide besturingssystemen, zolang hij zijn verhalen maar kan schrijven. Volgende week krijgt hij zijn adsl lijntje, en dan kan het feest beginnen.

Mochten jullie overigens nog tips hebben over het een of ander waar ik nog even op moet letten, dan hoor ik het graag.

Ciao, Paul
Een tip: installeer 'hamachi', dan kan je via internet helpen bij problemen en zijn pc live overnemen.

P4man

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/05, 11:57:59 »
Ik heb mijn seventy-something moeder een half jaar geleden ook overgezet naar Ubuntu. Ze heeft nog wel dual boot met windows, maar gebruikt nog bijna alleen ubuntu. Sterkste troeven voor en volgens haar:
- geen virus rommel
- zeer eenvoudig programma's toevoegen (veilig & gratis)
- leuke spelletjes voor (klein) kinderen. GCompriz bijvoorbeeld.

nadeel: soms problemen met draadloos netwerk na standby, geen video met Skype.

Ze gebruikt Ubuntu voor tekstverwerking, mailen, surfen, homebanking, gaming (jawel! maar geen shooters of zo :) ) en vooral skype met haar (klein) kinderen.  Het is nog niet aan de orde, maar ze zegt nu al nooit naar een bejaardenhuis te gaan zonder laptop en  internet :)

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/05, 12:03:43 »
geen video met Skype.
hier wort aan gewerkt dit las ik  http://www.techworld.com/mobility/features/index.cfm?featureid=2028

P4man

  • Gast
Ubuntu voor mijn vader
« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/05, 12:14:28 »
Ze beloven het al heel lang. Jouw artikel is van 2005! Het zal er ooit wel eens van komen zeker?