Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dlink dir 655 - shareport??  (gelezen 2409 keer)

Offline mattia

  • Lid
Dlink dir 655 - shareport??
« Gepost op: 2011/07/12, 14:50:35 »
Dag beste mensen,

Ik heb net een nieuwe router geïnstalleerd, de Dlink Dir-655. vrijwel alles werkt perfect onder linux.
Het enigste waar ik geen informatie over terug vind en dus ook niet weet hoe dit op te lossen is volgende:


De router heeft een usb ingang welke je kan gebruiken voor externe HDD, printers en scanners. Deze zijn in principe vanaf elke computer te benaderen als locale apperatuur (ook al zijn ze verbonden via de router) die op het netwerk zit.

Het enigste wat hiervoor nodig is een programma dat Dlink gebruikt, namelijk "SharePort"... Dit is zover ik zie enkel in een .exe file te krijgen.

Ik hoor jullie al denken, heb je dit via wine al geprobeerd? Ja dat heb ik gedaan, maar wine geeft een foutmelding en wil het programma niet laden.

Ik ben recentelijk naar ubuntu 11.04 overgestapt en zou dit ook graag zo houden, maar anderzijds wil ik wel de volledige mogelijkheden van mijn router willen gebruiken.

Is er iemand die mij hier een tip of informatie over kan geven zodat ik mijn harde schijf in netwerk kan zetten?


Alvast bedankt
mattia

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Dlink dir 655 - shareport??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/12, 16:22:49 »
Waarschijnlijk werkt dat via Samba.
Even via de webinterface van je router de instellingen bekijken/goed zetten en dan in Ubuntu de Samba-share koppelen.

Offline mattia

  • Lid
Re: Dlink dir 655 - shareport??
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/12, 16:40:51 »
Hey Johan,

bedankt voor de tip, ik ga er vanavond eens even mee bezig zijn :) Ik hou hier wel op de hoogte hoe het verloopt :) :D

Offline mattia

  • Lid
Re: Dlink dir 655 - shareport??
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/12, 18:07:42 »
ok, ik heb samba gedownload gehad, maar dit maakt van de pc waarop het geïnstalleerd wordt een server en dit is niet wat ik wil... enkel om een netwerkprinter of harddisk aan de praat te krijgen :)

na zoeken ben ik hier terecht gekomen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1033736

Hier zijn heel wat Dlink users met een shareport die met dit probleem kampen. Zo ver ik gezien heb is het benaderen van een harddisk het beste te doen via ftp.

Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, dit is iets voor deze avond. Ik hoop dat andere Dlink gebruikers ook wat hebben aan deze informatie.

Het is jammer dat linux standaard vanuit (in dit geval Dlink) de producent niet wordt ondersteund. De OS werkt super het is eerder prutsen met zaken zoals het probleem wat ik nu tegen kom :)

Toch blij dat linux gebruikers elkaar zo goed ondersteunen :) :D