Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows 7 verwijderen  (gelezen 4757 keer)

windows 7 verwijderen
« Gepost op: 2019/09/13, 14:38:24 »
Ik heb Linux Xubuntu op mijn lap-top geinstalleerd. Hier staat ook windows 7 op. Hoe kan ik windows 7 verwijderen zonder dat dit gevolgen heeft voor het net geinstalleerde Xubuntu.
vr. groet Harrie

nahjo

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/13, 15:27:59 »
Je zou wat kunnen proberen door de partitie waar W7 op staat te verwijderen maar heeft wel risico met EFI partitie / opstarten wat extra benodigde handelingen nodig zal hebben.
De beste methode is overnieuw Xubuntu installeren en dan kiezen voor gehele schijf gebruiken i.p.v. naast W.

Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/13, 17:00:00 »
Nahjo bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor. Als ik de installatie cd rom opnieuw gebruik en dan kies voor de gehele schijf gebruiken wordt dan de hele schijf, dus ook "de oude" Xubunto gewist?

nahjo

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/13, 17:08:45 »
Ja helaas, helemaal wissen is echt helemaal wissen.
Maar wacht even voor je het doet misschien ziet iemand in dit forum nog een andere mogelijkheid.

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/13, 17:19:22 »
Beste en eenvoudigste oplossing is Xubuntu herinstalleren en bij installatiekeuze kiezen voor Windows vervangen door Xubuntu om alle problemen met GRUB (Bootloader) te vermijden  .
Of met het Xubuntu schijfje of USB stick laptop booten en met Gparted de harde schijf herpationeren .

Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/13, 17:19:34 »
Ja helaas, helemaal wissen is echt helemaal wissen.

Volgens mij is dat niet helemaal juist.

Maar wacht even voor je het doet misschien ziet iemand in dit forum nog een andere mogelijkheid.

Bij deze =D

Ik heb wel vaker een nieuwe installatie gedaan met behoud van bestanden en proggies. Dit heb ik zelfs gedaan met twee verschillende distri's.
En dat werkte prima. Bij opstarten leest het install-medium wat er nu op staat, en dan verschijnt de vraag wat je overal mee wilt doen.

Start maar eens op van install dvd of usb en kijk eens wat er gebeurd. Zolang je de install procedures nog niet start of doorzet veranderd er nog niets (even zelf kijken wat je wel kunt zien en niet mag doen).
En dan even kijken of er een optie bij zit die je vraag beantwoord.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 17:22:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/13, 17:25:44 »
Heb je een windows 7 herstelschijfje ?
kun je maken via configuratiescherm >>
Met het W7 schijfje de laptop booten en de W7 bootloader herstellen , dan start de laptop ineens terug op met W7 zonder dat de GRUB eerst verschijnt .
Daarna de schijfruimte waarop Xubuntu stond geïnstalleerd met Gparted terug toewijzen aan W7
En daarna kun je een nieuwe installatie uitvoeren van Xubuntu en kiezen voor schijf wissen en Xubuntu installeren .
Als je belangrijke data wil behouden , documenten, foto's ........(W7)  zou ik daar eerst een backup van maken op een externe harde schijf .

Offline Suns

  • Lid
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/13, 17:34:50 »
Ik zou Windows 7 helemaal weg halen want die wordt per 14 januari 2020 niet meer ondersteund dus mooi  beginnen met Xubuntu wel eerst je bestanden die je wilt houden veilig stellen.
Je kan bij de installatie alles laten verwijderen.
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4649961/microsoft-waarschuwt-windows-7-gebruikers-van-naderend-einde

« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 17:37:27 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/13, 17:36:04 »
Om een W7 herstelschijfje te maken
Ga naar configuratiescherm > Backup maken en terugzetten .
Links zie je dan een systeemherstelschijf maken .
Past op een CD -rom schijfje
Voer dan deze stappen uit om de W7 bootloader te herstellen.
De schijfruimte waarop Xubuntu staat maak je Unallocated en wijs je terug aan bij W7
En je kan dan helemaal opnieuw beginnen en bij installatie kiezen voor schijf wissen en Xubuntu installeren .


DarkEra

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/13, 17:50:10 »
Om een W7 herstelschijfje te maken
Ga naar configuratiescherm > Backup maken en terugzetten .
Links zie je dan een systeemherstelschijf maken .
Past op een CD -rom schijfje
Voer dan deze stappen uit om de W7 bootloader te herstellen.
De schijfruimte waarop Xubuntu staat maak je Unallocated en wijs je terug aan bij W7
En je kan dan helemaal opnieuw beginnen en bij installatie kiezen voor schijf wissen en Xubuntu installeren .
Wat maak jij het ingewikkeld... ik mis in ieder geval de clue bij jouw reactie. Je kan toch gewoon Xubuntu ineens installeren tijdens de live sessie door in de installer direct te kiezen voor de hele schijf te benutten? De TS wil immers Windows 7 weg hebben.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 17:53:34 door Maik »

Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/13, 18:16:23 »
Iedereen bedankt voor de reacties volgens mij is de kortste klap herinstalleren en dan kiezen voor windows vervangen door Xubuntu. De reden dat ik voor Xubuntu heb gekozen is dat W7 er binnenkort mee stopt en ik een oude laptop  heb. Door Windows te verwijderen hoop ik dat ik hiermee snelheid win.

DarkEra

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/13, 18:24:58 »
Iedereen bedankt voor de reacties volgens mij is de kortste klap herinstalleren en dan kiezen voor windows vervangen door Xubuntu. .....
Kiezen voor de gehele schijf benutten. Dus "Wis schijf en installeer Ubuntu".
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 18:28:33 door Maik »

nahjo

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/13, 18:32:42 »
Trouwens Xubuntu is een heel goede keuze voor vervanging W7. Zouden meer mensen moeten doen  ;)


swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/13, 21:26:34 »
Citaat
Wat maak jij het ingewikkeld... ik mis in ieder geval de clue bij jouw reactie. Je kan toch gewoon Xubuntu ineens installeren tijdens de live sessie door in de installer direct te kiezen voor de hele schijf te benutten? De TS wil immers Windows 7 weg hebben.
Gaat hier wel om een reeds bestaande  dual boot Xubuntu naast Windows 7.  ;) Dan gaat bij de installatie juist de windows partitie gewist worden .

DarkEra

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/13, 21:31:37 »
Gaat hier wel om een reeds bestaande  dual boot Xubuntu naast Windows 7.  ;) Dan gaat bij de installatie juist de windows partitie gewist worden .
Dat is op aanraden dus ook de bedoeling dat de windows partitie gewist wordt. Windows mag dus weg volgens de TS.

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/13, 21:33:43 »
Jij wil dus Xubuntu nog eens naast Xubuntu installeren  =)

DarkEra

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/13, 21:36:58 »
Nee, je installeert Xubuntu niet naast Xubuntu als je ervoor kiest de hele schijf te wissen....

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/13, 21:44:03 »
Het gaat om een reeds bestaande DUAL boot Xubuntu naast Windows 7.
Wat krijg je te zien bij installatie . Wis schijf en vervang Windows door Xubuntu .

DarkEra

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2019/09/13, 21:47:41 »
Dan verwijder je toch eerst de andere partities met gparted of.... formateer je de schijf eerst met Disks. Probleem snel opgelost en klaar, een lege harde schijf. Iets wat enkele seconden kost en dan kan een schone installatie van Xubuntu gestart worden.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 21:49:32 door Maik »

Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #19 Gepost op: 2019/09/14, 01:22:16 »
Douwter nou eerst die installatiedrager in en kijk wat er gebeurd.
Als dezelfde Xubuntu geinstalleerd wordt als de Xubuntu die er al op staat krijg je extra keuzeopties van soort installatie.

Ik heb wel vaker een nieuwe installatie gedaan met behoud van bestanden en proggies. Dit heb ik zelfs gedaan met twee verschillende distri's.
En dat werkte prima. Bij opstarten leest het install-medium wat er nu op staat, en dan verschijnt de vraag wat je overal mee wilt doen.

Dan komt Xubuntu er op, gaat win er af, en behoudt je de bestanden en hoef je dus niet alles over te gaan zetten.

(wel altijd zorgen voor backup als je met installaties aan de gang gaat)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

FrSu

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/14, 08:57:30 »
De data die je niet kwijt wilt vanuit Win en Xubuntu opslaan op een externe (USB) schijf.

Dan kun je daarna rustig Xubuntu installeren met gebruikmaking van de hele schijf.

Zo zou ik het doen.

Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/14, 12:11:51 »

Waar om het moeilijk maken als het met één klik kan?
Wat er te lezen valt in #8/13/15 lijkt me toch niet nodig.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/14, 12:52:48 »
Citaat
Waar om het moeilijk maken als het met één klik kan?
Wat er te lezen valt in #8/13/15 lijkt me toch niet nodig.
Voor de allerlaatste maal citeer ik het nog eens !
Het gaat hier niet om een harde schijf waar maar één besturingssysteem staat op geïnstalleerd Windows of een Linux distro .
Maar om een reeds bestaande Dualboot XUbuntu naast Windows 7 =)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 13:02:41 door swake »

DarkEra

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/14, 13:11:24 »
swake,
Dan werkt volgens mij  "Wis schijf en installeer Xubuntu" nog want dan wordt de hele schijf gewoon gewist als je voor die optie kiest en zijn de bestaande Xubuntu en Windows 7 verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/14, 13:18:46 door Maik »

swake

  • Gast
Re: windows 7 verwijderen
« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/14, 13:43:46 »
@Maik, dat gaat lukken als Windows7 en Xbuntu op twee verschillende schijven staat geïnstalleerd .