Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Terugkeer van 11.04 naar 10 niet mogelijk?  (gelezen 675 keer)

Offline Boheemen

  • Lid
[Opgelost] Terugkeer van 11.04 naar 10 niet mogelijk?
« Gepost op: 2011/05/05, 19:26:37 »
Ik heb 11.04 geinstalleerd zonder problemen. Sindsdien ben ik toepassingen kwijt en kan ik niet werken zoals ik gewend ben. Nu probeer ik het vorige release weer op te starten. Dat zou moeten kunnen als je in het boot-menu kiest voor "previous versions". Helaas kom je dan toch in het nieuwe release terecht....
1) Hoe kan ik terug naar release 10 (zonder opnieuw installeren)?
2) Als ik het nieuwe release blijf gebruiken, hoe plaats ik dan toepassingen op de bovenste command regel?
3) idem, Hoe start ik een tweede browse sessie op in een aparte desktop?
4) idem, hoe switch ik snel tussen de desktops? (vroeger ging dat snel met de icoons op de bottom regel)
5) idem, hoe kan ik een toepassing op mijn desktop plaatsen (dus niet in de linker start balk)
6)  ......... en zo kan ik nog wel even doorgaan..........  

Eigenlijk is mijn onderliggende vraag; waar vind ik een goede handleiding met alle verschillen en nieuwe dingen in dit nieuwe release?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 12:26:31 door Boheemen »


Offline vanadium

  • Lid
Re: Terugkeer van 11.04 naar 10 niet mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/05, 20:01:20 »
Ik heb 11.04 geinstalleerd zonder problemen. Sindsdien ben ik toepassingen kwijt en kan ik niet werken zoals ik gewend ben. Nu probeer ik het vorige release weer op te starten. Dat zou moeten kunnen als je in het boot-menu kiest voor "previous versions". Helaas kom je dan toch in het nieuwe release terecht....
Zie Pjotr over hoe je computer op te starten met de klassieke gnome.

Citaat
1) Hoe kan ik terug naar release 10 (zonder opnieuw installeren)?
Niet. Je moet herinstalleren.
Citaat
2) Als ik het nieuwe release blijf gebruiken, hoe plaats ik dan toepassingen op de bovenste command regel?
Niet: de bovenste balk (dat bedoel je wellicht) wordt gebruikt voor het menu en de indicators. Niets anders. Extra toepassingen moet je in Unity links in de launcher (de vertikale iconenbalk) plaatsen.
Citaat
3) idem, Hoe start ik een tweede browse sessie op in een aparte desktop?
Ga naar andere desktop, rechts-klik Firefox icoon, kies "nieuw venster" (gewoon klikken brengt je naar je eerste venster terug).
of: Open nieuw venster in Firefox, druk Ctlr+Shft+Alt en pijltjestoetsen om met het venster naar een andere desktop te gaan.
of: klik Workspace switcher in de launcher (iconen links) en sleep het venster waar je het wil.
Citaat
4) idem, hoe switch ik snel tussen de desktops? (vroeger ging dat snel met de icoons op de bottom regel)
Zoals vanouds: Ctlr+Shift+pijltjes, anders klikken op workspace switcher, dubbel klikken op gewenste desktop.
Citaat
5) idem, hoe kan ik een toepassing op mijn desktop plaatsen (dus niet in de linker start balk)
Wat krakkemikkig nu. Weet dat ze dat er oorspronkelijk zelfs uit gehaald hebben, maar terug ingebracht. Rechts-klik, "Create launcher". Uiteraard zou je ook vanuit de Dash naar de desktop moeten kunnen slepen, en misschien komt dat in latere versies van Unity wel (in de context van gnome 3 dan. Vergeet niet dat Unity nu tijdelijk op gnome 2 geënt is. Volgende editie gaat Ubuntu met Unity over op Gnome 3).
Citaat
6)  ......... en zo kan ik nog wel even doorgaan..........  
Het is een nieuwe gebruikersomgeving, en het is flink wennen. Maar ik wil niet meer terug: veel efficiënter schakenen tussen toepassingen, veel minder die desktop op de voorgrond.

Citaat
Eigenlijk is mijn onderliggende vraag; waar vind ik een goede handleiding met alle verschillen en nieuwe dingen in dit nieuwe release?
Die zijn nog schaars. Toen ik de beta bekeek, was er nog niets, maar nu vind je toch al één en ander in Engels. Trouwens, ook het help systeem is in deze fase nuttig (Super "help").
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 20:03:08 door vanadium »

Offline Boheemen

  • Lid
[opgelost] Re: Terugkeer van 11.04 naar 10 niet mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/06, 12:23:40 »
Bedankt Pjotr! ^-^

Ik geef toe - ik was even in paniek toen ik mijn noodkreet intikte. Morgen vertrek ik opnieuw naar Cambodja (als vrijwilliger) en dan gaat de computer natuurlijk mee. Als ik weer terug ben ga ik op mijn gemak het nieuwe release verkennen maar nu kan ik dit er even niet bij hebben.  In het vervolg kies ik een beter moment uit voordat ik overstap.

Groetjes, Hans