Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!  (gelezen 3643 keer)

Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Gepost op: 2009/11/06, 11:45:44 »
Ik weet niet of dit hier al eerder is gepost, maar ik was gisteren op Linux World, en daar hield Marc Groenewegen een presentatie over Linux en Muziek. Heel leuk.

Er is jaarlijks een conferentie over Linux en Muziek, de Linux Audio Conferentie, en de LAC 2010 wordt in Nederland georganiseerd van 1 t/m 4 mei. Dat wordt als ik Marc Groenewegen, een van de organisatoren, mag geloven, erg leuk. Er zal ruimte zijn voor sessies, technologische hoogstandjes, workshops, en natuurlijk veel muziek waarbij Linux, en andere open source de gemene deler zal vormen.

Iedereen die met linux en Audio bezig is, is dan ook van harte uitgenodigd om mee te doen!

Kijk hier voor meer informatie, en contactgegevens van Marc Groenewegen:

http://lac.linuxaudio.org/2010/

Ik ga er in ieder geval een kijkje nemen, al ben ik niet muzikaal bezig met Linux, oren heb ik wel. :) En wie weet..

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/06, 13:01:28 »
Hopelijk wordt er ook aandacht besteed aan het installeren van exotische geluidskaarten. Dit is nog een zwak punt onder Linux, jammer genoeg.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/06, 13:08:01 »
Wat versta jij onder exotische geluidskaarten?

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/06, 13:13:12 »
Alles wat meer in en uitgangen, eventueel gebalanceerde en ongebalanceerde in/uitgangen heeft dan een standaard geluidskaart die in een pc zit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/06, 13:31:54 »
Ik ga zeker heen, ben enorm benieuwd!
En Gijsbert, heb je een voorbeeld? Heb hier twee redelijke exoten staan (Edirol UA-25 en Focusrite Saffire Pro 10) en die doen het perfect.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 13:34:33 door AutoStatic »

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/06, 13:56:04 »
Ik heb zelf niet een twee drie een voorbeeld, misschien is het tussentijds verbetert mede door de USB, in het verleen toch wel wat vragen voorbij zien komen op de diverse fora. Vandaar mijn vraag of is dit geen probleem meer tegenwoordig?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/06, 14:43:27 »
Ik heb zelf niet een twee drie een voorbeeld, misschien is het tussentijds verbetert mede door de USB, in het verleen toch wel wat vragen voorbij zien komen op de diverse fora. Vandaar mijn vraag of is dit geen probleem meer tegenwoordig?
Je moet goed weten wat je aanschaft. USB is sowieso niet aan te raden in de meeste gevallen wegens audio technische redenen. Dan beter kijken of er een firewire kaart goed ondersteunt wordt ( http://www.ffado.org/?q=devicesupport/list ) en anders gewoon pci (M-audio of RME)

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/06, 15:05:30 »
Is niet zo'n probleem meer. Wat USB kaarten betreft, de meesten daarvan doen het ook gewoon, als ze maar "standards compliant" zijn. Welke USB kaarten ondersteund worden kun je hier vinden: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Special:Whatlinkshere/Matrix:Tag-USB
Wat dat betreft ben ik het niet helemaal eens met .zamorano, ok, USB gebruikt een minder efficiente manier van data versturen (hoe heet dat nou ook alweer, iets met CPU cycles ofzo?) maar met mijn UA-25 kan ik prima werken. Je moet ook niet meer dan 4 sporen tegelijkertijd willen gaan opnemen met USB, dan moet je naar een PCI of Firewire kaart gaan kijken. Maar als je een goeie geluidskaart wilt met lage latency, redelijke pre-amps en DA/AD convertors gewoon om thuis wat dingetjes op te nemen en af te mixen is USB een prima keus. Voor professionele audio productie zou ik ook geen USB aanraden.

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 15:45:01 »
Je verhaal sluit naadloos aan wat ik verteld heb, je conclusie dat je het niet eens met me bent is dan ook een onjuiste volgens mij.


Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/06, 23:43:00 »
Hoe is het eigenlijk met de Linux Audio community in Nederland, is daar een platform voor? Want anders is zo'n conferentie natuurlijk een mooi moment om zoiets op te richten?

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/07, 11:52:29 »
Is er (nog) niet voor zo ver ik weet. Ik vrees wel dat er weinig basis voor is, ik schat dat er hooguit 20 mensen zich een beetje serieus bezig houden met GNU/Linux en audio productie. Nou ja, als je die bij elkaar zou kunnen krijgen heb je toch al een platformpje :) En de Hogeschool Utrecht heeft toch die conferentie hierheen gehaald dus kennelijk zijn er wel mensen mee bezig hier.

Offline Eddie

  • Lid
Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/07, 14:30:56 »
Hallo mede-audioliefhebbers,

Het bereiken van een goede audioweergave thuis is al bijna 40 jaar mijn hobby. Dat begon met zelf luidsprekers en versterkers bouwen omdat de spullen uit winkels toen te duur voor mij waren. Sinds enkele jaren gebruik ik een PC om audio digitaal naar een externe DAC te sturen. Dat begon onder Windows maar al snel bleek dat er met Linux betere resultaten te halen zijn. Er zijn pakketten beschikbaar die ook in studio's worden gebruikt, bv. Brutefir, Ecasound en SOX. Deze software wordt bij voorkeur gebruikt met realtime kernels omdat daarmee betere resultaten worden behaald qua geluidskwaliteit. Dit verklaart meteen waarom hiervoor Linux nodig is. Met een PC van 400 Euro en een DAC van 200 Euro kan zo een geluidskwaliteit gerealiseerd worden die met commerciele apparaten van boven de 10.000 Euro niet gehaald wordt.

Waarom is deze methode hoegenaamd onbekend? Ten eerste omdat winkeliers etc. hier geen enkel belang bij hebben en er alles aan doen om dit tegen te gaan. Ten tweede omdat de gebruiksvriendelijkheid van Linux hier nul komma nul is. Voordat je als nieuwkomer een realtime kernel geinstalleerd hebt en de nieuwste versie van ALSA en je geluidskaart aan de praat hebt ben je al gauw maanden bezig en dan moet je nog geluk hebben dat je af en toe iemand tegenkomt die een bruikbaar advies geeft. En als het dan werkt zijn er weer updates en upgrades waarvan beweert wordt dat ze beter zijn en begint het gelazer opnieuw. De ontwikkelingen in de realtime kernels gaan nog steeds heel hard.

Meer aandacht voor Linux audio is wat mij betreft buitengewoon wenselijk en ik ga zeker uitzoeken of ik bij de Linux Audio Conferentie aanwezig kan zijn. Als Linux audio op een redelijke manier beschikbaar wordt gemaakt dan zijn er volgens mij heel veel audiofielen te vinden in Nederland die er gebruik van willen maken. Een Linux Audio community lijkt me daarbij heel wenselijk. Persoonlijk zou ik ook graag meer willen weten over wat er in professionele studios allemaal gedaan wordt met digitale audio en ben ik zeer benieuwd naar de grens van wat hiermee te bereiken valt in termen van wat vroeger genoemd werd 'werkelijkheidsweergave'.

M.vr.gr.
Eddie

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/07, 15:38:36 »
Leuk verhaal Eddie. :)

Ik hoorde van Marc Groenewegen dat er leuke technologische ontwikkelingen zijn. Zo worden er methodes ontwikkeld om de geluids eigenschappen van ruimtes te meten, en dan in een studioruimte te kunnen reproduceren. 3-d geluid waarmee je geluid 3-d in een ruimte kan positioneren. Dat zijn zo wat dingetjes die op de presentatie kort genoemd werden. Maar op de LAC zal daar wellicht meer over te horen zijn.

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/20, 23:09:31 »
*bump*
Volgende week...

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/20, 23:13:16 »
*bump*
Volgende week...

Is het volgende week al 1 t/m 4 mei? o_o

Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/20, 23:16:59 »
*bump*
Volgende week...

Is het volgende week al 1 t/m 4 mei? o_o
ach volgende maand dan... nou ja volgende maand en een dag dan :p

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/21, 23:08:35 »
weten jullie toevallig een niet te ture jeugd herberg vlakbij die school?

reekje wil daat ook gaan kijken.

groetjes van reekje

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Linux Audio Conferentie 2010 in Nederland!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/26, 19:39:51 »
weten jullie toevallig een niet te ture jeugd herberg vlakbij die school?

reekje wil daat ook gaan kijken.

groetjes van reekje
Ik heb een oplossing voor slapen dus ik heb me net een half uur geleden opgegeven voor de LAC

wie van ullie kan ik daar ontmoeten ?
Zodat ik de zaterdag met iemand mee kan lopen van af het station naar de conferantie locatie?
Dit om dat ik niet zo goed zie!!!
groetjes van reekje