Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede harde schijf niet zichtbaar  (gelezen 4499 keer)

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Gepost op: 2008/05/31, 21:49:07 »
Na enkele maanden dubble boot gedraaid te hebben met Windows en Ubuntu, ben ik over gestapt op Ubuntu single. Het systeem draait perfect. Heb twee harde schijven: te weten: 1e /dev/sda/ van 180 GB in drie partities, root, swap en home.  2E /dev/sdb van 40 GB als een partitie /usr. Mijn 2e 40 GB schijf is niet zichtbaar in de “computer – bestandsbladeraar

Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/31, 22:56:47 »

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/01, 12:30:04 »
Citaat
2E /dev/sdb van 40 GB als een partitie /usr
Dat betekent dan dat die betreffende partitie gemount is op /usr

Citaat
Mijn 2e 40 GB schijf is niet zichtbaar in de “computer – bestandsbladeraar
Wel als je navigeert naar /usr! Niet verder zoeken! Alles is perfect normaal en je hebt geen probleem!

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/01, 14:47:41 »
Monk

Hartelijk dank voor deze aanwijzing.Ik heb naar de site gekeken en leer hier veel. Volgens het 2e advies van Vanadium is er niets aan de hand, alleen naar / usr navigeren. Dus eerst maar deze weg gevolgd.  

Vanadium

Bedankt voor dit bericht, ik heb gezocht en kan /usr niet vinden. Waar “O

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/01, 15:54:27 »
Ik denk dat ik het wat begin te snappen. /usr is een standaard systeemdirectory onder Linux, dus, inderdaad, het is een slechte naam voor een willekeurige partitie. Zoals de naam zegt (/usr) vind je de directory "usr" onder de root directory (/).

Hoe heb je die partitie /usr die je in je eerste post vermeld aangemaakt? Post hier misschien ook eens de uitkomst van "mount".

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/01, 20:08:02 »
Ik heb tijdens het installeren van Ubuntu gekozen voor het handmatig aanmaken van partities.
Bij /dev/sda: drie partities, de /, /home en /swap. Daarna heb ik op de /dev/sdb een partitie gemaakt,
te weten /usr, die ik heb gekozen uit het bijbehorend scrollmenuutje, waarin onder andere ook de
/, /home, /swap voorkwamen. Ik begin ook te geloven dat het waarschijnlijk een verkeerde keus is geweest die /usr.

Bij deze de uitkomst van de mount:

gerrit@gerrit-desktop:~$ mount

/dev/sda1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)

proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)

/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)

varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)

varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)

udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)

devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)

devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)

lrm on /lib/modules/2.6.24-17-generic/volatile type tmpfs (rw)

/dev/sda3 on /home type ext3 (rw,relatime)

/dev/sdb1 on /usr type ext3 (rw,relatime)

securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)

gvfs-fuse-daemon on /home/gerrit/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=gerrit)

gerrit@gerrit-desktop:~$

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 22:48:58 »
Dan is het toch zoals ik in de eerste post dacht: alles is wel degelijk zoals je zelf (misschien zonder dat je dat echt wilde) hebt opgegeven: als je naar de root navigeert (/), dan naar "usr" dan zit je eigenlijk al op je /dev/sdb1 te kijken. Het zou behoorlijk wat technische kennis vereisen om die usr te verplaatsen naar je andere schijf. Ofwel laat je het zo, ofwel herinstalleer je best.

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 23:28:26 »
Hartelijk dank voor je informatie. Ik ga Ubuntu opnieuw installeren, Heb ik in het begin al meerdere malen gedaan, daar leer ik alleen maar van. Een laatste vraag, kan ik die /dev/sdb elke willekeurig naam geven b.v. / backup.

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/02, 09:05:13 »
In Linux mount je best onder /mnt (als je geen icoon op je desktop wil) of onder /media (als je een icoon op je desktop wil.

De meest flexibele manier om dan de schijf te benaderen is via een symbolische link vanuit je home directory. Die link noem je zoals je wil en plaats je waar je wil. De gebruiker moet alleen die link weten te vinden. De eigenlijke mount locatie, vb. /mount/backup of /mnt/schijf hoeft eigenlijk alleen de systeembeheerder te kennen.

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/02, 12:10:50 »
Hartelijk dank voor alle adviezen, ga opnieuw installeren en dan gaat alles goed komen.

