Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ook een installatie probleem...  (gelezen 3429 keer)

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Gepost op: 2006/08/01, 17:41:53 »
Hoi allemaal,

Ook ik heb een vraag over de installatie. Na het bekijken van de liveCD enthousiast geworden.

Ik heb in mijn PC een nieuwe harddisk (WD 200GB) geplaatst. Deze is een master en geconfigureerd om vanaf te booten.

Installatie verliep eigenlijk zonder problemen, behalve dan dat hij de beveiligingsupdates niet kon installeren.

Na de installatie volgt een reboot. Bij het booten vanaf de harddisk zie ik een zwartscherm en een knipperende cursor. Verders niets?

Geen flauw idee hoe ik nu verder moet en dat vind ik wel jammer, want het beloofde veel goed.

Installatie van deze CD rom met de software binnen een VMWare omgeving ging wel goed.

Dank voor jullie hulp.

Richard

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ook een installatie probleem...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/01, 18:08:57 »
Een paar vragen:
1. Staat in de bios deze HD ook als eerste HD ?
2. Heb je GRUB laten installeren in de MBR ?

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ook een installatie probleem...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/01, 18:15:08 »
Zie je geen GRUB scherm? of zie je die knipperende cursor pas nadat je ubuntu hebt opgestart via grub?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ook een installatie probleem...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/01, 18:38:18 »
Normaal moet hij alles automatisch doen. Heb je een error gekregen bij 't installeren van Ubuntu?
Ik heb ook zo'n probleem gehad en hij gaf toen bij 98% van de installatie een probleem aan met Grub.
Ik heb toen op verder installeren geklikt en bij 't opstarten kreeg ik toen ook een zwart scherm.
Mijn oplossing was toen om de cd opnieuw te branden aan een lagere snelheid (8X) en opnieuw te installeren.

Doe ook eens een check op fouten bij de live-cd
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/01, 19:40:41 »
Heren,

Bedankt voor jullie opmerkingen tot nu toe.

Ik zal nu eventjes wat achtergrond geven.

Bij het blad PCM Praktijk is een Live CD meegeleverd met Kubuntu 6.06. Deze heb ik gedraaid op mijn systeem en ben toen enthousiast geraakt van de mogelijkheden.

Daarom een nieuwe (extra harddisk) gekocht zodat ik daarop kan installeren. De eerste keer heb ik dat vanaf de LiveCD gedaan waarin de installatie mogelijkheid zit.

Deze gaf problemen. Daarna een volledige alternative ISO gedownload en op CD gebrand (Let wel! Dus niet op de lage snelheid gebrand.).

De installatie verliep dus goed, alleen in het begin kreeg ik een melding dat hij de beveiligingsupdates niet kon bereiken. Voor de rest ging het goed.

Nu het hardware verhaal.

Ik heb een moederbord van ASUS P4P800 Deluxe. De primaire IDE Master is de Western Digital (De harddisk waarop dus Ubuntu wordt geinstalleerd). De primaire IDE Slave is een Maxtor. De secondaire IDE Master is de DVD-RW.

OK. Nu het volgende. Op het moederbord zitten twee RAID connectors. Deze kunnen ook worden gebruikt als IDE controler. Dus op de Primaire RAID IDE MASTER zit een Maxtor, en op de Primaire RAID IDE Slave zit ook een Maxtor (Dit is normaal gesproken mijn harddisk met Windows XP en de Boot voor Windows).

Tijdens de installatie is mij een ding opgevallen. Bij het kiezen van de harddisk was de Western Digital niet disk0, maar 3. Ik heb aangegeven dat de Schijf volledig voor Ubuntu mocht zijn. Aan het einde gaf hij aan dat er ook een Windows Omgeving was en of ik dus een GRUB wilde installeren (In ieder geval de bootmanager). Ik heb ja gezegd.

Huidige status is als volgt:
Ik start de PC, zie het systeem scherm van ASUS, krijg de RAID informatie en dan moet de boot komen. Dit is het moment van het zwarte scherm en knipperende cursor.

Ik krijg niets van een Ubuntu boot te zien.

Met de CD-rom (LiveCD) start hij netjes door.

Ik snap dit niet. Vind het jammer dat dit zo complex is, terwijl de omgeving draaiend juist zo vriendelijk en krachtig is.

Hoop dat jullie nog wat tips.

Hartelijk dank.

Richard

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ook een installatie probleem...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/01, 20:10:30 »
heb je toen je de live cd draaide en bewonderde ook progs geinstalleerd? en daarna die cd weer gebruikt om ubuntu echt te installeren?

ik ben een keer zo de fout in gegaan, want volgens mij kan dit niet.

gr leo

socratux

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/01, 21:09:17 »
Moet je je BIOS niet aanpassen en boot op 'ide' first en 'harddisk first boot device'? (uiteraard afhankelijk van BIOS versie)

Het feit dat je primaire IDE-schijf al als derde in je Ubuntu staat, klopt volgens mij al niet... standaard iig

Ik vroeg mij af of je zelf met de partitioner partities hebt gemaakt en de boot location hebt aangegeven.

Het lijkt mij dat het of het helemaal bovengenoemde is of dat je bij het installeren even moet aangeven waar de bootloader komt.

Kun je mij vertellen welke partities er staan in de partition list bij het installeren, misschien dat we hier nog wat wijzer uit kunnen worden..

Ook een installatie probleem...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/01, 21:28:09 »
Hmz ?
Citaat
Tijdens de installatie is mij een ding opgevallen. Bij het kiezen van de harddisk was de Western Digital niet disk0, maar 3. Ik heb aangegeven dat de Schijf volledig voor Ubuntu mocht zijn.
Ik wil even hier beginnen.
In de HD wizzard moet je 2e dingen doen.
1e eerst een swap disk aanmaken, ongeveer ter grote van 1000 mb
2e de rest voor de exe3 gebruiken. die hij aangeeft als " / "

De rest doet Ubuntu zelf.

Vervolgens vrees ik idd dat je bios die Master IDE erg belangrijk vind waardoor Grub nu wel zijn best doet maar nooit gevonden word.
Deze staat nu in de MBR van die nieuwe HD die niet in de boot sequence zit van je Bios.

Waarschijnlijk is het prob opgelost als je aangeeft dat hij moet opstarten van de HD waar nu je Ubuntu op staat.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/01, 22:48:04 »
We komen weer wat verder met al jullie tips.

De laatste installatie die ik heb gedaan is met een geheel nieuwe CD. Dus jammer genoeg kan ik de sugestie van leoquant niet positief bevestigen.

Ik heb onder Windows XP de computer management gestart. Hier wordt netjes aan gegeven dat DISK0 de WD is. Wat me opvalt is dat er een partitie is van 181GB (Healthy en Active), maar dat deze geen partitie is. Daarnaast heb ik een partitie van 4,34GB (Healthy en Unknown).

Met andere woorden, de active gedeelte waar volgens mij de boot sector dus zit heeft geen partity. Ik vraag me dan ook af wat er is gebeurd toen ik de keuze maakte voor het wissen van de totale disk.

Kan iemand misschien ook aangeven wat de optie "Erease Entire disk and use VLM" is. Misschien dat dit ook een mogelijkheid kan zijn??

Misschien moet de installatie nog een keer opnieuw doen en de sugestie van Gandyman uitvoeren. Misschien dat het handmatig instellen beter is.

Kan mijn WiFi USB aansluiting nog problemen geven of is het verstandig eens te starten met alleen de nieuwe HD en de DVD-RW speler?

Bedankt voor al jullie input.

Richard.

socratux

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/02, 01:36:56 »
"Hier wordt netjes aan gegeven dat DISK0 de WD is."

Je kan er nie van uitgaan dat windows en linux hun stations in de zelfde volgorde weergeven. Dit kan zo veranderd worden of zijn door oudere installaties van XP.

"Wat me opvalt is dat er een partitie is van 181GB (Healthy en Active), maar dat deze geen partitie is."

Dit is de overige partitie die denk ik dan /home is geworden van je Ubuntu, er vanuitgaande dat je andere harddisks niet zo groot zijn.
Windows ondersteunt de bestandsystemen van Linux (ext3 bijv.) niet en zal dus hier niet mee overweg kunnen zonder extra tool.

"Daarnaast heb ik een partitie van 4,34GB (Healthy en Unknown)."

Dit zal je / partitie zijn geworden van je Ubuntu installatie.

Het wissen van je totale disk zal de disk formateren alvorens de partities aan te maken. De optie zal je gehele harde schijf wissen, zodat je zelf partities aan kan maken. Zoek even een manual en maak dan bijv. de volgende partities aan:

-/             10 Gb(root partitie)
-/home     'overige ruimte'
-swap       150 % Geheugen

Je kan ook gewoon alleen een / en een swap gebruiken, maar het voordeel van de /home partitie is dat je bij een eventuele herinstallatie je gebruikers en hun documenten (die in /home zitten) weer makkelijk kan koppelen aan een nieuw systeem.

De Logical Volume Mangager kan je gebruiken voor logische volumes. :) Ook hiervoor zul je of even moeten zoeken op een forum of tot wanneer een ander het hier zal uitleggen.

Ik zou eerst even zonder de usb adapter proberen en die dan later erbij installeren. Dus een handmatige partitionering is wel aan te bevelen..

Firebird

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/02, 02:56:36 »
Iemand vroeg uitleg over LVM (Logical Volume Management)? ^^ Ik ben het onlangs beginnen gebruiken, 's best handig :).

Het idee is dat je een laag hebt bovenop je partities. Hoeveel en met welke groottes je partities ingedeeld zijn doet er niet meer toe, als je een partitie toewijst aan een logische volumegroep wordt het onderdeel ervan en hoef je op dat niveau niets meer te veranderen. Vervolgens kan je in die volumegroep logische volumes gaan aanmaken.

Een voorbeeldje. Ik heb over drie harde schijven een aantal partities die ik wil gaan gebruiken voor LVM. Ik formatteer ze en maak ze klaar voor gebruik. Vervolgens maak ik een volumegroep die ik voor het gemak 'data' noem. Ik wijs de lege partities nu toe aan 'data', waarna ik ze kan beginnen opdelen zoals ik wil. Ik maak bijvoorbeeld een logisch volume van 50 GB voor muziek en een logisch volume van 300 GB voor films. Ik formatteer ze met een bestandssysteem naar keuze, bijvoorbeeld ext3.

Waar zit nu het verschil?
- het gedoe met herpartitionering is verleden tijd
- je kan vrije ruimte over meerdere schijven en partities toewijzen en zo een volume bekomen dat groter is dan

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/02, 07:14:17 »
Dank je wel Firebird. Dat is een duidelijke uitleg van de LVM.  De techniek klinkt erg goed en lijkt op hoe je met het SAN ook logische volumes kan maken van meerdere schijven.

De uitleg van socratux is me ook duidelijk. Ik zal een herinstallatie doen en de huidige partitie wissen en handmatig naar het model van socratux inrichten. Ook zal ik de WiFi USB er even uitlaten. Ik ga er wel vanuit dat de USB muis wel kan blijven zitten, want anders heb ik geen muis meer ;-)).

Vanmiddag ga ik er meteen mee aan de slag en zal ik jullie op de hoogte brengen van de vorderingen.

Tusen takk,

Richard

Ook een installatie probleem...
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/02, 12:18:20 »
Voor USB muizen & Keyboards heb je verloop-stekkers van USB-<>PS2 .
Bij Logitech muizen worden die stekkertjes erbij geleverd.

Heb je geen verloop-stekkerje kan je er 1 kopen natuurlijk...

SCCS

:S
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/02, 19:51:36 »
Heren,

Vanmiddag een hernieuwde pogin gedaan. Tijdens de installatie aangegeven dat ik een handmatige partitie indeling wil maken.

De IDE1 Master is de WesternDigital. Ik heb zoals door Socratux aangegeven een primaire partitie aangemaakt van 20GB (10GB stond in het forum). Ik heb aangegeven dat dit ook de boot is. Ik heb een /home van 175GB aangemaakt (logic) en een swap van 5GB (iets meer dan 150% van mijn geheugen en logic).

Installatie verliep prima. Aan het einde gaf hij aan dat hij een Windows boot heeft gevonden. Daarom gekozen om de GRUB in de MBR van Disk0 (weet niet meer of het nu hda0 was of disk1) te installeren.

Reboot geeft nu netjes het Linux GRUB keuze menu. Kies voor het opstarten van Kubundu. Zie het Ubundu scherm en krijg dan verschillende load regels te zien. Daarna verschijnd er de volgende melding: "mouting root filesysteem mouting /dev/hda1 on /root failed no such devices.

Reboot en starten van de windows partitie werkt ook niet. Krijg dan de melding missing NTLM.

Wat nu. Voor een niet ervaren gebruiker is dit dus een nachtmerrie, maar gelukkig krijg ik van dit forum veel steun.

Richard.

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/02, 19:52:27 »
Citaat van: Richard
Heren,

Vanmiddag een hernieuwde pogin gedaan. Tijdens de installatie aangegeven dat ik een handmatige partitie indeling wil maken.

De IDE1 Master is de WesternDigital. Ik heb zoals door Socratux aangegeven een primaire partitie aangemaakt van 20GB (10GB stond in het forum). Ik heb aangegeven dat dit ook de boot is. Ik heb een /home van 175GB aangemaakt (logic) en een swap van 5GB (iets meer dan 150% van mijn geheugen en logic).

Installatie verliep prima. Aan het einde gaf hij aan dat hij een Windows boot heeft gevonden. Daarom gekozen om de GRUB in de MBR van Disk0 (weet niet meer of het nu hda0 was of disk1) te installeren.

Reboot geeft nu netjes het Linux GRUB keuze menu. Kies voor het opstarten van Kubundu. Zie het Ubundu scherm en krijg dan verschillende load regels te zien. Daarna verschijnd er de volgende melding: "mouting root filesysteem mouting /dev/hda1 on /root failed no such devices.

Reboot en starten van de windows partitie werkt ook niet. Krijg dan de melding missing NTLM.

Wat nu. Voor een niet ervaren gebruiker is dit dus een nachtmerrie, maar gelukkig krijg ik van dit forum veel steun.

Richard.
Aanvullend. Alle USB devices ontkoppeld. Alleen het toetsenbord (USB) via een PS/2 connector aangesloten.

Richard

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/03, 19:57:13 »
Beste lezers,

Vandaag alle kabels van mij IDE schijven los gemaakt. Daarna alleen de WD op IDE1 Master en de DVD-RW op IDE2 Master.

Installatie gedaan. Reboot, duurt eventjes (knipperende cursor) maar dan laden GRUB. Daarna Kubuntu scherm. Duurt behoorlijk lang met de melding "Waiting for root file systeem".

Daarna een soort dos scherm met de melding "uncompressing Linux" en daarna "Alert! dev/hda1 does not exist. Dropping to a shell".

Schiet mij maar lek. Op de HD disk Windows XP geinstalleerd. Binnen 3 kwartier een draaiend systeem.

Kijk ik ben geen fan van Microsoft, maar ik heb hem nu wel flink zitten met Linux. Voor een normaal mens niet te doen.

Iemand nog een idee, anders toch maar Windows weer gaan draaien.

Richard.

budster

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/03, 20:19:48 »
Wat er gebeurt is dat is helemaal niet zo gek, je hebt de schijven gewoon anders terug gezet. Linux zoekt op het rootfilesysteem op dev/hda1 maar nu is dat waarschijnlijk hdb1 (ofzo) geworden, en kan het niet vinden.

Je kan, herinstall doen, Je schijven weer terugzetten zoals ze zaten, of snelste manier het mountpoint van het rootfilesysteem verwijzen naar de juiste locatie.

Ook een installatie probleem...
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/03, 22:08:15 »
Tsjah...ik ben echt niet bekend geweest met LINUX toen ik eraan begon,
maar ik heb nog nooit op geen enkele pc dergelijke installatie problemen gehad,
met 2 hardeschijven niet, dual-boot niet.

Er is niks complex aan...gewoon die beide hardeschijven er standaard in houden (niet wisselen).
Linux alvolgt niet op de partitie/schijf zetten waar je windows op hebt staan, waar ook dus het MBR op staat,
dan ga je gegarandeerd problemen krijgen met GRUB.
Gewoon de beschikbare schijf/partitie automatisch laten indelen (die optie krijg je aangeboden).

Het installeren van Ubuntu, gaat bij mij veel sneller dan windows (incl drivers en gewenste software). En minstens zo makkelijk.

Wat bedoel je met 'voor een normaal mens niet te doen'?
Wat is jou definitie van normaal? Bestaan er wel normale mensen?
Ik ben geen IT-er, heb mn MBO niet eens afgemaakt,
heb geen hulp gehad met de installaties en kende helemaal geen LINUX-taal/commando's.

Aangezien je geen microsoft fan bent, en je het bijna gehad hebt met LINUX,
mischien is een kant en klaar 'AppleMacinthosh' OSX-systeem iets voor jou!
Erg mooi spul en 2e hands redelijk betaalbaar.
Ga overigens niet de processoren qua Hz. direct vergelijken met die van een "normaal" systeem, want een 500-600Mhz G4 is enigzins vergelijkbaar met een 1000Mhz Pentiumpje qua kracht.
http://www.tweedehandsmac.nl/

Succes... ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ook een installatie probleem...
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/03, 22:21:42 »
Richard, je gebruikt toch wel versie 6.06 ?
Want met 6.10 heten je schijven ineens anders, daar ging ik ook even de mist in.

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Ook een installatie probleem...
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/03, 22:32:56 »
Ik hoop zelf over een tijdje een leuk AppleMacintosh systeem gunstig op de kop te tikken met een G4 dual-processor!
Gewoon als extra PC, en ik wil er graag Ubuntu voor op de Mac op uit proberen.

Hier wat afbeeldingen van wat verschillende G4-systemen:


(Sorry echt offtopic)

Ciao!

Ook een installatie probleem...
« Reactie #20 Gepost op: 2006/08/03, 23:13:34 »
@CORVUS_CORAX
Citaat
Er is niks complex aan...gewoon die beide hardeschijven er standaard in houden (niet wisselen).
Linux alvolgt niet op de partitie/schijf zetten waar je windows op hebt staan, waar ook dus het MBR op staat,
dan ga je gegarandeerd problemen krijgen met GRUB.
Dit is lariekoek en niet waar.

Ik heb inmiddels 6 computers geinstalleerd met Dapper 6.06 en bij alle computers gewoon Windows geinstalleerd, en 1 partitie unallocated gelaten.
Windows zelf op NTFS gehouden.
Vervolgens op diezelfde HD Ubuntu geinstald en draaien als een raket.

Ik vrees gewoon dat er iets anders aan de hand is bij Richard .
Of hij vinkt niet aan dat de HD waar Ubuntu op moet komen geformateerd moet worden of idd hij gebruikt 6.10
of weet ik veel wat, maar wat hier gebeurt kan gewoon niet.

Ik zou graag die pc in me handen willen hebben :(

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ook een installatie probleem...
« Reactie #21 Gepost op: 2006/08/03, 23:23:37 »
Citaat van: Gandyman
@CORVUS_CORAX
Citaat
Er is niks complex aan...gewoon die beide hardeschijven er standaard in houden (niet wisselen).
Linux alvolgt niet op de partitie/schijf zetten waar je windows op hebt staan, waar ook dus het MBR op staat,
dan ga je gegarandeerd problemen krijgen met GRUB.
Dit is lariekoek en niet waar.

Ik heb inmiddels 6 computers geinstalleerd met Dapper 6.06 en bij alle computers gewoon Windows geinstalleerd, en 1 partitie unallocated gelaten.
Windows zelf op NTFS gehouden.
Vervolgens op diezelfde HD Ubuntu geinstald en draaien als een raket.

Ik vrees gewoon dat er iets anders aan de hand is bij Richard .
Of hij vinkt niet aan dat de HD waar Ubuntu op moet komen geformateerd moet worden of idd hij gebruikt 6.10
of weet ik veel wat, maar wat hier gebeurt kan gewoon niet.

Ik zou graag die pc in me handen willen hebben :(

:D
Beste kerel, lees wat beter, wanneer jij OVER windows gaat installeren, ga jij problemen krijgen.
Ik heb het er helemaal niet over een installatie op dezelfde HD...weet jij wat een partitie is? Zie waar ik mezelf vet heb gedrukt...

Oh jah...ik heb het over beide schijven omdat desbetreffende topicstarter over 2 schijven beschikt...

Als ik de PC in mn handen had, was het allang ge

Gast

  • Gast
Ook een installatie probleem...
« Reactie #22 Gepost op: 2006/08/04, 08:45:39 »
Beste lezers,

Bedankt voor alle jullie input. Ik heb een nieuwe installatie gedaan, maar nu met Suse. Installatie verliep goed en heb geen enkel probleem onder vonden. Restart van de PC ging ook goed. Ik schrijf dit nu onder Suse.

Ik ga nu een extra harddisk plaatsen en daarna Ubuntu installeren. Ik wil toch deze versie ook werkend krijgen. Overigens gebruik ik de laatste officiele release 6.06.

Met vriendelijke groet,

Richard