Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere problemen  (gelezen 1154 keer)

Offline Pexman

  • Lid
    • Leren Downloaden
Meerdere problemen
« Gepost op: 2013/07/05, 15:57:58 »
Hallo allemaal!

Enkele dagen geleden ben ik overstapt op Ubuntu.
Ik had geen lege DVD´s in huis en heb een oudere versie geinstalleerd, 12.04 LTS.

Ik zit met een aantal vragen, als ik ze niet kan oplossen moet ik weer terugvallen op Windows 7.
Ik heb vele uren gegoogled maar kom er niet uit.

1. Na het installeren van Virtualbox zag ik dat er geen device menu was.
   Als ik op de Home + rechter Ctrl druk verschijnt het device menu bovenin niet.
   Ik heb guest addoins handmatig gedownload en geinstalleerd maar dat werkt niet helemaal.
   USB werkt niet, shared folders ook niet, er zijn problemen met 3D acceleratie.
   
2. De workspace switcher werkt niet naar behoren, waarschijnlijk dankzij Chrome voor Linux.
   Als ik een browser (Google Chrome) gebruik verdwijnt de bovenkant van de browser in een andere workspace.
   Behoorlijk irritant, ik zit de hele dag achter de browser en heb Chrome regelmatig nodig, o.a. voor cross browser testing.
   Het liefste wil ik 1 workspace, ik heb er geen 4 nodig.

3. Ik zou graag willen updaten naar de laatste stabiele versie van Ubuntu.
   Hoe kan ik dit het beste doen?

4. Ik heb een Samsung Galaxy S3.
   Ik begrijp dat Kies (bagger app van Samsung) niet werkt in Wine. Zou Kies wel werken in Virtualbox als ik USB aan de praat krijg?
   Kan ik op een simpele manier vanuit Ubuntu toegang krijgen middels USB tot het bestandssysteem, zodat ik in elk geval foto´s e.d. eraf kan halen?

5. Ik speelde graag online Unreal Tournement 2004 onder Windows 7.
   In virtualbox werkt het niet i.v.m. de bovengenoemde problemen.
   In Wine werkt de game wel maar grafisch is het totaal bagger daarnaast kan ik soms niet naar rechts...
   Na het installeren van een grafische driver werkt de game helemaal niet meer.

Ik hoop dat ik in elk geval problemen 1,2, 3 en 4 kan oplossen.
Een game is niet belangrijk maar als ik niet kan werken, dan moet ik terug maar Windows 7.
Een dual boot wil ik liever niet. Ubuntu als enige OS en Windows 7 in Virtualbox of visa versa.

Een iedere vorm van advies/hulp is welkom.

Groeten,

Pexman  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2013/07/05, 20:54:29 door Johan van Dijk »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Meerdere problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/05, 16:48:08 »
Virtualbox installeren,
dan Oracle VM VirtualBox Extension Pack installeren,
dan in je virtuele os, dus linux of windows starten, dan installeren, guest addition,(boven in de pulldown activeren),
Dan bij je ubuntu bij users/gebruikers, daar jezelf toevoegen bij vboxusers.(vinkje zetten),
rebooten.
Dan werkt usb, wel nog instellen bij je instellingen van je virtual os.
Map sharen kun je nu ook nog instellen.

Re: Meerdere problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/05, 18:59:57 »
3. Ik zou graag willen updaten naar de laatste stabiele versie van Ubuntu.
   Hoe kan ik dit het beste doen?

4. Ik heb een Samsung Galaxy S3.
   Ik begrijp dat Kies (bagger app van Samsung) niet werkt in Wine. Zou Kies wel werken in Virtualbox als ik USB aan de praat krijg?
   Kan ik op een simpele manier vanuit Ubuntu toegang krijgen middels USB tot het bestandssysteem, zodat ik in elk geval foto´s e.d. eraf kan halen?

