Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op  (gelezen 1314 keer)

Offline BSalters

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Gepost op: 2008/02/12, 13:04:17 »
Voor het eerst probeer ik Ubuntu te installeren, maar echt lukken wil het niet. Kort omschreven is het probleem dat na de installatie, en voor het eerst opstarten, ik een zwart scherm houd met een 'prompt': Initramfs

De situatie:
- Ik draai al jaren een dual-boot systeem (XP + Vista), op een RAID0 array.
- Voor mijn eerste stapjes op Ubuntu gebied heb ik er een nieuwe, losse harddisk bij geprikt.
- De live-CD doet het prima; ik krijg een grafische desktop, en veel werkt er out-of-the-box, zoals internet.
- De installatie loopt ogenschijnlijk ook prima, en ik kan alle stappen uit de online documentatie prima volgen.
- Ik heb expliciet aangevinkt om GEEN bootloader te installeren, omdat ik het ernstige vermoeden had gekregen dat dat met mijn RAID array niet zomaar zou werken....
- Als ik opstart, heb ik nu in het Windows-Vista bootmenu wel een derde optie ("Ubuntu"), naast "Vista" en "Previous Version of windows"
- Als ik die kies, begint Ubuntu op te starten. Ik krijg een tijdje het standaard 'opstartscherm', en dan eindigt het met de genoemde prompt (initramfs). Verder wat korte tekst over "Busybox v1.1.3" en "built-in shell (ash)"

Diverse opties heb ik al geprobeerd, zoals 'esc' tijdens het opstarten en een 'veilige mode' kiezen. Geeft hetzelfde resultaat.

Het is mij nu niet duidelijk waar het probleem zit. Zit ik goed met mijn boot-loader? Ik meen van wel, aangezien er in ieder geval een stuk van Ubuntu opstart. Maar waarom werkt zelfs een alternatieve boot-optie niet? Is er een methode om vanaf de initramfs verder te starten, of moet ik van vooraf aan beginnen met ee nieuwe installatie; bijvoorbeeld met de alternate CD?

Het moge duidelijk zijn dat ik zo mogelijk wil proberen om mijn RAID array - en alles wat daarop staat - in stand te houden. De backup is natuurlijk wel al gemaakt....

Offline eXtreem

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/12, 15:56:04 »
Je kunt eens een kijkje nemen op deze site: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-289746.html

Hier wordt volgens mij over hetzelfde probleem gesproken, misschien dat je hier nog wat nuttige informatie uit kunt halen.

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline BSalters

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/13, 13:03:44 »
Hmm, deze tips hebben me nog niet echt verder gebracht. Voordat ik de wat ingrijpendere suggesties ga proberen, heeft misschien wel alvast antwoord op de vraag over de bootloader:

Als ik gewoon de Vista bootloader blijf gebruiken, en daar in het menu (naast Vista en XP) al "Ubuntu" zie staan, en er inderdaad 'iets' gebeurd wat lijkt op het opstarten van Ubuntu (het logo verschijnt), zit ik dan helemaal goed qua opstarten? En ligt het dan inderdaad aan een foutieve installatie?

Of kan de vista bootloader helemaal niet fatsoenlijk een Ubuntu installatie (op een aparte harde schijf) opstarten?

Offline BSalters

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/25, 22:44:03 »
Met enige vertraging heb ik een hoop nieuwe informatie, die wellicht mensen op een spoor zet.

Middels de 'nosplash' optie heb ik een lange lijst aan output langs zien komen tijdens het bootproces. Orde grootte enkele tientallen regels, misschien wel >100.

Op het laatst herhaalt dezelfde sequence van tekst zich:
...
[109.251947] kjournald starting. Commit interval 5 seconds
[109.251957] EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
[109.261894] kjournald starting. Commit interval 5 seconds
[109.261998] EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
[110.470020] kjournald starting. Commit interval 5 seconds
[110.470029] EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
...
[116.540922] kjournald starting. Commit interval 5 seconds
[116.540927] EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.

in totaal 15 keer.

Daarna krijg ik de "Busybox v1.1.3" melding, en de (initramfs) prompt.

Het laatste dat er gebeurt, voordat deze 'loop' begint, is de 'detectie' (? Installatie?) van mijn memorycard reader:

sd 10:0:0:0: [sdd] attached SCSI removable disk
sd 10:0:0:0: Attached scsi generic sg4 type 0

... en dat dan tot en met sd 10:0:0:3 (voor respectievelijk SD, CF, SM en MS reader)

Wie o wie heeft er een idee?

Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/25, 23:02:16 »
Citaat van: BSalters
De situatie:
- Ik draai al jaren een dual-boot systeem (XP + Vista), op een RAID0 array.
Hoe oud is Vista eigenlijk? :)

Je wilt Ubuntu op een aparte schijf installeren? Je zou kunnen proberen Ubuntu hierop te installeren en de rest van je schijven eens los te koppelen. Dit om te kijken of jouw systeem goed op Ubuntu alleen wil draaien..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/25, 23:07:00 »
Het kernprobleem is hier, denk ik, het woord RAID. Als je daarop Ubuntu wil installeren, dan kan dat niet met de Desktop CD (LiveCD), maar alleen met de Alternate CD. Want uitsluitend bij die installatievorm kun je speciale RAID-drivers installeren.

De Alternate CD zit hier:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

Groet, Pjotr.

Offline BSalters

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/25, 23:10:18 »
Voor de goede orde - Windows XP + Vista staan op de RAID array. Speciaal voor Ubuntu heb ik er een losse IDE harddisk bij geplaatst. Hierop is Ubuntu ook geinstalleerd. Ik heb geen twijfels over de partitionering, en waar Ubuntu daadwerkelijk terecht is gekomen.

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het hebben van een RAID0 partitie waar toevallig nog wat anders op staat, van invloed is op het opstarten van Ubuntu vanaf een simpele, enkele IDE disk?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/25, 23:15:09 »
Er is wel degelijk beïnvloeding, dunkt me. Ubuntu zal toch proberen "contact te maken" met alle beschikbare harde schijven in je computer.

Probeer eens Ubuntu te herinstalleren met de stekkers van de RAID-schijven losgetrokken? Dan kun je gelijk Ubuntu wel zijn eigen opstartlader laten installeren (Grub).

Offline BSalters

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/25, 23:46:46 »
Hmm, voor zover relevant - in de tientallen regels tekst die langskomen voordat het misgaat, worden de SATA disks in RAID wel degelijk netjes gedetecteerd, inclusief type ("Samsung HD501LJ, CR100-10, max UDMA7")

Ook verschijnen er regels die erop lijken te duiden dat de harddisks (afzonderlijk) in ieder geval netjes gedetecteerd worden:
sda: sad1 sda2 sda3 sda4
sd 0:0:0:0 [sda] Attached SCSI disks
etc.

Zit het probleem dan echt in de SATA RAID0 disks?

Verder ben ik allang blij dat mijn triple boot gewoon werkt, met de bootloader van Vista erop. Ubuntu *start op*, terwijl de originele opties ook gewoon nog werken. Ik ben niet direct geneigd daar veranderingen in aan te brengen; dat stuk werkt tenminste. Als het nou noodzakelijk is, ok... Maar liever niet...


(PS: ik snap dat opnieuw installeren, al dan niet met de alternate CD en/of de SATA disks losgekoppeld duidelijkere antwoorden kan geven. Ik probeer alleen liefst eerst de dingen die relatief weinig werk zijn, en hoop het probleem zo op te lossen; bijvoorbeeld met iets als het toevoegen van -all_generic_ide in de 'bootregel'....)

Offline BSalters

  • Lid
Installatie 7.10 op aparte harddisk start niet (goed) op
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/28, 10:21:06 »
Oke, bedankt voor de nuttige tips zover. Inmiddels de SATA RAID disks losgetrokken, en vervolgens (met alleen 1 lege IDE disk) Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Dat werkt zonder problemen :)

Echter, nadat ik de 2 SATA RAID disks weer aangesloten had, ging het opnieuw fout, op dezelfde manier... :(

Nu zie ik nog 2 mogelijke oorzaken:
1) Ik moet aan de gang met de alternate CD, omdat RAID drivers te installeren (ook al doe ik niks met die disks)
2) Er is iets geks aan de hand met de bootloader. Met alleen de enkele IDE disk, wordt GRUB (?) gebruikt. Met beide RAID disks aangesloten, start de Vista bootloader op. In dat menu staat Ubuntu netjes aangegeven, en dat werkt op zich ook, in de zin dat ik het Ubuntu splashscreen krijg. Maar wel gevolgd door een crash dus...
Kan het zo zijn dat er iets verkeerd staat in de bootopties (in de Vista bootloader dus)? Misschien een simpel vlaggetje o.i.d.?

Iemand een idee?