Ondersteuning > Server en netwerk

Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS

(1/3) > >>

RDN:
Als totale Linux-leek heb ik onlangs succesvol Ubuntu 20.04 geïnstalleerd op een dual boot partitie op een SSD in een Windows 10 omgeving.
Dit werkt perfect maar wegens beperkte opslagruimte is dit uiteraard niet geschikt om hier ook data op te slaan.

Vandaar mijn prangende vraag: hoe kan ik de standaard Ubuntu locatie /home/ ombuigen naar een Synology NAS die bvb aanspreekbaar is via: <ip-adres:5xxx>/Vol-1/
Via bestandsbeheer kan ik de NAS zichtbaar en toegankelijk maken maar blijkbaar blijven apps zoeken naar de standaard Ubuntu locatie.
De achterliggende bedoeling is dat ik bestanden zowel met Windows als met Ubuntu kan beheren/gebruiken.

Uiteraard kijk ik uit naar een oplossing of suggesties in eenvoudige mensentaal.

Bloom:
Over het algemeen is het geen goed idee om dat te doen. Een NAS over een netwerk is beduidend langzamer dan een lokale /home en bovendien zal je systeem helemaal niet meer opstarten als er een keer iets mis is met de NAS of je netwerk.

Meestal is het voldoende om niet /home maar de directory's Videos, Muziek, Documenten, Downloads enzovoorts daarin over te brengen naar de NAS. Dat doe je dan met softlinks.
Ik gebruik daar een bash-scriptje voor als volgt:


--- Code: ---if [ -d "Muziek" ]; then
  mkdir old-userdirs
  mv Afbeeldingen old-userdirs/
  mv Documenten old-userdirs/
  mv Downloads old-userdirs/
  mv Muziek old-userdirs/
  mv Video\'s old-userdirs/
  mv Openbaar old-userdirs/
fi
ln -s .liz/data Openbaar
ln -s Openbaar/Doc Documenten
ln -s Openbaar/pub/Downloads Downloads
ln -s Openbaar/Media/Fotos Afbeeldingen
ln -s Openbaar/Media/Muziek Muziek
ln -s Openbaar/Media/Videos Videos
ln -s Afbeeldingen/DesktopWallpapers .wallpapers
ln -s Openbaar/cfg/bin bin

--- Einde van code ---

Het script gaat eerst na of er al een Muziek-directory bestaat en zo ja, verplaatst alle data naar een lokale subdirectory old-userdirs.

Vervolgens maakt het een softlink aan zodat Openbaar wijst op een data-directory op de aangekoppelde NAS. In mijn geval staat die koppeling op .liz/data in mijn homedirectory, in jouw geval zou dat een koppeling van een NFS-share kunnen zijn op bijvoorbeeld /mnt/NAS of /media/NAS. In dat geval gebruik je dat.

Alle andere softlinks verwijzen naar Openbaar, dat zorgt ervoor dat als je iets verandert in je netwerk je alleen die ene koppeling moet aanpassen, de rest blijft dan altijd hetzelfde.

Eenmaal dat Openbaar in orde is, laten we alle normale home-subdirectory's naar subdirectory's onder Openbaar wijzen. Ik heb nog twee directory's in mijn home om een korte weg te hebben naar een 'bin' (binaries) waarin voornamelijk mijn zelfgemaakte bash-scripts staan en '.wallpapers' met alle desktopachtergronden.

Tot slot kun je al je data uit de old-usersdirs subdirectory's overkopiëren of verplaatsen naar de net aangemaakte home-softlinks voor Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Muziek en Videos.

RDN:
Dank je Bloom!
Uw opmerking ivm het ombuigen van de /home/ folder lijkt me terecht en alhoewel ik hier een snel netwerk hebt ga ik dit denkpad verlaten.
Van bash-scriptjes heb ik nog geen kaas gegeten maar ik begrijp de denkpiste.

Voor zover ik begrijp is dit een éénrichting script en bestanden gewijzigd door een applicatie in Windows worden niet doorgegeven naar de Ubuntu folder /home/

Misschien kunnen Ubuntu apps wel op de één of andere manier direct de NAS benaderen? Voor Calc en Writer is dat al geen probleem...
Wordt (waarschijnlijk) vervolgt....

Bloom:
Het script maakt verwijzingen aan van sommige home-directory's naar overeenkomstige op een NAS. De dataverwerking gebeurt in twee richtingen. Als je vanuit een Windows systeem bestanden wijzigt of bijzet of weghaalt op die directory's op de NAS, zullen ze ook bij het Ubuntu systeem gewijzigd, bijgevoegd of verwijderd zijn. Maar andere onderdelen van je home-directory worden niet gewijzigd door Windows en dat mag je ook nooit toelaten, want Windows snapt niets van het hele rechtensysteem of de indeling van tekstconfiguratiebestanden van Linux en helpt je hele desktopconfiguratie om zeep als je in die directory's van home zou beginnen knoeien vanuit Windows. Data delen tussen Windows en Linux mag alleen maar met echte data-directory's en nooit met systeem- of configuratiedirectory's van Linux.

RDN:
Mooi, dank je Boom!
Ik ga nu moeten leren hoe je bash files aanmaakt, uitvoerd en automatisch kan laten starten.
Lijkt me zeer krachtig maar ik moet me de terminologie eigen maken, dat zal me wel lukken.
De 'beginners/bashscripting' heeft me al een heel klein beetje wijzer gemaakt maar ik lees (nog) niets over het automatich laten opstarten van een script.
In dos-times bestond er zoiets als autoexec.bat maar toen bestond er geen netwerk en vlogen de olifanten nog :--)

U heeft me zeker al op een goeie weg gezet, waarvoor dank!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie