Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?  (gelezen 1100 keer)

Offline Beer

  • Lid
Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Gepost op: 2017/04/22, 11:19:06 »
Ik heb al heel wat geprobeerd maar wil mijn icoontjes onderin mijn scherm hebben.
Welke handelingen moet ik verrichten om dat voor elkaar te krijgen.
Beer.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/22, 11:27:01 »
Hoi Beer,

Dat vinden wel meer mensen fijn.

Het hangt er vanaf welke versie van Ubuntu of Mint je gebruikt. Verder is dit niet zo moeilijk.

Vertel eens? Enne: gaat het je om de hele balk of alleen een paar veelgebruikte icoontjes?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Beer

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/22, 18:11:33 »
Hallo jvecht,
Het gaat om de hele balk die nu aan de linker zijde van mijn scherm staat.
De versie die ik op dit moment gebruik is 16.04.
Voorheen, en dan spreek ik van de tijd dat ik nog met versie 10.10 werkte,  ja dat is een hele tijd geleden ging dat vrij simpel met een paar muis klikken.
Maar ben zo rond versie 12.4 er even uitgestapt en heb daarna geen Ubuntu meer gehad.
 Beer

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/22, 19:14:05 »
De balk in Unity kan je niet zomaar verplaatsen, daarvoor moet je de unity tweaktool installeren of via de terminal een commando uitvoeren. Alles geheel op eigen risico, ik draag geen verantwoordelijkheid voor als het mis mocht lopen:

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/03/ubuntu-16-04-move-unity-launcher-to-bottom/

https://www.howtogeek.com/251616/how-to-move-the-unity-desktops-launcher-to-the-bottom-of-your-screen-on-ubuntu-16.04/

Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/22, 20:07:58 »
@Beer,
Neem de uitvoering xubuntu, die kan je instellen zoals je wilt.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/22, 20:14:08 »
Alles geheel op eigen risico, ik draag geen verantwoordelijkheid voor als het mis mocht lopen:

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/03/ubuntu-16-04-move-unity-launcher-to-bottom/

https://www.howtogeek.com/251616/how-to-move-the-unity-desktops-launcher-to-the-bottom-of-your-screen-on-ubuntu-16.04/

Niet overdrijven. unity-tweak-tool installeren: hiermee krijg je veilig toegang tot heel wat verborgen instellingen. Je zet de launcher onderaan zoals aangegeven in beide links.

[Mod edit: Quote gefixt.]
« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 17:02:51 door TopGear »

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/22, 20:19:03 »
Ik overdrijf niet, ik zet het er alleen bij dat als de gebruiker iets verprutst en het niet terug gezet kan krijgen, ik niet de schuldige ben op het einde. Dat heb ik elders al eens meegemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/22, 20:23:08 door Maik »

Offline Beer

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/23, 08:53:51 »
Beste mensen,
Ik als hulp vrager ben ten alle tijde verantwoordelijk voor mijn eigen actie,s.
Als het zo zou zijn dat de hulp aanbieder verantwoordelijk hiervoor zou zijn dan zou het fenomeen "Forum" niet meer bestaan,daarom draag ik jullie als forum leden op handen.
Want er zijn nog zoveel mensen die jullie hulp hoe klein het ook is nodig hebben.
Nu weer to the point.
Als ik via de twee al eerder gepubliceerde links mijn icoon balk onder op mijn scherm zou zetten, is dat daarna weer omkeerbaar ?
Beer :)

Frederik

  • Gast
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/23, 09:23:56 »
Beer laat Maik maar kletsen, ik werd alvijf/zes  jaar met Xubuntu en met een paar muisklikken staat mijn werkbalk bij iedere nieuwe versie installatie keurig onderin en verticaal, precies zoals menigeen het hebben wil. Nog niet meegemaakt dat iemand hier dat verprutst heeft.

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/23, 10:00:50 »
En bedankt Frederik..... overigens hebben we het hier niet over Xubuntu maar Ubuntu met de Unity desktop.



Beer,

Dank u voor uw vriendelijke reactie, daar hebt u ook weer gelijk in. :)  Zoals aangegeven wordt in de links die gegeven zijn kan je de launcher met iconen ook weer terug op zijn plaats zetten.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/23, 10:03:54 »
Hoi Frederik,

Jaja, dat Xubuntu is echt een fijn ding. Ik zit hier nu op mijn 10 jaar oude Toshiba laptop te werken met Ubuntu Gnome na het nieuws dat Ubuntu Unity gaat verlaten en met Gnome verder gaat.

Geweldig dat Ubuntu Gnome. Niks mis mee. Maar ergens mis ik nu al de lichtvoetigheid van Xubuntu en ook de zo vertrouwd aanvoelende opzet van zijn schermen.

Zeg Beer, het is eigenlijk wel een idee om eens te kijken naar Xubuntu.  Misschien is dat systeem juist wat je zoekt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Beer

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/23, 10:34:33 »
jvecht misschien is dat wel een goed idee, was ook al aan het overwegen om Mint 18.1 Cinnamon te installeren heb toch ruimte zat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe krijg ik de programma icoontje onderin het scherm ?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/23, 10:40:51 »
Nu weer to the point.
Als ik via de twee al eerder gepubliceerde links mijn icoon balk onder op mijn scherm zou zetten, is dat daarna weer omkeerbaar ?
Beer :)
Dit is perfect omkeerbaar: het is een instelling die er officieel ingebracht werd ten behoeve van de Chineese versie van Ubuntu, Kylin. Die instelling wordt echter niet aan de gebruiker blootgesteld. , In het configuratietooltje Unity tweaktool is de instelling wel beschikbaar. Installeer dat zeker. Klikken, je iconenbalk staat beneden, terug klikken, je iconenbalk staat terug links. Kan het gemakkelijker?

Unity is een moderne, efficiënte werkomgeving. Als je een goede computer hebt, is er geen enkel bezwaar om met een modernere, meer van je apparaat eisende desktop te werken. Dan kijk je gewoon of de werkwijze van de desktop je bevalt. Indien je je er na een tijdje niet op thuis voelt, dan belet niet je een andere desktopomgeving te proberen.