5. Ik speelde graag online Unreal Tournement 2004 onder Windows 7.
   In virtualbox werkt het niet i.v.m. de bovengenoemde problemen.
   In Wine werkt de game wel maar grafisch is het totaal bagger daarnaast kan ik soms niet naar rechts...
   Na het installeren van een grafische driver werkt de game helemaal niet meer.
3. Een USB-stick (2GB) zou ook kunnen voldoen, in plaats van een DVD, dus als je deze hebt liggen kan je dat ook proberen.
4. Persoonlijk ga ik niet klooien met software en meuk (S2 hier), ik doe het lekker naar mezelf mailen, of zet het op een clouddienst via een app.
5. Ik weet het niet zeker, maar had Unreal Tournament niet een Linux client?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Meerdere problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/05, 20:10:12 »
@Cheap: Unreal Tournament heeft een Linux-client maar die is wel betaald.

Verder, aangaande 4: als je toch van plan bent 13.04 te gaan installeren dan kun je in 13.04 gewoon via de verkenner bij de bestanden op je Samsung. En anders Airdroid uit te Play Store halen.

En 3: gewoon USB-stickje gebruiken en een schone installatie van 13.04 doen. Besef je alleen wel dat je dan uiterlijk januari 2014 moet upgraden naar 13.10

Offline Pexman

  • Lid
    • Leren Downloaden
Re: Meerdere problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/05, 21:06:56 »
Virtualbox installeren,
dan Oracle VM VirtualBox Extension Pack installeren,
dan in je virtuele os, dus linux of windows starten, dan installeren, guest addition,(boven in de pulldown activeren),
Dan bij je ubuntu bij users/gebruikers, daar jezelf toevoegen bij vboxusers.(vinkje zetten),
rebooten.
Dan werkt usb, wel nog instellen bij je instellingen van je virtual os.
Map sharen kun je nu ook nog instellen.

Bedankt, ik ben wat verder,  shared folders werken.
Oracle VM VirtualBox Extension Pack kan ik echter niet installeren.
Ik krijg de melding; 

Conflicts with the installed package ´virtual-guest-additions-iso´ terwijl ik dit pakket heb verwijderd.

Vanuit VirtualBox krijg ik de melding ´Failed to acces the USB subsystem´

VirtualBox is currenlty allowed to acces USB devices.
You can change this by adding your user to the ´vboxusers´ group.

Waar kan ik een user toevoegen aan de ´vboxusers´ group?

Offline Pexman

  • Lid
    • Leren Downloaden
Re: Meerdere problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/05, 21:21:08 »
Iedereen bedankt voor de snelle reacties!  ^-^

1. Ja, er is een versie van Unreal Tournement 2004 voor Linux.
    Maar die kost $70,- op Amazon...  :P voor een 9 jaar oude game...  :o
    Er zijn manieren om de game toch aan de praat te krijgen, ik ga gewoon verder rotzooien.

2. Mijn PC boot niet vanaf USB, als ik de BIOS inga zie ik die mogelijkheid niet.
    Wil mijn BIOS flashen maar daar heb ik nu geen tijd voor, noch de kennis.
    Ik heb genoeg DVDs liggen, als ik 13.01 even brandt, kan ik dan ook updaten?

3. Chrome voor Ubuntu 12.04 is een ramp.
    Firefox werkt uitstekend maar Chrome vind het leuk om van de ene workspace naar de andere te gaan...
    Misschien is het probleem verholpen als ik Ubuntu update. Anders moet ik de andere 3 Workspaces uitzetten, vraag me af hoe dat kan.

4. Vreemd genoeg werd mijn Samsung G3 zojuist wel gezien.
    Ik had toegang tot het bestandssysteem en heb er wat muziek op kunnen gooien.
    Best zo, ´Samsung Kies´ is toch een drama.


@Edit, Ubuntu 13.01 gedownload en gebrand.
   Hopelijk kan ik gewoon updaten, ik ga het nu proberen.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/05, 21:40:57 door Pexman »

Re: Meerdere problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/05, 21:52:19 »
even tussendoor, chromium-browser werkt net zo goed als alleen chrome, ( naar mijn mening zelfs beter en sneller )

Offline Pexman

  • Lid
    • Leren Downloaden
Re: Meerdere problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/05, 22:06:26 »
even tussendoor, chromium-browser werkt net zo goed als alleen chrome, ( naar mijn mening zelfs beter en sneller )

Zag ik gisteren voor het eerst en ga ik zeker proberen.
Ik heb Chrome nodig omdat ik veel websites onderhoudt en ze regelmatig moet testen in de meest gangbare browsers.
Chrome, Firefox, Opera, Safari tonen een website vrijwel altijd zoals je ´m ontwerpt.
Alleen Microsoft internep Explorer is vaak een totaal drama.
IE 6 heeft me bijna tot suïcide gedreven...  :P

Re: Meerdere problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/05, 22:13:03 »
@Pexman: Unreal Tournament 2004 voor Linux 70 dollar? Dan is Amazon je behoorlijk aan het afzetten want de Linux-installer is vrijgegeven door LGP en in de door LIFGL geüpdatet versie beschikbaar gesteld op: http://www.liflg.org/?catid=6&gameid=17
« Laatst bewerkt op: 2013/07/05, 22:16:03 door Vistaus »

Offline Pexman

  • Lid
    • Leren Downloaden
Re: Meerdere problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/05, 22:25:01 »
@Pexman: Unreal Tournament 2004 voor Linux 70 dollar? Dan is Amazon je behoorlijk aan het afzetten want de Linux-installer is vrijgegeven door LGP en in de door LIFGL geüpdatet versie beschikbaar gesteld op: http://www.liflg.org/?catid=6&gameid=17

Bedankt, ga ik proberen na de update.
Ik kan de UT 2004 linux editie niet meer vinden, lijkt erop dat ze m niet meer verkopen.

Offtopic; als ik microsoft een andere naam toedicht op dit forum, welke zeer gangbaar is onder mensen die niet dol zijn op ze, waarom wordt het dan automatisch weer veranderd in microsoft?  :rolleyes:

Offline Pexman

  • Lid
    • Leren Downloaden
Re: Meerdere problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/05, 23:00:28 »
Gelukt.  ^-^
Chrome werkt ook.
Bepaalde app´s verdwenen door een error, waaronder Chrome en VirtualBox.
Vreemd genoeg is ook GIMP gedeinstalleerd en ik zie geen Workspaces meer... mooi.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Meerdere problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/06, 05:33:54 »
Oracle VM VirtualBox Extension Pack kan ik echter niet installeren.
Ik krijg de melding; 

Conflicts with the installed package ´virtual-guest-additions-iso´ terwijl ik dit pakket heb verwijderd.

Misschien een te nieuwe versie tav virtualbox, pak eens een oudere versie, of andere versie.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Meerdere problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/06, 05:36:58 »
Van usb booten kan heel raar zijn,
kijk bij usb apparaten, maar ook bij de harde schijven, hier kan hij ook bij staan.

En bij bijv levono bios, moet je elk apparaat apart kiezen zodat deze mag booten, dus elke hd apart kiezen, en elke usb stick apart kiezen dat deze mag booten, dus kijk heel erg goed in je bios.

Re: Meerdere problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/06, 11:12:06 »
En bij bijv levono bios, moet je elk apparaat apart kiezen zodat deze mag booten, dus elke hd apart kiezen, en elke usb stick apart kiezen dat deze mag booten, dus kijk heel erg goed in je bios.

Ik heb hier 2 Lenovo's, eentje van 2011 en eentje van 2012 en ik heb nog nooit alles afzonderlijk hoeven kiezen. Dat kan wel in het BIOS maar dat is onder normale omstandigheden helemaal niet nodig; gewoon USB op bovenaan zetten in de opstartvolgorde indien dat nog niet zo is en probleem opgelost.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meerdere problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/06, 11:46:02 »
Offtopic; als ik microsoft een andere naam toedicht op dit forum, welke zeer gangbaar is onder mensen die niet dol zijn op ze, waarom wordt het dan automatisch weer veranderd in microsoft?  :rolleyes:
De reden is, dat het hier niet zo op prijs wordt gesteld als je dat doet.... Als we het wel zouden toelaten, dan zouden we namelijk door "de buitenwacht" minder serieus worden genomen.

Microsoft en Windows zijn gewoon..... niet relevant. We hebben namelijk wat beters in de aanbieding, en kwaliteit spreekt voor zich.  :)