Groetjes

Gerrit

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/02, 22:37:41 »
Ik heb Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Mijn tweede harde schijf benoemd als backup. Kan hem als map in de home directory terug vinden. Ook is hij zichtbaar in Gnom commander, maar als ik hem benader krijg ik de melding "geen toegang". Ik denk dat ik nu heel dichtbij ben maar dat ik geen rechten heb of zo.

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/03, 09:36:12 »
Je tweede schijf wordt nu wellicht gemount via het nieuwe systeem, .gvfs. Een permanente harde schijf mount je best op de "klassieke" manier, nl. via /etc/fstab. Open een terminal en

1) maak éérst een mountpoint:

sudo mkdir /mnt/sdb1Je mag ook een andere naam kiezen i.p.v. sdb1 (wel zonder spaties!).

2) Voeg daarna de schijf toe aan het bestand /etc/fstab. We gaan op de "moderne" manier mounten met de UUID. Voer om de UUI te kennen van sdb1 volgend commando uit:

sudo blkidEr staat een lijn bij voor je /dev/sdb1. Kopieer het gedeelte 'UUID="......' naar het klembord (selecteren en "Edit - Copy" (of Ctrl+Shift+C)).

Open je /etc/fstab

gksu gedit /etc/fstabVoeg toe op de laatste lijn:

#/dev/sdb1
UUID="c9cb8b29-152a-47ac-b952-5b9909a290ba" /mnt/sdb1 ext3 defaults 0 2
Eerste lijntje is commentaar en mag je eventueel weglaten. Jou UUID zal natuurlijk anders zijn: je plakt daar namelijk wat je voorheen uit de terminal had gekopieerd. gedit afsluiten en bestand bewaren.

3) Nu kijken we of alles goed is:

sudo mount -aHierbij wordt /etc/fstab opnieuw uitgevoerd. Je mag hier geen foutmeldingen zien. Indien je geen foutmeldingen ziet, dan is je sdb1 vanaf nu gemount en toegankelijk via /mnt/sdb1.

Deel 2 is nu ervoor zorgen dat je als gebruiker vlot toegang krijgt. Daarvoor moet je eerst nog even administrator blijven.

1) Maak een directory aan op je sdb1

sudo mkdir /mnt/sdb1/backup2) Geef die directory aan jou als gebruiker

sudo chown $USER:$USER /mnt/sdb1/backupAls het voor jezelf is, mag je letterlijk $USER typen. Anders vervang je dat twee maal door de login van de gerbuiker voor wie je dat wil doen.

Tenslotte maak je een link naar die schijf in je home directory. Vanaf nu moet je zelfs geen root meer zijn.

ln -s /dev/sdb1/backup ~/backupVanaf nu klik je vanuit je home directory gewoon door naar backup, en daar heb je alle rechten om te schrijven, te wissen, enz.

Er zijn eenvoudiger manieren om dit te doen, maar dit is een goede, "unix" manier, die volop de mogelijkheden en flexibiliteit van het OS gebruikt. Dit kan je namelijk gemakkelijk herhalen voor andere gebruikers op het systeem. Als je die "backup" elders wil, dan kan je dat ogenblikkelijk doen door de link te verplaatsen, of links bij te creëeren, m.a.w., zonder nog je systeem zelf verder te moeten aanpassen, en zelfs zonder nog beheerder te moeten zijn. Dergelijke flexibiliteit is net waarom een unix systeem gebruiksvriendelijk is (hoewel niemand dat gelooft).

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/03, 18:23:25 »
Het is niet gelukt, bij deze het terminalvenster

gerrit@gerrit-desktop:~$ sudo mkdir /mnt/sdb1
mkdir: kan map ‘/mnt/sdb1’ niet aanmaken: Bestand bestaat al
gerrit@gerrit-desktop:~$ sudo blkid
/dev/sda1: UUID="676ff1f4-9df0-4d09-be23-d04e3ce09190" TYPE="ext3"
/dev/sda2: TYPE="swap" UUID="40f8e426-d898-415a-b40d-48ea9a4148d7"
/dev/sda3: UUID="3935af95-342a-4579-93e7-423407d39eb4" TYPE="ext3"
/dev/sdb1: UUID="b9c19a62-8041-462d-8a9d-1fcd4c773089" TYPE="ext3"
gerrit@gerrit-desktop:~$ gksu gedit /etc/fstab
gerrit@gerrit-desktop:~$ sudo mount -a
mount: aankoppelingspunt TYPE="ext3" bestaat niet
gerrit@gerrit-desktop:~$

en hier:

/etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=676ff1f4-9df0-4d09-be23-d04e3ce09190 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sdb1
UUID=b9c19a62-8041-462d-8a9d-1fcd4c773089 /backup         ext3    relatime        0       2
# /dev/sda3
UUID=3935af95-342a-4579-93e7-423407d39eb4 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda2
UUID=40f8e426-d898-415a-b40d-48ea9a4148d7 none            swap    sw              0       0
/dev/scd1       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/scd0       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
# dev/sdb1
UUID="b9c19a62-8041-462d-8a9d-1fcd4c773089" TYPE="ext3"

Ik denk dat die "UUID=", die uit de terminal gekopieerd heb niet goed is, want hij eindigd bij mij op TYPE="ext3" en in jou voorbeeld op /mnt/sdb1

Gerrit

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/03, 18:42:28 »
Is zo gefikst. Je moet alleen de UUID="..." kopiëren, daarna de andere elementen toevoegen die ik had aangegeven. Voor jou wordt het dus:

UUID="b9c19a62-8041-462d-8a9d-1fcd4c773089" /mnt/sdb1 ext3 defaults 0 2

Corrigeer die ene lijn in /etc/fstab en dan kan je verder.

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/04, 20:33:26 »
Vanadium

Bij sudo mount -a, krijg ik geen foutmeldingen meer, dat is goed. Nu de andere elementen toegevoegd. Krijg toch nog de melding geen toegang, terwijl ik onder eigenschappen van de map backup alle rechten heb.
In de bestandsbladeraar is er een soort snelkoppeling bijgekomen als ik daar op dubbelklik krijg ik de melding. De koppeling "Backup" gebroken, naar de prullenbak verplaatsen. Hopende dat dit de laatste hindernis is,
want we zijn nu wel erg dichtbij, denk ik.

Gerrit

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/05, 08:41:50 »
Vanadium

Bij sudo mount -a, krijg ik geen foutmeldingen meer, dat is goed. Nu de andere elementen toegevoegd. Krijg toch nog de melding geen toegang, terwijl ik onder eigenschappen van de map backup alle rechten heb.
In de bestandsbladeraar is er een soort snelkoppeling bijgekomen als ik daar op dubbelklik krijg ik de melding. De koppeling "Backup" gebroken, naar de prullenbak verplaatsen. Hopende dat dit de laatste hindernis is,
want we zijn nu wel erg dichtbij, denk ik.

Gerrit

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/05, 08:54:40 »
Controleer eens met het commando

ls -l /mnt/sdb1/backup

of je wel degelijk eigenaar bent van de map backup. Indien niet, dan nog eens opnieuw proberen de eigenaar in te stellen, hetzij met het commando dat ik gaf, hetzij met een nautilus met administrator rechten ("gksu nautilus")

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/05, 17:35:30 »
Dit zijn de twee commando's die ik heb uitgevoerd:

gerrit@gerrit-desktop:~$ ls -l /mnt/sdb1/backup
totaal 0
gerrit@gerrit-desktop:~$ gksu nautilus
Initializing nautilus-share extension
gerrit@gerrit-desktop:~$

Gerrit

gerrit47

  • Gast
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/05, 20:55:22 »
Citaat van: gerrit47
Dit zijn de twee commando's die ik heb uitgevoerd:

gerrit@gerrit-desktop:~$ ls -l /mnt/sdb1/backup
totaal 0
gerrit@gerrit-desktop:~$ gksu nautilus
Initializing nautilus-share extension
gerrit@gerrit-desktop:~$

Gerrit

Offline vanadium

  • Lid
Tweede harde schijf niet zichtbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/06, 16:03:01 »
Ik was een klein beetje fout, want het commando zoals ik doorgaf geeft de inhoud van de map backup, niet de map backup zelf. Je output wijst er in elk geval op dat het mounten en creëren van een backup directory op de schijf alvast goed ging. Om de rechten van de map te controleren, moet er nog de optie "d" bij:

ls -l /mnt/sdb1/backupJe zal een output krijgen in de zin van:

~$ ls -ld /media
drwxr-xr-x 3 root root 4096 2008-06-06 09:28 /media
Als je ook "root root" ziet, weten we dat het veranderen van de eigenaar nog niet gelukt was. Als je daarentegen je eigen naam ziet, is het veranderen van eigenaar wel gelukt.