Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid  (gelezen 7605 keer)

HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Gepost op: 2017/03/04, 13:28:20 »
Hoi allemaal,

Kan iemand me wat duidelijkheid bieden ivm het onderstaande. Ik had altijd een prima werkende set-up waarbij ik een 10 meter lange hdmi-kabel vanuit mijn TV (JVC poort 4 = hdmi) naar de hdmi-ingang op mijn video-kaart kon steken. Dan de pc opstarten en alles werd gezien en had ik zowel prima beeld als geluid op de TV. Nu, mogelijk omdat ik een her-install heb gedaan van Xubuntu 16.04.1, krijg ik wel beeld maar geen geluid meer. Ook niet nadat ik elke optie-combinatie heb uitgeprobeerd bij geluids-instellingen. Ook niet via Alsa of Pulse. Ik gebruik hoofdzakelijk een koptelefoon als ik aan de pc werk en dat hoefde ik destijds dan alleen maar om te zetten in die instellingen op hdmi. En na gebruik dus weer even daarop terug zetten.Klaar. Maar nu krijg ik dit niet meer voor elkaar. Geen idee waarom niet. Mogelijk (?) iets te maken met een nieuwe VGA-kabel voor van beeldscherm naar pc die ik onlangs erop heb gezet?? Zit naast die hdmi ingang..! Ik ben nu al weer een tijd aan het rondsurfen en zie dat het probleem vrij vaak voor komt. Echter, ik zie toch nergens iets dat een oplossing voor mijn situatie is. Iemand wat suggesties ? Alvast dank.
Goese duikertje

~$ inxi -Ax
Audio:     Card-1 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 02:00.1
           Card-2 VIA VT8237A/VT8251 HDA Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 80:01.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-31-generic

–-------------------

:~$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: HDMI [HDA ATI HDMI], apparaat 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: VT82xx [HDA VIA VT82xx], apparaat 0: AD1986A Analog [AD1986A Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: VT82xx [HDA VIA VT82xx], apparaat 1: AD1986A Digital [AD1986A Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/04, 13:40:22 »
Wat gebeurt er als je die VGA-kabel uit je pc trekt?

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/04, 14:47:43 »
Hoi paul, dan heb ik geen pc-scherm-beeld meer.

Offline jolo

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/04, 16:32:29 »
Die VGA-kabel kun je beter ingeplugd houden, tenzij je de monitor kunt aansluiten via DVI of DisplayPort.

Voor geluid via HDMI zou je deze hyperlink kunnen checken https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshootingProcedure

Had je toen geluid via HDMI nog werkte, ook al Xubuntu 16.04?
Je zou de output kunnen posten van
sudo lshw -c video [Enter]

Als de HDMI van de pc naar de tv is aangesloten, zie je in geluidsinstelling iets vergelijkbaars met de onderstaande afbeelding?

Zo werkt het geluid en beeld op de tv bij mij al. Ik heb hier ook de beschikking over een tien meter lange HDMI kabel.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/07, 16:01:04 »
Hoi JOLO, nog dank voor je reactie. Ben inmiddels via die link van je druk bezig geweest en heb nog niet alles doorgewerkt. Wel de eerste 3 stappen. Dus ook het geheel verwijderen en herinstallen middels die tover-tekst. Helaas heeft niets mogen baten tot zover. Zo goed als ik me herinner heb ik ook gewoon met xubuntu 16.04 voorheen alles kunnen doen op die tv. Er waren wat andere problemen die aanleiding gaven om een maand geleden een complete herinstall te doen. Nu werkt mijn pc prima. Met uitzondering dus van dit item. Opvallend is wel dat ik vandaag voor de zekerheid, na weer lang, lang surfen, toch nog maar eens ging kijken naar de geluidskaart-items die ik nog in XP heb staan in deze dual setup. Wie schets me de verbazing: heb daar ik veel meer scherm-resoluties ter beschikking dan die vervelende 640x480 die in xubuntu de enige is die werkt. En bovenal; beeld én geluid werken daar prima !!! Direct weer ge-her-start , hopende dat daar iets van nu ook in xubuntu zou worden opgepakt. Nee dus !!! Nog steeds hetzelfde probleem. Prima beeld maar geen geluid. Ongeacht welke instelling. Maar er is wel één ding waarvan ik denk dat het dat is. Als ik het tabblad gebruik waar ik de hdmi keuze kan maken dan zie achter elk van de 3 de opmerking : unplugged. Ik heb geen idee hoe ik hier ergens dan dat zou moeten kunnen "pluggen".  Het heen en weer seelcteren naar mijn analoge koptelefoon blijft wel gewoon goed gaan. Maar zodra ik dus hdmi kies is het uit. Ik heb ook op alle geluids-instellingen gekeken of er wellicht iets uit-staat, maar ook dat is niet het geval. Ben er nu al wel weer een tijdje mee bezig en zie dat het voor veel mensen een item schijnt te zijn. Wat is wijsheid ???

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/07, 16:10:38 »
Wanneer ik mijn laptop met Xubuntu via HDMI met de TV verbindt, heb ik ook geen geluid.
Door te klikken op de luidspreker > geluidsinstellingen > uitvoerapparaten kan ik de HDMI poort kiezen.
Mogelijk kan jij hetzelfde doen met je desktop ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/07, 16:22:08 »
Hoi Ron, ja dat kan ik eveneens maar zodra ik daar dus hdmi kies gaat het geluid uit. Ook in al de ander combinaties en tabbladen. Waar het naar mijn gevoel mis gaat is dat xubuntu 16 net als ubuntu zelf geen ondersteuning meer biedt voor radeon-kaarten en dan dus switched naar de aan-boord-ubuntu-kaart-driver. Maar dáár kan ik nergens die hdmi "activeren". Wel zie ik , als ik dat doe, de metertjes gewoon heen en weer gaan. Dus ergens komt dat signaal wel naar voren maar gaat niet mee met het beeld via de hdmi-kabel naar de tv. Zie bijgevoegde pics.

Offline jolo

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/07, 17:43:40 »
Ik had in mijn vorig bericht ook nog de output gevraagd van
sudo lshw -c video [Enter]

Omdat er geen gesloten bron fglrx ATI/AMD drivers beschikbaar zijn voor *Ubuntu 16.04, zou er in die output bij driver radeon behoren te staan. Check verder deze Ask Ubuntu hyperlink http://askubuntu.com/questions/781726/hdmi-recognized-as-unplugged-after-installing-drivers
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/09, 16:24:20 »
Hoi Jolo,

Sorry voor de late reactie. Hieronder je gevraagde data en daarna enkele pics. Ik krijg inmiddels wat rook uit de oren omdat het me maar niet lukt zo iets simpels als wat geluid uit de tv te krijgen. Ik heb al heel wat vermeende oplossingen uitgeprobeerd maar niets lukt. Het zal ongetwijfeld iets heel eenvoudigs zijn als het aan of uit zetten van een knoppie, maar ik zie het niet. Nogmaals, via mijn oude winxp gaat alles prima. Beeld en geluid ! Alleen via Xubuntu 16.04 alleen beeld. De hdmi-schuifjes werken als een dolle op de geluids-instellingen maar blijven “unplugged” en dus geen geluid uit de tv. Mij viel o.a. op dat zowel in de Qmixer als Alsa– analoge deel, ik alle mogelijke instellingen heb maar op het tabblad ATI R6xx HDMI alleen een blanco blad met alleen aangevinkt IE C958.( Zie pics.) En tevens, als ik kies QMixer device , op onderdeel SHM: socket, CTL Function : SND_HCTL_OPEN Adress: SHM Error : ongeldig argument, krijg.

Ik heb praktisch alles geprobeerd via die links van je maar het lukt me niet. Bij het proberen van die radeon.audio=1 ergens in de grub te krijgen, ging het bijna mis en had ik een kernel panic.

Zover ik het nu kan zien pakt Xubuntu wel dat hdmi-kaart / geluid op maar kan het niet doorgeven via die hdmi-kabel. Let wel, winxp doet dat dus wel! Ofschoon ik alleen beeld kan doorgeven aan de tv als ik de pc-resolutie op die vervelende 640 x 480 zet.Ik zie even door het bos de bomen niet meer. Dus als je iets kunt zeggen van dát is het, zou ik het knap vinden.

Groet van het Goese Duikertje.
 
sudo lshw -c video

  *-display UNCLAIMED     
       description: VGA compatible controller
       product: Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
       vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm pciexpress msi vga_controller bus_master cap_list
       configuration: latency=0
       resources: memory:c0000000-cfffffff memory:dfec0000-dfedffff ioport:cc00(size=256) memory:dfea0000-dfebffff

Voor de volledigheid:
mijn release :

lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 16.04.2 LTS
Release:   16.04
Codename:   xenial

mijn versie :

~$ uname -r
4.4.0-31-generic

~$ amixer scontrols
Simple mixer control 'IEC958',0


Tevens:

speaker-test -Dhdmi:HDMI

speaker-test 1.1.0

Playback device is hdmi:HDMI
Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 1 channels
Using 16 octaves of pink noise
Channels count (1) not available for playbacks: Ongeldig argument
Setting of hwparams failed: Ongeldig argument


En een hele lijst :

pactl list cards
Kaart #0
   Naam: alsa_card.pci-0000_02_00.1
   Stuurprogramma: module-alsa-card.c
   Module-eigenaar: 6
   Eigenschappen:
      alsa.card = "0"
      alsa.card_name = "HDA ATI HDMI"
      alsa.long_card_name = "HDA ATI HDMI at 0xdfefc000 irq 31"
      alsa.driver_name = "snd_hda_intel"
      device.bus_path = "pci-0000:02:00.1"
      sysfs.path = "/devices/pci0000:00/0000:00:02.0/0000:02:00.1/sound/card0"
      device.bus = "pci"
      device.vendor.id = "1002"
      device.vendor.name = "Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]"
      device.product.id = "aa98"
      device.product.name = "Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]"
      device.string = "0"
      device.description = "Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]"
      module-udev-detect.discovered = "1"
      device.icon_name = "audio-card-pci"
   Profielen:
      output:hdmi-stereo: Digital Stereo (HDMI)-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 5400, available: yes)
      output:hdmi-surround: Digital Surround 5.1 (HDMI)-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 300, available: yes)
      output:hdmi-surround71: Digital Surround 7.1 (HDMI)-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 300, available: yes)
      off: Uit (sinks: 0, sources: 0, priority: 0, available: yes)
   Actief profiel: output:hdmi-stereo
   Poorten:
      hdmi-output-0: HDMI / DisplayPort (priority: 5900, latency offset: 0 usec, not available)
         Eigenschappen:
            device.icon_name = "video-display"
         Deel van profiel(en): output:hdmi-stereo, output:hdmi-surround, output:hdmi-surround71

Kaart #1
   Naam: alsa_card.pci-0000_04_04.0
   Stuurprogramma: module-alsa-card.c
   Module-eigenaar: 7
   Eigenschappen:
      alsa.card = "2"
      alsa.card_name = "SAA7134"
      alsa.long_card_name = "saa7133[0] at 0xdfcfe000 irq 18"
      alsa.driver_name = "saa7134"
      device.bus_path = "pci-0000:04:04.0"
      sysfs.path = "/devices/pci0000:00/0000:00:13.1/0000:04:04.0/sound/card2"
      device.bus = "pci"
      device.vendor.id = "1131"
      device.vendor.name = "Philips Semiconductors"
      device.product.id = "7133"
      device.product.name = "SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder"
      device.string = "2"
      device.description = "SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder"
      module-udev-detect.discovered = "1"
      device.icon_name = "audio-card-pci"
   Profielen:
      input:analog-mono: Analoog mono-invoer (sinks: 0, sources: 1, priority: 2, available: yes)
      input:analog-stereo: Analoog stereo-invoer (sinks: 0, sources: 1, priority: 60, available: yes)
      off: Uit (sinks: 0, sources: 0, priority: 0, available: yes)
   Actief profiel: input:analog-stereo
   Poorten:
      analog-input-video: Video (priority: 7000, latency offset: 0 usec)
         Deel van profiel(en): input:analog-mono, input:analog-stereo

Kaart #2
   Naam: alsa_card.pci-0000_80_01.0
   Stuurprogramma: module-alsa-card.c
   Module-eigenaar: 8
   Eigenschappen:
      alsa.card = "1"
      alsa.card_name = "HDA VIA VT82xx"
      alsa.long_card_name = "HDA VIA VT82xx at 0xbfffc000 irq 32"
      alsa.driver_name = "snd_hda_intel"
      device.bus_path = "pci-0000:80:01.0"
      sysfs.path = "/devices/pci0000:80/0000:80:01.0/sound/card1"
      device.bus = "pci"
      device.vendor.id = "1106"
      device.vendor.name = "VIA Technologies, Inc."
      device.product.id = "3288"
      device.product.name = "VT8237A/VT8251 HDA Controller"
      device.string = "1"
      device.description = "VT8237A/VT8251 HDA Controller"
      module-udev-detect.discovered = "1"
      device.icon_name = "audio-card-pci"
   Profielen:
      input:analog-stereo: Analoog stereo-invoer (sinks: 0, sources: 1, priority: 60, available: yes)
      output:analog-stereo: Analoog stereo-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 6000, available: yes)
      output:analog-stereo+input:analog-stereo: Analoge stereo duplex (sinks: 1, sources: 1, priority: 6060, available: yes)
      output:analog-surround-40: Analoog surround 4.0-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 700, available: yes)
      output:analog-surround-40+input:analog-stereo: Analoog surround 4.0-output + Analoog stereo-invoer (sinks: 1, sources: 1, priority: 760, available: yes)
      output:analog-surround-51: Analoog surround 5.1-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 800, available: yes)
      output:analog-surround-51+input:analog-stereo: Analoog surround 5.1-output + Analoog stereo-invoer (sinks: 1, sources: 1, priority: 860, available: yes)
      output:iec958-stereo: Digitale stereo (IEC958)-output (sinks: 1, sources: 0, priority: 5500, available: yes)
      output:iec958-stereo+input:analog-stereo: Digitale stereo (IEC958)-output + Analoog stereo-invoer (sinks: 1, sources: 1, priority: 5560, available: yes)
      off: Uit (sinks: 0, sources: 0, priority: 0, available: yes)
   Actief profiel: output:iec958-stereo+input:analog-stereo
   Poorten:
      analog-input-front-mic: Voorste microfoon (priority: 8500, latency offset: 0 usec, not available)
         Eigenschappen:
            device.icon_name = "audio-input-microphone"
         Deel van profiel(en): input:analog-stereo, output:analog-stereo+input:analog-stereo, output:analog-surround-40+input:analog-stereo, output:analog-surround-51+input:analog-stereo, output:iec958-stereo+input:analog-stereo
      analog-input-rear-mic: Achterste microfoon (priority: 8200, latency offset: 0 usec, not available)
         Eigenschappen:
            device.icon_name = "audio-input-microphone"
         Deel van profiel(en): input:analog-stereo, output:analog-stereo+input:analog-stereo, output:analog-surround-40+input:analog-stereo, output:analog-surround-51+input:analog-stereo, output:iec958-stereo+input:analog-stereo
      analog-input-linein: Lijn-in (priority: 8100, latency offset: 0 usec, not available)
         Deel van profiel(en): input:analog-stereo, output:analog-stereo+input:analog-stereo, output:analog-surround-40+input:analog-stereo, output:analog-surround-51+input:analog-stereo, output:iec958-stereo+input:analog-stereo
      analog-input-aux: Analoge invoer (priority: 8000, latency offset: 0 usec)
         Deel van profiel(en): input:analog-stereo, output:analog-stereo+input:analog-stereo, output:analog-surround-40+input:analog-stereo, output:analog-surround-51+input:analog-stereo, output:iec958-stereo+input:analog-stereo
      analog-output-lineout: Line Out (priority: 9900, latency offset: 0 usec, available)
         Deel van profiel(en): output:analog-stereo, output:analog-stereo+input:analog-stereo, output:analog-surround-40, output:analog-surround-40+input:analog-stereo, output:analog-surround-51, output:analog-surround-51+input:analog-stereo
      analog-output-headphones: Analoge koptelefoon (priority: 9000, latency offset: 0 usec, not available)
         Eigenschappen:
            device.icon_name = "audio-headphones"
         Deel van profiel(en): output:analog-stereo, output:analog-stereo+input:analog-stereo
      iec958-stereo-output: Digital Output (S/PDIF) (priority: 0, latency offset: 0 usec)
         Deel van profiel(en): output:iec958-stereo, output:iec958-stereo+input:analog-stereo

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/09, 16:25:16 »
De overige pics

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/09, 16:25:51 »
De laatste

youpie123

  • Gast
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/09, 16:58:10 »
Ik moet zeggen dat ik er een beetje duizelig van word. Wat heb je allemaal voor kaarten in die computer zitten?  :o
Misschien eens alles eruit gooien en alleen de grafische kaart met HDMI er in laten en eens kijken of het dan wel werkt? Ik doe maar een gooi hoor!

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/09, 17:20:08 »
Hoi Youpie123,
 Valt wel mee dacht ik. In feite heb ik alleen de video/ geluidskaart Radeon waar ook winxp op draait en de onboard driver/kaart van Xubuntu. Die laatste wordt dacht ik juist gebruikt omdat Xubuntu / Ububtu geen ondersteuning meer geeft. En dáár is dan ook wellicht ergens het probleem. Zoals mogelijk niet juiste drivers oid worden gebruikt om die hdmi goed door te geven??? Want op de WinXp werkt het allemaal prima. Het is alleen die 0-kaart voor hdmi die niet goed wordt herkent. Het er zomaar even allemaal weer af te gooien is voor mij een iets te grote doos van Pandora.

Offline jolo

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/09, 17:42:10 »
Omdat er in je lshw output geen driver wordt vermeld is je display UNCLAIMED. Daardoor zou het kunnen dat je geen geluid hebt via HDMI. Want dat wordt namelijk geregeld door de video driver. Nu wordt er waarschijnlijk een vesa of fbdev driver geladen. Die driver ondersteund geen HDMI geluid. Staat er wellicht in je /etc/default/grub een regel die lijkt op nomodeset. Post zo nodig de inhoud van je /etc/default/grub
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

youpie123

  • Gast
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #14 Gepost op: 2017/03/09, 17:46:52 »
Misschien valt het ook wel mee hoor. Als ik het dan goed begrijp heeft je moederboard VGA en Sound  onboard en zit er alleen een Radeon HD 6450 Grafische kaart bij in? En op die Radeon kaart heb je wel beeld op de tv maar geen geluid.En dan heb je nog een monitor die via de VGA uitgang is aangeloten op die Radeon kaart?
Als dat de situatie is zou je in je Bios het onboard VGA en Audio eventueel uit kunnen zetten om eens te kijken of het geluid dan wel over de HDMI van de Radeon kaart komt. Of zitten er meer HDMI uitgangen op je computer?

Maar ik zie dat Jolo ook al iets heeft gepost!

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #15 Gepost op: 2017/03/10, 12:09:20 »
Hoi Jolo, ( Youpie, ik wacht daar even mee tot Jolo me iets meer kan vertellen.)

Onderstaand de grub.cfg data. Er staat inderdaad die nomodeset.Ik heb ook nog even gekeken naar de resolutie-opties. Als ik géén hdmi-kabel in de pc heb dan heb ik via “beeldschermen”deze resoluties: 1600x1200 ( deze gebruik ik meestal) , 1280x1024,1280x960, 1152x864,1024x768,800x600,640x480,720x400. Als ik opstart mét de hdmi-kabel erin dan mis ik de 1600x1200,1280x1024,1280x960 en heb ik onderaan er juist bij gekregen de 640x350 en 512x384. Maar die geven al snel een zwart pc-scherm terwijl het beeld op de tv er wel is.

Verder bij opstarten zónder kabel en in grub klikken op e en dan f2 met: videoinfo, geeft o.a. de volgende data:
( het beeld valt net iets buiten het scherm ivm tekst.)
Adapter cirus CLGD 5446 Pci video driver:
no info
Adapter ‘Bosch Bios Extension Video Driver’
VBE info: version 3.0 oem software rev. 13.8
total memory 16384 kib
Van 640x400 packed tot en met 1920x1440x32
Adapter VGA video driver-no info.
Preferred mode: 1920x1080

Opstarten mét kabel erin:

Dan kan ik alleen laatste deel van de tekst lezen. Weet niet hoe ik die kan scrollen.Niet met pijltjes of tab of alt, geen idee.

Van 1152x864 tot en met 1920x1440x32
Preferred mode : 1920x540
---------------------------------------------
Mijn grub:


# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX="nomodeset"

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #16 Gepost op: 2017/03/10, 13:06:59 »
Hoi Jolo, ik zag nog wat reacties van jou die hier op lijken en heb de daar door jouw gevraagde data ook maar erbij gepakt. Dus terwijl de hdmi-kabel in de pc zit en dus dan ook beeld geeft op de tv.

1e aanvulling

lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Host Bridge
00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Host Bridge
00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Host Bridge
00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Host Bridge
00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Host Bridge
00:00.5 PIC: VIA Technologies, Inc. P4M890 I/O APIC Interrupt Controller
00:00.6 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Security Device
00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237/VX700 PCI Bridge
00:02.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 PCI to PCI Bridge Controller
00:03.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. P4M890 PCI to PCI Bridge Controller
00:0f.0 IDE interface: VIA Technologies, Inc. Device 5337 (rev 80)
00:0f.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 07)
00:10.0 USB controller: VIA Technologies, Inc. VT82xx/62xx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.1 USB controller: VIA Technologies, Inc. VT82xx/62xx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.2 USB controller: VIA Technologies, Inc. VT82xx/62xx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.3 USB controller: VIA Technologies, Inc. VT82xx/62xx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.4 USB controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 86)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237A PCI to ISA Bridge
00:11.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237/8251 Ultra VLINK Controller
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102/VT6103 [Rhine-II] (rev 7c)
00:13.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237A Host Bridge
00:13.1 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237A PCI to PCI Bridge
02:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
02:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]
03:00.0 SATA controller: JMicron Technology Corp. JMB363 SATA/IDE Controller (rev 02)
03:00.1 IDE interface: JMicron Technology Corp. JMB363 SATA/IDE Controller (rev 02)
04:03.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306/7/8 [Fire II(M)] IEEE 1394 OHCI Controller (rev 46)
04:04.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder (rev d1)
80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VT8237A/VT8251 HDA Controller (rev 10)





–---------------
2e aanvulling:
xrandr
xrandr: Failed to get size of gamma for output default
Screen 0: minimum 512 x 350, current 640 x 480, maximum 1152 x 864
default connected 640x480+0+0 0mm x 0mm
   1152x864       0.00 
   1024x768       0.00 
   800x600       61.00 
   640x480       60.00*
   720x400        0.00 
   640x350        0.00 
   512x384        0.00

–-------

3e aanvulling:

sudoo lshw -c multimedia
  *-multimedia           
       description: Audio device
       product: Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]
       vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
       physical id: 0.1
       bus info: pci@0000:02:00.1
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
       configuration: driver=snd_hda_intel latency=0
       resources: irq:31 memory:dfefc000-dfefffff
  *-multimedia
       description: Multimedia controller
       product: SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder
       vendor: Philips Semiconductors
       physical id: 4
       bus info: pci@0000:04:04.0
       version: d1
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm bus_master cap_list
       configuration: driver=saa7134 latency=32 maxlatency=32 mingnt=84
       resources: irq:18 memory:dfcfe000-dfcfe7ff
  *-multimedia
       description: Audio device
       product: VT8237A/VT8251 HDA Controller
       vendor: VIA Technologies, Inc.
       physical id: 1
       bus info: pci@0000:80:01.0
       version: 10
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=snd_hda_intel latency=0
       resources: irq:32 memory:bfffc000-bfffffff

–----------
4e aanvulling:

aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: HDMI [HDA ATI HDMI], apparaat 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Sub-apparaten: 0/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: VT82xx [HDA VIA VT82xx], apparaat 0: AD1986A Analog [AD1986A Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: VT82xx [HDA VIA VT82xx], apparaat 1: AD1986A Digital [AD1986A Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

Offline jolo

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #17 Gepost op: 2017/03/10, 14:31:27 »
Dan is het te begrijpen waarom radeon.audio=1 niet werkt. Deze regel kan beter niet samen worden gebruikt met de nomodeset boot optie. Geluid via HDMI kan alleen werken, zonder die nomodeset boot optie actief.

Echter wordt de nomodeset boot optie gebruikt, bij problemen met de radeon video driver. Als je pc niet correct opstart zonder die nomodeset boot optie, dan zie ik niet direct een oplossing, zonder de ATI/AMD videokaart te vervangen door een nVidia videokaart.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #18 Gepost op: 2017/03/10, 17:22:01 »
Hi Jolo, in ieder geval al voorzover bedankt voor je moeite. Zou ik dat nomodeset straffeloos kunnen verwijderen en hoe ?

 Inmiddels wel wat bijzonderheden.Ik had ook nog mijn oude versie Ubuntu 14.04 in de grub staan en daar ging ook destijds alles goed. Maar daar zitten ook wel wat ouderdoms-problemen in dus die grebruik alleen als een soort backup.En zie wat wonderlijk. Ik kan daar gewoon de hdmikabel in de pc steken en direct wordt de tv herkent én...........................speelt keurig én beeld ÉN GELUID af.Tevens in alle resoluties die ik maar wil. Hoi. Ik kan het eigenlijk alleen maar verklaren doordat het waarschijnlijk flrx gebruikt dan wel mijn radeonkaart met de bijbehorende drivers.( Die dus niet meer ondersteunt worden in Xubnutu..) Tevens opvallend is dat in de grub dáár, 14.04, er inderdaad ook geen nomodeset staat.

Zie hieronder nog in grote lijnen dezelfde soort data die in mijn 14.04 staan.

aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Generic [HD-Audio Generic], apparaat 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: VT82xx [HDA VIA VT82xx], apparaat 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: VT82xx [HDA VIA VT82xx], apparaat 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
submaster@SubmarineGoes:~$

-----------------


sudo lshw -c video
  *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450]
       vendor: Hynix Semiconductor (Hyundai Electronics)
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm pciexpress msi vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=fglrx_pci latency=0
       resources: irq:24 memory:c0000000-cfffffff memory:dfec0000-dfedffff ioport:cc00(size=256) memory:dfea0000-dfebffff

------------------
 /etc/default/grub

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pci=nomsi,noaer"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

-----
sudo lshw -c video
[sudo] password for submaster:
  *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450]
       vendor: Hynix Semiconductor (Hyundai Electronics)
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm pciexpress msi vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=fglrx_pci latency=0
       resources: irq:24 memory:c0000000-cfffffff memory:dfec0000-dfedffff ioport:cc00(size=256) memory:dfea0000-dfebffff

--------------

2e

 sudo lshw -c multimedia
[sudo] password for submaster:
  *-multimedia           
       description: Audio device
       product: Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]
       vendor: Hynix Semiconductor (Hyundai Electronics)
       physical id: 0.1
       bus info: pci@0000:02:00.1
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
       configuration: driver=snd_hda_intel latency=0
       resources: irq:25 memory:dfefc000-dfefffff
  *-multimedia
       description: Multimedia controller
       product: SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder
       vendor: Philips Semiconductors
       physical id: 4
       bus info: pci@0000:04:04.0
       version: d1
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm bus_master cap_list
       configuration: driver=saa7134 latency=32 maxlatency=32 mingnt=84
       resources: irq:18 memory:dfcfe000-dfcfe7ff
  *-multimedia
       description: Audio device
       product: VT8237A/VT8251 HDA Controller
       vendor: VIA Technologies, Inc.
       physical id: 1
       bus info: pci@0000:80:01.0
       version: 10
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=snd_hda_intel latency=0
       resources: irq:17 memory:bfffc000-bfffffff


Offline jolo

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/10, 20:35:34 »
In Ubuntu 14.04 kan inderdaad de gesloten bron fglrx driver, het geluid via HDMI doen werken.

Je had dus Xubuntu opnieuw geïnstalleerd met de Xubuntu 16.04.1 dvd. Start de pc daarvan nog wel op, zonder boot opties toe te voegen? Of voegde je die toe na een kernel update? Je zou als test de pc opstarten en in het grub menu op de "Ubuntu" regel drukken op de E en met de pijltjes omlaag toets te gaan naar de regel die begint met linux dan ga je met het pijltje naar rechts naar de boot optie nomodeset . Verwijder dat met de deletetoets. Druk vervolgens op de functietoets F10.

Mocht dat zwart beeld opleveren, start je gewoon de pc opnieuw op. Bijvoorbeeld via toetsen combinatie Ctrl+Alt+F1. Inloggen en commando sudo reboot [Enter]

Of toetsen combinatie Ctrl+Alt+Delete. Als de pc wel normaal opstart kun je die nomodeset verwijderen uit die /etc/default/grub opslaan, en in het terminalvenster
sudo update-grub [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

youpie123

  • Gast
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/11, 18:09:24 »
Youpie, ik wacht daar even mee tot Jolo me iets meer kan vertellen.
Ja, doe dat!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/11, 23:01:42 »
Als mixer "pulse" gebruiken.
Installeer "PulseAudio-volumeregeling"
Daarmee kun je makkelijk tussen de diverse uitgangen schakelen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/12, 13:18:14 »
Hoi Jolo, weer heel wat wonderlijks in mijn pc-wereldje. Hét corpus delictum was en is inderdaad dus die nomodeset. En inderdaad, als ik die bij de start van grub weghaal en dóórstart, dus op de Linux-versie gaan staan-naar die regel met nomodeset en deleten, dan werkt alles perfect. Dus met Xubuntu en via de hdmi-kabel en een hdmi die nu weer netjes wordt herkent en is geplugged, mét beeld én geluid. Zoals ik het altijd had. Hoi,hoi veel dank. Helaas komt dan nu weer het volgende item!

Laat ik beginnen met alvast te stellen dat het mijn eigen schuld is dat ik niet alles keurig netjes heb staan. Laten we maar zeggen dat ik niet zo heel goed thuis ben in de materie. Ik had eerst een wat oude 250GB hd die wat last begon te krijgen van bad-sectors. Daar stond als eerste mijn winxp op met daaraan vast een eerste ubuntu 12.04 partitie. Op zich werkte dat lange tijd perfect. Maar vanwege die bad-sector-problemen had ik een nieuwe hd van 1000Gb gekocht en een image van de oude schijf erop gezet. Vervolgens die oude geheel geformatteerd en gebruik ik nu alleen nog voor wat extra data-opslag. Dus in die nieuwe 1000GB is ±230 GB mijn oude winxp met de MBR en is dus de boot. Vervolgens verschillende partities gemaakt waarbij ik op SDA9 mijn grote Xubuntu heb staan.

Goed tot zover prima werkend. Maar...steeds als ik opstart en het grub zie dan heeft die dus blijkbaar een oude grub, versie 44.0.31 of zelfs 38, waar dan ook steeds weer die nomodeset weer staat. Omdat ik niet in staat blijk te zijn om juist die versie permanent te pakken te krijgen / aangepast te krijgen. Ik had al wel verschillende malen de sudo grub-update gedaan maar dan pakt hij blijkbaar de grub die ergens in de Xubuntu staat en waar ook heel duidelijk al de meest huidige versies staan van o.a. 44.00.66 enz. Maar niet die oude. Als ik dan in de verschillende grub.cfg en grub.d kijk dan is daar inderdaad keurig die nomodeset verdwenen. Toch pakt een herstart steeds weer die oude en ben ik weer terug bij af. Dus eerst weer die nomodeset verwijderen enz. Weliswaar dat in de verschillende recovery-versie die nomodeset ook nog steeds staat maat ik dacht dat dit wellicht in geval van een crash juist beter is. Dus die laat ik maar staan.

Waar ik dus nu nog mee zit te knokken is, kan ik die boot-vlag straffeloos verzetten naar die Xubuntu-partitie zónder dat ik al die winxp en 12.04 en overige partities dan ineens “kwijt”ben?
En hoe doe ik dat nou eens definitief goed? Zie bijgaande pic. Ik weet dat alles wat door elkaar heen staat maar het werkte. Ik ben altijd als de do… dat het door 1 klein typootje allemaal weer pleite is. Met als gevolg voor de zoveelste keer weer helemaal opnieuw installeren enz. Ik zou dus graag willen dat Xubuntu als eerste keuze in de grub komt zónder die nomodeset erin en verder ook alle overige winxp en ubuntu versies. En dat ik, zoals nu , gewoon kan blijven switchen naar welke partitie dan ook. Alleen als ik dan toch mijn winxp nodig heb, dan even korte herstart en klaar.

Het zou fijn zijn als je ook hier wat licht in de duisternis kunt brengen want ik zie door de beruchte boompjes dat hele bos niet meer zo.

Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/12, 13:20:50 »
Hoi DeBaas, helaas maar die had ik allemaal al en dat switchen is ook geen probleem. Echter vanwege die nomodeset instelling wordt die hdmi-kaart niet herkent / unplugged. Zie mijn antwoord naar Jolo.Toch bedankt voor je inbreng.

Offline jolo

  • Lid
Re: HDMI van pc naar tv- wel beeld geen geluid
« Reactie #24 Gepost op: 2017/03/12, 13:59:45 »
Zo te zien aan je screenshot, staat de boot vlag al bij de juiste partitie. Namelijk bij die van Windows. Linux heeft geen boot vlag nodig.

Je zou in Xubuntu 16.04 terminalvenster behalve

sudo update-grub [Enter]

ook nog kunnen uitvoeren

sudo grub-install /dev/sda [Enter]

Die tweede commando zorgt er voor dat de grub van Xubuntu 16.04 wordt gebruikt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM