Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op D schijf  (gelezen 740 keer)

Offline Tom4

  • Lid
Ubuntu op D schijf
« Gepost op: 2007/09/29, 02:41:32 »
Goeie-avond aan degene die ook nog wakker zijn vanwege lawaaierige buren (srry even chagrijnig)

ik heb vanmiddag mijn live-cd toegekregen (yippie, geen wubi meer gebruiken!) en ga deze een der dagen installeren wanneer ik even tijd heb. Maar ik heb een beetje 'schrik' om met gparted te werken. en heb er enkele vragen over :

Ik vind duidelijke installatiehandliedingen over hoe ubuntu bovenop xp te installen, maar hierbij hebben ze het telkens over één schijf,dus ...

1)Hoe kan ik ubuntu installeren op de D schijf terwijl windows op C staat ?

2)Als dit lukt , werkt de GRUB dan nog steeds goed ?

3)Kan ik dan nog makkelijk opslaan op de C schijf vanuit ubuntu ? zoja, hoe noemt deze dan, nog steeds gewoon /media ?

4)En het laatste : kan ik de Cschijf volledig leeg maken maar windows er laten op staan ?

Ik wil de Cschijf gebruiken voor al men muziek op te zetten.
heb de search gebruikt maar vind niks, mijn excuses voor als het toch wel te vinden is ;)

En bedankt voor men vragen te beantwoorden , ben bang om te knoeien met men schijf dus vraag wat meer duidelijkheid hé ;)

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu op D schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/29, 07:21:23 »
Batelje

1-Door de handleiding te volgen en te kiezen voor D als gevraagd wordt waar je Ubuntu wilt zetten
2-Natuurlijk, als iets lukt werkt het altijd ;) , ja hoor dus.
3-Ja Linux ziet die schijf gewoon als dataschijf. Moet je geloof ik wel aangeven dat ie em mount, bij installeren, maar dat weet ik niet zeker, let daar even op.
4-Nee leeg is leeg, tenzij je bedoelt dat je alleen windows laat staan en de rest van de schijf gebruikt voor linuxopslag. Daar heb je gparted voor nodig, maar doe voorzichtig, eerst backup maken.

Succes

Offline Tom4

  • Lid
Ubuntu op D schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/29, 14:56:38 »
erg bedankt Hellinga !

Dus als ik kies voor de D schijf , en ik zet er ubuntu volledig op (dus niet handmatig partities instellen) Kan ik gewoon nog simpel XP mounten via de GRUB ?

bedankt voor de moeite !

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu op D schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/29, 16:34:44 »
Klopt. dat van die backup maken klopt nog meer overigens... ;)

Succes

Offline Tom4

  • Lid
Ubuntu op D schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/29, 20:56:44 »
Die heb ik al , alles op mijn mp3speler. dus alleen de foto's en muziek wil ik bijhouden , de rest is brol :)

Zo , nu nog beetje wachten op genoeg vrije tijd en ik kan die install uitvoeren. bedankt hellinga , wist niet dat de installatie ZO makkelijk ging worden !