Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interne harde schijf extern aansluiten?  (gelezen 24544 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Interne harde schijf extern aansluiten?
« Gepost op: 2009/12/02, 21:03:40 »
Hallo allemaal,

Pas was ik bij een computerwinkel, ik kon naast een Windows7-foldertje niets vinden. :evil: Ik herinner me nog dat ik bij de harde schijven iets uit de schappen pakte, maar de verkoper zei dat ik daar niets aan heb, het is een omhulsel. Hij zei dat als een laptop kapot gaat, je met dat ding de harde schijf alsnog kan uitlezen. Ik snapte het niet helemaal, hij misschien ook niet.

De vraag van vandaag: Zijn er kastjes om een interne harde schijf in te stoppen, waardoor hij zich gedraagt als extern?

mvg
Thijs

Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/02, 21:04:58 »
Ja. Alleen moet je daar ook nog een paar kabeltjes bij kopen, en dan lukt het wel :) Ik heb hier nog ergens een artikel liggen van Tips en Trucs hoe je hem ombouwt naar een externe.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/02, 21:08:04 »
Jazekers; te kust en te keur, als ik zo om mij heen kijk, zie ik zowieso al een stuk of
vijf verschillende; oude ide doosjes zowel 3,5 als 2,5 en serial ata doosjes ook 2
en dan nog zo'n handige swappable voor diverse sata door elkaar heen.
Je hebt trouwens ook losse adaptors met een losse voeding ook wel handig,
kortom leef je uit.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/02, 21:19:35 »
Wat zouden jullie de Sint adviseren: een kastje of een adapter? Met een kastje lijkt het net een externe, dat is ook wat mooier.

Ik heb ermee zitten prutsen, de onderste twee konden verbonden worden met de schijf.



Zou dat in die winkel ook zo'n kastje zijn?


Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/02, 21:26:24 »
een kastje is idd leuk als je van een [oude] interne HD een externe schijf wilt maken.

wil je idd vaker prutsen met pc's en probleem gevallen helpen en rescue operaties doen dan is die adapter een betere optie want daar kun je vaak met meer types uit de voeten en hoef je niet telkens het kastje open te halen.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/02, 21:30:20 »
Welke aansluitingen moeten er in ieder geval aan de adapter zitten? De schijven zijn PATA.

Offline track

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/02, 21:38:21 »
Zoals Arie zei:  ide / pata ,  en een usb voor de aansluiting
aan de computer uiteraard.

track

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/03, 00:29:47 »
Aan Thijsg

Die adapters zijn handiger als het alleen voor experimenteren is. Ik heb er eens eentje gekocht bij Mr-at. USB naar
2,5" en 3,5", CD-Rom/R/RW, DVD-Rom en Comb drives. Zowel Sata als IDE(PATA) Zijn niet zo duur ook.
Bij reparaties voor anderen haal ik eerst de HD eruit en maak een Image en een kopie van de Documenten naar een eigen computer. Op je computer zie je gewoon een extern station. Externe voeding zit erbij en kabeltjes voor 3,5 en 2,5" HD's.

Vr.groet, peter

Sorry, vergat ik te vermelden: Ik gebruik dat spul onder Windows XP. Nooit onder Ubuntu geprobeerd.
http://www.mr-at.nl/usb20-naar-idesata-adapter-met-otb-p-4517.html?cPath=100
« Laatst bewerkt op: 2009/12/03, 10:08:11 door Petervdw »

Offline ruujan

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/03, 21:16:01 »
Citaat
Ik gebruik dat spul onder Windows XP. Nooit onder Ubuntu geprobeerd.

Ik wel, en onder XP en onder OSX. Die kastjes zijn gewoon een Sata of Pata interface met USB aansluiting. Een normale externe harddisk is precies hetzelfde, maar dan met schijf.

Er is één probleem waar ik pas tegen aanliep, maar dat was met een hele oude schijf. Die was namelijk niet LBA gepartitioneerd maar met een andere indeling van koppen en cylinders. Dat kan dus alleen maar in dewe BIOS van je pc. Maar dan praat ik over een schijf van bijna tien jaar oud met Windows Millennium erop. Bij alle andere is het nooit een probleem geweest.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat Windows XP niet opstartbaar is vanaf USB (mocht je zo'n schijf hebben). Bij Linux is het even Grub aanpassen, hoewel, in versie 2 is dat misschien niet eens meer een probleem.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/03, 21:19:10 door ruujan »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/03, 21:34:58 »
Er is één probleem waar ik pas tegen aanliep, maar dat was met een hele oude schijf. Die was namelijk niet LBA gepartitioneerd maar met een andere indeling van koppen en cylinders. Dat kan dus alleen maar in dewe BIOS van je pc. Maar dan praat ik over een schijf van bijna tien jaar oud met Windows Millennium erop. Bij alle andere is het nooit een probleem geweest.
We zullen het zien als de Sint langsgeweest is. :| Ik hoop dat het lukt.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/03, 21:50:39 »
Aan ruujan
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Logisch eigenlijk. Direct geprobeerd en een Windows XP schijf kon ik vlekkeloos onder Ubuntu 8.04 aankoppelen. Anderen komen altijd met Windows computers voor opknap, en dan doe ik dat ook maar met een Windows computer. Maar het kan net zo goed met een Ubuntu.

Waar ik wel tegenaan liep, ongeveer hetzelfde als jij, maar dan upstream. Op mijn computer staat Ubuntu 8.04 op de schijf met EXT3. Hang er een HD aan met Ubuntu 9.10 en dan krijg je een melding: Kan niet aankoppelen, 8.04 voorziet niet in EXT4. Ook weer logisch als je effe nadenkt. Van 9.10 naar 9.10 zal wel weer lukken, denk ik.

Evengoed bedankt voor je antwoord.

Vr.groet, peter

Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/03, 23:26:27 »
Ik heb voor het uitproberen een adapter met een losse voeding, beide kunnen ook gebruikt worden voor SATA. Mijn externe schijf heb ik gepromoveerd tot interne schijf.  8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/07, 07:58:03 »
Inmiddels heeft de Sint een kastje meegebracht, de IDE-aansluiting past er prima in.

P.S. Het moderatorenteam heeft besloten om dit topic te verplaatsen. Daar ben ik niet blij mee, dit probleem is onafhankelijk van het besturingssysteem en hoort dus niet thuis in het ondersteuningsgedeelte.

Re: Interne harde schijf extern aansluiten?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/07, 09:41:25 »
Lijkt mij toch wel, Hardware en drivers.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.