Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe geluidskaart - externe versterking en (meersporen)equilazer?  (gelezen 3250 keer)

Vraag: ik heb een tascam US 122 waar ik al een tijdje mee werk om via audacity opnametjes mee te doen.

Nu heb ik een Monotor/versterker. Ideaal is om via een mengpaneel verschillende instrumenten aan te sluiten en te versterken en per instrument een effect te voorzien.

Kan ik dat met Linux - tascam - externe versterker?

Ik sluit tascam aan via USB. Ik ga met kabel van tascam nr externe versterker.

1. Met welke software kan ik ervoor zorgen dat de instrumenten die ik in mijn tascam stop mooier klinken (bvb reverb) in de versterker (ik heb daar geen mogelijkheden).

2. Is het mogelijk om elk instrument die met de tascam aangesloten is, apart wordt bewerkt qua effecten, ook al speel ik met verschillende mensen tegelijkertijd. Dat zou geweldig zijn, maar bestaat dat.

3. En indien bovenstaande dingen bestaan .... zijn er eenvoudige alternatieven zodat je niet eerst dagen moetstuderen om eens te kunnen jammen ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/05, 20:19:52 door Vistaus »

Hardware matig kan ik dat niet zo 1-2-3 overzien, ik raad je dit forum aan: http://www.homerecording.be/forum/f43/


Je zal sowieso wat moeite moeten doen voor je setup. Je moet met JACK (jackd en de gui qjackctl) leren werken (zie ook documentatie). Via JACK kan je de audio signals routen naar hardware en software die JACK ondersteuning hebben. Dus ja je kunt ook per instrument de mix doen.

Voor de effecten kun je jack-rack gebruiken en daar LADSPA effecten in laden.
sudo apt-get install ladspa-plugin jack-rack qjackctlBedenk dat je voor qjackctl enige extra configuratie nodig is (in ubuntu studio, 64studio is dit al voor je gedaan). Meer info en support http://www.homerecording.be/forum/f43/
Als je ook LV2 effecten wilt gebruiken heb je lv2rack nodig, maar dat is vrij nieuw. Ik zou eerst het een en ander met jack-rack proberen.

Verder kun je met Audacity opnemen, maar het is met name gemaakt als sound editor. Ardour is een echte DAW en zal je zeker op lange termijn de beste resultaten geven.

www.ardour.org
http://en.flossmanuals.net/ardour/
« Laatst bewerkt op: 2010/03/03, 12:21:24 door .zamorano »

Nu heb ik een Monotor/versterker. Ideaal is om via een mengpaneel verschillende instrumenten aan te sluiten en te versterken en per instrument een effect te voorzien.

Kan ik dat met Linux - tascam - externe versterker?
Hallo acousticghille, dat kan wel, maar maximaal met twee instrumenten. De Tascam US-122 heeft 2 in en 2 out. Je kan dus maar over 2 kanalen effecten zetten.

1. Met welke software kan ik ervoor zorgen dat de instrumenten die ik in mijn tascam stop mooier klinken (bvb reverb) in de versterker (ik heb daar geen mogelijkheden).
Kan met Jack-Rack en diverse LADSPA plugins, maar het kan ook met Rakarrack.

2. Is het mogelijk om elk instrument die met de tascam aangesloten is, apart wordt bewerkt qua effecten, ook al speel ik met verschillende mensen tegelijkertijd. Dat zou geweldig zijn, maar bestaat dat.
Dat kan, maar max. 2 instrumenten tegelijk.

3. En indien bovenstaande dingen bestaan .... zijn er eenvoudige alternatieven zodat je niet eerst dagen moetstuderen om eens te kunnen jammen ;)
Onder Ubuntu helaas nog niet, je zult met de JACK Audio Connection Kit moeten werken en om dat onder de knie te krijgen kost wat tijd. Maar daar krijg je wel wat voor terug omdat vooral voor de situatie die jij schetst JACK uitermate geschikt is, het is überflexibel en modulair (net zoals je instrumentarium en je externe hardware).

Ik zou voor multitrack recording ook eens kijken naar alternatieven als Qtractor of Traverso. Ardour is een fantastische applicatie maar vergt ook wat tijd om mee te leren werken. Als je snel aan de slag wilt is Qtractor een ideaal alternatief.

Grtz,

Jeremy

Okay ...
Het ziet er allemaal niet makkelijk uit ..... en ik wou alleen maar zorgen dat het microtje dat ik in mijn tascam stop voorzien kan worden van een beetje reverb ... dan zou ik al tevreden zijn op korte termijn.

@ Autostatic: ik heb die rakarack geïnstalleerd. Daar zou ik graag mee kunnen werken. Maar dit programma lijkt niets te wijzigen aan mijn geluidsweergave. Ik heb dan die Jack control opgestart. Die staat dan actief, maar er verandert niets. Dan maar op knopje connect gedrukt. Ik zie daar tascam onder MIDI en heb wat dingen zitten koppelen, ik zie ook rakarack onder ALSA en daar ook wat koppelingen zitten maken zonder te weten wat ik doe...ik wil gewoon die rackarack aan de praat krijgen... Bij connecting begint dan ineens mijn computer heel hard te piepen enzo ... die dingen heb ik dan gedisconnect...

Toch wel heel moeilijke omwegen om wat reverb op je output te krijgen. Zijn daar echt geen eenvoudigere zaken voor?

Dank
G

Het kan helaas niet eenvoudiger. Maar als je JACK eenmaal een beetje door hebt is het echt een ongelovelijke mooie tool. Wat betreft Rakarrack en galm op je output heb ik een YouTube filmpje gemaakt voor je, hopelijk maakt dat de zaak wat duidelijker: http://www.youtube.com/watch?v=l15-17oCbOQ

Re: externe geluidskaart - externe versterking en (meersporen)equilazer?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/06, 14:53:48 »
Hoi,
Ik heb je filmpje bekeken, bedankt. Ik ga dat eens rustig uitzoeken en een en ander proberen ...
Heel erg bedankt!
G

Re: externe geluidskaart - externe versterking en (meersporen)equilazer?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/06, 15:03:11 »
Graag gedaan en succes!
Mbt het filmpje, normaliter heb je geen recordMyDesktop in- en outputs, die zijn in het geval van het filmpje van het screencast programmaatje. Het gaat in jouw geval dus alleen om het juist verbinden van de Rakarrack in- en outputs en de Tascam US 122 in- en outputs.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: externe geluidskaart - externe versterking en (meersporen)equilazer?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/01, 23:04:52 »
Ik heb dat LADSPA gebeuren er ook eens opgezet, maar heb er soms last van.
De ene website pakt mijn reguliere geluidsproducent en een andere spreekt LADSPA aan die dan op vol volume staat.

Hoe krijg ik in hemelsnaam die LADSPA weer weg?
Via synaptic heb ik 2 items verwijderd, maar ik krijg hem niet totaal verwijderd...

Kijk, dit is er nog immer...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