Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Ubuntu geschikt voor mij?  (gelezen 1417 keer)

Yvad

  • Gast
Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Gepost op: 2007/02/15, 21:08:31 »
Hoi,
Ik zit te twijfelen of ik Ubuntu voor mijn laptop voor school zou gebruiken. Via de LiveCD draaide alles prima, dus daar licht het probleem niet. Ik gebruik mijn laptop voor internetten, e-mailen, agenda bijhouden en synchroniseren via bluetooth, bestanden verzenden via bluetooth, DAISY-rom's (voor mijn dyslexie) lezen en film kijken/presentatie houden met beamer.
Nou weet ik dat je gewoon kunt internetten, e-mailen en tekstverwerken met Ubuntu, maar ik blijf hangen bij bluetooth. Ik had dit artikeltje gelezen, maar Ubuntu geeft, als ik het probeer te installeren, de volgende foutmelding:
Citaat van: Foutmelding
Package gnome-bluetooth is not available, but is referred to by anoher package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or is only avaible from another source
E: Package gnome-bluetooth has no installation candidate
Kan het wat te maken hebben dat ik nu nog draai op de LiveCD? Of moet ik de nieuwe Ubuntu-CD downloaden? Of is wat ik wil helemaal niet geschikt/compatible met Ubuntu?
Verder heb ik gelezen dat er DAISY-software voor Linux bestaat, en film kijken via een beamer lijkt mij ook geen probleem. Nu alleen bluetooth.
Heeft iemand hier ervaring mee/heeft een oplossing om bluetooth werkend te krijgen?

Offline mcgyver

  • Lid
Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/15, 21:16:46 »
Heb nooit echt goed met livecd gewerkt. Je hebt niet echt een probleem zoals ik het nu zie. Ik zou je aanraden om eerst een dual boot te maken en als je een sources.list aanmaakt zal je gewoon via synaptic gnome-bluetooth kunne downloaden. Ik heb mijn bluetoothdongel in ubuntu gebruikt. De connectie met mijn 6310i wilde niet lukken. Ze zagen elkaar wel maar de verbinding verbrak steeds. Had iets met mijn password te maken (lang terug). Daarna nooit meer geprobeerd.

Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/15, 21:30:12 »
Geen idee hoe groot je HD is, maar je zou eens kunnen beginnen om een stukje van 20Gig vrij te maken.
Vervolgens installeer je Ubuntu echt op dat stukje HD.

Het werkt idd niet echt goed om in Live mode iets te installeren.
Alles moet namelijk virtueel geinstalleerd worden en is je geheugen hier wel groot genoeg voor ?
of misschien moet er meer geinstalleerd worden als alleen dat.

Kijk Ubuntu werkt wel met de noodzakelijke dingen in Live modes,
maar je begrijpt wel om helemaal goed te functioneren er meer software geinstalleerd moet worden.

En dit past niet allemaal op 1 cd van 700MB.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Yvad

  • Gast
Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/15, 22:21:52 »
Mijn HD is niet zo super groot, 60 GB, maar heb nog wel 20 GB over om dual boot te draaien. Ik zal in het weekend wat proberen, en kijken of het werkt.
Ik had Linux gekozen omdat het voor mijn gevoel sneller was dan Windows XP. Linux word denk ik even wennen, maar is het dan ook echt beter/sneller/overzichtelijker/watdanook?

Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/15, 22:46:37 »
Citaat van: Yvad
Mijn HD is niet zo super groot, 60 GB, maar heb nog wel 20 GB over om dual boot te draaien. Ik zal in het weekend wat proberen, en kijken of het werkt.
Ik had Linux gekozen omdat het voor mijn gevoel sneller was dan Windows XP. Linux word denk ik even wennen, maar is het dan ook echt beter/sneller/overzichtelijker/watdanook?
Als ik uit eigen ervaring mag spreken is Ubuntu inderdaad wel een stuk sneller dan Windows.  Ik heb zelfs nooit Windows XP gedraaid, enkel Win2000 en het verschil is opmerkelijk.  Of het beter is, is moeilijk te zeggen: het is anders.  Het is beter in dat opzicht dat je geen last hebt van spyware, virussen of andere rotzooi, die je onder Windows wel hebt.  Overzichtelijker: in mijn mening wel, toch in de gnome-interface.  Ik vind alles veel intuïtiever terug dan onder Windows.
Het vraagt wat tijd en inspanning om de dingen in orde te krijgen, maar eens je er mee weg bent, wordt het bijna verslavend.  Voor mij is er geen weg terug meer.

