Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer  (gelezen 1475 keer)

[webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Gepost op: 2014/12/06, 21:49:33 »
Hallo, ik heb via ubuntu software center gtp uvc viewer geinstalleerd, deze werkt wel goed, maar ik mis heel veel settings.
Op dit moment heb ik hem zo:


Maar normaal zou ik brightness, colors etc ook moeten hebben! Hoe fix ik dit?
Heb logitech HD C525
Jammer als dit niet ondersteunt wordt! Wie heeft nog dat probleem??
Met V4L2UCP heb ik krak hetzelfde probleem.

Ik weet wel dat ik cheese kan gebruiken en daar heb ik alle instellingen, maar het grote nadeel is dat deze instellingen niet wordt behouden en dat is vervelend! Als ik de standaard settings gebruik is de kleuren en belichting niet mooi. Hopelijk komt iemand hier met een leuke oplossing. Bijvoorbeeld webcam op skype is erg lelijk zonder instellingen. In windows gebruikte ik manycam en dat werkte heel goed door die viruele webcam drivers.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/06, 21:51:21 door ubuntunoob »

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/06, 23:48:36 »
Je kunt ook Chees gebruiken, die is standaard geïnstalleerd. Via Bewerken --> Voorkeuren kun je de belichting daarmee goed afstellen :)

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/07, 11:29:50 »
Ik weet wel dat ik cheese kan gebruiken en daar heb ik alle instellingen, maar het grote nadeel is dat deze instellingen niet wordt behouden en dat is vervelend! Als ik de standaard settings gebruik is de kleuren en belichting niet mooi.

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/07, 11:30:20 »
Ik zoek naar een oplossing, geen programma... en cheese is niet te vergelijken, want cheese behoudt zijn instellingen niet. Komop een beetje professioneel hulp kan toch wel? Zit ik daarvoor in een verkeerd forum?
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 11:32:58 door ubuntunoob »

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/07, 11:57:00 »
Dan vraag ik me af welke versie van Cheese je gebruikt, want hier onthoudt ie keurig alle instellingen. Ik heb verder geen ervaring met die UVC Viewer-dinges, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen. Wel is er een ander alternatief wat ik vaker heb voorbij zien komen wat wel een professioneler webcam-programma is: Webcam Studio - https://code.google.com/p/webcamstudio/

Door de volgende commando's één voor één uit te voeren voeg je de PPA van de ontwikkelaars toe en installeer je het:

sudo add-apt-repository ppa:webcamstudio/webcamstudio-dailybuilds
sudo apt-get update
sudo apt-get instal webcamstudio

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/07, 14:42:29 »
Cheese doet het uitstekend op mijn ubuntu, maar heeft de functie niet die ik nodig heb. De instellingen die ik maak in cheese worden namelijk niet overgebracht in skype video chat.
Mja, ik heb al gelezen over webcamstudio, maar dit is ook niet wat ik zoek vrees ik. Al die programma's is goed als je video's of afbeeldingen wil maken via webcam. Dat wil ik dus niet... ik wil de webcam zodanig instellen dat de kleuren en brightnes perfect is voor tijdens het skypen. En dan bedoel ik LIVE en niet zo'n opgenomen filmpje en deze dan doorsturen.

Voor windows heb je daar manycam voor, die heeft viruele drivers waardoor je de instellingen behouden wordt voor tijdens het skypen. Met UVC Viewer werkt dit in ubuntu uitstekend, want belichting die ik instel in uvc viewer blijven behouden in skype. Maar mijn probleem is ik mis heel wat instellingen: kleuren, brightness; zie afbeelding in mijn eerste post. Ik vraag mij af waar die gebleven zijn?

-Edit-
Kijk! Deze heb ik van google geplukt:

Daar zie je gewoon veel meer instellingen!

Ik hoop dat dit nu duidelijker is? UVC viewer is een soort alternatief als virtuele webcam die manycam heeft. Wat UVC viewer doet is het aanpassen van een file, namelijk video0.extensie
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 14:50:52 door ubuntunoob »

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/07, 16:33:00 »
Ik heb een ticket gepost op de website waar ze bezig zijn met ontwikkeling, hopelijk kunnen zij helpen.

Offline jolo

  • Lid
Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/07, 18:10:26 »
Die gtp uvc viewer heeft zo te zien in Ubuntu 12.04 de configuratie file in  ~/.guvcviewrc
In Ubuntu 14.04 is dat echter in ~/.config/guvcview/video0 of eventueel in ~/.config/guvcview/video1
Echter staat daar geen Helderheid/brightness instelling in.
Ikzelf heb hier 2 Logitech webcams. Het lijkt er op dat de settings die je te zien krijgt in gtp uvc viewer afhankelijk is, van het model webcam. Met de Logitech C170 (afbeelding) krijg ik meer opties te zien, dan met mijn oudere Logitech E1000. Helderheid/brightness instelling zijn echter op beide webcams beschikbaar. Ook als ik deze beide verschillend instel, worden deze beide onthouden. 


Als alternatief zou je eventueel Camorama kunnen proberen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/07, 19:51:29 »
Ubuntunoob,

Ik heb in mijn rommelbak eens gesnuffeld...
Een drie tal web-cam's gevonden.
Niet de recente, maar toch een beeld te hebben met Guvcview.
Wat blijkt, dat de 'tab-blad' "Image Controls" ook drie verschillende weergaven heeft.
Maw, het hangt af van Merk-Model-Type wat je allemaal krijgt te zien.
(Sorry, er kunnen maar twee worden opgeladen).
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/08, 13:09:50 »
Het hangt dus af welk type, daar was ik al bang voor!  :( Camorama doet het al helemaal niet, niets veranderd en kan zelfs geen pictures opnemen terwijl cheese het wel goed doet.

Offline jolo

  • Lid
Re: [webcam probleem] Mist settings in GTK UVC viewer
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/08, 15:10:14 »
Het hangt dus af welk type, daar was ik al bang voor!
Inderdaad. Alleen zou ik van jouw Logitech HD C525 niet minder opties verwachten, dan mijn  Logitech C170. Niet alleen omdat beide webcams van het jaar 2011 zijn. Maar ook omdat jouw webcam ongeveer 2 keer zoveel als de mijne kost.

Je zou deze hyperlink kunnen checken https://wiki.archlinux.org/index.php/webcam_setup
Al is die geschreven voor Arch Linux en mogelijk gedateerd, lijkt deze mij ook bruikbaar voor recenter Ubuntu versies. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM