Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.  (gelezen 2534 keer)

Offline jos34

  • Lid
Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Gepost op: 2015/02/13, 14:16:52 »
Waarom geeft Ubuntu/Linux Mint bijna nooit foutmeldingens zoals Windows, gaat er bijna nooit wat mis?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/13, 14:28:42 »
Waarom geeft Ubuntu/Linux Mint bijna nooit foutmeldingens zoals Windows, gaat er bijna nooit wat mis?

Haha die vraag kan je beter op een Windows forum vragen!  =D =D

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/13, 15:11:00 »
Ik krijg op Windows 8.1 ook bijna nooit foutmeldingen. En nee, dat is geen grap, dat is serieus zo.

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/13, 15:39:25 »
Waarom geeft Ubuntu/Linux Mint bijna nooit foutmeldingens zoals Windows, gaat er bijna nooit wat mis?
Heel af en toe kan het gebeuren dat er iets niet loopt zoals het moet.Maar is zelden ja.Windows zou ik niet meer weten,heb ik niet meer.De paar maanden dat ik win 8.1 heb gedraaid heb ik ook geen foutmeldingen gezien.
Kubuntu 20.04

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/13, 16:14:28 »
Het is ook nog af te vragen voor Ubuntu/Mint wanneer er iets fout gaat, je mag immers alles aanpassen aan je systeem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/13, 16:26:05 »
Het is ook nog af te vragen voor Ubuntu/Mint wanneer er iets fout gaat, je mag immers alles aanpassen aan je systeem.
Vandaar dit:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/13, 16:32:31 »
Ik krijg op Windows 8.1 ook bijna nooit foutmeldingen. En nee, dat is geen grap, dat is serieus zo.

Tja zolang je er niet te veel programma's op installeert, dan zal je zeker het eerste jaar er niet veel last hebben. Maar zodra je iets meer dan 100 programma's er op gaat installeren en je dat een jaar of 2 heb draaien, dan piep je echt wel anders. En dan heb ik het over Windows 7.
Windows 8 en 8.1 heb ik wel bij andere gezien en dat was ook na verloop van tijd ook niet wat je noemt geweldig.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/13, 17:04:26 »
@femke98, ik heb in Linux Mint 17.1 Rebecca nu ook ruim 100 progjes staan. Dus dan ben ik schijnbaar een abnormale gebruiker!  =D =D
En datzelfde staat ook op Ubuntu 14.04.1.  =D
Als een OS daar niet tegen kan! dan had het maar geen OS moeten worden. Uiteindelijk zijn ze daar wel voor gemaakt dat je zo veel mogelijk verschillende programma's er op kan draaien.
En dat gaat helaas bij Windows niet goed daar het register totaal vervuilt ondanks alle middelen die er zijn om het register op te schonen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/13, 17:50:11 »
Heb een keer uit de leute geteld ,in totaal 17 progjes geïnstalleerd ,daar komen natuurlijk de erbij horende pakketjes mee.  (xubuntu)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

JohPoe

  • Gast
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/13, 18:56:46 »
In Nederland regent het ook bijna nooit   :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/13, 18:58:48 »
Maak hier nu geen Windows-bashtopic van alstublieft.

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/13, 19:08:30 »
sorry, maar het gebeurt wel dat apport eens aanspringt tijdens een bewerking.

Ook foutmeldingen tijdens de opstart krijg je veelal niet te zien wegens verscholen achter het bootlogo.

Soms krijgen je een visuele melding zoals : broken pipe, couldn't write bits  enzovoort.

Maar ondanks dat crasht een Linux-systeem, bijna, nooit. Tenzij je echt het varken gaat uithangen.

Mijn W7- ultimate gaf, geeft, nochtans geen enkele foutmelding. En neen, ik ben geen fan van W; ik heb dat just in case of ... , ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/13, 20:39:27 »
Ik krijg op AmigaOS 4.1 wel eens een foutmelding, op Haiku ook wel eens gehad. Op Linux ook zo nu en dan een foutmelding. Op Windows ook. Maar allemaal zelden. Geen een springt eruit als zijnde minste foutmeldingen: het komt gewoon wel eens voor.

Ieder zo zijn eigen ervaring, zoals @henkp ook al aantoont. Ik gebruik in ieder geval op welk OS dan ook geen 100 proggies. Verre van. Ik ben een simpele eindgebruiker dus ik gebruik een normaal aantal proggies :)

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/13, 21:57:39 »
Ik krijg op Windows 8.1 ook bijna nooit foutmeldingen. En nee, dat is geen grap, dat is serieus zo.
Is dat geen bug?

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/13, 22:20:43 »
maar het gebeurt wel dat apport eens aanspringt tijdens een bewerking.
Heb ik ook met twee van mijn drie Xubuntu 14.04-pc's. Rare situatie: een programma dat crashes aan ontwikkelaars moet rapporteren, gaat zichzelf rapporteren, als ik het goed begrijp!

