Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Java en simulaties  (gelezen 2807 keer)

Offline joop13

  • Lid
Java en simulaties
« Gepost op: 2012/09/03, 19:02:51 »
Ik gebruik geregeld de site : http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/new De simulaties draaien onder Sun Java op school onder windows prima. Maar nu met icedtea krijg ik een fout melding. Kan iemand mij helpen om deze simulaties gewoon te kunnen draaien?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/03, 19:16:59 »
Je bedoelt:
Error information: Could not choose GLX13 config stack trace: org.lwjgl.opengl.LinuxDisplayPeerInfo.initDefaultPeerInfo(Native Method) org.lwjgl.opengl.LinuxDisplayPeerInfo. (LinuxDisplayPeerInfo.java:52) org.lwjgl.opengl.LinuxDisplay.createPeerInfo(LinuxDisplay.java:717) org.lwjgl.opengl.Display.create(Display.java:855) org.lwjgl.opengl.Display.create(Display.java:785) edu.colorado.phet.lwjglphet.LWJGLCanvas$2.run(LWJGLCanvas.java:98) Renderer Capabilities:
?

Dit is blijkbaar een bekende fout in 64-bits Linux-distributies. Om deze bug te omzeilen, hebben we eerst wat meer info nodig:

uname -ra
java -version

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Java en simulaties
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/03, 19:20:21 »
Installeer Oracle Java in je 64-bit-Linux, en dan werkt het goed (net even uitgeprobeerd):
https://sites.google.com/site/computertip/java

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/03, 19:21:10 »
Ik gebruik geen 64 bits Linux maar nog 11.10 met Firefox 15. En de foutmelding is: /tmp/plate-tectonics_en.jnlp kon niet worden geopend, omdat er een onbekende fout is opgetreden.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/03, 19:22:56 »
Installeer Oracle Java in je 64-bit-Linux, en dan werkt het goed (net even uitgeprobeerd):
https://sites.google.com/site/computertip/java
Niet nodig en ook gevaarlijk gezien de laatste ontwikkelingen.

Ik gebruik geen 64 bits Linux maar nog 11.10 met Firefox 15. En de foutmelding is: /tmp/plate-tectonics_en.jnlp kon niet worden geopend, omdat er een onbekende fout is opgetreden.

Kun je een schermafdruk maken van die foutmelding? Welk programma is ingesteld om het bestand te openen? Heb je OpenJDK 6 geïnstalleerd vanuit het softwarecentrum (incl. IcedTea)?

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/03, 19:26:25 »
De jnlp wordt geopend met IcedTea Web Start en leverde bovenstaande foutmelding op.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Java en simulaties
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/03, 19:31:16 »
Installeer Oracle Java in je 64-bit-Linux, en dan werkt het goed (net even uitgeprobeerd):
https://sites.google.com/site/computertip/java
Niet nodig en ook gevaarlijk gezien de laatste ontwikkelingen.
Het is maar zeer de vraag, of openJDK veiliger is dan Oracle Java. De laatste ontwikkelingen wijzen daar niet op. Dus qua veiligheid maakt het niet veel uit (indien überhaupt).

Mijn aanpak is: ik installeer Oracle Java, maar de invoegtoepassing voor de webbladeraar staat standaard uitgeschakeld. Ik zet 'm alleen ad hoc even aan, wanneer ik 'm nodig heb. En daarna wordt-ie snel weer uitgeschakeld.

Re: Java en simulaties
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/03, 19:33:05 »
Installeer Oracle Java in je 64-bit-Linux, en dan werkt het goed (net even uitgeprobeerd):
https://sites.google.com/site/computertip/java
Niet nodig en ook gevaarlijk gezien de laatste ontwikkelingen.
Het is maar zeer de vraag, of openJDK veiliger is dan Oracle Java. De laatste ontwikkelingen wijzen daar niet op. Dus qua veiligheid maakt het niet veel uit (indien überhaupt).

Mijn aanpak is: ik installeer Oracle Java, maar de invoegtoepassing voor de webbladeraar staat standaard uitgeschakeld. Ik zet 'm alleen ad hoc even aan, wanneer ik 'm nodig heb. En daarna wordt-ie snel weer uitgeschakeld.
De jnlp wordt geopend met IcedTea Web Start en leverde bovenstaande foutmelding op.
Maar hoe wordt die melding getoond? Is het een melding in Java-stijl, een bugrapport van Ubuntu? Draai eens vanaf de terminal:

javaws Downloads/naambestand.jlnp

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/03, 19:35:11 »
Javaws is niet geinstalleerd.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/03, 20:06:27 »
Installeer Oracle Java in je 64-bit-Linux, en dan werkt het goed (net even uitgeprobeerd):
https://sites.google.com/site/computertip/java
Niet nodig en ook gevaarlijk gezien de laatste ontwikkelingen.
Het is maar zeer de vraag, of openJDK veiliger is dan Oracle Java. De laatste ontwikkelingen wijzen daar niet op. Dus qua veiligheid maakt het niet veel uit (indien überhaupt).

Mijn aanpak is: ik installeer Oracle Java, maar de invoegtoepassing voor de webbladeraar staat standaard uitgeschakeld. Ik zet 'm alleen ad hoc even aan, wanneer ik 'm nodig heb. En daarna wordt-ie snel weer uitgeschakeld.

Oracle Java 6 en 7 zijn onveilig, OpenJDK 7 ook. OpenJDK 6 is veilig bevonden.

Re: Java en simulaties
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/03, 20:19:46 »
Javaws is niet geinstalleerd.

Controleer of geïnstalleerd zijn:

* openjdk-6-jre
* icedtea-netx

Installeer deze indien dat niet het geval is. Probeer het daarna nogmaals.

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/03, 21:34:56 »
Javaws is niet geinstalleerd.

Controleer of geïnstalleerd zijn:

* openjdk-6-jre
* icedtea-netx

Installeer deze indien dat niet het geval is. Probeer het daarna nogmaals.

Deze twee waren geïnstalleerd maar ik heb ze opnieuw laten installeren. Maar geen verandering van de foutmelding.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/03, 22:41:05 »
Dus nu staat er nog steeds dat javaws niet geïnstalleerd is?

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/03, 22:44:13 »
Dus nu staat er nog steeds dat javaws niet geïnstalleerd is?
Dit staat in de terminal:
Citaat
javaws Downloads/naambestand.jlnp
Het programma 'javaws' is momenteel niet geïnstalleerd.  U kunt het installeren door het volgende te typen:
sudo apt-get install icedtea-netx
joop@joop-CF-52CDK30BG:~$ sudo apt-get install icedtea-netx
[sudo] password for joop:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
icedtea-netx is reeds de nieuwste versie.
icedtea-netx is ingesteld voor handmatige installatie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/03, 22:46:20 »
Dat is toch wel een ernstiger probleem dan ik dacht. Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met het pakketsysteem.

sudo apt-get install --reinstall icedtea-netx
Dit herinstalleert IcedTea (het stuk software dat het bestand moet starten).

Probeer het daarna nog eens :)

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/03, 22:47:35 »
Dat is toch wel een ernstiger probleem dan ik dacht. Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met het pakketsysteem.

sudo apt-get install --reinstall icedtea-netx
Dit herinstalleert IcedTea (het stuk software dat het bestand moet starten).

Probeer het daarna nog eens :)

Dat heb ik ook al via synaptic gedaan! dus dat levert ook niks op.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/03, 22:51:29 »
sudo updatedb
locate javaws
Wat geeft dit?

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/03, 23:00:58 »
sudo updatedb
locate javaws
Wat geeft dit?
Dit dus, kort gezegd een macht aan javaws die het systeem niet kan vinden!
Citaat
sudo updatedb
joop@joop-CF-52CDK30BG:~$ locate javaws
/etc/icedtea-web/javaws.policy
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/javaws
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/bin/javaws
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/javaws/javaws
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/javaws.jar
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/applications/sun-javaws.desktop
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/HighContrast/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/HighContrast/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/HighContrastInverse/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/HighContrastInverse/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/LowContrast/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/LowContrast/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/hicolor/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/desktop/icons/hicolor/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/lib/security/javaws.policy
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/man/ja/man1/javaws.1
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/man/ja_JP.eucJP/man1/javaws.1
/home/joop/Downloads/SweetHome3d/SweetHome3D-2.1/jre1.6.0_16/man/man1/javaws.1
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/bin/javaws
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/javaws.jar
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/applications/sun-javaws.desktop
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/HighContrast/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/HighContrast/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/HighContrastInverse/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/HighContrastInverse/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/LowContrast/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/LowContrast/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/hicolor/16x16/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/desktop/icons/hicolor/48x48/apps/sun-javaws.png
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/lib/security/javaws.policy
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/man/ja_JP.UTF-8/man1/javaws.1
/home/joop/usr/java/jre1.7.0_07/man/man1/javaws.1
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/bin/javaws
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/bin/javaws
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/man/man1/javaws.1.gz
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/man/man1/javaws.1.gz
/usr/share/app-install/desktop/icedtea-netx-javaws.desktop
/usr/share/applications/icedtea-netx-javaws.desktop
/usr/share/icons/hicolor/16x16/apps/javaws.png
/usr/share/icons/hicolor/24x24/apps/javaws.png
/usr/share/icons/hicolor/32x32/apps/javaws.png
/usr/share/icons/hicolor/48x48/apps/javaws.png
joop@joop-CF-52CDK30BG:~$
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/03, 23:13:31 »
Voer eens uit:

sudo update-alternatives --config java

Kies nu het getal dat bij OpenJDK 6 hoort en druk op enter. Probeer het nog eens.

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/03, 23:15:53 »
Voer eens uit:

sudo update-alternatives --config java

Kies nu het getal dat bij OpenJDK 6 hoort en druk op enter. Probeer het nog eens.

Resultaat:
sudo update-alternatives --config java
[sudo] password for joop:
There is only one alternative in link group java: /usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/bin/java
Nothing to configure.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/03, 23:23:40 »
Vreemd hoor. Voer het volgende uit:

export PATH=$PATH:/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/bin/

en draai nog een keer het javaws-commando.

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/03, 23:38:40 »
Vreemd hoor. Voer het volgende uit:

export PATH=$PATH:/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/bin/

en draai nog een keer het javaws-commando.

Dit gedaan en dan start javaws op. Maar ik heb even geprobeerd om het bestand in /tmp/.....jlnp op te starten met Icedtea Web start. En dan zegt icws Ik heb geen javaws in usr/bin/ En inderdaad daar staat geen javaws.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/03, 23:40:48 »
Dan moet je doen:

export PATH=$PATH:/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/bin/
javaws /pad/naar/jlnp
werkt dit? start de toepassing correct op?

Offline joop13

  • Lid
Re: Java en simulaties
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/03, 23:52:17 »
Dan moet je doen:

export PATH=$PATH:/usr/lib/jvm/java-6-openjdk/bin/
javaws /pad/naar/jlnp
werkt dit? start de toepassing correct op?

Dan start de toepassing correct op. Ik had het eerst gedaan zonder het exportcommando. Dat werkte niet. Maar mét het export commando en de rest startte de toepassing goed op.
Wat nu te doen? Want opstarten met IcedTea Web Start levert het oude probleem op.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/04, 00:08:54 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Java en simulaties
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/04, 18:10:31 »
Java is nog altijd niet correct geïnstalleerd, anders zou er een symlink genaamd javaws in /usr/bin staan. Je kunt dat wel proberen te repareren door handmatig allerlei zaken in te stellen (symlinks, alternatives, PATH), maar dan blijf je aan de gang. Je moet er eerst achter zien te komen waarom die installatie onvolledig blijft.
Zie je foutmeldingen in het terminalvenstertje binnen Synaptic als je een herinstallatie van openjdk en/of de icedtea-plugin uitvoert?

Je zou kunnen proberen Oracle's Java te installeren met behulp van het script uit de duinsoft-repo (http://duinsoft.nl/packages.php). Daarbij worden alle alternatives goed ingesteld. Alles wat aan java-spul in subdirectory's van je home-directory staat (zie de uitvoer van locate javaws een eindje terug) kan je net zo goed verwijderen. Dat wordt zo toch niet gevonden.

Bedenk wel dat Oracle's Java op dit moment kwetsbaar is. Installeer je die, schakel dan in ieder geval de browserplugin uit als je hem niet nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/04, 18:15:54 door grizzler »