Yvad

  • Gast
Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/15, 23:08:08 »
Met 'anders' bedoel je waarschijnlijk dit. Ik heb het artikeltje even doorgelezen, ben toen gaan twijfelen.
Ik koos Linux, omdat het weinig ruimte innam, sneller was naar mijn gevoel, ik er de dingen mee kan doen die ik wil, niet meer. Ik ben best wel ervaren computer gebruiker, en had gehoopt dat het lezen vaan een paar tutorials wonderen deed. Daar zit ik nu dus aan te twijfelen. Ik heb beneden een oude computer staan, die net Windows XP aankan. Is het aan te raden eerst daar Linux op te proberen, en dan daadwerkelijk te installeren op mijn laptop, of gewoon helemaal niet installeren? Ik heb namelijk mezelf al moeten afzeggen van de software van school, omdat die allemaal voor Windows gemaakt zijn. Aangezien die software toch niet werkt, was dat niet zo'n probleem. Maar soms heb ik een project waarvoor ik tijdelijk software voor moet installeren. Mijn laptop heeft geen uber specificaties, dus VMWare zou geen oplossing zijn. Daarbij vind ik Dual-Boot ook zo overkill voor dat. Wat raden jullie mij nu aan?

budster

  • Gast
Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/15, 23:21:04 »
Ik heb bleutooth goed werkend gekregen in Ubuntu (voor bluetooth GPS). Maar maak een dualboot en kijk of het voor jou werkt.

Is Ubuntu geschikt voor mij?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/15, 23:43:55 »
Je hebt een verkeerde opvatting over Linux.

Linux is juist niet moeilijk, het is recht-toe recht-aan.
Alles is altijd hetzelfde, anders dan bij Windows.

Het enige is je moet niet Windows denken, omdat Linux anders is.
Ditzelfde geld als je een vreemde taal wil leren.
Wanneer je engels wilt leren en je blijft nederlands denken en het dan aldoor vertalen naar engels word het nix.
Je moet dan ook engels denken.

Dus ff het hoofd schudden en opnieuw kijken en leren.
In Linux heb je basic opdrachten en die staan allemaal duidelijk omschreven.

Wil je dit niet meteen doen, ook goed.

Ubuntu loopt oob (out of box) dus je hoeft nix te kunnen.
enkel ff wennen aan de nieuwe namen, en sja dat is ff een waterval.
Wanneer je in Windows een nieuw porggie installeerd heb je ook een nieuwe naam erbij, maar nu krijg je een nieuw OS en die namen zijn allemaal anders.
binnen 3 dagen weet je wat-wat is en begint het al te wennen.
Na 2 weken weet je niet beter en ken de proggie's allemaal.

In terminal werken is zeker ff wennen , maar hoeft niet, je kan alles grafisch doen.
Wil je bijzondere verrichtingen doen (zoals dat bleutooth) komt terminal om de hoek kijken, en dan pas hoef je die opdrachten te kunnen.
Maar die staan allemaal weer goed omschreven dus met een beetje copy&past met de muis kom je een heel end :P

Naast VM ware is er nog een ander proggie wat zeker zo goed of niet beter werkt.>virtualbox<
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7275

enyway.
Laat je niet verleiden door al die postje waar mensen exotische dingen doen in hun Ubuntu, zoals beryl en speciale drivers voor je vga kaart.
Gewoon basic houden tot je eraan gewend bent en Ubuntu kent.

Dan pas gaan lopen rommelen, of gebruik daarvoor een andere pc.

Mocht je de boel verzieken is er nog nix aan de hand,
binnen 15 a 20 minuten heb je het hele Ubuntu verhaal weer op je pc staan, new and working.

mja bij Windows bedenk je jezelf nog wel eens :P

Ook het installeren kan je dan heel snel doen met een massa install van alle basic proggie;s die je er toch wel in wilt hebben.

De dril is vaak alsvolgt.

*Je installeert Ubuntu.
* Je past je sources.list aan
daarna:
sudo apt-get updatesudo apt-get upgradeff knutselen met die opdracht om de KEY's erin te zetten.
nogmaals die update doen.

* Je ramt alle progggie's en codecsen en handige zooi er in 1 keer in.

Klaar

Dit laatste kan je doen met deze opdracht:
Citaat
sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-gl gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse libxine-extracodecs ffmpeg lame faad sox mjpegtools libxine-main1 flashplugin-nonfree gstreamer0.10-plugins-ugly mplayer w32codecs vlc totem-xine xine-ui gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse libdvdcss2 unrar-nonfree rar sun-java5-jre sun-java5-bin sun-java5-fonts sun-java5-plugin amarok mozilla-mplayer k3b amsn gimp skype k9copy dvdrip Gnomebaker goobox serpentine sound-juicer build-essential libstdc++5 partimage lshw-gtk mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-l10n-nl dpkg-dev debian-builder debhelper cdbs build-essential cmake debmake dh-make debnest tcl8.4 tcl8.4-dev tk8.4 tk8.4-dev fakeroot alien lsb-rpm lintian libconfig-inifiles-perl libterm-readline-gnu-perl libhtml-parser-perl libpng12-dev libjpeg62 libjpeg62-dev
Werkt dus heel anders dan in Windows waar je proggie voor proggie moet installeren.
Kan ook in Linux maar hoeft niet.

effin bekiek het ff

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D