Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wittebrood  (gelezen 9770 keer)

wittebrood
« Gepost op: 2012/02/12, 11:24:16 »
Weet iemand hoe je het Nederlandse woordenboek van OpenOffice-writer kan aanpassen? (In welke map bevindt zich dat?).
Bij het controleren van de spelling in een document stelt de spellingschecker voor om "witteboord-criminaliteit" te vervangen
door "wittebrood-criminaliteit" of "witteboordencriminaliteit" te vervangen. Nou, met het laatste kan ik wel inkomen, maar
van "wittebrood-criminaliteit" heb ik nog nooit gehoord. Waar kan ik dergelijk euvel melden?

Re: wittebrood
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/12, 11:36:47 »
Hoe je het kan aanpassen weet ik niet, maar de woordenboeken van OpenOffice en Firefox (en Opera) komen van stichting OpenTaal.

Re: wittebrood
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/12, 15:15:24 »
Ik vermoed dat de suggestie wittebrood-criminaliteit komt doordat de spellingscontrole de woorden 'wittebrood' en 'criminaliteit' kent en automatisch samenstellingen met bekende woorden goedkeurt, omdat er oneindig veel samenstellingen bestaan die niet apart worden vernoemd (ook niet in een gewoon woordenboek trouwens). Witteboord is geen woord; het gedeelte 'witteboorden' in witteboordencriminaliteit is samengesteld uit wit en boord. Daarom is witteboordencriminaliteit apart toegevoegd.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!