Te omzeilen door:
sudo mv /usr/share/apport /usr/share/apport.off

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/13, 23:24:27 »
Bij Windows blijft de truc volgens mij dat je altijd alert moet zijn op je systeem niet laten vollopen met allerlei zooi en selectief zijn dus. Daarom draait Windows 8.1 bij mij ook goed met de toevoeging dat ik het heb draaien bij de gratie van een enkel keigaaf computerspel (voor de "insiders" onder ons: Skyrim). Veel meer staat er niet op dus het draait stabiel.
Ook mijn Kubuntu draait inderdaad nagenoeg zonder fouten dan wel problemen en ik kan mij ook zelfs de laatste foutmelding niet eens herinneren. Als dit topic een lofzang is op de diverse alhier besproken distro's, zing ik graag mee. De Raspbian installatie op mijn raspberry pi is overigens dan weer gruwelijk traag, maar een mens kan niet alles hebben.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/14, 02:17:52 »
Ik krijg op Windows 8.1 ook bijna nooit foutmeldingen. En nee, dat is geen grap, dat is serieus zo.
Is dat geen bug?


Maak hier nu geen Windows-bashtopic van alstublieft.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/14, 09:14:16 »
Heb ook goede ervaringen, echter soms komt de fout van een programma en niet vanuit het systeem. BV Flash is (helaas) een actuele veroorzaker en dan moet je updaten wat niet via een systeemupdate kan. Vind ik lastig.

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/23, 19:00:52 »
Zonder win te bashen roep ik toch hard dat de kans op crashes bij linux minder is.
Met linux draait alles veel rustiger. Dat kun je vooral ook merken aan de koelven die beduidend minder hard hoeft te werken.
Als een pc te hard moet werken is het crashrisico groter. En de levensduur langer.

Dan heb ik het over core draaien, en dus nog niet over sneaky mee geïnstalleerde rommel die de pc nog harder laat werken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/23, 19:15:30 »
Zonder win te bashen roep ik toch hard dat de kans op crashes bij linux minder is.
Met linux draait alles veel rustiger. Dat kun je vooral ook merken aan de koelven die beduidend minder hard hoeft te werken.
Als een pc te hard moet werken is het crashrisico groter. En de levensduur langer.

Dan heb ik het over core draaien, en dus nog niet over sneaky mee geïnstalleerde rommel die de pc nog harder laat werken.

Citaat
Als een pc te hard moet werken is het crashrisico groter. En de levensduur langer.

Dat zal toch wel een kortere levens duur zijn, zal je bedoelen, neem ik aan.  =D

En ja ik wil ook niet meer terug naar Windows, en dat is ook zonder te bashen.  =D

Maar ik ben wat dat betreft een echte tester, dus progjes installeren en weer verwijderen enz.
En zoals de meeste dan wel weten dan loopt het register vol na een jaar of 2van Windows, en dat is zeer sneu, daar je het dan ook met cleaners niet meer goed krijgt.

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/23, 20:08:51 »
Zonder win te bashen roep ik toch hard dat de kans op crashes bij linux minder is.
Met linux draait alles veel rustiger. Dat kun je vooral ook merken aan de koelven die beduidend minder hard hoeft te werken.

Dat hangt ook een beetje van de werkomgeving af. Windows 8.1 draait bij mij over het algemeen vrij stil, koelfan gaat bijna nooit aan ondanks dat hier "maar" een i3 inzit. Op Linux gaat de koelfan regelmatig aan bij gebruik van GNOME Shell, maar is bijv. weer superstil bij een iets lichtere omgeving als Enlightenment of Pantheon. De ene werkomgeving vraagt kennelijk wat meer dan de andere. En ik doe toch niet al teveel, zowel op Win als Lin niet; ben een simpele eindgebruiker.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/24, 12:20:43 »
@femke98,

Je moest eens weten hoeveel ik dat handmatig gedaan heb in Windows. En ik doe het nu ook in Linux al vanaf het begin.
Maar bij Windows is er geen doorkomen meer aan als je er genoeg mee speelt. En dan zwijg ik nog maar over al de adware/spyware/virussen enz.

Gelukkig heb ik daar bij Linux geen last meer van. En geloof mij maar daar staat net zoveel op als er bij Windows staat.
Ik heb Win7 nog wel op mijn Laptop Dual Boot staan, maar gebruik hem dan alleen nog maar voor de auto navigatie en af en toe voor Abby Fine Reader.

En op mijn werk pc heb ik een VM met Win7 prof staan ook voor het zelfde als op mijn|Laptop.  =D

Maar bij deze zeg ik maar zo, een ieder moet voor zich zelf uit maken wat voor hem het prettigste is om mee te werken. Gelukkig is er keus genoeg.  =D =D

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/24, 12:42:08 »
Als je CCleaner installeert en dan op het tabje Registry laat scannen en de 'issues' laat fixen (met 2 muisklikken), dan verwijdert ie de achtergebleven restjes van programma's automatisch (hij laat wel vooraf zien wat ie gaat verwijderen) :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/25, 17:32:46 »
Tja, ik krijg bij linux net zoveel foutmdingen als windows. Ik heb echter bij windows niet veel extra software geinstalleerd. Software van 3rd parties is bij beide systemen niet bevordelijk voo de stabiliteit. Gelukkig heb je bij Linux de repo's

Overigens is de registry het slechtste idee in Windows. Voor de rest werkt het wel.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/25, 17:48:00 »
Ik krijg in Linux Mint 17.1 Rebecca 64Bit helemaal geen fout meldingen. =D =D

Maar dat kan natuurlijk ook van de hardware afhangen of je fout meldingen krijgt. Ik zie er ook met 512MB geheugen, en ja die hebben dan fout meldingen.
Maar dat is natuurlijk niet vreemd dan in de tegenwoordige tijd.  =D